Handbak, automaat of semi-automaat?
- Hielke
- Berichten: 11635
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
-
- Berichten: 4800
- Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46
Wouter jij hebt het niet begrepen denk ik. Anders zou je die opmerking niet plaatsen 8)
Verder moeten jullie er niet zo een punt van maken, want op de meeste auto's die hier gereden worden door leden is niet eens een fatsoenlijk systeem als dit te krijgen, dus gewoon lekker blijven roeren
Frappant dat Rico nu zwijgt
Had ook graag van hem gehoord dat hij liever dat electronisch gepeupel niet op zijn auto had.
Andre, dus als ik het goed begrijp heb je die m3 gedumpt omdat je uiteindelijk meer plezier hebt met een handbak? En heb jij al eens een DSG bak gereden?
Of is er misschien iemand anders van de "shumi's en de alonso's", die er al eens mee gereden heeft?
Verder moeten jullie er niet zo een punt van maken, want op de meeste auto's die hier gereden worden door leden is niet eens een fatsoenlijk systeem als dit te krijgen, dus gewoon lekker blijven roeren

Frappant dat Rico nu zwijgt

Andre, dus als ik het goed begrijp heb je die m3 gedumpt omdat je uiteindelijk meer plezier hebt met een handbak? En heb jij al eens een DSG bak gereden?
Of is er misschien iemand anders van de "shumi's en de alonso's", die er al eens mee gereden heeft?
Laatst gewijzigd door Rebel op 24 jul 2006, 01:01, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 11403
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
De dsg bak blijkt een goed systeem te zijn rebel bijna te goed. Voor mij gaat een stukje rijbeleving weg. En nee de m3 is niet gedumpt. Ik wou gewoon een keer smg2 hebben dat heb ik gehad was leuk geen spijt van gehad.
De keuze dat ik ooit weer een m3 koop is niet meer aan de orde. Dus de keuze tussen smg en handbak hoef ik ook niet meer te maken. Een smg2 m3 houdt beter zijn waarde dan een handbak das ook weer zoiets.
Ik zoek uitdaging in autorijden. Dan is het juist mooi als je terug schakeld met een sper diff op de achteras dat je moet sideflippen. Anders ga shiftlock de verkeerde kant uit.
Maar ja een fwd aangedreven tt turbo met dsg zou voor mij een van de saaiste auto s zijn die ik me kan voorstellen. Zodra ik daar de eerste bocht mee op de ring zou nemen was ik al bored en ging ik snel bij adenau er vanaf en ging ik de rest van de dag maar op terras zitten met koud colaatje.
De keuze dat ik ooit weer een m3 koop is niet meer aan de orde. Dus de keuze tussen smg en handbak hoef ik ook niet meer te maken. Een smg2 m3 houdt beter zijn waarde dan een handbak das ook weer zoiets.
Ik zoek uitdaging in autorijden. Dan is het juist mooi als je terug schakeld met een sper diff op de achteras dat je moet sideflippen. Anders ga shiftlock de verkeerde kant uit.
Maar ja een fwd aangedreven tt turbo met dsg zou voor mij een van de saaiste auto s zijn die ik me kan voorstellen. Zodra ik daar de eerste bocht mee op de ring zou nemen was ik al bored en ging ik snel bij adenau er vanaf en ging ik de rest van de dag maar op terras zitten met koud colaatje.
-
- Berichten: 4800
- Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46
- Wouter
- Berichten: 404
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 00:09
vertel mijn dan eens even wat er niet correct is aan die vraagstelling?Rebel schreef:Wouter jij hebt het niet begrepen denk ik. Anders zou je die opmerking niet plaatsen 8)
naar mijn weten koppelt een smg ect wel, het is gewoon een motertje die voor jou koppelt en de versnelling veranderd.
het is echt geen seq bak die je er onder krijg, en dat zal het ook nooit worden .
-
- Berichten: 4800
- Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46
Wouter ik dacht dat over DSG ging, dan hebben we elkaar verkeerd begrepen.
Andre, ik meen hier ergens gelezen te hebben dat als ze je willen aanhouden de beste optie is, om hard weg te rijden. In dat geval is een DSG wel handig, simpelweg omdat hij het snelste accelereert. 8)
Achja en verder zien we het wel, iedereen heeft zijn punt gemaakt
Andre, ik meen hier ergens gelezen te hebben dat als ze je willen aanhouden de beste optie is, om hard weg te rijden. In dat geval is een DSG wel handig, simpelweg omdat hij het snelste accelereert. 8)
Achja en verder zien we het wel, iedereen heeft zijn punt gemaakt

- Arthur
- Berichten: 43038
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Ben geen Schumi of Alonso en heb ooit eens een poos met een Skoda Octavia met DSG gereden.Rebel schreef:Of is er misschien iemand anders van de "shumi's en de alonso's", die er al eens mee gereden heeft?
Was maar een 105pk TDI

Nou daar kon mij het systeem niet in bekoren, poosje spelen in allerlei standen en vervolgens alleen maar op automaat laten staan.
Motor niet krachtig genoeg denk ik...
Om te km vreten en file rijden is het wellicht okay.
Moeten we doe TT maar eens als test karretje gebruiken :twisted:
Airride en DSG

- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
-
- Berichten: 4800
- Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46
S-Tronic (DSG) was iets goedkoper. Maarja daarvoor heb jij het embleem van BMW op je motorkap 
Maar ik kan me helemaal vinden in je conclusie Rico.
Heb ook op engels en duits forum al veel mensen erover gesproken.
Ik laat me verrassen.
Gelukkig is de keuze niet zo definitief als trouwen....
Euhm..... onee we leven in 2006 8)
Ik zal dit jaar zeker nog op de ring te vinden zijn, kunnen we daar samen met Andre colaatje drinken en rondje rijden.

Maar ik kan me helemaal vinden in je conclusie Rico.
Heb ook op engels en duits forum al veel mensen erover gesproken.
Ik laat me verrassen.
Gelukkig is de keuze niet zo definitief als trouwen....
Euhm..... onee we leven in 2006 8)
Ik zal dit jaar zeker nog op de ring te vinden zijn, kunnen we daar samen met Andre colaatje drinken en rondje rijden.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Ik wil ergens in september nog een keer naar de ring.
Maar on topic, wat betreft het schakelen, ik ben nog steeds een handbak liefhebber, maar ook voor SMG ben ik gevallen. (en waarschijnlijk ook wel voor een DSG achtig syteem)
Over de snelheid van schakelen, het lijkt me dat de fysieke handeling van het schakelen met een handbak altijd meer tijd in beslag neemt dan bv bij flipperen. Hand van het stuur halen, arm naar beneden, pook pakken, ontkoppelen pook in het verzet drukken hand terug naar het stuur. Niemand kan dit sneller dan een seconde lijkt me.
Tikje met je vinger aan het flippertje gaat gewoon veel sneller. Daarbij is het grootste pluspunt dat je je compleet kunt focussen op het sturen, vooral bij snel rijden op bochtige wegen waar alle aandacht voor het sturen nodig is is het absoluut een pre. Ik durf zelfs te zeggen dat ik met een M3 met SMG bak sneller een bepaald parcour zou kunnen afleggen dan met handbak.
Doordat je zelf wel blijft schakelen is de betrokkenheid niet minder dan bij een handbak, je bepaald zelf het schakelmoment dit in tegenstelling tot een automaat of automaatmodus wat bij SMG echt compleet ruk is. Eerder dacht ik dat een SMG auto je meer uit handen nam, waardoor je minder aan het rijden was, dit is niet zo, je krijgt er op bepaalde vlakken extra betrokkenheid voor terug. Je linkerbeen kun je gebruiken voor links remmen. Als je daar vaardig in bent kun je zelfs sneller remmen dan met een handbak auto.
BMW heeft indertijd niet voor niets een SMG bak in een CSL gestopt, hele volkstammen schreeuwde om ene handbak, maar een SMG bak matched gewoon het beste met het racy karakter van een CSL.
Een CSL ging in 7.50 de ring rond. Ik weet zeker dat het met een handbak niet sneller had gekund. Anders had de CSL wel een handbak meegekregen.
De auto's met DSG bakken van VAG zijn sneller dan de handgeschakelde uitvoeringen, zegt ook wel iets.
Maar het is voor mij niet dat ik SMG zweer boven een handbak, een sportieve auto met handbak zal mij ook altijd kunnen bekoren. Als ik weer een keer een nieuwe auto koop dan is me de flinke meerprijs van 4500 euro het niet waard, daarvoor bied een handbak ook voldoende plezier.
Maar on topic, wat betreft het schakelen, ik ben nog steeds een handbak liefhebber, maar ook voor SMG ben ik gevallen. (en waarschijnlijk ook wel voor een DSG achtig syteem)
Over de snelheid van schakelen, het lijkt me dat de fysieke handeling van het schakelen met een handbak altijd meer tijd in beslag neemt dan bv bij flipperen. Hand van het stuur halen, arm naar beneden, pook pakken, ontkoppelen pook in het verzet drukken hand terug naar het stuur. Niemand kan dit sneller dan een seconde lijkt me.
Tikje met je vinger aan het flippertje gaat gewoon veel sneller. Daarbij is het grootste pluspunt dat je je compleet kunt focussen op het sturen, vooral bij snel rijden op bochtige wegen waar alle aandacht voor het sturen nodig is is het absoluut een pre. Ik durf zelfs te zeggen dat ik met een M3 met SMG bak sneller een bepaald parcour zou kunnen afleggen dan met handbak.
Doordat je zelf wel blijft schakelen is de betrokkenheid niet minder dan bij een handbak, je bepaald zelf het schakelmoment dit in tegenstelling tot een automaat of automaatmodus wat bij SMG echt compleet ruk is. Eerder dacht ik dat een SMG auto je meer uit handen nam, waardoor je minder aan het rijden was, dit is niet zo, je krijgt er op bepaalde vlakken extra betrokkenheid voor terug. Je linkerbeen kun je gebruiken voor links remmen. Als je daar vaardig in bent kun je zelfs sneller remmen dan met een handbak auto.
BMW heeft indertijd niet voor niets een SMG bak in een CSL gestopt, hele volkstammen schreeuwde om ene handbak, maar een SMG bak matched gewoon het beste met het racy karakter van een CSL.
Een CSL ging in 7.50 de ring rond. Ik weet zeker dat het met een handbak niet sneller had gekund. Anders had de CSL wel een handbak meegekregen.
De auto's met DSG bakken van VAG zijn sneller dan de handgeschakelde uitvoeringen, zegt ook wel iets.
Maar het is voor mij niet dat ik SMG zweer boven een handbak, een sportieve auto met handbak zal mij ook altijd kunnen bekoren. Als ik weer een keer een nieuwe auto koop dan is me de flinke meerprijs van 4500 euro het niet waard, daarvoor bied een handbak ook voldoende plezier.
-
- Berichten: 11403
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Ik moet nog zien dat een handbak optioneel is op een m3 e92.
Voor de M5 is de beloofde handbak er ook nog niet zelfs voor de amerikaanse markt niet die er om schreeuwen.
SMG3 is wel beter dan smg2. Ach het is zeker geen straf SMG en als je niet anders kan dan maar SMG. Maar inderdaad als je er een meerprijs van 4500 euro voor neer moet tellen dan is de keuze voor een handbak snel gemaakt.
Voor de M5 is de beloofde handbak er ook nog niet zelfs voor de amerikaanse markt niet die er om schreeuwen.
SMG3 is wel beter dan smg2. Ach het is zeker geen straf SMG en als je niet anders kan dan maar SMG. Maar inderdaad als je er een meerprijs van 4500 euro voor neer moet tellen dan is de keuze voor een handbak snel gemaakt.
- René
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 19:13
- Locatie: Leeuwarden
Ik kies ook voor een handbak, het gaat mij niet om pure snelheid maar meer om de beleving tijdens het autorijden. Het interresseert mij geen ene moer dat een Golf V GTI met DSG ietsje sneller op de 100 zit dan met een handbak.
Ben vanmorgen even aan het stoeien geweest met een Golf V GTI met handbak en dat beviel goed, heb DSG niet gemist.
En wat Jan zegt, ik bepaal liever zelf wanneer ik schakel.
Vr.gr. René
Ben vanmorgen even aan het stoeien geweest met een Golf V GTI met handbak en dat beviel goed, heb DSG niet gemist.
En wat Jan zegt, ik bepaal liever zelf wanneer ik schakel.
Vr.gr. René
-
- Berichten: 4800
- Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46
Rico ik vind je verhaal eerlijk en kan me er helemaal in vinden.
Voor mij is het gewoon uitproberen. Heb 9 nieuwe auto's gehad en nog nooit langer dan 2 jaar gereden, met uitzondering van de vorige TT, die we voor het eerst als tweede auto hadden aangeschaft.
Ik vind de meerprijs ook duur, maar wilde het gewoon eens ervaren, en dan niet voor een dag.
Ik rij ernaast ook een schakelbak, dus zal toch wennen zijn als je overstapt.
Rico ik hoop dat ik hem in september krijg, lijkt me leuk om je dit keer dan wel eens te ontmoeten. Want ik kon je niet echt goed herkennen in mijn achteruitkijkspiegel toen ik voorbij stoof op de Ring 8)

Voor mij is het gewoon uitproberen. Heb 9 nieuwe auto's gehad en nog nooit langer dan 2 jaar gereden, met uitzondering van de vorige TT, die we voor het eerst als tweede auto hadden aangeschaft.
Ik vind de meerprijs ook duur, maar wilde het gewoon eens ervaren, en dan niet voor een dag.
Ik rij ernaast ook een schakelbak, dus zal toch wennen zijn als je overstapt.
Rico ik hoop dat ik hem in september krijg, lijkt me leuk om je dit keer dan wel eens te ontmoeten. Want ik kon je niet echt goed herkennen in mijn achteruitkijkspiegel toen ik voorbij stoof op de Ring 8)


- Mari Oh Oh!
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
- Locatie: Assen
Handbak vind ik het leukste, maar wil je snel gaan dan is een semi-automaat(waarmee ik een gerobotiseerde handbak bedoel) gewoon sneller omdat je 1) je handen aan het stuur kan houden(tevens veilig) 2) je nooit zo snel handmatig kan schakelen en 3)je het heel and toe boek in de prullenbak kan gooien en vervangen door een foot and foot boek en ook trailbraking wordt een eitje.
In een ideale situatie lieten ze er nog een koppeling naast zitten zodat je wel kan ontkoppelen als je wil. Moet eenvoudig mogelijk zijn lijkt me.
Ik heb weinig met electronica, zelfs ABS mag in de prullenmand, maar SMG(II) lijkt me wel wat.
In een ideale situatie lieten ze er nog een koppeling naast zitten zodat je wel kan ontkoppelen als je wil. Moet eenvoudig mogelijk zijn lijkt me.
Ik heb weinig met electronica, zelfs ABS mag in de prullenmand, maar SMG(II) lijkt me wel wat.
- Bert ///M3
- Berichten: 9414
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Pfhmulder en 5 gasten