AST kwaliteit?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Tomaz

AST kwaliteit?

Bericht door Tomaz » 28 dec 2006, 02:28

Wie van jullie weet hoe de kwaliteit van AST dempers is?

http://www.ast-suspension.com/

Ik ben vooral benieuwd hoe ze zich houden in vergelijking met merken als Reiger en Proflex.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 28 dec 2006, 10:07

Imho is het een 'budgetmerk' vergeleken met de groten, ala Intrax, JRZ enz.

Ik heb in een 328 gereden met AST en was daar niet heel erg van onder de indruk. Maar daar zat een sportline I kit onder dus dan rij je met iets vergelijkbaars als wat er onder mijn E36 M3 zit, of Bilstein PSS9 achtig. Plus dat het natuurlijk heel erg aan de afsteltalenten van de bouwer ligt of het wat word ja of nee. Daarbij kost zo'n sportline I kit ook minder als een H&R, PSS9 of Eibach kit.

Competition kits veren ze over het algemeen wat minder hard af als Intrax spullen wat voor de ring wel handig kan zijn. Materiaal is iets minder modern als Intrax maar goed of je daar last van hebt het natuurlijk een 2de vraag.

Ik ken dan voornamelijk de BMW kits maar het zit hem gewon in constructieverschillen. Intrax monteerd bij hun coil-over conversie de demper op zijn kop waar AST dat niet doet. Heeft als bijkomend voordeel dat je onafgeveerde gewicht lager ligt. Bij Intrax kan je bijvoorbeeld ook voor een Inox (roestvast) of aluminium (erg licht) kiezen. Intrax demper is ook meer consistent dmv een temperatuursregeling.

Is misschien muggenzifterij maar als je het over onderstellen van 3000-3500 euro hebt mag je daar best op letten volgens mij :lol:

Aan de andere kant kan je jezelf afvragen of het niet hetzelfde is als proberen een mug te doden met een M16. Ala als het prima rijd dan heb je het ook niet persee allemaal nodig en kan je met AST misschien een betere deal maken als met de heren van Intrax of Proflex of whatever.

Wat je ook nog even kan doen is contact opnemen met Deep (www.pibox.nl) op het EM forum, die heeft zowel met AST als Intrax enz van doen gehad voor Subaru's.

Tomaz

Bericht door Tomaz » 28 dec 2006, 14:03

Bert ///M3 schreef:Intrax monteerd bij hun coil-over conversie de demper op zijn kop waar AST dat niet doet. Heeft als bijkomend voordeel dat je onafgeveerde gewicht lager ligt.
De zgn "up-sidedown" constructie. Het idee van een lagere onafgeveerde massa is mooi maar valt in het niet als je geen lichte wielen gebruikt. Ik heb het daar ooit over gehad met een expert (Herr Brühl, enkelen hier kennen hem wel) die me vertelde dat het niet echt relevant is als je niet eerst alle andere delen van je ophanging gekuurd hebt op gewicht.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 28 dec 2006, 14:10

AST levert ook upside down onderstellen.
Bel anders www.basroos.nl zit ook niet zo ver bij je vandaan. Ik vind de prijzen erg meevallen.

Zit zelf ook nog steeds te twijfelen over welk te kiezen onderstel voor de E30. Remmo Niezen setup (snelste), AST Suspension (heeft men goede ervaringen mee en is niet duur, basis setup op onze auto wordt afgesteld en getest door Bas Roos, dat vind ik goede service), anders heb ik toevallig net gebeld ivm een Bilstein Motorsport set met Groep N veren van Eibach (goedkoopste, maar misschien niet ideaal ivm beperkte afstellingsmogelijkheden).

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 28 dec 2006, 14:17

Alle beetjes helpen :) Alleen is een lichter wiel in zoverre effectiever dat het ook bij acceleratievermogen werkt waar een upsidedown demper alleen je wegcontact verbeterd. En daarom zijn lichtere wielen dus een betere investering.

Maar ik snap je punt wel.

