Bilstein B6 of B8?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
RobS

Bilstein B6 of B8?

Bericht door RobS » 07 jun 2008, 10:13

Op mijn vorige Miata had ik een setje Eibach Pro-Kit veren in combinatie met Bilstein B6 dempers. Voor het klaplampmodel Miata is alleen B6 te krijgen. Ik heb hier altijd veel plezier van gehad en het reed meer dan prima op straat en circuit.

Mijn huidige MX5 staat op orginele dempers met dezelfde Eibach Pro-Kit veren. De dempers wil ik vervangen, wederom door Bilstein, maar ik twijfel omdat er voor dit model MX5 ook Bilstein B8 te krijgen is.

Wie van jullie is bekend met de verschillen, in prijs maakt het bijna niks uit.

BILSTEIN B6 Sport

Improved Control
Der Stoßdämpfer – als Herzstück eines Fahrwerks – spielt die
entscheidende Rolle in Sachen Fahrdynamik. Er beeinflusst
entscheidend über Traktion, Übersteuern und Untersteuern. Extreme
Belastungen sorgen für Dämpfertemperaturen von bis zu 150°C.
Diese Temperaturen stellen für die Einrohr-/Upside-Down-Technik
des BILSTEIN B6 keine Probleme dar. Egal, ob On-Road oder
Off-Road – der BILSTEIN B6 ist die perfekte Lösung für all
diejenigen, die Ihr Fahrwerk in Verbindung mit der Serienfeder
optimieren wollen.

Bilstein B6 Sport - Icon Gas
Die Produktvorteile auf einen Blick:
– BILSTEIN-Einrohr-/Upside-Down-Technik
– Im BILSTEIN-Fahrversuch abgestimmt
– Hohe Leistungsreserven
– Keine TÜV-Eintragung notwendig

BILSTEIN B8 Sprint

Perfect Fit
Der eingekürzte Hochleistungsdämpfer BILSTEIN B8 ist ein Muss,
wenn Sportfedern zum Einsatz kommen, die ein Rebound von 30-40 mm
benötigen. Auch in Verbindung mit Sportfedern, die mit Seriendämpfer-
längen gefahren werden können, ist er die erste Wahl. Die Feder bleibt
in jeder Fahrsituation perfekt vorgespannt und sorgt in Kombination mit
der Einrohr-/Upside-Down-Technik des BILSTEIN B8 für optimale
Fahrleistungen. Schnelle Spurwechsel bei hohen Geschwindigkeiten,
neutrale Fahrzeugbalance und volle Traktion, der BILSTEIN B8 sorgt
für Fahrspaß pur.

Bilstein B8 Sprint - Icon Gas

Die Produktvorteile auf einen Blick:
– BILSTEIN-Einrohr-/Upside-Down-Technik
– Verkürzte ausgefahrene Länge
– Im BILSTEIN-Fahrversuch abgestimmt
– Hohe Leistungsreserven
– Keine TÜV-Eintragung notwendig
B8 is ingekort volgens de beschrijving, is dat het enige verschil?

Volgens de Eibach site is de verlaging van de Eibach Pro-Kit veren 25mm.

In de beschrijven van B8 staat:'die ein Rebound von 30-40 mm benötigen.'

Betekent dit no-go en dus automatisch B6 of maakt die 5mm niet zo heel veel uit.

Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen van andere gebruikers ;)

Rupie

Bericht door Rupie » 07 jun 2008, 12:05

Ik heb de eibach pro kit en bilstein b8 op de 130i, gaat prima...

Knot

Bericht door Knot » 07 jun 2008, 12:08

Ik zou ook altijd voor de B8 gaan, stukje verlaging kan geen kwaad toch?

Liefst nog de B12 kit, dempers + veren, volgens mij is dat een combinatie van B8 dempers + veren.

Tristan

Bericht door Tristan » 07 jun 2008, 12:20

Ruben schreef:Ik heb de eibach pro kit en bilstein b8 op de 130i, gaat prima...
Ook dezelfde setup. B12 kit, maar ipv Bilstein veren, Eibach veren.

RobS

Bericht door RobS » 07 jun 2008, 13:44

Knot schreef:Ik zou ook altijd voor de B8 gaan, stukje verlaging kan geen kwaad toch?

Liefst nog de B12 kit, dempers + veren, volgens mij is dat een combinatie van B8 dempers + veren.
De veren heb ik al en die wil ik dus hergebruiken. (zijn pas een paar maanden oud)
Tristan schreef:
Ruben schreef:Ik heb de eibach pro kit en bilstein b8 op de 130i, gaat prima...
Ook dezelfde setup. B12 kit, maar ipv Bilstein veren, Eibach veren.
Op de Leon of 325?

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 07 jun 2008, 13:54

Ik heb ook de Bilstein B8 / Eibach Prokit combinatie onder de e36. Geweldige setup, zowel op het circuit als op straat erg goed. Ik denk dat de grote hoeveelheid DFers die hier mee rijden genoeg zegt over de populariteit van deze set, hier is de kwaliteit dan ook naar.

RobS

Bericht door RobS » 07 jun 2008, 13:57

Prima, keuze is gemaakt, bestelling is geplaatst :)

Xave30

Bericht door Xave30 » 07 jun 2008, 14:00

Voor mijn Koni's had ik ook de B6, maar alleen vóór waren prima dempers.

