Vragen m.b.t motorolie.

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 25 apr 2008, 05:07

Wat ik de laatste vaker tegen kom is Royal Purple Oil, die moet schijnbaar zeer goed uit testen komen :roll: maarja geen ervaring mee doch wel eens van die video testen gezien die veelbelovend zijn, affijn weet niet eens of het in NL verkrijgbaar is.

http://www.royalpurple.com/

http://www.rpmoil.com/

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Bericht door NSXRS » 25 apr 2008, 07:48

Enkele jaren geleden heb ik contacten gehad met oliespecialisten van Castrol en Valvoline, mij is toen verteld:
-Een 10W60 olie is meest geschikt voor armosferische motoren onder zware circuit omstandigheden, niet voor dagelijks gebruik
-Een 10W 60 is zeer af te raden in een Turbomotor, zeker niet wanneer deze ook normaal gebruikt wordt, deze olie is te dik voor gebruik met een turbo, zal smeerproblemen geven
-Een 0W.. olie is ABSOLUUT ongeschikt voor circuitwerk en is ook ten zeerste af te raden voor auto's met een wat hogere KM stand.
-Voor dagelijks EN circuitwerk is een 10W50 of 5W50 olie (liefst volsyntheet) het meeste geschikt ......

Gebruikersavatar
Paul Broere
Berichten: 366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:36
Auto: Porsche Taycan / BMW Z4M / Mx5
Locatie: The Netherlands

Bericht door Paul Broere » 25 apr 2008, 08:23

en daar ben ik het volledig mee eens.

Is ook wat ik geleerd heb (op school en uit verscheidene ervaring)


In mijn Panda 100Hp (voor dagelijks gebruik) zit 0w40 (castrol).
Op een enkele circuitdag verbuikt hij ineens iets meer olie dan normaal... probleem is een beetje de verkrijgbaarheid van 5w50 olie, anders had dat er al in gezeten.
Maar voor 98% dagelijks gebruik is 0w40 prima, standaard is 5w40, 0w is net even iets dunner bij de koude start en in de winter... de 40 geeft aan dat hij bij warme motor in principe net zo dik is als 5w40.

Iemand een idee waar je (relatief voordelig) 5w50 kan krijgen??

ik heb trouwens wel eens gehoord dat de stabieletijd bij extreme temperatuurverschillen van 5w50 olie niet zo goed is, omdat het moeilijk is zo'n brede viscositeit stabiel te houden/maken...???

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11997
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Bericht door WJ » 25 apr 2008, 08:56

Jan Visser schreef:
Geen in welke auto die motor ligt dus dan maar het volgende linkje van Kroon- Oil

http://www.kroon-oil.com/nl/
oh doh , komt voor in o.a de Seat Leon v6, golf 4 v6.

NSXRS schreef:Enkele jaren geleden heb ik contacten gehad met oliespecialisten van Castrol en Valvoline, mij is toen verteld:
-Een 10W60 olie is meest geschikt voor armosferische motoren onder zware circuit omstandigheden, niet voor dagelijks gebruik
-Een 10W 60 is zeer af te raden in een Turbomotor, zeker niet wanneer deze ook normaal gebruikt wordt, deze olie is te dik voor gebruik met een turbo, zal smeerproblemen geven
-Een 0W.. olie is ABSOLUUT ongeschikt voor circuitwerk en is ook ten zeerste af te raden voor auto's met een wat hogere KM stand.
-Voor dagelijks EN circuitwerk is een 10W50 of 5W50 olie (liefst volsyntheet) het meeste geschikt ......
Ik denk dat ik maar eens gaat rondkijken voor 10w50 volsyn.

Bedankt voor de input. :D

Tomaz
Berichten: 1303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02

Bericht door Tomaz » 25 apr 2008, 09:30

@ Paul & WJ,

Valvoline levert een prima 5W50 volsyntheet. Per kannetje van 4 liter en flessen van 1 liter. De betere automaterialenzaak heeft het in huis.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11997
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Bericht door WJ » 25 apr 2008, 09:53

Ah, toevallig zag ik hier bij Haga (zo'n van Heck leverencier) allemaal valvoline spullen staan. Eens even spieken vandaag.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 25 apr 2008, 10:24

Rij nu nog met 10W60 maar ga zo over naar de Motul 300V Le Mans 20W60.

