Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa
- Dennis Cavallino
Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa
Al een tijdje roep ik dat we voorzichtig moeten zijn, omdat ik denk dat er een recessie op komst is. In Nederland, maar misschien wel wereldwijd.
De laatste tijd komen er steeds meer signalen dat het die kant op gaat en sinds afgelopen vrijdag zijn de beurzen van slag. Nu nog rustig, maar ik verwacht de komende tijd veel meer negatieve berichten. En uiteindelijk grote ontslaggolven, etc.
Vandaag hoor je al dat er een sterke afname is van de vraag naar Europese/Nederlandse producten. In Duitsland ontstaat een handelsoverschot. Lonen zijn recentelijk allemaal gestegen na stakingen en de olieprijs zit natuurlijk op een record, waarvan de G8 zegt dat dat een wereldwijde recessie kan aanslingeren. Op dit moment verdienen we als Nederland zijnde nog aan de gestegen gasprijzen, maar tegelijkertijd gaan de financiele instanties klappen krijgen. De huizenmarktcijfers worden eerdaags bekend gemaakt en dan zal men voor 't eerst zien dat Nederland aan het begin staat van een lange glijpartij naar beneden, denk ik.
Ben ik nou zo pessimistisch, of zien meer mensen dat?
Wat voor gevolgen gaat dit hebben voor velen?
Ik zit zelf in 't vastgoed en met een redelijk stabiele vaste omzetstroom, al wordt de bouwbegeleiding komende tijd wellicht wat teruggeschroefd. Mijn vriendin zit in het onderwijs. Ook redelijk zeker. Maar ik maak me zorgen om de rest en dat heeft een grote invloed op onze eigen huizenjacht op dit moment.
Hypotheken staan op springen als de huizenprijzen onder druk komen en mensen privé in de financiele ellende komen. Wij zijn aan het kijken naar een ander huis en dit gevoel speelt wel degelijk mee op dit moment bij ons. Want als je nu een huis koopt, waar je pak 'm beet 4 tot 5 jaar maximaal wilt vertoeven, loop je dan niet een enorm risico als je nu iets koopt op de top van de markt, net voor die instort. Ja, dat is misschien niet zo slim. Je koopt iets vooral omdat het meer waard wordt. Lastig lastig. Zijn er meer mensen die zo denken? Of hebben jullie zoiets van: Dit waait wel weer over, de groei is er nog lang niet uit?
De laatste tijd komen er steeds meer signalen dat het die kant op gaat en sinds afgelopen vrijdag zijn de beurzen van slag. Nu nog rustig, maar ik verwacht de komende tijd veel meer negatieve berichten. En uiteindelijk grote ontslaggolven, etc.
Vandaag hoor je al dat er een sterke afname is van de vraag naar Europese/Nederlandse producten. In Duitsland ontstaat een handelsoverschot. Lonen zijn recentelijk allemaal gestegen na stakingen en de olieprijs zit natuurlijk op een record, waarvan de G8 zegt dat dat een wereldwijde recessie kan aanslingeren. Op dit moment verdienen we als Nederland zijnde nog aan de gestegen gasprijzen, maar tegelijkertijd gaan de financiele instanties klappen krijgen. De huizenmarktcijfers worden eerdaags bekend gemaakt en dan zal men voor 't eerst zien dat Nederland aan het begin staat van een lange glijpartij naar beneden, denk ik.
Ben ik nou zo pessimistisch, of zien meer mensen dat?
Wat voor gevolgen gaat dit hebben voor velen?
Ik zit zelf in 't vastgoed en met een redelijk stabiele vaste omzetstroom, al wordt de bouwbegeleiding komende tijd wellicht wat teruggeschroefd. Mijn vriendin zit in het onderwijs. Ook redelijk zeker. Maar ik maak me zorgen om de rest en dat heeft een grote invloed op onze eigen huizenjacht op dit moment.
