Audi A8 W12 6.0 <---> Audi S8 V10 5.2

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie

A8 W12 of S8?

W12
25
47%
S8
28
53%
 
Totaal aantal stemmen: 53

Gebruikersavatar
Maus335i
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
Locatie: Groningen

Audi A8 W12 6.0 <---> Audi S8 V10 5.2

Bericht door Maus335i » 15 jun 2008, 01:37

Nu ben ik ontzettend lui op dit tijdstip, dus ik copy paste maar even van een belgisch forum :)
Tough choice, als je in die klasse aan 't shoppen bent en je gekozen hebt voor de Audi A8. Maar welke? (we kiezen, om de vergelijking niet te "vervalsen", voor de korte versie)

De S8 heeft een 5,2-liter V10 met 450 pk en 540 Nm, en de W12 heeft een 6-liter W12 met 445 pk en 580 Nm.

Voor de rest zijn beide auto's eigenlijk quasi identiek, op wat esthetische zaken na. De A8 W12 kan je nu zelfs ook met 't Style Pack Sport krijgen waardoor je 't knappe kofferdeksel van de S8 krijgt, met ingewerkte spoiler dus. De neus van de S8 ziet er nog iets sportiever uit, de A8 is in 't geheel bekeken nog een tikje discreter.

De A8 W12 mag dan een hogere basisprijs hebben, hij maakt dat grotendeels goed door de extra uitrusting die 'ie standaard meekrijgt. Als je dus de beide modellen tjokvol met alle dingen propt die Audi op de éllenlange optielijst heeft staan, waaronder ceramische remmen en leder tot waar je zelfs niet kijken kan, komen ze ongeveer op dezelfde prijs uit.

't Is dus een kwestie van smaak, of prioriteiten, of gevoel, of ...?

Zeg 't maar :)
Zeg het maar heren (en dames?)!

Edit: ik ben overigens zelf in het bezit van de W12 nu en twijfel over een S8. Vandaar de poll en ik hoor graag argumenten :)
Laatst gewijzigd door Maus335i op 15 jun 2008, 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 15 jun 2008, 01:47

Als het toch niks uitmaakt, dan maar de zuinigste :lol:

Gebruikersavatar
stefan740
Berichten: 1419
Lid geworden op: 28 jan 2008, 12:48
Locatie: Nijmegen

Bericht door stefan740 » 15 jun 2008, 02:07

In zo'n auto hoort de W12 eigenlijk thuis. Als het sportief moet koop je maar een sportieve auto :lol:

Gebruikersavatar
Mark Nauta
Berichten: 10755
Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Locatie: Zevenbergen

Bericht door Mark Nauta » 15 jun 2008, 02:17

Ik zou voor de W12 gaan. Om dezelfde reden waarom jij hem nu ook gaat houden Maurice. Het is gewoon zo'n fijne rijmachine die zo verschrikkelijk luxe is. Alles zit er op en eraan en hij ziet er zo gelikt maar toch geditincheerd uit. Daarnaast is hij net zo snel als de S8.
Ik heb met de jouwe gereden en was daar zo diep van onder de indruk dat ik niet anders zou willen beslissen. Zou echter, net als jou, wel gaan voor de lange versie, als je dan toch bezig bent.

Gebruikersavatar
Sjoerd
Berichten: 1428
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:05

Bericht door Sjoerd » 15 jun 2008, 09:25

Proefondervindelijk ondervonden is de W12 sneller in de rechte lijn dan een S8! Alleen met de juiste bestuurder in een S8 moet die in de bochten wel weer wat sneller zijn ;)

S8 nu, W12 als ik 50+ ben

Martijn
Berichten: 787
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:59

Bericht door Martijn » 15 jun 2008, 10:01

Ik kan alleen over het vorige model uit eigen ervaring spreken: bij dat tweetal was de W12 overtuigend sneller, maar bood vooral comfort ivgl de S8 die meer geluid produceerde en een ander onderstel had.

Wat karakter van een A8 betreft vind ik de W12 dus beter passen. Sportiviteit moet je imho in andere auto's zoeken (dan is een M5 bijvoorbeeld al heel wat geschikter, laat staan de kleinere modellen)

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 15 jun 2008, 10:04

Weet niet hoeveel km je rijdt per jaar maar pas even meegereden in een A8 4.2 TDI. Godallemachtig wat loopt dat hard en helemaal als je er een JD chip in trapt. Dan ben je IRL sneller dan een S8 of W12.

