A5 zakelijk of 1-serie zakelijk en prive
- Mark Nauta
- Berichten: 10755
- Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
- Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
- Locatie: Zevenbergen
- Sjoerd
- Berichten: 1428
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:05
Ze gaan tegenwoordig heel ver in het controleren op zakelijke vs prive kilometers; zelfs tot aan uitdraaien van bekeuringen en trajectcontroles aan toe. Wordt je tegenwoordig geflitst dan gaat je kenteken rechtstreeks naar de belastingdienst. Ziet er een positive op je kenteken dat je alleen zakelijk rijdt dan wordt je geheid 'extra' gecontroleerd.
Dit is vorig jaar met 2 collega's van mij gebeurt waarbij er een daadwerkelijk zakelijk reed en een stom toevallig die kilometers als prive (max 500) had ingediend...
Dus als je alleen zakelijk gaat rijden; dan echt 0,0 prive gaan rijden is mijn advies. Leon prive overnemen en korting pakken op je nieuwe mobiel. Anders inderdaad een 1 serie of A3 Quattro Sportback
Heb je ook nog wat om naar uit te kijken
Dit is vorig jaar met 2 collega's van mij gebeurt waarbij er een daadwerkelijk zakelijk reed en een stom toevallig die kilometers als prive (max 500) had ingediend...
Dus als je alleen zakelijk gaat rijden; dan echt 0,0 prive gaan rijden is mijn advies. Leon prive overnemen en korting pakken op je nieuwe mobiel. Anders inderdaad een 1 serie of A3 Quattro Sportback
- Niels
- Berichten: 22556
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Ik ben blij dat ik geen lease auto rij, dat voorop gesteld maar 700,- ging ik maandelijks niet betalen en 500,- ook niet
Snap best dat een beetje (nieuwe) auto dat kost in de maand aan brandstof, verzekering, onderhoud en afschrijving maar als het om dat soort bedragen gaat zou ik ook echt in een auto willen rijden die wat los maakt bij mij i.p.v. een compromis. Desnoods voor nog wat meer dan die 500,- per maand.
- Arthur
- Berichten: 44008
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.52
- Locatie: Boven Barcelona
- Tristan
- Berichten: 13445
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Heel simpel. Vind de A5 in zijn klasse het mooist. Maar als ik een klasse lager wil rijden spreekt mij de 1-serie het meeste aan. Geen Golf, Leon of A3, maar de 1-serie vind ik het leukst in die klasse. Heb al 4 VAG/Golf kloon-auto's gehad en wil eens wat anders. 170pk TDI's hoor je alleen maar problemen over. Ook de 4-cil diesels van BMW vind ik beter dan de VAG-diesels.Rico v Velzen schreef:Ben ik de enige die de keuze tussen een A5 en een 1 serie vreemd vind ?
- Niels
- Berichten: 22556
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Tja, ik ben me een beetje aan het inlezen in de diesel techniek van BMW (beetje mosterd na de maaltijd wellicht..). Natuurlijk lees je met name alleen de negatieve verhalen maar ik heb de TDI toch wat hoger staan dan de diesel van BMW. Een vriend van me rijdt al tijden 140pk en 170pk TDI's welke bij hem er bij 40K uitgaan (zo om het half jaar
) en deze worden ook ingezet als demo. Problemen heeft ie er nog nooit meegehad dus uit ervaring weet ik dat het een prima motor is. Ook vanuit mijn werkervaring bij VAG staat de TDI gewoon goed bekend. Verder is iedereen hier helemaal lyrisch over BMW diesels maar de 2.0D die ik nu heb vind ik toch echt stukken minder fijn en stukken minder rap dan bijvoorbeeld een 130pk TDI. Binnenkort ga ik kijken of ik hierin verandering kan brengen door allerlei filtertjes, slangetjes e.d. te vervangen en de EGR te reinigen. Hopelijk kom ik dan op deze uitspraak terug
Het nadeel van de Leon vind ik het interieur dus de keuze voor een premium merk vind ik niet zo raar maar een A3 bijvoorbaat afschrijven omdat een TDI zo problematisch zou zijn
Verdiep je dan eens in de BMW techniek. Ik weet nog wel een leuk forum voor je wat dat betreft: www.BMWLand.co.uk Ook onder het 1-serie draadje al het e.e.a. te vinden helaas 
Het nadeel van de Leon vind ik het interieur dus de keuze voor een premium merk vind ik niet zo raar maar een A3 bijvoorbaat afschrijven omdat een TDI zo problematisch zou zijn
- Maus335i
- Berichten: 3824
- Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
- Locatie: Groningen
Tsjah die bijtelling. Dat is een hoop geld, maar het is sterk afhankelijk van de auto die je zakelijk rijdt. Met de W12 betaal ik zo'n 7/800 euro bijtelling per maand. Voor dat geld kan je inderdaad een leuke auto er naast rijden, maar voor die centen kan ik niet een soortgelijke auto als de W12 prive rijden. Conclusie: bijtelling betalen is goedkoper.
Het is wat anders als je een racer er naast wil kopen, daar kan je de openbare weg niet mee op. Maar bijvoorbeeld een A5 3.0 TDI kan je heel perfect zowel privé als zakelijk mee rijden. Voor de bijtelling die je er voor betaalt krijg je no way een soortgelijke auto privé en dan krijg je wat Femme zegt. Je gaat privé een minder leuke auto rijden dan dat je zakelijk hebt alleen om die bijtelling te omzeilen. Dat wil je niet.
Het is wat anders als je een racer er naast wil kopen, daar kan je de openbare weg niet mee op. Maar bijvoorbeeld een A5 3.0 TDI kan je heel perfect zowel privé als zakelijk mee rijden. Voor de bijtelling die je er voor betaalt krijg je no way een soortgelijke auto privé en dan krijg je wat Femme zegt. Je gaat privé een minder leuke auto rijden dan dat je zakelijk hebt alleen om die bijtelling te omzeilen. Dat wil je niet.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Duidelijk !Tristan schreef:Heel simpel. Vind de A5 in zijn klasse het mooist. Maar als ik een klasse lager wil rijden spreekt mij de 1-serie het meeste aan. Geen Golf, Leon of A3, maar de 1-serie vind ik het leukst in die klasse. Heb al 4 VAG/Golf kloon-auto's gehad en wil eens wat anders. 170pk TDI's hoor je alleen maar problemen over. Ook de 4-cil diesels van BMW vind ik beter dan de VAG-diesels.Rico v Velzen schreef:Ben ik de enige die de keuze tussen een A5 en een 1 serie vreemd vind ?
- Sjoerd
- Berichten: 1428
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:05
Tristan,
waarom blijf je je Leon niet een jaar langer rijden? En met 3 jaar inruilen ipv 2 jaar. Ik gok dat de meerkosten in de kilometers die je vanaf 1-1-09 maakt t.o.v. de extra afschrijving die je dan hebt hebt redelijk gelijk opgaan. M.a.w uit zakelijk financieel oogpunt zal het weinig uitmaken of je een jaar extra benzine rijdt met de extra km of de afschrijving pakt op een 2 jaar oude auto ipv 3 jaar oude auto.
Bijkomend is dat je een jaar stukken minder bijtelling betaald en wellicht per 1-1-2010 na 1 jaar hard ploeteren jouw werkgever jouw salaris wat verhoogd. Dan wordt de bijtelling op een dikke A5 allerzins acceptabeler.
waarom blijf je je Leon niet een jaar langer rijden? En met 3 jaar inruilen ipv 2 jaar. Ik gok dat de meerkosten in de kilometers die je vanaf 1-1-09 maakt t.o.v. de extra afschrijving die je dan hebt hebt redelijk gelijk opgaan. M.a.w uit zakelijk financieel oogpunt zal het weinig uitmaken of je een jaar extra benzine rijdt met de extra km of de afschrijving pakt op een 2 jaar oude auto ipv 3 jaar oude auto.
Bijkomend is dat je een jaar stukken minder bijtelling betaald en wellicht per 1-1-2010 na 1 jaar hard ploeteren jouw werkgever jouw salaris wat verhoogd. Dan wordt de bijtelling op een dikke A5 allerzins acceptabeler.
- Collin Bello
- Berichten: 234
- Lid geworden op: 22 mar 2008, 12:31
Lijkt me geen dilemma.... Gewoon een goede auto nemen op kosten van de zaak, een een beetje bijtelling. Is toch goedkoper dan een prive auto en een auto voor de zakelijke km's. Ik weet niet hoeveel je rijdt, zakelijk, maar het scheelt een hoop zorgen en kosten als je auto vd zaak prive gebruikt kan worden en je prive auto weg kan. Geen belasting, verzekering, onderhoud, brandstoffen, afschrijving, spaargeld opzij zetten voor een nieuwe auto na 2 jaar....
Het is overigens geen straf om een 1-serie, beetje leuke natuurlijk, te rijden. Met een beetje geluk houd je dan gelijk meer geld over voor je hobbyauto of een andere hobby.
Succes met je keus...
Het is overigens geen straf om een 1-serie, beetje leuke natuurlijk, te rijden. Met een beetje geluk houd je dan gelijk meer geld over voor je hobbyauto of een andere hobby.
Succes met je keus...
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Tristan ik snap het ook niet. De bijtelling op een A5 valt toch best mee als je het vergelijkt met een prive auto rijden??
Je kunt toch voor het geld van die bijtelling nooit een auto prive rijden met redelijk wat kilometers??
Voor EUR 612 per maand kan je echt geen eigen auto prive rijden met veel kilometers, brandstof en onderhoud e.d. die maar enigszins in de buurt komt.
Grote voordeel is alleen het bezit van de auto natuurlijk. Vergeet niet dat je na 3 of 4 jaar een vermogen hebt uitgegeven aan een auto die niet van jezelf is.
Het verschil 1-serie A5 is een ander verhaal.
Bijtelling 123d van EUR 50.000 kost je EUR 440 in de maand.
Bijtelling A5 van EUR 70.000 kost je EUR 612 in de maand.
Dat scheelt dus EUR 172 per maand. Das zeker geen kattepis !!!
Maar aan de andere kant is 172 euro ook geen wereldverschil. 2x uitgaan per maand en je maakt dit al op.
Je kunt toch voor het geld van die bijtelling nooit een auto prive rijden met redelijk wat kilometers??
Voor EUR 612 per maand kan je echt geen eigen auto prive rijden met veel kilometers, brandstof en onderhoud e.d. die maar enigszins in de buurt komt.
Grote voordeel is alleen het bezit van de auto natuurlijk. Vergeet niet dat je na 3 of 4 jaar een vermogen hebt uitgegeven aan een auto die niet van jezelf is.
Het verschil 1-serie A5 is een ander verhaal.
Bijtelling 123d van EUR 50.000 kost je EUR 440 in de maand.
Bijtelling A5 van EUR 70.000 kost je EUR 612 in de maand.
Dat scheelt dus EUR 172 per maand. Das zeker geen kattepis !!!
Maar aan de andere kant is 172 euro ook geen wereldverschil. 2x uitgaan per maand en je maakt dit al op.
- Kasteel
- Berichten: 5479
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
A5 3.0 tdi pak je meestal niet mee voor 70k; kijk bijvoorbeeld naar de 3.2 van een andere forummember, die gaat ook al door de 80k en de 3.0tdi is nog een slagje duurder.Macboy schreef:Tristan ik snap het ook niet. De bijtelling op een A5 valt toch best mee als je het vergelijkt met een prive auto rijden??
Je kunt toch voor het geld van die bijtelling nooit een auto prive rijden met redelijk wat kilometers??
Voor EUR 612 per maand kan je echt geen eigen auto prive rijden met veel kilometers, brandstof en onderhoud e.d. die maar enigszins in de buurt komt.
Grote voordeel is alleen het bezit van de auto natuurlijk. Vergeet niet dat je na 3 of 4 jaar een vermogen hebt uitgegeven aan een auto die niet van jezelf is.
Het verschil 1-serie A5 is een ander verhaal.
Bijtelling 123d van EUR 50.000 kost je EUR 440 in de maand.
Bijtelling A5 van EUR 70.000 kost je EUR 612 in de maand.
Dat scheelt dus EUR 172 per maand. Das zeker geen kattepis !!!
Maar aan de andere kant is 172 euro ook geen wereldverschil. 2x uitgaan per maand en je maakt dit al op.
Denk dat het bij Tristan niet zo zeer die 200euro op zich is, maar gewoon een drempel voor jezelf wat je het waard vindt om dergelijke auto te rijden.
Ik vind het wel een leuke pol want ik zit eigenlijk in hetzelfde schuitje, op het moment een benzine slurper waar je voor bijtelt en waarvan je eigenlijk vindt dat het per km te veel kost; tijdens fun is het niet zo'n punt, maar als je 200km snelweg rijdt voelt het echt als zonde omdat per 1 op 8 te doen. Ik twijfel tussen volgend jaar een leuke diesel zakelijk en prive bijv. 123d 3d of zakelijk een vele malen goedkopere auto rijden en in privé gewoon een fun toy erbij. Op het moment hang ik nog meer naar het laatste
Tristan, je vindt de 3d ook veel mooier dan de coupe?
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- MartijnGizmo
- Berichten: 13076
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
[img:715:363]http://www.blogsmithmedia.com/www.autob ... ra_cup.jpg[/img]Tristan schreef:Geen optie, moet gaan dieselen. Hoef niet binnen een korte tijd te beslissen, maar gaat er zowiezo einde van het jaar eruit.hugo schreef:Gewoon de Leon blijven rijden?!
8)
- Niels v D
- Berichten: 1945
- Lid geworden op: 31 mar 2008, 11:52
- Locatie: Sønderborg(DK)
- Erik
- Berichten: 1978
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
- Auto: BMW ///M
- Locatie: Schoorl
ja dat ligt natuurlijk niet aan mij Nelus
maar vooruit
OPTIE 1: A5 alleen zakenlijk + een hobby auto voor de weekenden
Een A5 is een optimale zakenlijke cruiser
Een hobbyauto is een optimale racebak voor de weekenden
OPTIE 2 Een BMW 123d zowel zakenlijk als prive
Een 123D is niet optimaal, want klein dus niet optimaal
Een 123D als weekend racebak is ook niet optimaal want rijd op diesel (powerband) en klein
Daarom dus een A5 en een weekend racer erbij
Als optie 2 een 120d betreft dan hoef je er helemaal geen 0,1sec over na te denken want dat hok is ook nog eens niet vooruit te branden ook, dan erger je je dag en nacht.
Daarbij
6cyl forever natuurlijk.
E
maar vooruit
OPTIE 1: A5 alleen zakenlijk + een hobby auto voor de weekenden
Een A5 is een optimale zakenlijke cruiser
Een hobbyauto is een optimale racebak voor de weekenden
OPTIE 2 Een BMW 123d zowel zakenlijk als prive
Een 123D is niet optimaal, want klein dus niet optimaal
Een 123D als weekend racebak is ook niet optimaal want rijd op diesel (powerband) en klein
Daarom dus een A5 en een weekend racer erbij
Als optie 2 een 120d betreft dan hoef je er helemaal geen 0,1sec over na te denken want dat hok is ook nog eens niet vooruit te branden ook, dan erger je je dag en nacht.
Daarbij
6cyl forever natuurlijk.
E
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Een 123d klein en niet optimaal, dat argument kun je natuurlijk ook andersom uitleggen, optimaal juist omdat die klein.. In het hedendaagse vervetten van de modellenlijnen van fabrikanten begint een middenklasser al zwaarder te worden als een topklasse auto van 5 jaar oud. Overigens denk ik dat de A5 ook geen lichte jongen is.Erik schreef:ja dat ligt natuurlijk niet aan mij Nelus
maar vooruit
OPTIE 1: A5 alleen zakenlijk + een hobby auto voor de weekenden
Een A5 is een optimale zakenlijke cruiser
Een hobbyauto is een optimale racebak voor de weekenden
OPTIE 2 Een BMW 123d zowel zakenlijk als prive
Een 123D is niet optimaal, want klein dus niet optimaal
Een 123D als weekend racebak is ook niet optimaal want rijd op diesel (powerband) en klein
Daarom dus een A5 en een weekend racer erbij
Als optie 2 een 120d betreft dan hoef je er helemaal geen 0,1sec over na te denken want dat hok is ook nog eens niet vooruit te branden ook, dan erger je je dag en nacht.
Daarbij
6cyl forever natuurlijk.
E
En als het om effectieve binnenruimte gaat, kun je je nog wel eens lelijk verslikken in de A5, die er vooral is om mooi te wezen, wil je een ruime Audi dan kun je beter een A4 station ofzo nemen.
En Tristan heeft dacht ik nog geen roedel kinderen die mee moeten
- Maus335i
- Berichten: 3824
- Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
- Locatie: Groningen
- Tristan
- Berichten: 13445
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
@Erik: Heb al een racer en daarmee ga ik echt niet mee in het weekend rijden. Dus moet een 'normale' auto erbij hebben. Dus heb je 3 auto's, beetje overdreven vind je niet?
@Macboy: Zoals Kasteel het ook zei, het is 172 euro verschil (offerte kwam op 79K, dus verschil is groter) maar het is ook de rompeslomp erom heen. Ik maak heel vaak prive km's na mijn werk. Dat maakt het al lastig.
Ik hoef gelukkig niet per direct te beslissen, dus kan er rustig over nadenken. Maar weet wel dat 3 auto's teveel is.
@Macboy: Zoals Kasteel het ook zei, het is 172 euro verschil (offerte kwam op 79K, dus verschil is groter) maar het is ook de rompeslomp erom heen. Ik maak heel vaak prive km's na mijn werk. Dat maakt het al lastig.
Ik hoef gelukkig niet per direct te beslissen, dus kan er rustig over nadenken. Maar weet wel dat 3 auto's teveel is.
- Daniel
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 07:23
- Locatie: Hilversum
Tsja ik rij een A5 zakelijk en ik vermaak me er kostelijk mee. Lekker op de terugweg van de zaak even de stress wegblazen. Ik heb er juist bewust voor gekozen om de 'driving fun' op mijn woon-werk route te pakken. Mijn weekenden gebruik ik voor andere dingen, mijn 6 stond over het algemeen de hele week stil.
Dat je met argusogen naar de kilometerteller moet kijken is natuurlijk wel een nadeel, maar ik heb nou niet echt dat ik het mis dat ik in het weekend niet die auto kan pakken. Daar is ie toch veel te oncomfortabel voor
Het bijhouden van de kilometeradministratie is een fluitje van een cent. Af en toe even met de agenda erbij de afgelopen weken invullen en klaar. Ik ga echt niet met een schriftje in de auto zitten kloten, ik doe het in Excel en tot nu toe heeft de fiscus daar nog nooit moeilijk over gedaan. Als het maar een sluitend verhaal is en je inderdaad niet aantoonbaar met die auto op plekken bent geweest waar je volgens je administratie niet hoorde te zijn. Ermee op zaterdag naar het tuincentrum of de bouwmarkt kan je inderdaad beter niet doen, maar voor de rest kun je wel een (heel) klein beetje smokkelen. Met klein ritjes en omwegen kom je met die 500 km/jaar ook wel een aardig eind.
Dat je met argusogen naar de kilometerteller moet kijken is natuurlijk wel een nadeel, maar ik heb nou niet echt dat ik het mis dat ik in het weekend niet die auto kan pakken. Daar is ie toch veel te oncomfortabel voor
Het bijhouden van de kilometeradministratie is een fluitje van een cent. Af en toe even met de agenda erbij de afgelopen weken invullen en klaar. Ik ga echt niet met een schriftje in de auto zitten kloten, ik doe het in Excel en tot nu toe heeft de fiscus daar nog nooit moeilijk over gedaan. Als het maar een sluitend verhaal is en je inderdaad niet aantoonbaar met die auto op plekken bent geweest waar je volgens je administratie niet hoorde te zijn. Ermee op zaterdag naar het tuincentrum of de bouwmarkt kan je inderdaad beter niet doen, maar voor de rest kun je wel een (heel) klein beetje smokkelen. Met klein ritjes en omwegen kom je met die 500 km/jaar ook wel een aardig eind.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Marc Sierra, Semrush [Bot] en 14 gasten