Hypotheken staan op springen als de huizenprijzen onder druk komen en mensen privé in de financiele ellende komen. Wij zijn aan het kijken naar een ander huis en dit gevoel speelt wel degelijk mee op dit moment bij ons. Want als je nu een huis koopt, waar je pak 'm beet 4 tot 5 jaar maximaal wilt vertoeven, loop je dan niet een enorm risico als je nu iets koopt op de top van de markt, net voor die instort. Ja, dat is misschien niet zo slim. Je koopt iets vooral omdat het meer waard wordt. Lastig lastig. Zijn er meer mensen die zo denken? Of hebben jullie zoiets van: Dit waait wel weer over, de groei is er nog lang niet uit?
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 14 sep 2012, 12:18, 6 keer totaal gewijzigd.
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
- Niall
Denk het ook,
Maatgevend is altijd hoe het gaat met de autoindustrie, als het slechter gaat worden er minder auto's gebouwd waarbij bemerkt moet worden dat het hij de duurdere auto's sneller merkbaar is.
Laatste tijd is het hier binnen het bedrijf opmerkelijk rustig voornamelijk voor onderdelen die gebruikt worden bij BMW en Mercedes, uitzondering nagelaten denk bijv. aan de M-Series, onderdelen hiervoor zijn niet aan te slepen
Verder zal de steeds hoger wordende olieprijs de kans op een recessie flink opdrijven. Moet je voor de gein de komende tijd de prognoses van dienst verlenende bedrijven in de gaten gaan houden, zoals IT enz.
Maatgevend is altijd hoe het gaat met de autoindustrie, als het slechter gaat worden er minder auto's gebouwd waarbij bemerkt moet worden dat het hij de duurdere auto's sneller merkbaar is.
Laatste tijd is het hier binnen het bedrijf opmerkelijk rustig voornamelijk voor onderdelen die gebruikt worden bij BMW en Mercedes, uitzondering nagelaten denk bijv. aan de M-Series, onderdelen hiervoor zijn niet aan te slepen

Verder zal de steeds hoger wordende olieprijs de kans op een recessie flink opdrijven. Moet je voor de gein de komende tijd de prognoses van dienst verlenende bedrijven in de gaten gaan houden, zoals IT enz.
-
Ik ben het wel een beetje met je eens. In zovere, het moet een keer gebeuren. Ik denk echter dat de olie en de dollar dan de aanzet moeten geven.
Nu worden deze berichten wel ieder jaar door een of andere economiegoeroe de wereld is geslingerd, om daarna niets meer te horen over de uitspraak die dan gedaan is wanneer het weer eens niet is ingezakt.
mijn vraag, hoe kunnen we dit voorkomen? Of zelfs oplossen? Is de hebberigheid niet een belangrijke drijfveer?
Nu worden deze berichten wel ieder jaar door een of andere economiegoeroe de wereld is geslingerd, om daarna niets meer te horen over de uitspraak die dan gedaan is wanneer het weer eens niet is ingezakt.
mijn vraag, hoe kunnen we dit voorkomen? Of zelfs oplossen? Is de hebberigheid niet een belangrijke drijfveer?
- Dennis Cavallino
We moeten prijzen verlagen, willen we internationeel door blijven 'knallen'... en dat heeft dus consequenties. Dus in feite houden we onszelf in een wurggreep. Geen enkele keuze die je maakt is 'goed' en zonder nadelige gevolgen.
Ik heb in al die jaren een paar voelsprieten ingebouwd die me aangeven wanneer 't niet goed gaat. Dat zijn de CAO loonstakingen (en toezeggingen van een paar % erbij in grote sectoren). Wat je ziet is dat ze in een paar jaar flink wat lonen laten stijgen. En 1 a 2 jaar later zeggen die bedrijven: ja sorry, we zijn te duur, dus we moeten 10.000 man ontslaan.
Ook de transport sector is een goede indicator. En daar klaagt men nu steen en been. Dieselprijzen zijn daar deels debet aan, maar normaal kon men dat gewoon doorbelasten, nu wil men dat niet betalen.
Handelsoverschotten in EU, financiele dienstverleners die verlies draaien in VS. De vraag naar West Europese producten en diensten neemt af. Consumenten moeten steeds vaker de hand op de knip houden, om financieel rond te kunnen komen. Alles is te duur geworden. Tijd voor een big bang zeggen mijn voelsprieten. En op zich is dat niet verkeerd, ik ben alleen bang dat dit langer gaat duren dan 1987 en de Apres World Online /9-11 dip.
Ik heb in al die jaren een paar voelsprieten ingebouwd die me aangeven wanneer 't niet goed gaat. Dat zijn de CAO loonstakingen (en toezeggingen van een paar % erbij in grote sectoren). Wat je ziet is dat ze in een paar jaar flink wat lonen laten stijgen. En 1 a 2 jaar later zeggen die bedrijven: ja sorry, we zijn te duur, dus we moeten 10.000 man ontslaan.
Ook de transport sector is een goede indicator. En daar klaagt men nu steen en been. Dieselprijzen zijn daar deels debet aan, maar normaal kon men dat gewoon doorbelasten, nu wil men dat niet betalen.
Handelsoverschotten in EU, financiele dienstverleners die verlies draaien in VS. De vraag naar West Europese producten en diensten neemt af. Consumenten moeten steeds vaker de hand op de knip houden, om financieel rond te kunnen komen. Alles is te duur geworden. Tijd voor een big bang zeggen mijn voelsprieten. En op zich is dat niet verkeerd, ik ben alleen bang dat dit langer gaat duren dan 1987 en de Apres World Online /9-11 dip.
- dale vito
als je maar vaak genoeg blijft zeggen dat het er aan komt zal het vanzelf gebeuren. Mensen worden na genoeg herhaling van zelf bang en gaan minder uitgeven uit angst voor de toekomst en dan gaat het vanzelf langzaamaan minder.
Berlusconi had daar jaren geleden wel een leuke oplossing voor. Hij nodigde gewoon een aardige serie journalisten uit en kocht onder toeziend oog van de camera een 18k Eberhard (horloge dus
) om de italianen tot consumptie aan te zetten

Berlusconi had daar jaren geleden wel een leuke oplossing voor. Hij nodigde gewoon een aardige serie journalisten uit en kocht onder toeziend oog van de camera een 18k Eberhard (horloge dus

- GTRene
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Andere factoren;
- Hoe lang wordt olie nog in Dollars afgerekend?
- Nieuw elan in de VS met een nieuwe president?
- Alles op de pof in de VS, waneer knapt de zeepbel?
- Iran krijgt van Israël op de flikker ivm met de mogelijke ontwikkeling van nucleaire wapens
- Groeiende, zeg maar oververhitte, oosterse economieën ( China en India)
- Speculatie met olie en voedsel, daardoor opdrijvende prijzen
Veel onzekerheid, geen goed vooruitzicht....................................................
- Hoe lang wordt olie nog in Dollars afgerekend?
- Nieuw elan in de VS met een nieuwe president?
- Alles op de pof in de VS, waneer knapt de zeepbel?
- Iran krijgt van Israël op de flikker ivm met de mogelijke ontwikkeling van nucleaire wapens
- Groeiende, zeg maar oververhitte, oosterse economieën ( China en India)
- Speculatie met olie en voedsel, daardoor opdrijvende prijzen
Veel onzekerheid, geen goed vooruitzicht....................................................
- Dennis Cavallino
- romo
Als het schip echt strand, dan is er maar 1 economische aanjager; OORLOG
123 Teletekst ma 09 jun
Wereldwijd meer geld naar defensie
` Wereldwijd werd afgelopen jaar 1339
miljard dollar uitgegeven aan defensie,
blijkt uit cijfers van het Zweedse
onderzoeksinstituut Sipri.Dat is een
stijging van zes procent ten opzichte
van de uitgaven in 2006.
Amerika nam het grootste deel voor haar
rekening,45 procent van het totaal.Het
waren de grootste defensieuitgaven van
de VS sinds WOII.Op grote afstand
volgen Groot-Brittannië,China,Frankrijk
en Japan.
Het Zweedse onderzoeksinstituut houdt
rekening met ontwapeningsbesprekingen
de komende tijd,omdat veel grote landen
nieuwe leiders hebben of krijgen.
123 Teletekst ma 09 jun
van de uitgaven in 2006.
en Japan.
- InjectTheVenom
Als dat inderdaad gaat gebeuren dan mogen we ons ontzettend hard voor ons hoofd slaan want dat zou betekenen dat we wéér eens niets van de geschiedenis geleerd hebben. Zoals het er nu bij staat zal het wel onafwendbaar zijn.. wel geld voor defensie maar de eigen bevolking kan kreperen

romo schreef:Als het schip echt strand, dan is er maar 1 economische aanjager; OORLOG
123 Teletekst ma 09 jun
van de uitgaven in 2006.
en Japan.
- Knot
- romo
- Downforce Hans
Ja Handige Harrie, laten we stoppen met geld in defensie steken.......InjectTheVenom schreef:Als dat inderdaad gaat gebeuren dan mogen we ons ontzettend hard voor ons hoofd slaan want dat zou betekenen dat we wéér eens niets van de geschiedenis geleerd hebben. Zoals het er nu bij staat zal het wel onafwendbaar zijn.. wel geld voor defensie maar de eigen bevolking kan kreperen :roll
Weet je hoeveel mensen daar werkzaam zijn, die dan maar allemaal in de ww

- InjectTheVenom
Ik doelde meer op de luchtmacht dan het leger. Kijk nou naar Amerika, ze maken de F22 en F35 die vrijwel hun volledige arsenaal wat ze nu aan diverse types hebben overklast. Ik kan me niet voorstellen dat alles zo snel vervangen zal gaan worden waardoor er nooit veel exemplaren aangeschaft zullen gaan worden.HANZ06 schreef:Ja Handige Harrie, laten we stoppen met geld in defensie steken.......InjectTheVenom schreef:Als dat inderdaad gaat gebeuren dan mogen we ons ontzettend hard voor ons hoofd slaan want dat zou betekenen dat we wéér eens niets van de geschiedenis geleerd hebben. Zoals het er nu bij staat zal het wel onafwendbaar zijn.. wel geld voor defensie maar de eigen bevolking kan kreperen :roll
Weet je hoeveel mensen daar werkzaam zijn, die dan maar allemaal in de ww
Het huidige aantal F22 Raptors blijft wegens budgetbeperkingen zelfs steken waardoor er weer geïnvesteerd moet worden in een verjongingskuur van het huidige vliegtuigenpark willen ze daar nog een hele tijd mee door kunnen. Tig miljoenen zoniet miljarden aan de toekomst besteed maar hoe moeten ze er nu verder mee?
- Jelmer850i
- Downforce Hans
-
Re: Wereldwijde recessie op komst, of niet?
Je koopt een ander huis omdat je ergens anders/groter/luxer wil gaan wonen, en niet omdat het meer waard gaat worden.Dennis Cavallino schreef: Je koopt iets vooral omdat het meer waard wordt. Lastig lastig.
Waardestijging is een eventueel bijkomend voordeel maar moet nooit de reden zijn waarom je gaat verhuizen.
Blijf lekker zitten waar je zit Dennis, lekker veilig.

Als de hemel valt dragen wij allemaal een blauwe hoed.
( en ja, ik heb 2 maanden geleden een huis gekocht, hypotheek-offerte vastgezet, half juli de sleuteloverdracht en ik kan inmiddels 25K meer krijgen dan het aankoopbedrag+kk, MAAR WIJ HEBBEN HET HUIS GEKOCHT OMDAT WIJ DAAR WILLEN WONEN)