Nieuwe auto kopen in Duitsland
- RutgerK
Nieuwe auto kopen in Duitsland
Misschien is het antwoord een kort maar krachtig NEE, maar ik ben benieuwd of het verstandig kan zijn om een nieuwe auto in Duitsland te kopen?
Als ik wat prijzen uit de Audi A4 folder uit Nederland en Duitsland vergelijk dan kan ik de verschillen niet verklaren door de BPM. Op een aantal opties legt PON volgens mij nog wel een paar procentjes extra.
Het blijft natuurlijk wat moeilijk vergelijkbaar vanwege net iets andere samenstellingen van pakketten maar bijvoorbeeld het S-line pakket wat volgens mij hetzelde is in DE en NL.
Dit pakket kost in NL € 3.872 (ex BPM en ex BTW ) en in DE kost het € 1.663,87 (ex BPM en ex BTW ). In Nederland wordt er € 1637,- BPM over geheven. Inclusief BTW en BPM kom ik op minder dan € 4.000,- voor het S-line pakket op een A4 uit DE en meer dan € 6200,- voor het S-line pakket in NL.
Dit is één voorbeeld maar de optielijst bulkt van dit soort prijsverschillen.
Wat zijn eventueel andere opties? Op naam van kennissen in DE een nieuwe auto kopen en deze 6 maanden in een garage laten staan en vervolgens importeren?
Als ik wat prijzen uit de Audi A4 folder uit Nederland en Duitsland vergelijk dan kan ik de verschillen niet verklaren door de BPM. Op een aantal opties legt PON volgens mij nog wel een paar procentjes extra.
Het blijft natuurlijk wat moeilijk vergelijkbaar vanwege net iets andere samenstellingen van pakketten maar bijvoorbeeld het S-line pakket wat volgens mij hetzelde is in DE en NL.
Dit pakket kost in NL € 3.872 (ex BPM en ex BTW ) en in DE kost het € 1.663,87 (ex BPM en ex BTW ). In Nederland wordt er € 1637,- BPM over geheven. Inclusief BTW en BPM kom ik op minder dan € 4.000,- voor het S-line pakket op een A4 uit DE en meer dan € 6200,- voor het S-line pakket in NL.
Wat zijn eventueel andere opties? Op naam van kennissen in DE een nieuwe auto kopen en deze 6 maanden in een garage laten staan en vervolgens importeren?
- Arthur
- Auto: Nr.51
Antwoord op die laatste zin: dan moeten zij ook hier nog 1 jaar eigenaar blijven en wellicht wonen ook? En wil je een jonge gebruikte importeren dan moet er ook 6kkm op staan, iig in het verleden wel.
BPM moet je berekenen over de NL prijs. Kale prijs is NL goedkoper dan D.
Volgens mij is het dan niet lonend.
Denemarken wel als ik het goed heb.
Zit er niet helemaal in hoor maar kom aardig in de buurt denk ik
BPM moet je berekenen over de NL prijs. Kale prijs is NL goedkoper dan D.
Volgens mij is het dan niet lonend.
Denemarken wel als ik het goed heb.
Zit er niet helemaal in hoor maar kom aardig in de buurt denk ik

