De Vereniging van Eigen Rijders, VERN is van plan in de periode van 23 tot en met 27 juni uit te roepen tot vakantieweek. De circa 1.200 leden van de VERN, alsmede alle andere chauffeurs van trucks, bussen en ook taxi’s, wordt aangeraden om de truck dan een weekje stil te zetten. Uiteraard hoopt de VERN dat veel andere chauffeurs dit voorbeeld zullen volgen.
Morgen is er een hoorzitting in de Tweede Kamer over de dieselaccijns. Levert die de branche te weinig op, dan is de kans groot dat er nog meer acties volgen die niet publieksvriendelijk zullen zijn. Daarbij zien TLN en EVO de actie van de VERN niet zitten. Beide werkgeversorganisaties willen zo snel mogelijk met de minister om de tafel om de situatie te bespreken.
Alleen al de aanstaande verhoging van de motorrijtuigenbelasting gaat de branche twintig miljoen euro kosten, zeggen EVO en TLN.
Bron: Nieuwsblad Transport
Autorijdend Nederland 1 vuist - Vervoer is de Toekomst
- Mack
- Berichten: 553
- Lid geworden op: 09 feb 2008, 15:24
- Locatie: Rotterdam ~ Mustang!
Dat komt nog wel...
- Mack
- Berichten: 553
- Lid geworden op: 09 feb 2008, 15:24
- Locatie: Rotterdam ~ Mustang!
De locaties waar morgen langzaam gereden wordt:
http://www.truckstardakar.nl/iep/Overzi ... rmatie.pdf
http://www.truckstardakar.nl/iep/Overzi ... rmatie.pdf
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Ik had in het brandstof draadje al geopperd
GEWOON MET ZIJN ALLEN BESLUITEN NIET MEER TE TANKEN BIJ DE SHELL EN ESSO.
Zijn dit soort initiatieven haalbaar ? Zijn hier al iniatieven voor? Zo ja, graag aub alles even bundelen. Het is niet moeilijk om met zo'n actie te beginnen. Alle autofora zijn makkelijk te benaderen en mond op mond reclame gaat heel snel.
GEWOON MET ZIJN ALLEN BESLUITEN NIET MEER TE TANKEN BIJ DE SHELL EN ESSO.
Zijn dit soort initiatieven haalbaar ? Zijn hier al iniatieven voor? Zo ja, graag aub alles even bundelen. Het is niet moeilijk om met zo'n actie te beginnen. Alle autofora zijn makkelijk te benaderen en mond op mond reclame gaat heel snel.
- Pescatore
- Berichten: 1336
- Lid geworden op: 28 jan 2007, 16:39
- Locatie: 053
Misschien en ja.Macboy schreef:Ik had in het brandstof draadje al geopperd
GEWOON MET ZIJN ALLEN BESLUITEN NIET MEER TE TANKEN BIJ DE SHELL EN ESSO.
Zijn dit soort initiatieven haalbaar ? Zijn hier al iniatieven voor? Zo ja, graag aub alles even bundelen. Het is niet moeilijk om met zo'n actie te beginnen. Alle autofora zijn makkelijk te benaderen en mond op mond reclame gaat heel snel.
Zie: http://www.2shared.com/file/3413996/993 ... ORLOG.html
en
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2288 ... orlog.html
(copy-paste van een post van Geelhoed).
Niet echt 'jouw' idee zegmaar
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
-
Dexter
- Berichten: 1600
- Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:16
Voor een overzicht van alle acties in Europa: 12 Juni 2008: Alle protestacties van chauffeurs in Europa op een rij.
-
Luco
- romo
- Berichten: 27167
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
-
Dexter
- Berichten: 1600
- Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:16
Okay, even praktisch dan met twee voorbeelden....luco hornsveld schreef:IEDEREEN moet een week de auto laten staan, maar helaas is dat waarschijnlijk niet haalbaar
Een week niet naar je werk kunnen forensen of in de auto je werk kunnen doen....onmogelijk
Een week niet de kinderen naar school of kinderopvang kunnen brengen......onmogelijk
En zo zijn er nog veel meer zaken te bedenken waarom dat niet uitvoerbaar is in de praktijk.
Buiten dat levert dat inderdaad weinig rendement op.
Maar een week de poorten van alle raffinaderijen blokkeren daarentegen.....:twisted:
- Mack
- Berichten: 553
- Lid geworden op: 09 feb 2008, 15:24
- Locatie: Rotterdam ~ Mustang!
Is er iemand nog verbaasd?
(www.nu.nl)Dieselprijs omhoog ondanks protesten chauffeurs
Uitgegeven: 12 juni 2008 19:15
Laatst gewijzigd: 12 juni 2008 19:22
DEN HAAG - Protesten of niet, de accijnsverhoging op diesel gaat gewoon door. Minister Wouter Bos (Financiën) liet donderdag weten dat diesel per 1 juli, zoals gepland, 3 cent duurder wordt.
Bos kwam met die mededeling op de dag dat chauffeurs protesteerden tegen de hoge brandstofprijzen. Om duidelijk te maken dat de nood hoog is, deden chauffeurs langzaamaan op achttien plekken op de snelweg. Ze begonnen hun actie om 5 voor 12, waarmee de boodschap direct werd afgegeven.
Doorberekenen
Volgens FNV Bondgenoten hebben vooral de eigen rijders en kleine transportbedrijven het erg moeilijk, omdat die de gestegen dieselkosten niet kunnen doorberekenen aan de opdrachtgevers.
"Deze bedrijven moeten nu echt knokken om te overleven. Daar hoort dan actievoeren bij."
Problemen
Volgende week gaan het kabinet en de vervoerders praten over de problemen die de chauffeurs hebben door de hoge brandstofprijzen, meldde minister Camiel Eurlings (Verkeer).
Bij dat gesprek schuiven ook minister Maria van der Hoeven (Economische Zaken) en staatssecretaris Jan Kees de Jager (Financiën) aan.
Perfect
Alexander Sakkers, voorzitter van brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN), was daar positief over. Hij vond het "een perfect, eerste bemoedigend signaal van het kabinet".
Volgens Sakkers geeft het ook aan dat de acties succesvol zijn. Waar hij tijdens het gesprek op zal inzetten, wilde hij donderdag nog niet kwijt.
De Verenigde Eigen Rijders Nederland (VERN) stelt een actieweek uit vanwege dit gesprek. FNV Bondgenoten ziet het kabinet als de veroorzaker van het leed.
Dieselclausules
"De regering is voor de zoveelste keer de veroorzaker van de inflatie in Nederland. De btw moet omhoog, de dieselaccijns omhoog, et cetera. Bedrijven met een sterke positie berekenen die kostenstijgingen gewoon door aan hun klanten. De kleintjes redden dat niet, zij hebben geen dieselclausules in hun contracten. Zij worden afgeknepen door hun opdrachtgevers."
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
-
Luco
Hoezo praktisch onmogelijk?Dexter schreef:Okay, even praktisch dan met twee voorbeelden....luco hornsveld schreef:IEDEREEN moet een week de auto laten staan, maar helaas is dat waarschijnlijk niet haalbaar
Een week niet naar je werk kunnen forensen of in de auto je werk kunnen doen....onmogelijk
Een week niet de kinderen naar school of kinderopvang kunnen brengen......onmogelijk
En zo zijn er nog veel meer zaken te bedenken waarom dat niet uitvoerbaar is in de praktijk.
Buiten dat levert dat inderdaad weinig rendement op.
Maar een week de poorten van alle raffinaderijen blokkeren daarentegen.....:twisted:
Is een kwestie van keuzes maken.
Iedereen klaagt maar heeft er niks voor over.
Als edereen deze keuze maakt dan zal er echt wel wat veranderen, maar ze weten in den haag ook de mentaliteit die heerst, zeuren, zeiken, zaniken maar er niks voor over hebben.
Dit is niet negatief bedoelt maar gewoon de realiteit.
- romo
- Berichten: 27167
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
- Arthur
- Berichten: 43853
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Macboy schreef:Ik had in het brandstof draadje al geopperd
GEWOON MET ZIJN ALLEN BESLUITEN NIET MEER TE TANKEN BIJ DE SHELL EN ESSO.
Zijn dit soort initiatieven haalbaar ? Zijn hier al iniatieven voor? Zo ja, graag aub alles even bundelen. Het is niet moeilijk om met zo'n actie te beginnen. Alle autofora zijn makkelijk te benaderen en mond op mond reclame gaat heel snel.
Hier heb je alvast mijn antwoord zoals ook al eerder geschrevenArthur schreef:Ik krijg alleen maar mailtjes als "niet meer bij Shell en Esso gaan tanken"![]()
Want dan moeten ze vanzelf omlaag met de prijs om klanten te trekken en zo krijg je een prijzenoorlog...
