Doorbraak bij aanmaak stamcellen
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Ha die Hans, ik constateer wederom dat wij dichter bij elkaar staan dan de tekst doet vermoeden.............................
Blindheidsgen, of elk ander fout gen.......................de tijd is in aantocht dat het oplosbaar is, dat is een verdienste van de mens ( al dan niet Goddelijk ondersteund) ten dienste van de mensheid ................................
Blindheidsgen, of elk ander fout gen.......................de tijd is in aantocht dat het oplosbaar is, dat is een verdienste van de mens ( al dan niet Goddelijk ondersteund) ten dienste van de mensheid ................................
-
Hansv (Hans van Velzen)
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
- romo
Galjaard is op dit punt lichtelijk conservatief, intussen zijn er vele vakbroeders van hem, die afstand nemen van zijn standpunt.Hansv (Hans van Velzen) schreef:Ha, die Romo;
Dan zijn we niet in slecht gezelschap, want zo ongeveer hetzelfde standpunt huldigt prof.dr. H. Galjaard, emeritus-hoogleraar ‘Humane genetica’.
En als er nou ééntje is die d'r verstand van heeft....
- romo
Het toestaan is echt geen item meer, Klink heeft nogmaals bevestigd dat Maastricht en binnenkort ook het AMC wettelijk gezien door kunnen gaan.Geelhoed schreef:Juist! Door potentieel-gezonde-embryos niet te verwerpen.
Dezelfde prof Galjaard was onlangs bij Nova trouwens, hij was ook tegen het toestaan.
Zoals vermeld, Galjaard staat een beetje op een eiland, qua standpunt ivm vakbroeders.
Dit verschil in standpunt lijkt generationeel bepaald ( het standpunt dat je uitdraagd wordt mede bepaald in welk tijdvak je bent opgegroeid)
- romo
-
Dexter
Wat mij betreft is de embryo-selectie een goede zaak.
Als de gemiddelde gelovige christelijke medemensen altijd hun zin hadden gekregen dan waren een flink aantal behandelmethoden nooit ontdekt en leefden we nog steeds in het stenen tijdperk.
Maar blijkbaar hebben ze daar niet zoveel moeite mee, op een aantal fundamentalisten na dan.
Daar mogen we als mensen blijkbaar wél op de stoel van God gaan zitten.
Het is natuurlijk van de zotte dat een relatief klein deel van de Nederlandse bevolking met betrekking tot het voorkomen van ziektes en bijbehorend menselijk leed door middel van dit soort onderzoek met de Bijbel in de hand voor iedereen uit denkt te kunnen maken wat wél en wat niet ethisch verantwoord is.
Laat me dat aan de hand van een praktijkvoorbeeld even toelichten.
In mijn familie van vaders kant is kanker een veel voorkomende ziekte.
Van de 7 broers en zusters zijn er 2 aan overleden en hebben 4 het tot nu toe, dankzij ingrijpende behandelingen, overleefd.
Slechts 1 is tot nu toe nog niet getroffen door kanker.
En als ik dan terugkijk naar de onvoorstelbare hoeveelheid leed die dit alles teweeg heeft gebracht in mijn familie, dan mag ik wel stellen dat indien mijn grootouders dit allemaal op voorhand uit hadden kunnen sluiten met gebruikmaking van deze techniek, zij daar welhaast 100% zeker voor hadden gekozen.
Dat zoiets in had gehouden dat mijn vader en dus ook ik er niet waren geweest is uiteraard van geen enkel belang.
Als je daarover na gaat denken dan heb ik er nog wel eentje....stel dat niet jouw zaadje de eicel binnen was gedrongen maar één van de anderen?
Was jij dan ook geweest wie je nu bent?
Of was je er dan niet geweest en liep er nu iemand anders rond die al gediagnosticeerd is met een vorm van kanker?
Overigens is er nog een ander aspect aan deze zaak wat niet of nauwelijks belicht wordt en dat is de kostenfactor.
Dan doel ik niet op de kosten van dit soort onderzoek, maar op de kosten die in de toekomst moeten worden gemaakt om personen die ziek worden weer te genezen.
Want als deze selectie niet mag dan houdt dat automatisch in dat de kans aanwezig is dat die zorgkosten er in een bepaald percentage zullen komen.
Als de gemiddelde gelovige christelijke medemensen altijd hun zin hadden gekregen dan waren een flink aantal behandelmethoden nooit ontdekt en leefden we nog steeds in het stenen tijdperk.
Maar blijkbaar hebben ze daar niet zoveel moeite mee, op een aantal fundamentalisten na dan.
Daar mogen we als mensen blijkbaar wél op de stoel van God gaan zitten.
Het is natuurlijk van de zotte dat een relatief klein deel van de Nederlandse bevolking met betrekking tot het voorkomen van ziektes en bijbehorend menselijk leed door middel van dit soort onderzoek met de Bijbel in de hand voor iedereen uit denkt te kunnen maken wat wél en wat niet ethisch verantwoord is.
Laat me dat aan de hand van een praktijkvoorbeeld even toelichten.
In mijn familie van vaders kant is kanker een veel voorkomende ziekte.
Van de 7 broers en zusters zijn er 2 aan overleden en hebben 4 het tot nu toe, dankzij ingrijpende behandelingen, overleefd.
Slechts 1 is tot nu toe nog niet getroffen door kanker.
En als ik dan terugkijk naar de onvoorstelbare hoeveelheid leed die dit alles teweeg heeft gebracht in mijn familie, dan mag ik wel stellen dat indien mijn grootouders dit allemaal op voorhand uit hadden kunnen sluiten met gebruikmaking van deze techniek, zij daar welhaast 100% zeker voor hadden gekozen.
Dat zoiets in had gehouden dat mijn vader en dus ook ik er niet waren geweest is uiteraard van geen enkel belang.
Als je daarover na gaat denken dan heb ik er nog wel eentje....stel dat niet jouw zaadje de eicel binnen was gedrongen maar één van de anderen?
Was jij dan ook geweest wie je nu bent?
Of was je er dan niet geweest en liep er nu iemand anders rond die al gediagnosticeerd is met een vorm van kanker?
Overigens is er nog een ander aspect aan deze zaak wat niet of nauwelijks belicht wordt en dat is de kostenfactor.
Dan doel ik niet op de kosten van dit soort onderzoek, maar op de kosten die in de toekomst moeten worden gemaakt om personen die ziek worden weer te genezen.
Want als deze selectie niet mag dan houdt dat automatisch in dat de kans aanwezig is dat die zorgkosten er in een bepaald percentage zullen komen.
- romo
- Geelhoed
- romo
Wiskundig gezien correct. Ik interpreteerde het als een hellend valk op medisch-etisch gebied ( dat vind ik namelijk niet)Geelhoed schreef:Nou niet helemaal, vind ik. De stap die nu gezet gaat worden is er een van zekerheid naar statistische kans. En dat is een hellend vlak.romo schreef:Dat is een persoonlijke qualificatie..................................Geelhoed schreef:Het welbekende hellende vlak.
-
Dexter
Romo, je moest nu toch wel weten dat Geelhoed een cijferneuker is!?romo schreef:Wiskundig gezien correct. Ik interpreteerde het als een hellend valk op medisch-etisch gebied ( dat vind ik namelijk niet)Geelhoed schreef:Nou niet helemaal, vind ik. De stap die nu gezet gaat worden is er een van zekerheid naar statistische kans. En dat is een hellend vlak.romo schreef: Dat is een persoonlijke qualificatie..................................
- Michel P
Hij eet ook alleen soep met cijfertje vermicelieDexter schreef:Romo, je moest nu toch wel weten dat Geelhoed een cijferneuker is!?romo schreef:Wiskundig gezien correct. Ik interpreteerde het als een hellend valk op medisch-etisch gebied ( dat vind ik namelijk niet)Geelhoed schreef: Nou niet helemaal, vind ik. De stap die nu gezet gaat worden is er een van zekerheid naar statistische kans. En dat is een hellend vlak.![]()
Gezocht, cijferneukslet
- romo
115 Teletekst do 05 jun
PvdA:snel standpunt embryoselectie
` De PvdA wil nog voor het zomerreces
een standpunt van het kabinet over de
selectie van embryo's.In de Kamer is nu
een debat over embryoselectie.