Paging Bert M3, you need to chime in here :)

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 07 jun 2008, 17:27

Het verschil zit hem in de demperlengte. Als je een verlangingsveer gebruikt dan zit een standaard demper niet meer in zijn midden positie als het ware. Je zit dan met een standaard demper dichter bij zijn bumpstop. Dat geeft ook automatisch veel meer rebound travel in de schokbreker vanuit statische positie. Als dat veel meer is als de ongespannen lengte van de veer dan komt de veer los van zijn veerschotels als je hem bijvoorbeeld opkrikt. Dat is wat ze bedoelen met die 30-40mm rebound. Doordat die schokbreker minder rebound travel heeft komen je veren dus niet los van de veerschotels.

Maar rebound travel kan je niet vergelijken met de hoeveelheid verlaging, dat is iets totaal anders. Als jij een veer gebruikt waarop de auto net zo hoog staat maar die veel stijver is dan is je ongespannen lengte ook korter en kan je dat dus ook oplopen bijvoorbeeld. Daar kan je allerlei rekensommetjes op loslaten maar dan zou je de precieze gevenens van die Bilstein dempers moeten weten, totale interne travel en middenpositie, en je moet exacte gegevens van de veer hebben, ongespannenlengte, veerconstante etc. Meestal heb je die niet.

Niks aan de hand dus, die B8 is gewoon prima :)

MX5T

Re: Bilstein B6 of B8?

Bericht door MX5T » 08 jun 2008, 01:16

Rob Schouten schreef:Op mijn vorige Miata had ik een setje Eibach Pro-Kit veren in combinatie met Bilstein B6 dempers. Voor het klaplampmodel Miata is alleen B6 te krijgen. Ik heb hier altijd veel plezier van gehad en het reed meer dan prima op straat en circuit.

Mijn huidige MX5 staat op orginele dempers met dezelfde Eibach Pro-Kit veren. De dempers wil ik vervangen, wederom door Bilstein, maar ik twijfel omdat er voor dit model MX5 ook Bilstein B8 te krijgen is.
In mijn geval wordt de keuze van het onderstel uitsluitend bepaald door het doel waarvoor deze auto wordt opgezet : BtG op de Ring dus circuit met iets grotere oneffenheden als het gemiddelde circuit. Daarom is voor mij de keuze op een AST-onderstel gevallen. (voor BtG de eenvoudigste variant ivm budget)

Tijdens de proefrit voor een eventuele aankoop van je NA vorig jaar was ik, zoals je je misschien nog wel kunt herinneren niet echt onder de indruk van je onderstel maar daarvoor kunnen meerdere componenten medeverantwoordelijk zijn.
Op zich is voor mixed gebruik met 25 mm verlaging een Eibach Pro-Kit / BilsteinB8-combinatie een goede keuze.
Ik heb ca 80.000 km ervaring met Bilstein B8 en G&M veren op de E36 diesel en daar was een aanvaardbare BtG mee mogelijk naast comfortabele straatkilometers, kwalitatief goed spul.

RobS

Re: Bilstein B6 of B8?

Bericht door RobS » 08 jun 2008, 09:24

Dieseltourist schreef:
Rob Schouten schreef:Op mijn vorige Miata had ik een setje Eibach Pro-Kit veren in combinatie met Bilstein B6 dempers. Voor het klaplampmodel Miata is alleen B6 te krijgen. Ik heb hier altijd veel plezier van gehad en het reed meer dan prima op straat en circuit.

In mijn geval wordt de keuze van het onderstel uitsluitend bepaald door het doel waarvoor deze auto wordt opgezet : BtG op de Ring dus circuit met iets grotere oneffenheden als het gemiddelde circuit. Daarom is voor mij de keuze op een AST-onderstel gevallen. (voor BtG de eenvoudigste variant ivm budget)

Tijdens de proefrit voor een eventuele aankoop van je NA vorig jaar was ik, zoals je je misschien nog wel kunt herinneren niet echt onder de indruk van je onderstel maar daarvoor kunnen meerdere componenten medeverantwoordelijk zijn.
Op zich is voor mixed gebruik met 25 mm verlaging een Eibach Pro-Kit / BilsteinB8-combinatie een goede keuze.
Ik heb ca 80.000 km ervaring met Bilstein B8 en G&M veren op de E36 diesel en daar was een aanvaardbare BtG mee mogelijk naast comfortabele straatkilometers, kwalitatief goed spul.
Dat kan ik me inderdaad nog herinneren. Het geluid wat we toen hoorde werd veroorzaakt door de plaat die op de veer/demper combinatie zit, die zit aan de bovenkant met 3 moertjes vast en daarvan zat er 1 helemaal los (zat geen ringetje onder :roll:)

Remy

Bericht door Remy » 09 jun 2008, 22:05

Heeft zo'n set op een auto als een Vectra veel zin? Of is dat bij voorbaat een kansloos verhaal?

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 09 jun 2008, 22:08

Zo'n set heeft altijd zin mits je de auto sportief gebruikt. Het verraste me wel zeer positief moet ik zeggen al vind ik het voor alle dag wat stug.

Plaats reactie