Gebruikersavatar
Maus335i
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
Locatie: Groningen

Bericht door Maus335i » 15 jun 2008, 10:34

Tristan schreef:Weet niet hoeveel km je rijdt per jaar maar pas even meegereden in een A8 4.2 TDI. Godallemachtig wat loopt dat hard en helemaal als je er een JD chip in trapt. Dan ben je IRL sneller dan een S8 of W12.
Ik ga richting de 40/45dkm en met de huidige benzineprijzen kan ik het inderdaad niet laten om eens rond te snuffelen. Een 4.2TDI wil ik ook wel eens rijden, maar ben bang dat het niet de heerlijke ervaring geeft die een W12 of een S8 je wel geeft. Al was het alleen maar om zoveel stijve nekken in de stad te veroorzaken ;)

De S8 vind ik persoonlijk mooier dan de W12, maar de rust in een W12 is echt onovertreffelijk en vind ik belangrijk. Ik rij veel (te) hard en voer graag ondertussen een gesprek zonder mn stem te hoeven verheffen. Slapen op weg naar Zuid-Frankrijk gaat er ook prima in kan ik je zeggen :D

Of de auto past bij mn leeftijd maakt me niet zoveel uit. Ik ben 23, maar uiteindelijk gaat het om de rijervaring die je er in hebt. Gereden wordt ik bijna niet, dus achter het stuur is wel de place to be. Ik vind het maar een moeilijke keuze..

Of toch maar de W12 nog een tijd rijden en wachten op de nieuwe RS5? Of de nieuwe A7.. waarom komt Audi met zoveel mooie modellen! :(

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Bericht door MartijnGizmo » 15 jun 2008, 10:56

Ik zeg S8, puur op emoties. 8)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 15 jun 2008, 11:05

4.2TDI 8) Absoluut zonder twijfel. Het apparaat heeft een koppel waar een W12 het serieus benauwd van krijgt :D

Anders de S8, heerlijk apparaat en klinkt fantastisch. De W12 is uber maar te bescheiden, te afwezig imho. Geen klagen natuurlijk maar je stelt ons voor een keuze :wink:

Gebruikersavatar
Sjoerd
Berichten: 1428
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:05

Bericht door Sjoerd » 15 jun 2008, 11:09

Met een 4.2 TDI (al dan niet met JD kuur) ben je IRL zeker sneller, want langere actieradius. Maar ondanks dat het een beauty van een motor is haalt hij het niet bij de kracht, maar ook souplesse en rust van een dikke atmo benzine motor.

Kleine maar leuke anecdote: Ik heb mijn vader's W12 in Neckarsulm opgehaald. Met het inrijden mocht ik niet over de 4000 rpm; oftewel 230 teller km/h's :twisted: :twisted: :twisted:

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Bericht door Marc R » 15 jun 2008, 11:13

Met ale respect natuurlijk: Ik heb de A8 W12 van Maurice gezien en heb laatst ook even van een S8 mogen genieten.

Op deze leeftijd denk ik dat de S8 mij beter zou passen vanwege het verschikkelijk brute uitlaat geluid en de looks.

Over 20 jaar denk ik dat het de W12 zou zijn geworden.

Die is veel meer classy,for the man with style om het zo maar eens te plaatsen.

Die Bentley reklame met middelvinger komt in mijn hoofd als ik aan de W12 denk....gruwelijke bak maar voor nu ,toch de S8.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 15 jun 2008, 11:24

Sjoerd schreef:Met een 4.2 TDI (al dan niet met JD kuur) ben je IRL zeker sneller, want langere actieradius. Maar ondanks dat het een beauty van een motor is haalt hij het niet bij de kracht, maar ook souplesse en rust van een dikke atmo benzine motor.
Vond juist dat de 4.2 TDI veel rust gaf, weinig toeren en immens veel kracht.

Rein
Berichten: 1934
Lid geworden op: 18 mar 2006, 17:27

Bericht door Rein » 15 jun 2008, 11:32

S8!

S8 ziet er een stuk dikker uit, en heeft een super geluid als het gas wordt ingetrapt. Uiteraard moet de S8 uitgerust zijn in daytona grijs, met ceramische remmen, en een b&o geluidssysteem 8)

Gebruikersavatar
Maus335i
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
Locatie: Groningen

Bericht door Maus335i » 15 jun 2008, 11:40

Rein schreef:S8!

S8 ziet er een stuk dikker uit, en heeft een super geluid als het gas wordt ingetrapt. Uiteraard moet de S8 uitgerust zijn in daytona grijs, met ceramische remmen, en een b&o geluidssysteem 8)
En zie hier mijn probleem :D Je slaat de spijker op zn kop..

http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/at ... id=5231306

En Marc, ritje in de W12 moet nog steeds he :]

Gebruikersavatar
Mark Nauta
Berichten: 10755
Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Locatie: Zevenbergen

Bericht door Mark Nauta » 15 jun 2008, 11:41

Rein schreef:S8!
met ceramische remmen,
Heb je niets aan op een S8. Is leuk voor het oog, maar stopt minder omdat ze nooit op temperatuur zullen komen.

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Bericht door Marc R » 15 jun 2008, 11:42

Wie zei hier ritje??? hahah altijd he... :wink:

Over dat geluid.....

Maurice, als jij alleen maar de voorste tussendempers laat verwijderen van je W12 kan je ook rekenen op een meesterlijke sound a la Bentley Continental hoor.

Zou IK zeker doen...... 8)

Kost echt geen drol en maximaal plezier. :D

Rein
Berichten: 1934
Lid geworden op: 18 mar 2006, 17:27

Bericht door Rein » 15 jun 2008, 11:44

Maurice Graber schreef:
Rein schreef:S8!

S8 ziet er een stuk dikker uit, en heeft een super geluid als het gas wordt ingetrapt. Uiteraard moet de S8 uitgerust zijn in daytona grijs, met ceramische remmen, en een b&o geluidssysteem 8)
En zie hier mijn probleem :D Je slaat de spijker op zn kop..

http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/at ... id=5231306

En Marc, ritje in de W12 moet nog steeds he :]
Ohja, leer op het dashboard was ik vergeten :wink: . Super mooi interieur

HSR
Berichten: 5499
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 15 jun 2008, 11:58

Mark Nauta schreef:
Rein schreef:S8!
met ceramische remmen,
Heb je niets aan op een S8. Is leuk voor het oog, maar stopt minder omdat ze nooit op temperatuur zullen komen.
explain...



Vwb de keuze. Ik zou voor de S8 gaan. Heb de vorige met 360 (?) PK eens meegehad en was zeer onder de indruk. De wagen voelde echt sportief aan. Remmen waren echt totaal kansloos. Was blij dat het stoplicht bovenaan de afrit op groen stond, anders had ik wat uit te leggen. Hence ook de vraag mbt bovenstaande quote.

Gebruikersavatar
Mark Nauta
Berichten: 10755
Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Locatie: Zevenbergen

Bericht door Mark Nauta » 15 jun 2008, 12:05

hugo schreef:
Mark Nauta schreef:
Rein schreef:S8!
met ceramische remmen,
Heb je niets aan op een S8. Is leuk voor het oog, maar stopt minder omdat ze nooit op temperatuur zullen komen.
explain...
Ceramic Brakes hebben pas een optimale werking wanneer deze op temperatuur zijn. In straatgebruik zal dat zelden tot nooit zo zijn en zijn dan zelfs conventionele remmen beter. Die remmen harder in die situaties.
Daarnaast heb ik een update gekregen van Dick Hoekendijk paar weken terug dat de Ceramic Brakes die de bekende merken allemaal leveren, alleen een toplaag van een paar mm hebben van keramisch materiaal. Het zijn dus geen full-ceramics. Full-ceramics zijn vele malen beter en hebben een vel betere stopsnelheid. Daarnaast blijven die ook langer goed. De remmen zoals Ferrari, Porsche en ook Audi ze leveren zijn dus niet full-ceramic en hebben alleen op de juiste temperatuur hun optimale remkracht. Kijk maar eens naar alle jongens die circuits opduiken met hun Porsche GT3's (RS), mensen die er regelmatig komen rijden geen van allen op ceramic brakes. Het is allemaal conventioneel. Ook omdat ze minder lang mee gaan en duurder zijn in aanschaf (en vervanging).

Een S8 zal nooit een circuit zien en zal op straat nooit de juiste temperatuur halen, dan is dus een cermaic brakes optie een leuke gadget, en het ziet er leuk uit, maar in de praktijk wordt je er niet beter van. Alleen maar minder, zo'n 14mille denk ik :P.

Rein
Berichten: 1934
Lid geworden op: 18 mar 2006, 17:27

Bericht door Rein » 15 jun 2008, 13:04

Oke, bedankt voor de uitleg. Als ik dit zo lees is die 14k dan idd weggegooid geld... Maar het staat idd wel heel erg stoer :wink:



Paar mooie S8 filmpjes:

Audi S8 Option auto:
http://youtube.com/watch?v=3_vYtm_2z9o

Duitse S8 test:
http://youtube.com/watch?v=HedtYF1Ynjw&feature=related

Gebruikersavatar
Jurriaan
Berichten: 1267
Lid geworden op: 26 jan 2007, 00:25
Locatie: Rotterdam

Bericht door Jurriaan » 15 jun 2008, 13:09

Zou ook voor de dikste diesel gaan. Die rijdt zo geweldig fijn. Verder helaas alleen in de 4.2 benzine gereden qua benzinemotoren.

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16601
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Bericht door Bram » 15 jun 2008, 13:12

Met zoveel kilomters zou de V8 TDI toch het goedkoopst moeten zijn, of is dat geen issue?

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 15 jun 2008, 13:45

Maurice Graber schreef:En zie hier mijn probleem :D Je slaat de spijker op zn kop..

http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/at ... id=5231306
OMFG! :shock: Het kan dus toch nog mooier dan je W12! Als ik dit zie, de S8.

Maar er is nog zoveel moois op de weg 8)
http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/at ... id=5173427

http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/at ... id=4930945

http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/at ... id=5097158

http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/at ... id=4987059

Maar je kent mijn standpunt :wink:

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Bericht door wjn » 15 jun 2008, 14:06

W12 aangegeven in de poll. Niet mee gereden, maar wel met de S8. Rijdt erg leuk (911 pesten), maar is wat "zenuwachtig" en vind ik niet horen bij zo een auto. Dus ik denk dat een W12 (is immers net zo snel) een betere motor voor een A8 is.

Kijk naar een RS4 of R8 als je sportief wilt.

Trouwens een Q7 is ook een heerlijke reisauto, maar net wat minder dan een A8.

PS Als je van snel reizen houdt, check dan of de adaptive cruise control tegenwoordig hoger dan 200km/h in te stellen is.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten