Handbak, automaat of semi-automaat?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Shakes

Handbak, automaat of semi-automaat?

Bericht door Shakes » 10 feb 2006, 08:12

Stelling:

Iets anders dan een handbak hoort niet thuis in sportieve auto's.

Meningen?

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 10 feb 2006, 09:34

Onzin. Diverse automatische en semi-automatische bakken zijn fantastisch. Lexus, Tiptronic, SMG allemaal zwaar okay, ook in sportieve auto's, of misschien wel alleen maar in sportieve auto's.

Michel P

Bericht door Michel P » 10 feb 2006, 09:37

SMG II en DSG zijn toch mooie ontwikkelingen. Denk dat deze technieken meer en meer gaan worden toegepast. Als je zoals met SMG II het schakel karakter kan kiezen die past bij het moment, tot automaat in de file bijvoorbeeld, en sportief op een trackday of fun rit, dan is dat super. De ontwikkelingen gaan daarin op dit moment erg hard. Een aantal jaren terug was het allemaal net niet. Jammer dat bijvoorbeeld Mercedes de klant vaak geen keuze laat. Zeker op de dikke imagomakers zouden ze wellicht toch wat klanten kunnen krijgen die liever een handbak hebben.

Andre zou jij eens je bevindingen met SMG II willen posten? En wellicht zijn er anderen die ervaring hebben met DSG en die hier willen delen?

Michel

k33z

Bericht door k33z » 10 feb 2006, 09:52

Helaas geen ervaring met SMGII maar wel met DSG.

DSG schakelt echt supersnel en is heel erg soepel. Als automaat een hele fijne bak maar om sportief te rijden zitten er voor mij nog een aantal grote nadelen aan waardoor ik het niet zou willen hebben.

Het grootste probleem vind ik nogsteeds dat de bak bij vollast zelf gaat schakelen en je dus geen controle meer hebt over het schakelmoment. Misschien is dit softwarematig op te lossen maar als dit niet kan zou ik nooit een DSG willen hebben. Ik wil dat ik de mogelijkheid heb om volledige controle te hebben over de bak. Hiermee bedoel ik dus dat als ik niet wil schakelen dat hij net zo lang in de toerenbegrenzer blijft slaan totdat ik overschakel (bij wijze van spreken).

Michel P

Bericht door Michel P » 10 feb 2006, 10:05

k33z schreef:Helaas geen ervaring met SMGII maar wel met DSG.

DSG schakelt echt supersnel en is heel erg soepel. Als automaat een hele fijne bak maar om sportief te rijden zitten er voor mij nog een aantal grote nadelen aan waardoor ik het niet zou willen hebben.

Het grootste probleem vind ik nogsteeds dat de bak bij vollast zelf gaat schakelen en je dus geen controle meer hebt over het schakelmoment. Misschien is dit softwarematig op te lossen maar als dit niet kan zou ik nooit een DSG willen hebben. Ik wil dat ik de mogelijkheid heb om volledige controle te hebben over de bak. Hiermee bedoel ik dus dat als ik niet wil schakelen dat hij net zo lang in de toerenbegrenzer blijft slaan totdat ik overschakel (bij wijze van spreken).
Dus meer een bak met de nadruk op gemak, zeker niet onsportief, maar het genoemde minpuntje kan erg irritant zijn. Wellicht dat dit bij doorontwikkeling gaat verbeteren. Concept is namelijk wel goed, en heeft in mijn ogen zeker toekomst.

Michel

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 10 feb 2006, 10:32

@Kees: Heb je ervaring met lexus E-shift? In hoeverre is dat met DSG te vergelijken? E-shift schakelt ook razendsnel en schakelt ook op, op het moment dat je toerenbegrenzer bereikt, net als tiptronic in porsche. Ik vind dat juist ideaal, aangezien je met 2 handen kunt blijven sturen en vol accelereren.

Tom

Bericht door Tom » 10 feb 2006, 10:39

Alleen bij Lexus zal het maximale vermogen niet bovenin het toerengebied zitten.. beetje nutteloos om elke keer tot de toerenbegrenzer erin slaat (=schakelen) te blijven rijden!?

RVV

Bericht door RVV » 10 feb 2006, 11:24

Ik vind het een moeilijk punt. Ergens ben ik het met Nandor eens. Ik heb slechts korte ervaring met SMG opgedaan. Maar die ervaring was wel zodanig dat ik niet onder de indruk was. Ik vind dat de je niet maximale controle hebt over de bediening van de auto. Vooral bij het oprijden van kruisingen ed. vind ik niet prettig. Ook vind ik het allemaal niet zo soepel en vloeiend verlopen als bij een handbak. Zou je het systeem in automaat modus zetten doe je het systeem ook weer tekort.

