Vragen Lotus Elise

Van keiharde Radicals tot zachte ronde Aston Martins, dit is het forum voor Engelse automobielen.
Plaats reactie
Roy

Vragen Lotus Elise

Bericht door Roy » 03 jun 2008, 15:30

Ik zit eens even rond te kijken naar Lotus Elises. De prijs zit overal tussen de 10 en 20.000 euro. Stond ik best van te kijken, dacht altijd veel duurder. Nooit naar gekeken, dus vandaar dat ik het niet wist.

Hoe is de beleving nu van zo een auto? Het 'kale' interieur e.d. vind ik wel stoer, heeft echt iets race-achtigs. Ik zie ook dat ze 120pk hebben, hoe rijd dit? Is wel lekker vlot in zo een autootje neem ik aan? Zal sneller op de 100 zitten als de Gti, of niet?

Kortom: de mensen die ervaring met zo een auto hebben.. zet eens de belevingen van deze auto neer a.u.b. :)

allen

Bericht door allen » 03 jun 2008, 15:40

Voor 10k zul je denk ik direct al rekening moeten houden met het een of ander aan extra kosten. Stuurtje zit dan gegarandeerd rechts ook. Voor de een niet hinderlijk, voor mij wel. Ik heb zo nu en dan al genoeg problemen om een kaartje te trekken bij een parkeergarage als het dak dicht is. Als je het ziet als een vervanger voor je GTI zal ik toch eerst goed nadenken of je met een hoop nadelen kunt leven. Is het voor erbij, dan dan zijn de nadelen geen nadelen meer. :wink:
Mijn wagen (al is het geen elise) wordt ook dagelijks gebruikt, al zou ik het geen seconde overwogen hebben als het de enige auto zou zijn.

Roy

Bericht door Roy » 03 jun 2008, 15:52

Op Autotrader bijvoorbeeld zie ik ze vanaf 14/15.000 met LHD. Dat word dan inderdaad ook mijn keuze. Het is ook niet zo dat ik er morgen één koop en het word ook niet een vervanger voor de Gti.

Wij hadden een koeriersbedrijf met twee Renault's. Een Master en een Kangoo. Deze is echter laatst gestopt en nu heb ik een Renault Kangoo en een Gti privé. De Kangoo heb ik qua ruimte niet echt nodig, dus is het in de toekomst misschien leuk om daar zoiets als een Elise voor in de plaats te nemen.

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 03 jun 2008, 16:14

Koop dan gelijk een echte mannen auto, Lotus Seven 8)
Donkervoort, Westfield, Dax, Caterham etc.. 10x gaver!

[img:534:400]http://www.newminiclub.nl/gallery/albums/58/15047.jpg[/img]

Roy

Bericht door Roy » 03 jun 2008, 16:53

En duurder :)

Maar een lotus Elise zal voor mij gaaf genoeg zijn. Het uiterlijk vind ik ook stoer.

allen

Bericht door allen » 03 jun 2008, 17:10

Gewoon tzt dan kijken en ff laten keuren. Het schijnt dat je kunt zien wanneer het eentje betreft met een lhd conversie en dat zie je in de restwaarde terug blijkbaar. Zou mij persoonlijk niet uitmaken als ik hem ook voor minder had gekocht. Belangrijkste is iig dat het chassis geen schade heeft, want dan raak je hem straks nooit meer kwijt. :idea:

Caterham lijkt me ook een geweldige wagen, maar het is de vraag of ik ermee zou kunnen leven in de winter. Ben niet iemand die een auto voor 'alleen' de zomer zou aanschaffen en je schijnt een pluisje te zijn als je met het dak op rijdt. :wink:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 03 jun 2008, 17:23

Ga gewoon eens rijden in een 120pk Elise en ervaar het zelf (binnen 10 minuten weet je genoeg, positief, dan wel negatief). Ik vond het erg leuk rijden, zolang er bochten zijn (een recht stuk op Assen vond ik eigenlijk al saai lang rechtuit). Het stuurt leuk en je kunt er prima mee spelen, maar verwacht er geen GTI-achtige kick in the back van. Of ik een jaar lang plezier kan beleven met slechts 120 pk weet ik nog niet, ik denk 't wel, maar ik word altijd blijer van stuurgevoel dan 100-en pk's.

Lift off oversteer, sturen met het gaspedaal, relatief veel grip achter, lichte neus, de auto is ideaal voor mensen die (mooie) rijtechnieken weten te waarderen en uit te voeren. Wil je stoplichtsprintjes winnen, dan moet je de Elise laten staan.

In- en uitstappen zou voor mij de enige reden zijn om er niet dagelijks in te rijden. Dat is echt niet gaaf. Instappen, paar uur blijven rijden tot de volgende tankstop, prima.

allen

Bericht door allen » 03 jun 2008, 17:42

Op zich zou je nog in een seconde of 6 op de 100 moeten zitten. Imho toch snel zat. Op hogere snelheden zal die wel merkbaar langzamer worden, maar een autobahn racer is het niet. Zelf van het weekend voor de grap een paar sprintjes getrokken tegen een itr. Tegen m'n principes in, maar stiekem eigenlijk toch ook weer leuk. Met drie man toch wel in een scheur gelegen van het lachen. Gewicht op de achteras was dan ook best lekker. ;)
Kwa pk / gewichtsverhouding is een elise volgens mij in het voordeel tov een speedster? Als dat klopt zou ik met 118 pk best tevreden kunnen zijn.

@Dennis: Een paar uur rijden en dan tanken? Dan wordt het toch echt eerst even duwen en dan pas tanken. :lol: :wink:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 03 jun 2008, 18:26

een paar = 2, dat halen die krengen zelfs op een circuit nog wel. 8)

Roy

Bericht door Roy » 03 jun 2008, 22:14

Het is ook helemaal niet zeker dat er iets anders komt hoor. Ook kans dat ik gewoon lekker in die Kangoo blijf rondscheuren. Heerlijk autootje en anders blijf ik geld uitgeven aan elke keer weer een andere auto.

Dit kan bijvoorbeeld ook pas over 2/3 jaar plaatsvinden, maar wil nu gewoon eens rustig aan kijken wat dan de opties zouden zijn.

atomchris

Bericht door atomchris » 04 jun 2008, 09:57

laat hem wel keuren,voor 10k ben ik bang dattie krom is....kan je hem beter bij een echte dealer kopen! 8)

Een echt goede zit je rond de 20k.....iets meer of minder... :roll:

En................tunen kan altijd nog!
8)

Stéphane

Bericht door Stéphane » 04 jun 2008, 14:03

10K voor een LHD Elise lijkt me nagenoeg onmogelijk. Ik heb ze nog niet gezien en de RHD auto's op PH of Engelse fora vind (vond) ik zelf te tricky. Daarom heb ik hem bij een dealer gekocht. En zelfs dan loop je nog tegen allerlei dingen aan die vervangen moeten worden. Vooral een radiateur hakt er dan lekker in met ongeveer €1000 kosten inclusief montage.

Wat de rijbeleving betreft vind ik het vooral lekker puur. Rij/weggedrag is ook super, maar de auto is geen auto die je toelaat de aandacht te verslappen. Wat dat betreft geen enkele safety feature aan boord. Geen ABS, ESP of tractiecontrole. Gewoon helemaal niets.

Als je in Nederland koopt zou ik de auto altijd door Peter van Van Sten na laten kijken. Hij is superkritisch, maar kan wel de vinger op de pijnlijke plekken met treffende zekerheid leggen Vóór aankoop dus gelijk een goede investering want een stuk meer zekerheid.

Wat het vermogen betreft is 120pk al redelijk vlot. 0-100 km/u in 6 seconden is mogelijk en topsnelheid die ik tot nu toe gereden heb is ongeveer 220 km/u op de teller. Meer dan genoeg zeker als je de auto nog aan het leren kennen bent. Ik heb zelf net gebeld met Van Sten over installeren van een Trophy throttle body met een Hurricane induction-kit en dat levert volgens Peter 10-15pk aan de wielen op al. Ga ik dus waarschijnlijk doen.

HJ

Bericht door HJ » 04 jun 2008, 14:09

Voor onder de € 20.000,- koop je eigenlijk geen goede Elise. Er staat veel te koop voor weinig geld bij Target en Hofman maar ga er maar vanuit dat er nog vele €'s aan kosten bij komen. Ik sprak laatst iemand die € 7.000,- moest uitgeven om de auto goed te krijgen...
Bijvoorbeeld een setje draagarmen met wiellagers kost al gauw € 1.300,-.
Bij de aanschaf van een Elise moet je niet naar de koopjes op zoek zijn en je moet niet je laatste cent uitgeven aan de aanschaf want er komt zeker nog wat bij.
Wanneer je iets hebt gevonden dan kan je Peter van Van Sten (www.vansten.nl) inschakelen om een aankoopkeuring te doen. Ga eerst zelf kijken en rijden en maak daarna een afspraak met hem.
Stuur ombouwen kost ca € 3.500,- aan onderdelen. Niet alle onderdelen zijn makkelijk verkrijgbaar (tenzij je alles nieuw er op zet maar dat is duuuuur).

Maar wanneer je een goede hebt dan heb je een superauto!

HJ

Bericht door HJ » 04 jun 2008, 14:14

@Stephane; de Hurricane en de Throttle body heb ik er in zitten icm een Larini uitlaat. De 15pk extra lijkt mij reeel en met name het koppel is stukken beter geworden. De hurricane is redelijk stil onder de 4000rpm maar je merkt het zeker.
Afgelopen zaterdag nog 2 Exiges S van mij af weten te schudden :wink:

allen

Bericht door allen » 04 jun 2008, 14:16

Stéphane schreef:Ik heb zelf net gebeld met Van Sten over installeren van een Trophy throttle body met een Hurricane induction-kit en dat levert volgens Peter 10-15pk aan de wielen op al. Ga ik dus waarschijnlijk doen.
Kijk, en hier begint het dus weer. Het begin van het einde. Heerlijk! :wink:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 04 jun 2008, 14:20

Net als bij veel auto's zegt de prijs niet altijd iets over de staat (meestal wel natuurlijk). Gewoon goed kijken waar je op moet letten en als je niets ziet een keuring laten doen idd. Dan weet je 9 van de 10 keer precies wat je koopt.

