Sportsaloons
- Peter Tunissen
- Berichten: 8386
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
Sportsaloons
Autovisie had een jaar of 10 geleden eens een artikel over sportsaloons.
Toen hadden ze een hele lijst van een auto of 60/70 die die benaming mochten dragen. Ik heb ze niet allemaal onthouden en ga ze ook niet allemaal overtypen, maar denk aan auto's als:
- Lotus Cortina
- Alfa Giulia
- BMW 2002tii
- BMW E36 M3 sedan
- Ford Sierra Cosworth
- Alfa 75 1.8 turbo en 3.0 V6
- Mercedes C36 AMG
- Subaru Impreza GTT
- Lotus Omega
- BMW M5
etc. etc.
Basisgedachte was vier deuren, dagelijkse bruikbaarheid van een gewone 1.6 sedan, (relatief) betaalbaar, maar toch de snelheid en de kicks en thrills die eigenlijk alleen een volbloed sportauto zou kunnen bieden.
Op dit moment kan ik nog maar twee auto's bedenken die de benaming sportsaloon eer aan doen:
- Subaru Impreza WRX STi
- Mitsubishi EVO IX
Voor de rest bestaan er nog wel sportieve merken, maar sportieve auto's bouwen die niet meer.
En binnenkort stappen Subaru en Mitsubishi voor het WRC over naar kleinere hatchbacks. Is dan het begrip sportsaloon definitief verleden tijd of vergeet ik nog auto's die wel nog echte sportsaloons zijn?
Toen hadden ze een hele lijst van een auto of 60/70 die die benaming mochten dragen. Ik heb ze niet allemaal onthouden en ga ze ook niet allemaal overtypen, maar denk aan auto's als:
- Lotus Cortina
- Alfa Giulia
- BMW 2002tii
- BMW E36 M3 sedan
- Ford Sierra Cosworth
- Alfa 75 1.8 turbo en 3.0 V6
- Mercedes C36 AMG
- Subaru Impreza GTT
- Lotus Omega
- BMW M5
etc. etc.
Basisgedachte was vier deuren, dagelijkse bruikbaarheid van een gewone 1.6 sedan, (relatief) betaalbaar, maar toch de snelheid en de kicks en thrills die eigenlijk alleen een volbloed sportauto zou kunnen bieden.
Op dit moment kan ik nog maar twee auto's bedenken die de benaming sportsaloon eer aan doen:
- Subaru Impreza WRX STi
- Mitsubishi EVO IX
Voor de rest bestaan er nog wel sportieve merken, maar sportieve auto's bouwen die niet meer.
En binnenkort stappen Subaru en Mitsubishi voor het WRC over naar kleinere hatchbacks. Is dan het begrip sportsaloon definitief verleden tijd of vergeet ik nog auto's die wel nog echte sportsaloons zijn?
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Oke maar een Lotus omega en BMW's M's waren toen relatief net zo onbetaalbaar als nu. Dus vind ik iets minder in dit vergelijk.
Sportsaloon van deze tijd ? Dan vind ik een 330i een prima voorbeeld, of een Opel vectra OPC of een Ford Mondeo ST220, alfa 159 GTA (is die nog leverbaar ?) etc, er is natuurlijk wel wat.
Maar de thrills en kicks die een Subaru of EVO bieden hebben ze niet, maar de massa wil dat ook niet, Wij op DF zouden tevreden zijn met een getjoend koekblikje maar de massa wil een aaibaar dashboard.
Als een auto op papier snel is dan is het ook al snel goed natuurlijk.
Sportsaloon van deze tijd ? Dan vind ik een 330i een prima voorbeeld, of een Opel vectra OPC of een Ford Mondeo ST220, alfa 159 GTA (is die nog leverbaar ?) etc, er is natuurlijk wel wat.
Maar de thrills en kicks die een Subaru of EVO bieden hebben ze niet, maar de massa wil dat ook niet, Wij op DF zouden tevreden zijn met een getjoend koekblikje maar de massa wil een aaibaar dashboard.
Als een auto op papier snel is dan is het ook al snel goed natuurlijk.
- Peter Tunissen
- Berichten: 8386
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
Ok, daar heb je gelijk in.
Maar even de auto's als die Cortina, Giulia en 2002tii, dat waren eigenlijk gewone sedans qua uiterlijk, niet alleen met een grotere motor met meer vermogen erin, maar juist met die lekkere mix van ingrediënten die een fijn sturende auto maken. Directe responsen, genoeg vermogen, goede remmen, lekkere balans etc.
Tegenwoordig lijkt het meer de truc te zijn om een mooi spoilersetje te ontwikkelen, een leuk klinkende naam als GTA of OPC, dikke motor erin et voila, de sportsedan is klaar.
Maar zo makkelijk werkt het niet, een 330i zou een sper moeten hebben, een 159GTA (als die komt) met 400pk V8 en 1900kg gewicht mist het punt, een OPC moet blijkbaar door Clarkson afgekraakt worden, maar is evengoed dynamisch geen match voor een EVO. Dat geeft niet en daar gaat het niet om, maar andere auto's die zo'n match wel kunnen zijn, zijn er ook niet (meer).
Snelle sedans zijn er genoeg ja, ook als de Impreza en EVO er in hun huidige sedanvorm niet meer zijn, maar sportsaloons?
Maar even de auto's als die Cortina, Giulia en 2002tii, dat waren eigenlijk gewone sedans qua uiterlijk, niet alleen met een grotere motor met meer vermogen erin, maar juist met die lekkere mix van ingrediënten die een fijn sturende auto maken. Directe responsen, genoeg vermogen, goede remmen, lekkere balans etc.
Tegenwoordig lijkt het meer de truc te zijn om een mooi spoilersetje te ontwikkelen, een leuk klinkende naam als GTA of OPC, dikke motor erin et voila, de sportsedan is klaar.
Maar zo makkelijk werkt het niet, een 330i zou een sper moeten hebben, een 159GTA (als die komt) met 400pk V8 en 1900kg gewicht mist het punt, een OPC moet blijkbaar door Clarkson afgekraakt worden, maar is evengoed dynamisch geen match voor een EVO. Dat geeft niet en daar gaat het niet om, maar andere auto's die zo'n match wel kunnen zijn, zijn er ook niet (meer).
Snelle sedans zijn er genoeg ja, ook als de Impreza en EVO er in hun huidige sedanvorm niet meer zijn, maar sportsaloons?
- Jeroen Watermulder
- Berichten: 374
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:50
- Locatie: Veluwe
Je kon er maar 2 bedenken? Das vreemd. Ik kan er nog wel wat bedenken met het eerste lijstje in het achterhoofd.
Audi S4 (344pk)
Audi RS4 (420pk)
BMW M5 (507pk)
Cadillac CTS-V (400pk)
Chrysler 300C SRT-8 (425pk)
Ford Mondeo ST220 (227pk)
Jaguar S-type 4.2 V8 S/C R (400pk)
Mazda 6 MPS (260pk)
Mercedes C 55 AMG (367pk)
Mercedes E 63 AMG (514pk)
Mitsubishi lancer Evo IX (280pk)
Opel Vectra GTS OPC (255pk)
Saab 9-3 V6 turbo Aero (250pk)
Saab 9-5 2.3 Turbo Aero (260pk)
Skoda Octavia RS (200pk)
Subaru Impreza WRX (230pk)
Subaru Impreza WRX STi (280pk)
Volvo S60R (300pk)
Nu wil ik zeker niet zeggen dat dit allerverslindende asfalt verschroeiers zijn waarmee je elke bocht kunt aanvallen en elke sportwagen het schaamrood op de kaken ze, maar ze zijn wel als übermodel in hun reeks in de markt gezet.
En Peter, jij noemt een mooi rijtje van vroeger en daar voldoen eigenlijk alleen nog de Evo en de STi aan. Als dat de criteria zijn, wat doet een C36, M5, Omega e.d. dan in het oude rijtje?
Audi S4 (344pk)
Audi RS4 (420pk)
BMW M5 (507pk)
Cadillac CTS-V (400pk)
Chrysler 300C SRT-8 (425pk)
Ford Mondeo ST220 (227pk)
Jaguar S-type 4.2 V8 S/C R (400pk)
Mazda 6 MPS (260pk)
Mercedes C 55 AMG (367pk)
Mercedes E 63 AMG (514pk)
Mitsubishi lancer Evo IX (280pk)
Opel Vectra GTS OPC (255pk)
Saab 9-3 V6 turbo Aero (250pk)
Saab 9-5 2.3 Turbo Aero (260pk)
Skoda Octavia RS (200pk)
Subaru Impreza WRX (230pk)
Subaru Impreza WRX STi (280pk)
Volvo S60R (300pk)
Nu wil ik zeker niet zeggen dat dit allerverslindende asfalt verschroeiers zijn waarmee je elke bocht kunt aanvallen en elke sportwagen het schaamrood op de kaken ze, maar ze zijn wel als übermodel in hun reeks in de markt gezet.
En Peter, jij noemt een mooi rijtje van vroeger en daar voldoen eigenlijk alleen nog de Evo en de STi aan. Als dat de criteria zijn, wat doet een C36, M5, Omega e.d. dan in het oude rijtje?
- Peter Tunissen
- Berichten: 8386
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
Klopt Jeroen, ik heb eigenlijk zonder na te denken een stel auto's die ik me nog kon herinneren uit dat lijstje van AV overgetypt; had er achteraf beter even wat langer over na kunnen denken.
Wat volgens mij de essentie is, is de prestaties en reflexen van een sportauto/sportcoupé in de vorm van een sedan met bijbehorende dagelijkse bruikbaarheid.
Neem even de E28 M5 als voorbeeld. Die kwam uit met zijn 286pk in de tijd dat Ferrari's met 230 tot 280pk rondreden (Mondial en 308GTB).