- Arthur
- Auto: Nr.51
- Maus335i
Weet niet of dat wel zo is. De nieuwe RS6 is in DE bijv. 89k terwijl hij hier in Nederland netto 96k kost. Dat verschil kan ik niet verklaren..Arthur schreef:Ik bedoelde eigenlijk dat de BPM berekend wordt over de NL (catalogus)prijs.
Die kale prijs is de prijs zonder BPM en BTW.
Die is in NL lager dan in D.
En in Denemarken nog lager volgens mij.
Ooit eens gelezen.
Dan zou je dus beter eentje in Denemarken kunnen kopen.
- RutgerK
Maurice,
Dat heb ik dus ook. De basisprijs van de A4 lijkt in NL iets goedkoper te zijn. Ik zou het beter moeten uitwerken hoe een Proline zich verhoudt met een Ambition of Ambiente uitvoering.
Vooral op de opties lijkt een dik prijsverschil gelegd te worden door PON.
Iets simpels als metalliclak:
Metallic/Pareleffect Met vast BPM bedrag
Netto BTW (inclusief BTW) BPM TOTAALPRIJS
NL € 878 € 167 € 1.045 € 371 € 1.416
DE € 647 € 123 € 770 € 371 € 1.141
Metallic/Pareleffect Met BPM als percentage op nettoprijs
NL € 878 € 167 € 1.045 € 371 € 1.416 42%
DE € 647 € 123 € 770 € 273 € 1.043 42%
Dat heb ik dus ook. De basisprijs van de A4 lijkt in NL iets goedkoper te zijn. Ik zou het beter moeten uitwerken hoe een Proline zich verhoudt met een Ambition of Ambiente uitvoering.
Vooral op de opties lijkt een dik prijsverschil gelegd te worden door PON.
Iets simpels als metalliclak:
Metallic/Pareleffect Met vast BPM bedrag
NL € 878 € 167 € 1.045 € 371 € 1.416
DE € 647 € 123 € 770 € 371 € 1.141
Metallic/Pareleffect Met BPM als percentage op nettoprijs
NL € 878 € 167 € 1.045 € 371 € 1.416 42%
DE € 647 € 123 € 770 € 273 € 1.043 42%
- Niels
- Auto: Prius+
In principe is de basis prijs in NL goedkoper dan in D omdat wij hier onnoemelijk veel belasting heffen. In DK is die belasting nog hoger dus daar zou een bruto basis prijs idd nog lager kunnen liggen maar...het voorbeeld van de RS6, het kan zijn dat de basis versie in D veel kaler is dan in NL en daarom bruto goedkoper is. Toen de eerste RS6 uitkwam kregen we destijds een Duitse versie en deze had niet eens groot navi terwijl dat bij de NL versie standaard was.
- RutgerK
Niels, je snijdt inderdaad wel een punt aan over de uitrusting.
Ik dacht dat het de Europese Parlement een wet had aan genomen die de markt moest liberalisering. Hier zie je echter nog niets van. Cardoen heeft het even geprobeerd maar is vrij snel ter zielen gegaan.
Het is op dit moment zo dat je als consument vast zit aan PON als je een Audi wil aanschaffen. PON is degene die het uitrustingsniveau bepaalt en de prijzen van de opties bepaalt.
Er moest toch een andere weg zijn om een Audi tegen een andere prijs te kopen en met andere opties dan die PON voorschrijft!
Ik had bij mijn eerste Audi een discussie over de inhoud en prijs van het Proline pakket. Ik wilde de radio in het pakket niet hebben maar dat was niet mogelijk. De dealer gaf aan dat de prijs voor een losse airco net zo hoog was als het hele Proline pakket en dat het dus slim was om toch de radio te nemen. Als consument wordt ik door een dergelijke prijsstelling gedwongen om iets aan te schaffen wat ik eigenlijk niet wil hebben.
Met de RNS-E systemen is dit precies hetzelfde. Bij de dealer moet dat apparaat 2800 euro kosten terwijl je hem aftermarket nieuw voor € 999,- kan laten inbouwen.
Leer precies hetzelfde. Veel Audi's worden tegenwoordig na aflevering bij de dealer van leer voorzien.
Leer (Milano) kost in DE € 1.655,– in NL € 3.175! Dan klopt er toch iets niet.
Ik dacht dat het de Europese Parlement een wet had aan genomen die de markt moest liberalisering. Hier zie je echter nog niets van. Cardoen heeft het even geprobeerd maar is vrij snel ter zielen gegaan.
Het is op dit moment zo dat je als consument vast zit aan PON als je een Audi wil aanschaffen. PON is degene die het uitrustingsniveau bepaalt en de prijzen van de opties bepaalt.
Er moest toch een andere weg zijn om een Audi tegen een andere prijs te kopen en met andere opties dan die PON voorschrijft!
Ik had bij mijn eerste Audi een discussie over de inhoud en prijs van het Proline pakket. Ik wilde de radio in het pakket niet hebben maar dat was niet mogelijk. De dealer gaf aan dat de prijs voor een losse airco net zo hoog was als het hele Proline pakket en dat het dus slim was om toch de radio te nemen. Als consument wordt ik door een dergelijke prijsstelling gedwongen om iets aan te schaffen wat ik eigenlijk niet wil hebben.
Met de RNS-E systemen is dit precies hetzelfde. Bij de dealer moet dat apparaat 2800 euro kosten terwijl je hem aftermarket nieuw voor € 999,- kan laten inbouwen.
Leer precies hetzelfde. Veel Audi's worden tegenwoordig na aflevering bij de dealer van leer voorzien.
Leer (Milano) kost in DE € 1.655,– in NL € 3.175! Dan klopt er toch iets niet.