Ik vindt het verschil in dikte tussen de 10W en 20W bijna te verwaarlozen trouwens...

Gebruikersavatar
Paul Broere
Berichten: 366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:36
Auto: Porsche Taycan / BMW Z4M / Mx5
Locatie: The Netherlands

Bericht door Paul Broere » 25 apr 2008, 11:51

ik vind 10w60 voor dagelijks gebruik al een beetje dik (voor circuit perfect trouwens!!)

maar 20w60 kan ik gewoon niet in mijn auto gooien... :roll: ik krijg het gewoon niet voor elkaar.
Het is psychologisch... ik kan er niets aan doen, waarschijnlijk is het hardstikke goede olie.

Ik ga maar weer eens op zoek naar Valvoline 5w50

Gebruikersavatar
DDX
Berichten: 1499
Lid geworden op: 07 sep 2006, 20:04

Bericht door DDX » 25 apr 2008, 21:16

Jan VisserGeen schreef: in welke auto die motor ligt dus dan maar het volgende linkje van Kroon- Oil

http://www.kroon-oil.com/nl/
voor mijn auto (seat leon cupra r 1.8t)
advies wat daaruit komt is 5w30, en seat zelf komt met advies 0w30
lijkt me dat ide .w30 beetje lage waarde is als olie lekker heet wordt ?
standaard zonder chip gaat olie al regelmatig naar de 120graden
en heb gechipt zelfs al eens 130 richting 140 gezien op circuit (daarna snel oliekoeler laten monteren)

(gooi er zelf altijd 10w60 in btw op advies tuner)

Luco

Bericht door Luco » 25 apr 2008, 21:26

Paul Broere schreef:en daar ben ik het volledig mee eens.

Is ook wat ik geleerd heb (op school en uit verscheidene ervaring)


In mijn Panda 100Hp (voor dagelijks gebruik) zit 0w40 (castrol).
Op een enkele circuitdag verbuikt hij ineens iets meer olie dan normaal... probleem is een beetje de verkrijgbaarheid van 5w50 olie, anders had dat er al in gezeten.
Maar voor 98% dagelijks gebruik is 0w40 prima, standaard is 5w40, 0w is net even iets dunner bij de koude start en in de winter... de 40 geeft aan dat hij bij warme motor in principe net zo dik is als 5w40.

Iemand een idee waar je (relatief voordelig) 5w50 kan krijgen??

ik heb trouwens wel eens gehoord dat de stabieletijd bij extreme temperatuurverschillen van 5w50 olie niet zo goed is, omdat het moeilijk is zo'n brede viscositeit stabiel te houden/maken...???
Ik race met 5W50 en die kan ik leveren voor rond de 5,50 euro de liter, is van elf

Gebruikersavatar
Paul Broere
Berichten: 366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:36
Auto: Porsche Taycan / BMW Z4M / Mx5
Locatie: The Netherlands

Bericht door Paul Broere » 25 apr 2008, 21:50

zeer interessant... heb je het preciese type voor me? (SL/CF ASI etc. etc. )

In mijn Panda wil ik het zowieso, maar voor in mijn BMW e30 325i beveelt mijn specialist toch 10w60 aan, auto is puur voor circuitgebruik... (ik heb daar trouwens zelf 5w50 in gedaan.... een garage in de buurt had nog een kan staan).


Gebruikersavatar
Matthijs
Berichten: 493
Lid geworden op: 08 apr 2008, 19:47
Locatie: route 66

Bericht door Matthijs » 29 mei 2008, 19:00

GTRene schreef:Wat ik de laatste vaker tegen kom is Royal Purple Oil, die moet schijnbaar zeer goed uit testen komen :roll: maarja geen ervaring mee doch wel eens van die video testen gezien die veelbelovend zijn, affijn weet niet eens of het in NL verkrijgbaar is.

http://www.royalpurple.com/

http://www.rpmoil.com/

Om even op de Royal purple olie terug te komen, zit een olie test te lezen en bovenstaande olie komt er zeer goed uit, samen met Penrite.

Betreffende test:http://www.animegame.com/cars/Oil%20Tests.pdf

Omdat ik niet echt technisch ben, kan iemand zeggen of de methode die ze in deze test toepassen betrouwbaar is?

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 29 mei 2008, 19:17

Mooie uitslagen :O

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 29 mei 2008, 19:36

Die Royal Purple kom ik wel eens vaker tegen, maar vergeet het telkens omdat je hem niet in de schappen ziet, maar er van uitgaande dat ze in Amerika al om het minste of geringste een rechtzaak hebben, zal het wel goed spul zijn verwacht ik...ben er ook wel benieuwd naar, maar die test is geloof ik al wel wat ouder? :roll:

Gebruikersavatar
Matthijs
Berichten: 493
Lid geworden op: 08 apr 2008, 19:47
Locatie: route 66

Bericht door Matthijs » 29 mei 2008, 19:56

Volgens mij komt de test uit eind 2006.

Zie: http://www.nsxprime.com/forums/archive/ ... 74467.html

Dus lijkt me nog wel relevant.

Gebruikersavatar
Matthijs
Berichten: 493
Lid geworden op: 08 apr 2008, 19:47
Locatie: route 66

Bericht door Matthijs » 29 mei 2008, 20:14

Vind een update aangaande de test:


OILS AIN'T OILS – The post script
If there's one thing we try and do here at Street Commodores, it's give you, our readers un-biased info on which products are good, and which ones suck. There's so much BS marketing guff out there, that it can be tough to nut out which products can walk the walk – so that's where we come in, doing our best to sort the Holdens from the Lada Nivas.

A few months back (issue 108), you might remember we did an oil comparison. At the time, we thought it was a bloody good thing, and we don't mind telling you we were pretty proud to publish an article that basically bagged a heap of big name brands. You see, at Street Commodores, we can't, and won't be bought. We like to play things straight. And in the name of playing things straight, we'd like to tell you what has happened since that story went to print.

Basically, we made a few oil companies very cross, and some others quite happy; but we've also been educated some more on engine oils, and being the type of publication that we are, we wanted to fill you in on it. The information we've learned since then suggests the test we performed may be irrelevant. Some sources have advised us that the test we used would have been better served testing some of our favourite greases rather than the engine oils we commonly use on our street cars. Sure, we did the test with the best intentions, with a level playing field for each oil and no preconceptions as to who would perform better than another, but when, and if, we mess up, we like to think that we're man enough to set the record straight.

So keep an eye out in an upcoming issue real soon for an in-depth look at what makes up the contents of your oil, what to look for when choosing one, why certain ingredients are so important and whether the test we used was irrelevant for testing oils.

:?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 29 mei 2008, 21:54

hm...dus nog wat onduidelijk eigenlijk, daarbij hebben ze ook een bepaald soort olie gebruikt van elk merk, wat niet zeggen wil dat dat product het beste was/is voor die test...

Ik zou ook wel eens echte duidelijkheid willen hebben welke gewoon echt het beste is voor high performance, en hoge toeren/druk, immers bij lage toeren en weinig druk loopt het meeste vrij lang.

Luco

Bericht door Luco » 29 mei 2008, 22:03

Ik rij nu drie jaar met de vijf alleen circuitwerk en daarvoor heeft de vorige eigenaar er twee jaar mee geraced

Blok is afgelopen winter los geweest en alle lageringen waren nog als nieuw

Ik zeg 5 w 50 :D

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 29 mei 2008, 22:15

Hier een uitgebreide test van vele olie schijnt dat AMSOIL 1 van de beste is en royal purple minder, maar erg uitgebreid snap er niet veel van, misschien dat een kenner dit verslag kan vertalen? ben benieuwd, dit is wel motorenolie?

http://www.amsoil.com/lit/g2156.pdf

Gebruikersavatar
Paul Broere
Berichten: 366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:36
Auto: Porsche Taycan / BMW Z4M / