[VIDEO] CPZ crash Roger Williamson

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Metchu

Bericht door Metchu » 12 jun 2008, 17:52

skinnybmw schreef:Hier nog een filmpje van een verschrikkelijk ongeluk...wees gewaarschuwd: schokkende beelden:

Tom Pryce/steward fatal crash Kyalami SA 1977

http://www.youtube.com/watch?v=w38-KExJCo8

En hier de beelden zoals ze op t.v. te zien waren:

http://www.youtube.com/watch?v=n-z5MQBw ... re=related

Rillingen overal elke keer weer als ik deze beelden zie...
fuck me! DE TERING , dat verhaal dat er naast staat ook...!

Dutch

Bericht door Dutch » 12 jun 2008, 17:52

Hendrik Kinderman schreef:Heeft in 2003 of 2004 een hele reportage in Autovisie gestaan over dit ongeval:

- de brandweerwagen moest idd nog een rondje afleggen ipv. een paar 100 meter tegen de stroom in
- marshalls hadden geen goede uitrusting (brandvrije overalls, brandblussers)

en ik meende nog een paar dingen. Ik zal het proberen op te zoeken tussen al die honderden autokrantjes :wink:
Stond in Formule 1 Magazine. Artikel van Nando Boers die met de bewuste marshal teruggaat naar de plek des onheils. Maar bespaar je de moeite: al die bronnen zijn verwerkt in de uiterst volledige reportage in de linkjes hierboven. ;)

En tja, je kunt van die baco zeggen dat hij laf was, maar wat had hij kunnen doen? Met de kleren die hij aanhad, vooral dat hesje, was hij zelf in brand gevlogen als hij dichter dan twee meter in de buurt was gekomen. Hij was er bovendien totaal niet voor getraind. Je moet je ook nog voorstellen dat deze zelfde baco in 1970 Piers Courage voor z'n ogen heeft zien verbranden.

En de instructie van Huisman vooraf was heel duidelijk: denk eerst om jezelf. Geef dan Huisman de schuld dat hij het aanbod van Linge afwees om met de ONS-BMW's te komen. Aan de baco's lag het niet, de organisatie is verantwoordelijk en die deed 't niet eens zo heel veel anders dan destijds op andere circuits het geval was...

Ongeluk van Jo Siffert op Brands Hatch? Zelfde laken een pak.

http://www.youtube.com/watch?v=bK9QlnpEG3w

Dutch

Bericht door Dutch » 12 jun 2008, 17:57

En ik kan je er nog meer over vertellen. Hoe de brandweer in 1970 (ook al na enorm omrijden) met water bluste, wat een schitterende vuurwerk opleverde door de chemische reactie met het magnesium in de monocoque. Of hoe de baanarts van Zandvoort geen bloed kon zien.

Ja, met zulk soort amateurisme had je te maken...

Martijn

Bericht door Martijn » 12 jun 2008, 18:12

Dutch schreef:Tja, misschien toch even bovenstaand linkje lezen over de manier waarop men toen tegen veiligheid aankeek. En lees in het volgende linkje meteen even welke instructies de baco's meekregen van Ben Huisman...

Het was schandalig, maar als je 't in de tijd plaatst, snap je 't allemaal iets beter.

Juist het feit dat het voor het eerst op tv te zien was (live-uitzendingen waren een zeldzaamheid), veranderde de visie op veiligheid. Doordat miljoenen mensen het zágen gebeuren, kon de F1-wereld de kop niet meer in het zand steken. Voor die tijd was 't alleen een stukje in de krant. Piers Courage overleed drie jaar eerder op dezelfde plek op precies dezelfde manier...
Heb je artikel gelezen (goed wark btw) en snap wel dat het er toen allemaal anders aan toeging. Ik had een vergelijkbaar gevoel bij de film over Liane Engeman (pitstop en de racewagen aftanken met een EMMER benzine!) alleen ging daar gelukkig niks mis!

Ik heb alleen moeite met me verplaatsen in de "sport" van toen en vooral of ik er fan van zou kunnen zijn wanneer er zoveel dodelijke ongevallen gebeuren. Ben zelf pas sinds eind jaren '80/begin jaren '90 een actieve volger van F1 en heb natuurlijk de crashes van Ratzenberger en Senna in het geheugen, maar dat was toch andere koek dan de fatale crashes van de decennia ervoor.

RVV

Bericht door RVV » 12 jun 2008, 18:33

Indrukwekkend, ik kende het verhaal maar had het filmpje nooit gezien.

Met al die rijdende auto's had een brandweer auto natuurlijk nooit tegen het verkeer in kunnen rijden.. En ik denk ook dat als dat wel had gekund de arme man het ook niet overleefd had. Hij heeft minstens een volle minuut in de brand gestaan voordat men uberhaupt (de omstanders BACO's) hadden kunnen ingrijpen. In zo'n vlammenzee verbranden je longen vanbinnen door de hitte en een snelle dood is het gevolg.

Daarnaast vind ik het wat te makkelijk om te zeggen dat die BACO's ook in dat tijdsbeeld waardeloos hebben gereageerd. Ga maar eens zelf bij een zwaar explosief gebeuren op een 50 cm afstand aan de slag. ik niet iig.

Dutch

Bericht door Dutch » 12 jun 2008, 18:40

Realistisch gezien, Rico.

Williamson had ook de pech dat zijn auto op z'n kant kwam te liggen. Daardoor hing hij in z'n gordels en ging de gesp niet los.

Een paar maanden eerder ontsnapte Clay Regazzoni aan zo'n zelfde dood (door verstikking inderdaad, je bent al dood voordat je verbrandt), ook door heldhaftig ingrijpen van een collega. Maar zijn BRM lag niet op z'n kop, zodat Mike Hailwood in de vlammenzee kon duiken, in één beweging de riemen kon losmaken en Clay eruit kon sleuren.

Mike The Bike ontving er net als Purley een George Medal voor.

Roy

Bericht door Roy » 12 jun 2008, 20:21

Dit soort verhalen lees je ook altijd in RTLGP magazine. Heel mooi magazine met veel historische verhalen.

Hubert D

Bericht door Hubert D » 12 jun 2008, 20:47

Mooi blad inderdaad. Echt ook een aanrader voor de liefhebbers van races tussen 1970-1990. Heel veel oude formule 1, groep C etc.

Dutch

Bericht door Dutch » 12 jun 2008, 20:52

Komt doordat het oorspronkelijk is bedacht als historisch magazine. Later is RTL erop gedoken, maar ze zijn er gelukkig verder met hun poten van afgebleven... Maar inderdaad, een goed blad met relatief veel geschiedenis erin.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 13 jun 2008, 14:46

Super blad idd, de schrijver (Mark Koense) kan prachtig schrijven en vertellen. Heb ze allemaal gekocht tot nu toe.

Plaats reactie