Vorige week ontstond commotie toen
staatssecretaris Bussemaker onder druk
van het kabinet en de ChristenUnie een
brief terugnam waarin zij schreef dat
reageerbuisembryo's onderzocht mogen
worden op een speciaal kankergen.
De PvdA is het eens met Bussemaker,maar
wil het kabinet de tijd geven voor een
zorgvuldige afweging.Woordvoerder Arib
wilde niet zeggen of ze bereid is te
accepteren dat embryoselectie verboden
wordt.Daarmee oogstte ze veel kritiek.
PvdA:snel standpunt embryoselectie
` De PvdA wil nog voor het zomerreces
een standpunt van het kabinet over de
selectie van embryo's.In de Kamer is nu
een debat over embryoselectie.
Vorige week ontstond commotie toen
staatssecretaris Bussemaker onder druk
van het kabinet en de ChristenUnie een
brief terugnam waarin zij schreef dat
reageerbuisembryo's onderzocht mogen
worden op een speciaal kankergen.
De PvdA is het eens met Bussemaker,maar
wil het kabinet de tijd geven voor een
zorgvuldige afweging.Woordvoerder Arib
wilde niet zeggen of ze bereid is te
accepteren dat embryoselectie verboden
wordt.Daarmee oogstte ze veel kritiek.
- romo
Ethici kunnen kabinet redden
Gepubliceerd op maandag 09 juni 2008
De regeringspartijen doen verwoede pogingen een oplossing te vinden voor het conflict over embryoselectie, met de instelling van een ethische commissie als serieuze optie. Zo’n commissie zou van geval tot geval moeten beoordelen wanneer vrouwen in aanmerking komen voor embryoselectie bij een ernstige erfelijke aandoening.
Dat melden bronnen binnen de betrokken partijen. Het inschakelen van ethici, naast artsen, zou betekenen dat de politiek delicate beslissingen overlaat aan deskundigen. Het idee sluit aan bij een voorstel van de Vereniging Klinische Genetica Nederland, die vindt dat een commissie van experts elke keer moet bekijken of bij een ziekte embryoselectie wenselijk is – met de mogelijkheid dat embryo’s worden vernietigd. De grote regeringspartijen CDA en PvdA zien wel iets in het voorstel.
Beschermwaardigheid
Geen van de coalitiepartijen lijkt de kwestie een kabinetscrisis waard te vinden. Weliswaar ziet de ChristenUnie vooralsnog geen oplossing, maar de kleinste regeringspartij wil wel ‘alles op alles zetten’ om die te vinden. CU-leider en vicepremier Rouvoet zei dat zaterdag op Radio 1, nadat hij eerder op de dag nieuwe stappen op medisch-ethisch gebied ‘in strijd met de geest van het regeerakkoord’ had genoemd.
‘In dit coalitieakkoord is, voor het eerst, de beschermwaardigheid van het leven opgenomen’, beklemtoonde Rouvoet in het dagblad Trouw. Zijn achterban steunt, blijkens een opiniepeiling, in overgrote meerderheid het verzet tegen de omstreden – en inmiddels van tafel verdwenen – brief van PvdA-staatssecretaris Bussemaker (Volksgezondheid, Welzijn en Sport). Daarin werd ruimte geboden voor embryoselectie bij onder meer het risico op borstkanker.
Compromis
Rouvoet erkende dit weekeinde dat de kwestie voor alle partijen zeer gevoelig ligt. Na publicatie van het interview in Trouw belde PvdA-leider en vicepremier Bos zijn CU-collega. Over het gesprek zei Bos in het TROS-radioprogramma Kamerbreed: ‘Hij (Rouvoet) heeft geen behoefte in de hoek te staan van pessimisten die geen enkele oplossing zien.’
De coalitiepartijen willen voorkomen dat de strijd om principes uitmondt in een prestigestrijd, en hameren daarom op ‘zorgvuldigheid’ in het onderling overleg. Maar met name de PvdA streeft tevens naar een snelle oplossing, het liefst nog voor het partijcongres van komend weekeinde. De sociaal-democraten realiseren zich dat ze, met de brief van Bussemaker, verwachtingen hebben gewekt bij vrouwen die erfelijke ziekten niet op hun nageslacht willen overdragen.
Ook de ChristenUnie congresseert eind deze week, maar deze partij is wellicht niet gebaat bij een spoedig compromis dat de achterban verdeelt. Zij worstelt al met de vraag of homo’s namens de CU een rol in de politiek mogen vervullen.
Gepubliceerd op maandag 09 juni 2008
De regeringspartijen doen verwoede pogingen een oplossing te vinden voor het conflict over embryoselectie, met de instelling van een ethische commissie als serieuze optie. Zo’n commissie zou van geval tot geval moeten beoordelen wanneer vrouwen in aanmerking komen voor embryoselectie bij een ernstige erfelijke aandoening.
Dat melden bronnen binnen de betrokken partijen. Het inschakelen van ethici, naast artsen, zou betekenen dat de politiek delicate beslissingen overlaat aan deskundigen. Het idee sluit aan bij een voorstel van de Vereniging Klinische Genetica Nederland, die vindt dat een commissie van experts elke keer moet bekijken of bij een ziekte embryoselectie wenselijk is – met de mogelijkheid dat embryo’s worden vernietigd. De grote regeringspartijen CDA en PvdA zien wel iets in het voorstel.
Beschermwaardigheid
Geen van de coalitiepartijen lijkt de kwestie een kabinetscrisis waard te vinden. Weliswaar ziet de ChristenUnie vooralsnog geen oplossing, maar de kleinste regeringspartij wil wel ‘alles op alles zetten’ om die te vinden. CU-leider en vicepremier Rouvoet zei dat zaterdag op Radio 1, nadat hij eerder op de dag nieuwe stappen op medisch-ethisch gebied ‘in strijd met de geest van het regeerakkoord’ had genoemd.
‘In dit coalitieakkoord is, voor het eerst, de beschermwaardigheid van het leven opgenomen’, beklemtoonde Rouvoet in het dagblad Trouw. Zijn achterban steunt, blijkens een opiniepeiling, in overgrote meerderheid het verzet tegen de omstreden – en inmiddels van tafel verdwenen – brief van PvdA-staatssecretaris Bussemaker (Volksgezondheid, Welzijn en Sport). Daarin werd ruimte geboden voor embryoselectie bij onder meer het risico op borstkanker.
Compromis
Rouvoet erkende dit weekeinde dat de kwestie voor alle partijen zeer gevoelig ligt. Na publicatie van het interview in Trouw belde PvdA-leider en vicepremier Bos zijn CU-collega. Over het gesprek zei Bos in het TROS-radioprogramma Kamerbreed: ‘Hij (Rouvoet) heeft geen behoefte in de hoek te staan van pessimisten die geen enkele oplossing zien.’
De coalitiepartijen willen voorkomen dat de strijd om principes uitmondt in een prestigestrijd, en hameren daarom op ‘zorgvuldigheid’ in het onderling overleg. Maar met name de PvdA streeft tevens naar een snelle oplossing, het liefst nog voor het partijcongres van komend weekeinde. De sociaal-democraten realiseren zich dat ze, met de brief van Bussemaker, verwachtingen hebben gewekt bij vrouwen die erfelijke ziekten niet op hun nageslacht willen overdragen.
Ook de ChristenUnie congresseert eind deze week, maar deze partij is wellicht niet gebaat bij een spoedig compromis dat de achterban verdeelt. Zij worstelt al met de vraag of homo’s namens de CU een rol in de politiek mogen vervullen.
- Peter Tunissen
- Geelhoed
-
Marc R
- GTRene
Tja Geelhoed voor jou is er maar 1 manier om daar van af te komen, emigreren naar een uithoek en afstand doen van NL lolGeelhoed schreef:Ik schaam me ervoor dat ik in een land woon waar een partij als de PVV méér stemmen krijgt dan de ChristenUnie.Peter Tunissen schreef:Ik vind het diep treurig dat ik in een land woon waar een partij als de CU voldoende stemmen kan krijgen om een regeringspartij te worden.
we zullen je missen....