Ja, en dat gaat lukken, gelooft ge dat zelf?![]()
Ik krijg er 20% korting en in m'n leasert "mag" alleen Shell en Esso![]()
Laat de overheid maar eens over de brug komen
Dan zal ik waarschijnlijk 1 van de weinigen zijn die niet meedoen maar ik wens je wel succes.
Ik denk dat de mens nog altijd te lui is om dat te gaan doen, veel gemakkelijker om de 1e de beste pomp te nemen.
Gisteren stond er een vent met een Lincoln Navigator naast mij te tanken. 110l (~180,-)ging erin. 2x per week zei hij
En gewoon bij de Shell-pomp... verderop zitten echt goedkopere hoor
-
Dexter
- Berichten: 1600
- Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:16
Luco ik vat je reactie zeker niet negatief op, maar probeer wel de zaken van de praktische kant te bekijken.luco hornsveld schreef:Hoezo praktisch onmogelijk?Dexter schreef:Okay, even praktisch dan met twee voorbeelden....luco hornsveld schreef:IEDEREEN moet een week de auto laten staan, maar helaas is dat waarschijnlijk niet haalbaar
Een week niet naar je werk kunnen forensen of in de auto je werk kunnen doen....onmogelijk
Een week niet de kinderen naar school of kinderopvang kunnen brengen......onmogelijk
En zo zijn er nog veel meer zaken te bedenken waarom dat niet uitvoerbaar is in de praktijk.
Buiten dat levert dat inderdaad weinig rendement op.
Maar een week de poorten van alle raffinaderijen blokkeren daarentegen.....:twisted:
Is een kwestie van keuzes maken.
Iedereen klaagt maar heeft er niks voor over.
Als edereen deze keuze maakt dan zal er echt wel wat veranderen, maar ze weten in den haag ook de mentaliteit die heerst, zeuren, zeiken, zaniken maar er niks voor over hebben.
Dit is niet negatief bedoelt maar gewoon de realiteit.
Stel dat ik werk op 45 km enkele reis van mijn huis.
En dat ik dus niet van het openbaar vervoer gebruik kan maken om daar te komen.
Ik moet dus met de auto maar kan dat de komende week niet doen omdat ik met jouw actie mee wil doen.
Ik vraag dus een week vrij en offer 5 snipperdagen op.
Mijn baas merkt op dat ik niet de enige ben die dit wil doen.....al mijn collega's willen ook vrij zijn.
Hij weigert mij dus vrij te geven en zegt dat hij hooguit drie mensen kan missen op de afdeling waar ik werk.
Ik vertel hem dat ik aan de actie "laat de auto een week staan' mee wil doen en dat ik dus volgende week niet op mijn werk zal verschijnen.
Waarop hij zegt dat ik dan mijn ontslagbrief mag verwachten omdat ik dan zonder toestemming wegblijf van mijn werk.
Ik blijf volhouden en vertel eenmaal thuisgekomen het verhaal aan mijn vrouw.
Die zegt dat ik hartstikke gek ben en dat ik aan mijn gezin moet denken en dat we niet rond kunnen komen van wat zij in deeltijd verdient mocht ik ontslagen worden.
Een knallende ruzie is het gevolg en de volgende dag vertel ik mijn baas dat ik komende week gewoon kom werken......
En zo zijn er ontelbare scenario's te bedenken waarbij vaker niet dan wel gekozen wordt om de auto een week te laten staan.
Pas wanneer de nood zo hoog is dat het niets meer uitmaakt of je je baan houdt omdat je het financieel toch niet meer gaat redden (zie bijvoorbeeld de eigen rijders onder de vrachtwagenchauffeurs in Spanje) dan is het anders en voer je actie, koste wat het kost....
-
Luco
-
Dexter
- Berichten: 1600
- Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:16
Voor wat betreft de werkgever die meewerkt.....een week geen productie kost veel geld en is niet te verantwoorden aan het hoofdkantoor.luco hornsveld schreef:Dat bedoel ik ook Dexter.
Maar een werkgever zal hier echt wel aan meewerken als al zijn personeel dat standpunt inneemt, want 300 man kan die bv ook niet ontslaan.
Maar dat is het hem juist, je krijgt niet iedereen gemobiliseerd en dat heeft met mentaliteit te maken
Zelfstandige ondernemers die zelf nog baas zijn zouden er wel voor kunnen kiezen.
300 man ontslaan kan wel hoor en daarna neem je alleen de goeie weer terug. Prachtige kans om te reorganiseren ook trouwens....:twisted:
Wat ik al zei, een mentaliteitsverandering komt er alleen maar als de nood aan de man komt.....nu is het nog een luxeprobleem.
-
M@rcel
- Berichten: 4820
- Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
- Locatie: Den Haag
- wjn
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24
Vervoer is de toekomst, maar openbaar vervoer heeft dat niet ben ik bang.
Vb. Ik ga een weekendje weg naar Köln, had gedacht dat met de trein te doen, want goedkoper dan met de auto. Helaas helaas wat een misrekening (ik reken alleen benzine, is niet helemaal eerlijk, weet ik. Als ik werkelijk op de centen zat, had ik ook een goedkoop autotje met lage km kosten).
Met twee personen kost een retourtje vanaf zeg station Driebergen € 140,=. Moet ik ook nog eerst bij station Driebergen komen met de bus. Daar kan ik bijna 90 liter voor kopen, wat ik zeker niet nodig heb om naar Köln heen en weer te rijden. (Zal ongeveer 40 liter zijn.)
Het was vroeger al zo dat openbaar vervoer DUUR is, en nu nog steeds. Uitjes met gezin met openbaar vervoer, no way.
Vb. Ik ga een weekendje weg naar Köln, had gedacht dat met de trein te doen, want goedkoper dan met de auto. Helaas helaas wat een misrekening (ik reken alleen benzine, is niet helemaal eerlijk, weet ik. Als ik werkelijk op de centen zat, had ik ook een goedkoop autotje met lage km kosten).
Met twee personen kost een retourtje vanaf zeg station Driebergen € 140,=. Moet ik ook nog eerst bij station Driebergen komen met de bus. Daar kan ik bijna 90 liter voor kopen, wat ik zeker niet nodig heb om naar Köln heen en weer te rijden. (Zal ongeveer 40 liter zijn.)
Het was vroeger al zo dat openbaar vervoer DUUR is, en nu nog steeds. Uitjes met gezin met openbaar vervoer, no way.
-
Tom
- Berichten: 22490
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Dat terwijl ik het openbaar vervoer (en dan vooral de metro) in het buitenland ideaal vind. Maargoed dat is dan in grote steden zoals Parijs en Barcelona.
Het kost geen drol, je hoeft nooit langer dan 5-10 minuten te wachten op de volgende metro en je kunt praktisch overal komen. Dat systeem zit imho goed in elkaar.
Tijdje terug moest ik m'n auto wegbrengen naar een bedrijf. Ik woon in een dorp net boven Eindhoven, dat bedrijf zat 13km verder. Nu kon ik geen vervoer terugregelen bij familie/collega's. Dus dan maar met het OV dacht ik
fout. Had netjes een printje gemaakt van 9292ov.
Nou, het eerste stuk kon ik lopend naar een bushalte. Echter stond de verkeerde straat aangegeven!! Daar was geen bushalte. Lopend dus flink moeten zoeken. Toen was net de bus weg. Ik heb een uur moeten wachten tot de volgende kwam. Een uur!! En het was rond de spits, iets van 18:30 uur ofzo. Daarna met de bus naar het station en toen met de trein terug. Daar ben ik gelukkig opgehaald. Maar was al met al dus zo'n 1,5 uur verder!!! Stukje van 17 km.. gekkenwerk.
Het kost geen drol, je hoeft nooit langer dan 5-10 minuten te wachten op de volgende metro en je kunt praktisch overal komen. Dat systeem zit imho goed in elkaar.
Tijdje terug moest ik m'n auto wegbrengen naar een bedrijf. Ik woon in een dorp net boven Eindhoven, dat bedrijf zat 13km verder. Nu kon ik geen vervoer terugregelen bij familie/collega's. Dus dan maar met het OV dacht ik
Nou, het eerste stuk kon ik lopend naar een bushalte. Echter stond de verkeerde straat aangegeven!! Daar was geen bushalte. Lopend dus flink moeten zoeken. Toen was net de bus weg. Ik heb een uur moeten wachten tot de volgende kwam. Een uur!! En het was rond de spits, iets van 18:30 uur ofzo. Daarna met de bus naar het station en toen met de trein terug. Daar ben ik gelukkig opgehaald. Maar was al met al dus zo'n 1,5 uur verder!!! Stukje van 17 km.. gekkenwerk.
- wjn
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 2 gasten
