CO2-akkoord Duitsland en Frankrijk

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 1002
Lid geworden op: 14 mei 2006, 19:54

CO2-akkoord Duitsland en Frankrijk

Bericht door Sander » 10 jun 2008, 15:53

CO2-akkoord Duitsland en Frankrijk
10 juni 2008 · Tekst Alexander Inia · Foto´s ANP

Duitsland heeft zich met hand en tand tegen de nieuwe CO2-regels verzet, maar uiteindelijk lijkt het land toch toe te geven aan de druk van de andere landen van de Europese Unie.
De Duitse bondskanselier Angela Merkel heeft namelijk met de Franse president Nicolas Sarkozy een akkoord bereikt over de maximale CO2-uitstoot van auto’s in 2012. De twee bereikten overeenstemming tijdens een overleg in het Zuid-Duitse Straubing.
De twee regeringsleiders steunen nu de plannen van de Europese Commissie om de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s tot en met 2012 terug te brengen tot 120 gram per kilometer. Nu bedraagt de gemiddelde uitstoot van nieuwe auto’s nog ongeveer 160 gram per kilometer. Voorheen verzette Merkel zich hevig tegen te plannen van de Europese Commissie, omdat met name de Duitse auto-industrie getroffen wordt door de plannen.
Eind dit jaar moeten de geplande maatregelen door de lidstaten en het Europees Parlement worden goedgekeurd.

Tjah, hier kon je op wachten maar imho toch eerder dan verwacht. :roll:
Straks de unlimited max. snelheid op de autobahn nog weg en dan zijn we helemaal "mileu-vriendelijk" :roll: :evil:

Andre
Berichten: 11405
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 10 jun 2008, 16:07

yep geniet van elke dag dat je nog kan rijden in leuke auto s. Duurt niet zo heel lang meer dan kan je gewoon een 0.9 turbo gaan rijden met 100pk.

Door de milieu lobby van de overheid heb je nu al dat mensen je een aso vinden als je met een suv of ferrari lambo s etc over de weg rijdt.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 10 jun 2008, 16:17

Andre schreef:yep geniet van elke dag dat je nog kan rijden in leuke auto s. Duurt niet zo heel lang meer dan kan je gewoon een 0.9 turbo gaan rijden met 100pk.

Door de milieu lobby van de overheid heb je nu al dat mensen je een aso vinden als je met een suv of ferrari lambo s etc over de weg rijdt.
achja dan maar een klein motortje zeg 1500cc met turbo....van BMW





























immers hadden die dingen niet iets van rond de 1500pk in de F1 tijd jaren 80? :lol: met de helft ben ik al wel blij, ben niet zo moeilijk 8)

Gebruikersavatar
Hans
Berichten: 2696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59

Bericht door Hans » 10 jun 2008, 17:38

Voorheen verzette Merkel zich hevig tegen te plannen van de Europese Commissie, omdat met name de Duitse auto-industrie getroffen wordt door de plannen.
En worden die nu niet meer getroffen? Heel dat CO2 verhaal is een grote hoax, maar ja de milieutaliban en de industrie die dik verdienen aan de CO2 hype is inmiddels al zo groot en machtig dat die niet meer te stoppen zijn. En de gemiddelde burger vind het al lang best dat ie zijn geweten kan sussen door middel van belasting.

Gebruikersavatar
Rambler
Berichten: 176
Lid geworden op: 25 nov 2007, 18:42
Locatie: Schoten

Bericht door Rambler » 10 jun 2008, 21:10

De ingenieurs en chemici bij de autobouwers vinden er wel iets op.

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Bericht door Jelmer850i » 10 jun 2008, 21:15

Andre schreef:yep geniet van elke dag dat je nog kan rijden in leuke auto s. Duurt niet zo heel lang meer dan kan je gewoon een 0.9 turbo gaan rijden met 100pk.

Door de milieu lobby van de overheid heb je nu al dat mensen je een aso vinden als je met een suv of ferrari lambo s etc over de weg rijdt.
Waar het blok bij 1 ton compleet op is en je weer een nieuwe blok kan laten plaatsen.
Productie-vervuiling mee nemen, wat is nou beter???????????

je kan mij niet vertellen dat een 1 literblok met een huge turbo evenlang me gaat als een conventionele 2 liter motor.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27064
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 10 jun 2008, 21:52

Het wordt gewoon gemiddelde CO2 waarden berekenen. Gebeurt nu reeds ook.