Kortom in een sportieve auto blijft mijn voorkeur naar een handbak uitgaan.

In een luxe auto zou ik het ook niet kiezen, dan kun je denk ik beter voor een automaat kiezen denk ik. Maar om eerlijk te zijn sta ik nog steeds een beetje sceptisch tegenover alle auto's waar geen koppelingspedaal in zit. Noem het maar koudwatervrees :wink:

Ik vind ook dat een systeem ala SMG, DSG je direct moet aanspreken eigenlijk al voordat je in zo'n auto rijd. De systemen zijn te duur om het maar eens een keer te proberen. Heb je al de nodige automaat ervaring of rij je dagelijks veel in de file dan spreekt het al meer aan.

stefan van der burgh

Bericht door stefan van der burgh » 10 feb 2006, 11:28

*Doet ff wat kopieren uit Rico's vorige leven*

Afgelopen maandag had ik een 530d automaat ter beschikking. Ik had nog nooit eerder gereden in een 5 serie. Dus vond ik het wel leuk om het een keertje mee te maken. Vooral om eens te vergelijken met de 325i touring.

De auto reed erg rustig en comfortabel ik heb er "normaal" mee gereden. Was niet mijn auto dus dan doe ik geen gekke dingen. Qua power gevoel komt ie overeen met de 325i touring. Ik had ook het idee dat ze irl net zo snel zijn. Auto was erg luxe uitgevoerd. Praktisch hetzelfde als de 325i. Ik miste wel sportstoelen. maar daar tegenover stond een satnav 16:9 scherm tegenover. ik vond het altijd maar onzin satnav, maar ik moet bekenen dat het erg leuk speelgoed is. Ik denk niet dat ik er een paar duizend euro voor over heb. Maar het geeft wel een stuk meerwaarde aan het interieur.

Dan de automaat, viel met niet tegen, ik ben een echte handbak liefhebber. autmaten zijn voor invaliden en bejaarden. Maar ook daar kom ik een beetje op terug. Het rijd wel verschrikkelijk relaxed. Helemaal in combinatie met de 193 pk dieselmotor.

Het interieur vind ik minder mooi dan van de 3 serie. ook al is het in grote lijnen hetzelfde, het doet erg druk aan. Ook een beetje oudbollig. Maarja de auto is qua ontwerp ook al weer 9 (!) jaar oud. En in dat licht bezien valt het wel weer mee. Want de drie serie interieur is ook niet meer piepfris.

De dieselmotor is stil stiller dan ik had verwacht, maar niet zo mooi als de 2,5 6 cylinder in de 325i. Die loopt zoveel gecultiveerder in mijn beleving. Op snelheid hoor je ook nog steeds dat het een diesel is. Ik zou er mee kunnen leven maar mijn vorkeur heeft het niet.

Al met al was het een leuke ervaring om te vergelijken. Qua kwaliteitsgevoel is de 325i touring niks minder dan een e39 530D. de 3 serie oogt duidelijk wat sportiever en moderner. Ook de BMW benzine 6 cylinders blijven me meer aanspreken dan een diesel. Maar het is geen straf zo'n 530d.

Automaat staat nog niet hoog op het verlanglijstje, maar wat niet is kan nog komen ;-)

k33z

Bericht door k33z » 10 feb 2006, 11:29

@Dennis ik vind het erg irritant maar nog irritanter is dat de bak ook automatisch terug gaat schakelen als je volgas geeft en hij denkt in een andere versnelling meer vermogen te hebben. Is erg prettig in een bocht........

RVV

Bericht door RVV » 10 feb 2006, 11:39

Ha Stefan leuk om dat nog eens terug te lezen ! eigenlijk is er nog weinig verandert in mijn houding tov automaat -achtige auto's.

Ik moet gewoon 's zo'n ding een heel weekend ofzo rijden.

Michel P

Bericht door Michel P » 10 feb 2006, 12:01

Denk dat het de enige manier is om het goed te beoordelen. Een of twee dagen testen, zodat alles in alle rust even kan worden geprobeerd.

Michel

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 10 feb 2006, 12:17

@Kees: dat is inderdaad inderdaad. Mijn Benz had er veel last van. Normale automaten alleen met kickdown. Maar dan weet je dat. bij een semi automaat verwacht je dat niet nee.

Rebel

Bericht door Rebel » 23 jul 2006, 14:06

Kwam t volgende tegen :

Gearbox (car) Min. shift time

Audi S-Tronic (DSG) 8ms
BMW SMG II (M3 E46) 80 ms
Ferrari F1 (Maserati 4200GT) 80 ms
Ferrari F1 (360 F1) 150 ms
Ferrari F1 (Enzo) 150 ms
Bugatti Veyron (proposed) 200 ms
Ferrari F1 (575M) 220 ms
BMW SMG (M3 E36) 220 ms
Aston Martin Vanquish 250 ms
BMW SSG (3-series) 250ms (150ms for 1st to 2nd)
Alfa Selespeed (156 Selespeed) (old) 700 ms

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 23 jul 2006, 14:16

Doe mij maar een handbak.Ik wil zelf bepalen wat er gebeurd.

Tom

Bericht door Tom » 23 jul 2006, 14:23

Rebel schreef:Kwam t volgende tegen :

Audi S-Tronic (DSG) 8ms
Ferrari F1 (Enzo) 150 ms
Ferrari F1 (575M) 220 ms
BMW SMG (M3 E36) 220 ms
Ferrari F1 (575M) moet 250 ms zijn.
Ferrari F1 (599 GTB) is 100 ms.

RVV

Bericht door RVV » 23 jul 2006, 15:38

Rebel al met DSG gereden ?

Rebel

Bericht door Rebel » 23 jul 2006, 22:39

Rico wel beter meelezen :-)

Ja tuurlijk, Golf 5 GTI met DSG. Heb ik hele dag mee naar huis mogen nemen. Ik zeg je. alle knurften die hier rondlopen te kwaken dat handbak sportiever is etc etc zijn mensen die of.........het niet kunnen aanschaffen of mensen die er niet mee gereden hebben. Onderbouw het dan op zijn minst. Vind kort door de bocht als je zegt dat je liever zelf bepaalt waneer je schakelt. Want dat kun je bij deze bak ook. Of je moet graag 3 minuten lang tegen de toerenbegrenzer aan liggen te trappen. In de S stand schakelt hij pas in het rode bereik.
Verder anticipeert dit systeem op zoveel dingen. VW heeft niet voor niks aangekondigt dat binnen 5 jaar alle andere semi-automaten zullen verdwijnen en alleen DSG in programma blijft.

Maar ik snap een ding niet. Dan willen jullie zo snel mogelijk van 0 tot 100 km per uur.
Dan willen jullie zo hard magelijk over de autobaan gieren.
En dan deugt een systeem niet wat sneller is dan iedere schakelbak.
Ik las ook dat jij (Rico) nooit smg wilde, en kijk ....:-)

Nogmaals het zal me verder een worst boeien wat jan piet of klaas ervan vindt. Ik hou van vernieuwing. En zowel het Magnetic Ride als dsg zijn vernieuwingen. Mocht dsg niet bevallen na twee jaar, dan laten we dat toch achterwege bij de volgende auto. Ik zal zelden iets afkraken als ik het zelf nooit geprobeerd of meegemaakt heb.

Zo.....volgende? 8)

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 23 jul 2006, 22:44

Rebel,

Schakelt DSG ook automatisch op als je tegen de toerenbegrenzer aankomt?

Rebel

Bericht door Rebel » 23 jul 2006, 22:55

Ja, Jan in de S-stand schakelt hij niet eerder op als halverwege het rood.
Verder kun je hem ook in de D-stand zelf opschakelen met een tik tegen pook op of af en/of met de flippers.
Maar vergeet niet, dit alles gebeurd 10x maal sneller dan SMG-2 van bmw. in 8ms....dus

Tis niet voor niks dat van 0-100 km bij een dsg sneller is als bij een handbak.
De constructie van de direct schakelende automatische transmissie is speciaal afgestemd op de sportieve en economische eisen van Europese automobilisten. De DSG (Direct Shift Gearbox) verschilt in belangrijke mate van de reeds lang bekende, en met name in de VS in alle segmenten populaire, conventionele automatische transmissie. In de DSG wordt geen koppelomvormer als wegrij-element toegepast. Anderzijds is de DSG ook geen variant van de in de Lupo 3L TDI toegepaste, geautomatiseerde versnellingsbak. De DSG-ingenieurs kozen daarentegen voor een technisch revolutionair concept, waarbij ze de razendsnelle reacties en het rijplezier van een handgeschakelde versnellingsbak hebben gecombineerd met het comfort van een conventionele automaat.

De DSG laat de handgeschakelde versnellingsbak ver achter zich als het gaat om verbruik, prestaties, schakelsnelheid, schakelcomfort en rijplezier

De DSG biedt op het gebied van verbruik en prestaties merkbare voordelen. Met name automobilisten die tot nu toe de voorkeur gaven aan een handgeschakelde versnellingsbak, beschikken met deze nieuwe transmissie nu over een bijzonder interessant alternatief. Bij identieke prestaties ligt het schakelcomfort op het niveau van de beste automatische transmissies. Daarnaast kan via de Tiptronic-functie, en in de Golf R32 via toetsen in het stuurwiel, ook handmatig worden geschakeld. Dat gaat zo snel en ‘kort’, dat zowel automatische transmissies als handgeschakelde versnellingsbakken het nakijken hebben.

Rebel

Bericht door Rebel » 23 jul 2006, 23:04

Hoe is DSG ontstaan?

Het concept van deze transmissie is voor Audi niet nieuw. De techniek van de versnellingsbak met dubbele koppeling stamt uit de autosport. Audi paste deze technologie al in 1985 toe bij de legendarische Audi Sport quattro, waarmee Walter Röhrl grote successen behaalde. Hij testte deze versnellingsbak uitvoerig in de Audi Sport quattro S1, een rallyauto die onder andere de legendarische Pikes Peak heuvelklim won.
De in olie lopende lamellenkoppeling kent een hoog rendement, kan grote hoeveelheden koppel overdragen en biedt tevens de mogelijkheid om verschillende wegrijkarakteristieken te realiseren. Dat wil zeggen: de lamellenkoppeling is zo aan te sturen dat alle mogelijke wegrijscenario’s mogelijk zijn; alles van voorzichtig wegrijden op een gladde ondergrond, tot zeer sportief optrekken bij vollast. Het schakelen verloopt razendsnel, net als een druk op de knop.
Het dynamische karakter van de DSG-transmissie wordt nog eens versterkt door het elektronisch gestuurde tussengas, in de handmatige schakelmodus of in de automatische stand ‘S’. De in het transmissiehuis geïntegreerde bedieningsmodule is voorzien van software die het mogelijk maakt om razendsnel, maar tegelijkertijd comfortabel en nagenoeg schokvrij te schakelen. De bestuurder kan altijd zelf de versnelling en het schakelmoment kiezen: hetzij door aanraking van de transmissiehendel in de handmatige schakelcoulisse, hetzij als een coureur met behulp van schakelpaddles achter het stuur.

DSG combineert een hoge efficiency, absolute topprestaties en een eenvoudige bediening tot een formidabel aandrijfconcept. Kortom: Dat Schakelt Geweldig !
Laatst gewijzigd door Rebel op 23 jul 2006, 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 23 jul 2006, 23:06

Ook niks voor mij dus.

Soms wil je net ff tegen de begrenzer aankomen,te remmen en dan b.v. een bocht pakken.

Ik vind dat het alle systemen het aan de bestuurder over moeten laten,niet andersom.

Wouter

Bericht door Wouter » 23 jul 2006, 23:34

Tom schreef:
Rebel schreef:Kwam t volgende tegen :

Audi S-Tronic (DSG) 8ms
Ferrari F1 (Enzo) 150 ms
Ferrari F1 (575M) 220 ms
BMW SMG (M3 E36) 220 ms
Ferrari F1 (575M) moet 250 ms zijn.
Ferrari F1 (599 GTB) is 100 ms.
dit zijn de tijden van het schakelen van de ene versnelling na de andere, maar hoeveel tijd kost het om te koppelen/schakelen/ontkoppelen bij deze systemen?

Andre

Bericht door Andre » 23 jul 2006, 23:49

precies wouter daar zit hem de kneep.

Kijk er staat wel seq maar dat heeft niks met een race seq bak te maken waar je volgas kan doorrammen.

SMG2 van bmw is toch heel lekker. Maar doordat ik nog wel eens even een driftje doe dan vindt ik het toch wel lekker om een koppeling te hebben.

Dus als ik nu weer een keuze moest maken tussen m3 smg2 of handbak dan toch handbak. Ik ben toch wel blij dat de amerikanen en ook jeremy clarkson een beetje tegengas geven tegen de fabrikanten zodat niet elke nieuwe auto met dit systeem wordt uitgevoerd.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 23 jul 2006, 23:49

1pk is meer dan genoeg! Allemaal aan de Daimler!

Wel eens van vooruitgang gehoord :P

Plaats reactie