Een dure auto kan ook voor duizenden euro's aan verborgen gebreken herbergen.

RobS

Bericht door RobS » 04 jun 2008, 14:29

Al die goedkope Elises staan bij Targetcars hier in Ehvn. Toen ik mijn Elise kocht stonden er een aantal die er nu nog steeds staan, dat zegt imho al genoeg.

De mijne gaat de verkoop in, pm maar bij intresse. (fotos vind je op de bekende site van Mr. Nauta ;) )

tisserand de lin

Bericht door tisserand de lin » 04 jun 2008, 15:18

HJ schreef:Voor onder de € 20.000,- koop je eigenlijk geen goede Elise. Er staat veel te koop voor weinig geld bij Target en Hofman maar ga er maar vanuit dat er nog vele €'s aan kosten bij komen. Ik sprak laatst iemand die € 7.000,- moest uitgeven om de auto goed te krijgen...
Bij de aanschaf van een Elise moet je niet naar de koopjes op zoek zijn en je moet niet je laatste cent uitgeven aan de aanschaf want er komt zeker nog wat bij.
Wanneer je iets hebt gevonden dan kan je Peter van Van Sten (www.vansten.nl) inschakelen om een aankoopkeuring te doen. Ga eerst zelf kijken en rijden en maak daarna een afspraak met hem.
Stuur ombouwen kost ca € 3.500,- aan onderdelen. Niet alle onderdelen zijn makkelijk verkrijgbaar (tenzij je alles nieuw er op zet maar dat is duuuuur).

Jij hebt zeker een Superauto.Hij of Zij had rood moeten zijn DAN was je klaar geweest :!:

atomchris

Bericht door atomchris » 04 jun 2008, 15:40

HJ schreef:@Stephane; de Hurricane en de Throttle body heb ik er in zitten icm een Larini uitlaat. De 15pk extra lijkt mij reeel en met name het koppel is stukken beter geworden. De hurricane is redelijk stil onder de 4000rpm maar je merkt het zeker.
We waren bang dat er van alles onder ''dat oude hok'' :wink: vandaan zou vallen.....dus hielden we maar een gepaste afstand aan.... 8) :lol:

Met je ANWB-hooikoorts route..... :evil: :cry:

HJ

Bericht door HJ » 04 jun 2008, 16:02

atomchris schreef:
HJ schreef:@Stephane; de Hurricane en de Throttle body heb ik er in zitten icm een Larini uitlaat. De 15pk extra lijkt mij reeel en met name het koppel is stukken beter geworden. De hurricane is redelijk stil onder de 4000rpm maar je merkt het zeker.
We waren bang dat er van alles onder ''dat oude hok'' :wink: vandaan zou vallen.....dus hielden we maar een gepaste afstand aan.... 8) :lol:

Met je ANWB-hooikoorts route..... :evil: :cry:
Ha ha :lol: :lol:

Stéphane

Bericht door Stéphane » 04 jun 2008, 23:46

@HJ: Goed om te horen. Info kwam van Peter vandaan en die is wel betrouwbaar wat dat betreft. Kans is nogal groot dat het er over twee weken dus op zit . Bij mij dan dus in combo met Lotus Motorsport uitlaat 8)

RobS

Bericht door RobS » 05 jun 2008, 08:20

Stéphane schreef:@HJ: Goed om te horen. Info kwam van Peter vandaan en die is wel betrouwbaar wat dat betreft. Kans is nogal groot dat het er over twee weken dus op zit . Bij mij dan dus in combo met Lotus Motorsport uitlaat 8)
Het geluid wat dit setje maakt is prachtig! Al heb ik het alleen gehoord in combi met een volledige Janspeed zonder kat 8)

Stéphane

Bericht door Stéphane » 06 jun 2008, 22:10

Ben benieuwd hoe het klinkt dan :)

HJ

Bericht door HJ » 07 jun 2008, 08:34

Stéphane schreef:Ben benieuwd hoe het klinkt dan :)
Volgende week zaterdag bij Van Sten.

Topfuel

Bericht door Topfuel » 07 jun 2008, 10:28

HJ schreef:Voor onder de € 20.000,- koop je eigenlijk geen goede Elise. Er staat veel te koop voor weinig geld bij Target en Hofman maar ga er maar vanuit dat er nog vele €'s aan kosten bij komen. Ik sprak laatst iemand die € 7.000,- moest uitgeven om de auto goed te krijgen...

Klopt helemaal wat hier staat, die target gebakjes zou ik laten staan en op zoek gaan naar een nette!

Plaats reactie