Paar zogenaamde "groene" modellen in het assortiment, kun je weer een paar "aso" bakken voor verkopen. BMW doet het erg goed op dat vlak, beetje smokkelen met de waardes help ook wel..................
Het kan niet anders.............................zo niet dan definitief uit voor Porsche, Ferrari en andere exoten............................

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Bericht door wjn » 10 jun 2008, 22:15

Komt vast nog wel een brandstof die minder CO2 per liter uitstoot.

En hoe berekenen ze het bij "waterstof" auto's ? :lol:

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 11 jun 2008, 21:52

Wat niemand lijkt te snappen is dat dit allemaal totaal geen ENKEL effect heeft zolang auto's van pak em beet 10 jaar en ouder nog gewoon de weg op mogen ...

10.000 nieuwe auto's vervuilen net zoveel als één auto uit 1991 :(

Gebruikersavatar
Rambler
Berichten: 176
Lid geworden op: 25 nov 2007, 18:42
Locatie: Schoten

Bericht door Rambler » 11 jun 2008, 21:59

een nieuwe auto in de plaats bouwen van een +10 jaar auto is misschien ook meer milieubelastend dan gewoon met een oude die wat meer CO2 uitstoot te blijven rijden.

Wouter81
Berichten: 9424
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86|California|Grand Vitara
Locatie: Curaçao

Bericht door Wouter81 » 11 jun 2008, 22:06

Macboy schreef:Wat niemand lijkt te snappen is dat dit allemaal totaal geen ENKEL effect heeft zolang auto's van pak em beet 10 jaar en ouder nog gewoon de weg op mogen ...

10.000 nieuwe auto's vervuilen net zoveel als één auto uit 1991 :(
Goed punt Macboy. De focus ligt alleen maar op de nieuwe auto's, die al tig malen schoner zijn dan die 90% oude auto's die nog rondrijden.

Gebruikersavatar
Rambler
Berichten: 176
Lid geworden op: 25 nov 2007, 18:42
Locatie: Schoten

Bericht door Rambler » 11 jun 2008, 22:23

Het zijn vooral sociaal zwakkeren die met 10+ jaar auto's rijden (we hebben het nu even niet over de driving fun cars), zulke auto's verbieden zou sociaal zeer vervelende consequenties hebben, men zou een zeer kwetsbare sociale groep de facto het recht op eigen mobiliteit ontnemen.

Ik vind de huidige zachte overgang wel OK. Uiteindelijk zijn auto's en zelfs de industrie maar beperkt CO2 uitstotend in vergelijking met bv. veeteelt met de methaangassen en lachgas, die zijn respectievelijk 20 keer en 310 keer meer schadelijk dan CO2 en al die beesten hebben per saldo veel meer invloed dan al die auto's tesamen met hun 'uitstoot'.

Het is hier deze week nog in de pers geweest dat iemand die met een Hummer rijdt maar vegetarier is veel minder schadelijk is dan iemand met een Prius die elke dag een stevige portie vlees eet. Niet dat ik een vegetarier ben overigens.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 11 jun 2008, 22:25

Eens met Rambler.

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Bericht door Jelmer850i » 11 jun 2008, 22:48

sterker nog de kans dat we nieuwe auto's kopen wordt steeds kleiner als men zo door gaat.
Als we de APK nou 20x zo streng maken dan zou je minder oude auto's op de weg zien en koopt iedereen sneller een nieuwe wagen.

Kortom, het wagenbeeld van NL frist dan enorm op, en alle oude milieuvervuilende auto's gaan langzaam aan weg.

Gebruikersavatar
Rambler
Berichten: 176
Lid geworden op: 25 nov 2007, 18:42
Locatie: Schoten

Bericht door Rambler » 12 jun 2008, 00:13

heel dat fameuze akkoord is er overigens blijkbaar ook maar omwille van de show

Sarkozy en Merkel gaven aan dat constructeurs die de normen lichtjes overschrijden, op relatief milde sancties zullen kunnen rekenen. De Commissie had eerder een boete van 20 euro gesuggereerd per auto en per gram CO2 boven de norm van 120 gram per kilometer.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 12 jun 2008, 01:13

ze kunnen ook betere schonere brandstof subsidiëren voor die oudere auto's waar natuurlijk ook de modernere auto's mooi op draaien, alle beetjes helpen...als ze maar willen :wink:

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Bericht door Mari Oh Oh! » 12 jun 2008, 10:52

Jelmer850i schreef:Als we de APK nou 20x zo streng maken dan zou je minder oude auto's op de weg zien en koopt iedereen sneller een nieuwe wagen.
Dan zijn nieuwe auto's ook binnen 6 jaar van de weg. Schiet niet op dus. Ik zie meer heil in het stimuleren van schonere brandstoffen(LPG) of eventueel een katalysator(als ze die niet al hebben, 20 jaar geleden werd al menig auto geleverd met zo'n ding) voor oudere auto's. Dat is beter voor het milieu dan een nieuwe auto bouwen. Die andere oplossing doet het goed bij milieufreaks en mensen die altijd anderen op willen laten draaien voor de oplossing en niet naar zichzelf kijken. CO2 uitstoot(en daat is waar we het hier over hebben) is bij oudere auto's met een gelijk verbruik trouwens niet eens hoger, dus waar hebben we het eigenlijk over? Bovendien draaien de oudjes waarschijnlijk ook nog eens (veel)minder kilometers per auto, dus kan je wel zeggen dat het veel scheelt, maar qua CO2 raakt die opmerking kant noch wal.

Gebruikersavatar
Geelhoed
Berichten: 1476
Lid geworden op: 10 dec 2007, 10:51

Bericht door Geelhoed » 12 jun 2008, 11:02

Macboy schreef: 10.000 nieuwe auto's vervuilen net zoveel als één auto uit 1991 :(
huh?

Het ging hier toch over CO2?

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Bericht door wjn » 12 jun 2008, 14:01

Geelhoed schreef:
Macboy schreef: 10.000 nieuwe auto's vervuilen net zoveel als één auto uit 1991 :(
huh?

Het ging hier toch over CO2?
Scherp :lol:

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Bericht door wjn » 12 jun 2008, 14:15

Past mooi binnen dit kader:
www.autoblog.nl schreef:Motorfietsen zijn slechter voor het milieu dan SUV’s
Gepost op Wednesday, 11 June 2008 om 15:26 door wouter in SUV |

Je zou verwachten dat een lichte motorfiets milieuvriendelijker dan zo’n lomp zware SUV. Toch blijkt dat niet zo te zijn.

Een motorfiets is al snel twee keer zo zuinig als een auto en stoot dus ook veel minder CO2 uit. De vervuiling per kilometer blijkt echter tien keer zo groot te zijn voor een motorfiets dan voor een gemiddelde personenauto. In Californië rijden motorfietsen slechts 1% van het totaal aantal afgelegde kilometers, maar ze zorgen wel voor 10% van de vervuiling.

De reden hiervoor is dat motorfietsen grotere hoeveelheden stikstofoxide, koolwaterstoffen en CO uitstoten. Bij een moderne auto worden al deze stoffen met behulp van de katalysator omgezet, maar op een motor passen dit soort systemen niet. Ze zijn simpelweg te zwaar, te groot en worden te warm om een plek te krijgen op een gemiddelde motorfiets. Misschien een tipje voor Amsterdam: weer motorfietsen en pizzakoeriers op brommers en de luchtnormen zijn in the pocket. (via wired.com)
http://www.autoblog.nl/archive/2008/06/ ... u-dan-suvs

Weet je meteen weer dat je Amerikanen nooit moet geloven. ;)


PS Motoren zijn al jaren uitgerust met katalysatoren.

Gebruikersavatar
Geelhoed
Berichten: 1476
Lid geworden op: 10 dec 2007, 10:51

Bericht door Geelhoed » 12 jun 2008, 14:19

Je weet in iedergeval dat ze niet kunnen rekenen.

Met 1% van de kilometers 10% van de vervuiling maken is 11 keer zoveel als de 99% met 90% van de vervuiling.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Rogerb, RS-Ron, Semrush [Bot], Wimo en 1 gast