- Niels
- Auto: Prius+
Als consument ben je natuurlijk wel vrij om in het buitenland te shoppen natuurlijk
Direct bij de fabriek zal niet gaan aangezien het logistieke traject niet op consumenten is ingericht. Wat de liberalisering wel heeft bereikt is dat je gewoon garantie houdt als een nieuwe auto in D koopt terwijl dat vroeger no-go was. Geen PON auto, geen garantie bij de NL dealer.
Bij een nieuwe auto zou ik leer altijd achteraf in laten bouwen trouwens. Scheeltje gewoon BPM a 20% (over de NL tarieven volgens mij?), blijft het prijsverschil met PON idd fors. Het kan dus idd interessant zijn om een auto in het buitenland te kopen ook al zijn de bruto basis prijzen in NL lager afhankelijk van je wensen. Ik ben benieuwd wat je conclusie is als je uitgepuzzeld bent. Een hoop aftermarket monteren scheelt je iig al de BPM.

Bij een nieuwe auto zou ik leer altijd achteraf in laten bouwen trouwens. Scheeltje gewoon BPM a 20% (over de NL tarieven volgens mij?), blijft het prijsverschil met PON idd fors. Het kan dus idd interessant zijn om een auto in het buitenland te kopen ook al zijn de bruto basis prijzen in NL lager afhankelijk van je wensen. Ik ben benieuwd wat je conclusie is als je uitgepuzzeld bent. Een hoop aftermarket monteren scheelt je iig al de BPM.
- Niall
Luxemburg heft alleen 6-% BTW. Als je btw betaald in een EU-land, hoef je het niet nogmaals in NL te betalen tenzij je de auto ex koopt 
http://configurator.audi.com/basiskonf/ ... g&x=11&y=7

-
Ha, die Scotsman;Scotsman schreef:Luxemburg heft alleen 6-% BTW. Als je btw betaald in een EU-land, hoef je het niet nogmaals in NL te betalen tenzij je de auto ex koopt
Je rekent jezelf helaas te snel rijk. Bij importauto's die jonger zijn dan zes maanden òf minder dan 6000km hebben gedraaid ben je verplicht behalve de BPM ook het hele (dus de volle 19%) bedrag aan BTW af te dragen. De reeds in Luxemburg betaalde BTW kun je daar dan weer terugvorderen.

-
-
- Niall
Andere truuk die kampers gebruiken:
Auto ex in NL kopen
Auto in duitsland registreren en meteen erna op exportkenteken zetten ( maximaal 1 jaar geldig)
Na 1 jaar in NL registreren
Denk dan de stap luxemburg tussen koop in NL en in DE registreren
Je wil niet weten hoeveel dure auto's zo ingevoerd/ gereden worden
Kost wat moeite maar als je in Luxemburg een zaak hebt gaat het schijnbaar veel makkelijker en sneller.
Auto ex in NL kopen
Auto in duitsland registreren en meteen erna op exportkenteken zetten ( maximaal 1 jaar geldig)
Na 1 jaar in NL registreren
Denk dan de stap luxemburg tussen koop in NL en in DE registreren
Je wil niet weten hoeveel dure auto's zo ingevoerd/ gereden worden
Kost wat moeite maar als je in Luxemburg een zaak hebt gaat het schijnbaar veel makkelijker en sneller.
-
- InjectTheVenom
Hoe steekt dit verhaal verder in elkaar? Ik heb namelijk een paar leuke auto's op Autoscout24.de te koop gezien en vroeg me af hoe het met invoeren zit. Ze hebben knap veel meer als 5000km op de teller en zijn maximaal 15 jaar oud.Hansv (Hans van Velzen) schreef:Ha, die Hans;
Dat in elk geval, maar ik weet niet of dan de zes-maandeneis ook nog geldt. Ik weet wel zeker dat als je een auto van bijvoorbeeld dertien jaar oud (en dus allang BPM-vrij) met slechts 5000km op de teller uit een land met lagere BTW haalt, je zelfs dan nog BTW-plichtig bent.
- Jurriaan
- SteV6
- wjn
Re: Nieuwe auto kopen in Duitsland
Is altijd interessant. Er zijn 3 manieren waarop BPM wordt bepaald, één daarvan is laten taxeren.RutgerK schreef:Misschien is het antwoord een kort maar krachtig NEE, maar ik ben benieuwd of het verstandig kan zijn om een nieuwe auto in Duitsland te kopen?
Mooiste optie: Showroomauto met veel opties, als het nog ff kan een mj. terug.
Een auto schrijft sowieso minimaal 10-20% af als je 'm de showroom uit rijdt. Accessiores brengen bij inruil niets op, die worden zwaar afgewaardeerd (50-60%).
Er moet minimaal 1000km mee gereden worden op buitenlands kenteken.
Daarna invoeren.
Er zijn een aantal bedrijven / taxateurs die je dat haarfijn kunnen uitleggen en voor je kunnen regelen (taxatie e.d., invoeren etc. moet je zelf doen).
Suc6