In zoverre zit er inderdaad een verschil tussen het topmodel van een reeks en een echte sportsaloon.
En misschien is het inderdaad wel een beetje het vroeger was alles beter gevoel dat meespeelt, maar in een tijd dat diesels met 200 tot 300pk je om de oren vliegen is het toch vreemd dat benzinesedans met meer dan die 286pk nog steeds op de vingers van twee handen (je bent een rund als je met vuurwerk stunt
) te tellen zijn?
Wat volgens mij de essentie is, is de prestaties en reflexen van een sportauto/sportcoupé in de vorm van een sedan met bijbehorende dagelijkse bruikbaarheid.
Neem even de E28 M5 als voorbeeld. Die kwam uit met zijn 286pk in de tijd dat Ferrari's met 230 tot 280pk rondreden (Mondial en 308GTB).
In zoverre zit er inderdaad een verschil tussen het topmodel van een reeks en een echte sportsaloon.
En misschien is het inderdaad wel een beetje het vroeger was alles beter gevoel dat meespeelt, maar in een tijd dat diesels met 200 tot 300pk je om de oren vliegen is het toch vreemd dat benzinesedans met meer dan die 286pk nog steeds op de vingers van twee handen (je bent een rund als je met vuurwerk stunt

- Jeroen Watermulder
- Berichten: 374
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:50
- Locatie: Veluwe
Dan heeft ie het verkeerd verteld.
Als ik kijk naar het lijstje van vroeger en daaraan de kreet sportsaloon en dan zegt dat alleen de STi en de Evo momenteel daaraan voldoen.
Als ik op mijn beurt de boel eens omdraai en kijk naar de STi en de Evo, zeg ik dat die eigenlijk alleen vergelijkbaar zijn met de Ford Sierra, Lancia Delta Integrale, Nissan Sunny GTI-R, Subaru Impreza’s, Mitsubishi Evo’s en Toyota Celica GT-Four uit die tijd.
Wat ik bedoel te zeggen is. In die tijd werden er een aantal auto’s als krachtpatser uit de reeks in de markt gezet, met daarbij behorende uiterlijke kenmerken. En nu zijn er nog steeds genoeg fabrikanten die zo’n model in de markt zetten.
Een 330i is een hele snelle sedan, maar hoort naar mijn mening niet bij de sportsaloons, omdat dit een gewone 3-serie is. Een Octavia RS hoort er wel bij, omdat dit geen gewone Octavia is, maar het gemene broertje uit de Octavia reeks. En dat ondanks dat hij op alle fronten om zijn oren gereden word door sommige auto’s uit de normale reeks, zoals een A4 3.2, een 330i en een C350.
Dus door de fabrikanten wordt de sportsaloon bepaalt denk ik. Zo was het toen en zo is het nu nog steeds. En of we iets zelf een sportsaloon vinden is weer een hele andere discussie
Kijk, de Jetta is een mooi voorbeeld. Die is er met 2.0 TFSI met 200pk, maar is geen sportsaloon. Hadden ze hem Jetta GTI genaamd met de uiterlijke kenmerken en onderstel van de Golf GTI, dan was dit dus wel een sportsaloon. (IMHO)
Als ik kijk naar het lijstje van vroeger en daaraan de kreet sportsaloon en dan zegt dat alleen de STi en de Evo momenteel daaraan voldoen.
Als ik op mijn beurt de boel eens omdraai en kijk naar de STi en de Evo, zeg ik dat die eigenlijk alleen vergelijkbaar zijn met de Ford Sierra, Lancia Delta Integrale, Nissan Sunny GTI-R, Subaru Impreza’s, Mitsubishi Evo’s en Toyota Celica GT-Four uit die tijd.
Wat ik bedoel te zeggen is. In die tijd werden er een aantal auto’s als krachtpatser uit de reeks in de markt gezet, met daarbij behorende uiterlijke kenmerken. En nu zijn er nog steeds genoeg fabrikanten die zo’n model in de markt zetten.
Een 330i is een hele snelle sedan, maar hoort naar mijn mening niet bij de sportsaloons, omdat dit een gewone 3-serie is. Een Octavia RS hoort er wel bij, omdat dit geen gewone Octavia is, maar het gemene broertje uit de Octavia reeks. En dat ondanks dat hij op alle fronten om zijn oren gereden word door sommige auto’s uit de normale reeks, zoals een A4 3.2, een 330i en een C350.
Dus door de fabrikanten wordt de sportsaloon bepaalt denk ik. Zo was het toen en zo is het nu nog steeds. En of we iets zelf een sportsaloon vinden is weer een hele andere discussie
Kijk, de Jetta is een mooi voorbeeld. Die is er met 2.0 TFSI met 200pk, maar is geen sportsaloon. Hadden ze hem Jetta GTI genaamd met de uiterlijke kenmerken en onderstel van de Golf GTI, dan was dit dus wel een sportsaloon. (IMHO)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Baboulah, Berry1000RR en 12 gasten