Met vering heb ik altijd zoiets van de volgende stap is altijd 2 keer zo duur terwijl het voordeel op een gegeven moment nauwelijks meer toeneemt, misschien 0.5 sec per ronde. Genoeg voor competitie met unlimited budget maar voor een beetje TF rijden of trackdays wel overdreven.

Tomaz

Bericht door Tomaz » 28 dec 2006, 14:33

Juist Bert, vandaar ook mijn vraag. Ik heb wel gevonden dat ze camberplates voor mijn model auto leveren dus ik denk dat ik binnenkort even naar Valkenswaard ga. (is hier ook dichtbij)

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 05 jan 2007, 18:13

AST heeft in het begin wat aanloop probleempjes gehad. Momenteel minimaal vergelijkbaar met Intrax. Heb van beide leveranciers meerdere sets gehad. Intrax geeft goede service na verkoop, helaas heb je die ook nodig...
Heb onder de Subaru zowel Intrax als AST gehad (de Alfa's bij hebben.hadden Intrax, alle andere auto's H&R, Spax, Bilstein dan wel AST. Heb daarnaast (niet in eigen auto) met KW variant 3 gereden. Allemaal schroefset's ;) niet losse dempers/(verlagings)veren, dan wordt de lijst wat langer :lol: ).

De AST sportline II is al up-side-down en kost rond de 1250 euro. De competitie set is 3 voudig instelbaar en kost rond de 2250 euro. beide is incl camberplates. De sportline heeft de ingaande en uitgaande demping instelbaar, maar dan wel parallel. Competitie set separaat (ingaand, uitgaand en lowspeed (body-roll). Tevens is de competitie set voorzien van externe reservoirs.
Intrax heeft meer 'clickjes' dan AST, echter met minder groot bereik.

Als je een BMW hebt word je bij Bas Roos autosport perfekt geholpen, omdat vrijwel alle racers die bij hem in onderhoud zijn er op rijden. Hij kan met je alle set-up mogelijkheden doornemen (ook advies op gebied van welke veerdruk etc.)

Persoonlijk heb ik liever een AST set dan een Intrax set.

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 30 mei 2008, 15:27

Mensen hier bekend met camberplates van AST? Is de kwaliteit bijv veel beter dan: http://www.compbrake.co.uk/top_mounts1.htm ?
Is de montage van camberplates ook mogelijk met "reguliere" dempers zoals Bilstein B8 ipv de bijbehorende schroefset, in het geval van AST?!

Tia! 8)

indobesar

Bericht door indobesar » 30 mei 2008, 15:27

Vergeten te vermelden, het betreft een 106 Rallye.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 30 mei 2008, 15:39

Moet je even navragen. Maar meestal zijn camberplaten zo gemaakt dat je ze met de meeste onderstellen gebruiken kan. De meeste onderstellen houden de maat van de standaard toplagers aan. En de meeste fabrikanten van camberplates dus ook.

Het enige waar je bij sommige merken mee kan zitten is dat de auto lager staat met camberplates, want die zijn over het algemeen dunner als gewone topmounts.

Plus je auto word iets stugger omdat je de standaard rubberen topmount met een uniball gelagerde topmount vervangt, de meeste camberplaten voor in de motorsport hebben dat.

indobesar

Bericht door indobesar » 30 mei 2008, 15:51

Bedankt Bert,

Ik ga het even navragen.

Is het normaal dat het soms nodig is om een deel van de veerpoot weg te slijpen om het volledige bereik van de camberplate te kunnen gebruiken?!

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 30 mei 2008, 16:00

Deel van de dempertoren is meestal het probleem. Omdat een veerpoot vaak een bolling heeft, schuift de camberplate daar dan tegen aan.

Laurens

Bericht door Laurens » 31 mei 2008, 13:10

Heb voor de Sierra ook een AST set laten maken, voor circuitgebruik dus.
Moest inderdaad wel een deel van de dempertoren weg slijpen.
Maar de kwaliteit is goed, tot nu toe geen problemen mee gehad.

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 01 jun 2008, 02:19

Ik rij ook al 5 jaar met een AST onderstel onder de Sub....bevalt mij goed. :)

Plaats reactie