Leasen in luxenburg een idee.
-
- Berichten: 11403
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Leasen in luxenburg een idee.
ROTTERDAM - De uitspraak van het Europese Hof, die vorige week een gat schoot in de Nederlandse luxebelasting op auto's, de beruchte bpm, heeft volgens fiscalisten verstrekkende gevolgen voor de Nederlandse autoverhuur- en leasebranche.
Doordat het rijden in een huur- of leaseauto met buitenlands kenteken nu is toegestaan, zal over de grens, volgens fiscalisten, een prijsvoordeel van minimaal tien procent kunnen worden behaald. Voor bijvoorbeeld een Opel Vectra met een leasebedrag van 500 euro per maand, is de klant voor dezelfde auto 'met Luxemburgse plaat' dan 450 euro per maand kwijt. Op jaarbasis een voordeel van 600 euro. Gevolg van de uitspraak van het hof is dat iemand die in Nederland in een huurauto rijdt, die op bijvoorbeeld een Belgisch of Luxemburgs kenteken staat geregistreerd, geen bpm hoeft af te dragen.
Minister Zalm (Financiën) kondigde meteen reparatiewetgeving aan om het gat te dichten. Maar volgens fiscalisten zal deze reparatiewet niet meer kunnen verhinderen dat Nederlanders in een huur- of lease-auto gaan rijden die bijvoorbeeld op Luxemburgs kenteken staat.
Het hof heeft namelijk ook bepaald dat dit tot de 'vrijheid van dienstenverkeer' behoort. De Nederlandse fiscus mag niet meer zoals nu, het volledige bedrag aan bpm in rekening gaan brengen, maar alleen voor die periode dat de leasewagen in Nederland wordt gebruikt. Bovendien hoeft over de buitenlandse (lease)auto geen Nederlandse motorrijtuigenbelasting te worden afgedragen. Ook met het btw-tarief (15 procent in Luxemburg tegenover 19 procent als bij een Nederlandse maatschappij wordt geleasd) wordt voordeel gehaald
Doordat het rijden in een huur- of leaseauto met buitenlands kenteken nu is toegestaan, zal over de grens, volgens fiscalisten, een prijsvoordeel van minimaal tien procent kunnen worden behaald. Voor bijvoorbeeld een Opel Vectra met een leasebedrag van 500 euro per maand, is de klant voor dezelfde auto 'met Luxemburgse plaat' dan 450 euro per maand kwijt. Op jaarbasis een voordeel van 600 euro. Gevolg van de uitspraak van het hof is dat iemand die in Nederland in een huurauto rijdt, die op bijvoorbeeld een Belgisch of Luxemburgs kenteken staat geregistreerd, geen bpm hoeft af te dragen.
Minister Zalm (Financiën) kondigde meteen reparatiewetgeving aan om het gat te dichten. Maar volgens fiscalisten zal deze reparatiewet niet meer kunnen verhinderen dat Nederlanders in een huur- of lease-auto gaan rijden die bijvoorbeeld op Luxemburgs kenteken staat.
Het hof heeft namelijk ook bepaald dat dit tot de 'vrijheid van dienstenverkeer' behoort. De Nederlandse fiscus mag niet meer zoals nu, het volledige bedrag aan bpm in rekening gaan brengen, maar alleen voor die periode dat de leasewagen in Nederland wordt gebruikt. Bovendien hoeft over de buitenlandse (lease)auto geen Nederlandse motorrijtuigenbelasting te worden afgedragen. Ook met het btw-tarief (15 procent in Luxemburg tegenover 19 procent als bij een Nederlandse maatschappij wordt geleasd) wordt voordeel gehaald
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: Leasen in luxenburg een idee.
Houdt dit nou in dat wanneer je niet meldt dat je in NL de auto gebruikt, dat je dan geen BPM betaalt?Nederlandse fiscus mag niet meer zoals nu, het volledige bedrag aan bpm in rekening gaan brengen, maar alleen voor die periode dat de leasewagen in Nederland wordt gebruikt.
- Arthur
- Berichten: 43047
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Kan interessant zijn.
Als ik lease kan het mij niet schelen of er BPM op een auto zit, hoef ik niet te betalen.
De bijtelling erover wel.
Valt de PBM weg zal de bijtelling wel verhoogd worden... lood om oud ijzer.
Voor 600,- op jaarbasis wilde ik dat gedoe niet eens.
Het moet wel echt interessant worden dan?
Als ik lease kan het mij niet schelen of er BPM op een auto zit, hoef ik niet te betalen.
De bijtelling erover wel.
Valt de PBM weg zal de bijtelling wel verhoogd worden... lood om oud ijzer.
Voor 600,- op jaarbasis wilde ik dat gedoe niet eens.
Het moet wel echt interessant worden dan?
- HansD
- Berichten: 2376
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:27
- Locatie: Amsterdam
Het verhaal is iets minder mooi dan hier wordt voorgesteld. Deze uitspraak is naar aanleiding van 1 rijder in een huurauto die eenmalig op en neer is gereden vanuit België. Over leaseauto's is helemaal niet gesproken.Gevolg van de uitspraak van het hof is dat iemand die in Nederland in een huurauto rijdt, die op bijvoorbeeld een Belgisch of Luxemburgs kenteken staat geregistreerd, geen bpm hoeft af te dragen.
Ik zou de nieuwe leaser dus nog niet bestellen in België of Luxemburg.
-
- Berichten: 115
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 09:35
Wie heeft het over leasen dan? Je kan toch ook een auto voor drie jaar huren? Niks lease 
Verhuurmaatschappij in Luxemburg beginnen en auto's verhuren aan NL BV's. Geen speld tussen te krijgen en als het al gezeik oplevert dan gaat de staat maar lekker procederen tegen een rechtspersoon (jouw BV). Gaat het fout, stekker eruit en klaar.

Verhuurmaatschappij in Luxemburg beginnen en auto's verhuren aan NL BV's. Geen speld tussen te krijgen en als het al gezeik oplevert dan gaat de staat maar lekker procederen tegen een rechtspersoon (jouw BV). Gaat het fout, stekker eruit en klaar.
- Peter Tunissen
- Berichten: 8386
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
Ik zie toch echt dit staan in het artikel in de openingspost:
"Doordat het rijden in een huur- of leaseauto met buitenlands kenteken nu is toegestaan[...]"
Maar ja, journalisten die een rechterlijke uitspraak eens goed uitleggen, that would be the day....
Ik zie trouwens ook niet echt in, waarom een nadelige regeling voor een Luxemburgs verhuurbedrijf wel en voor een Luxemburg leasebedrijf niet in strijd met de regels van het gemeenschapsrecht zou zijn, maar goed, zoiets blijft altijd een beetje koffiedik kijken natuurlijk.
In ieder geval een harde klap voor de BPM-liefhebbers, want hoe gaan die het verdedigen dat ik een auto in Luxemburg kan lenen of leasen zonder BPM te hoeven betalen, terwijl als ik in Nederland ga leasen ik wel 25% meer betaal.
Dan gaan of alle Nederlandse leasemaatschappijen failliet of ze verhuizen allemaal naar Luxemburg, dus dat schiet voor Nederland al helemaal niet op; dan moet eigenlijk toch die hele BPM eraan op termijn of zie ik dat nu verkeerd?
"Doordat het rijden in een huur- of leaseauto met buitenlands kenteken nu is toegestaan[...]"
Maar ja, journalisten die een rechterlijke uitspraak eens goed uitleggen, that would be the day....
Ik zie trouwens ook niet echt in, waarom een nadelige regeling voor een Luxemburgs verhuurbedrijf wel en voor een Luxemburg leasebedrijf niet in strijd met de regels van het gemeenschapsrecht zou zijn, maar goed, zoiets blijft altijd een beetje koffiedik kijken natuurlijk.
In ieder geval een harde klap voor de BPM-liefhebbers, want hoe gaan die het verdedigen dat ik een auto in Luxemburg kan lenen of leasen zonder BPM te hoeven betalen, terwijl als ik in Nederland ga leasen ik wel 25% meer betaal.
Dan gaan of alle Nederlandse leasemaatschappijen failliet of ze verhuizen allemaal naar Luxemburg, dus dat schiet voor Nederland al helemaal niet op; dan moet eigenlijk toch die hele BPM eraan op termijn of zie ik dat nu verkeerd?
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
De vraag is kan Nederland nog zonder de BPM ?
Wij als autoliefhebbers vinden dat ons een groot onrecht word aangedaan, want ipv van het topmodel moeten we nu een instappertje voor lief nemen (even gechargeerd)
Maar de massa boeit het volgens mij geen drol, en als het collectief in Nederland word voorgelegd OF een relatief kleine groep nieuwrijders betaald in verhouding veel belasting (=BPM) op een luxe artikel zoals de auto OF diezelfde belasting (in absolute getallen) word over het collectief verdeeld, dan weet ik wel wat men er van vind. Die autorijder moet gewoon er voor op draaien. Daar zal de politiek wel voor zorgen, en nu het er naar uit gaat zien dat die linkse rakkers weer gaan regeren over pak en beet een jaar, dan weet ik wel hoe de zaken er voor staan
Wij als autoliefhebbers vinden dat ons een groot onrecht word aangedaan, want ipv van het topmodel moeten we nu een instappertje voor lief nemen (even gechargeerd)
Maar de massa boeit het volgens mij geen drol, en als het collectief in Nederland word voorgelegd OF een relatief kleine groep nieuwrijders betaald in verhouding veel belasting (=BPM) op een luxe artikel zoals de auto OF diezelfde belasting (in absolute getallen) word over het collectief verdeeld, dan weet ik wel wat men er van vind. Die autorijder moet gewoon er voor op draaien. Daar zal de politiek wel voor zorgen, en nu het er naar uit gaat zien dat die linkse rakkers weer gaan regeren over pak en beet een jaar, dan weet ik wel hoe de zaken er voor staan

- Jelmer850i
- Berichten: 5631
- Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
- Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
- Panda de Beer
- Berichten: 490
- Lid geworden op: 31 mar 2006, 14:15
Rico, de massa denkt gewoon "auto's zijn nu eenmaal duur" en staan er niet bij stil dat een derde ervan naar de staat gaat. Net zo min als ze erbij stilstaan dat van elke euro die ze uitgeven 19% belasting is of dat het geld wat ze elke maand op de rekening gestort krijgen maar de helft is van wat hun werkgever moet ophoesten.
Bedenk, dit zijn dezelfde mensen die het vakantiegeld in mei als een meevaller beschouwen, een presentje van de baas.
Bedenk, dit zijn dezelfde mensen die het vakantiegeld in mei als een meevaller beschouwen, een presentje van de baas.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten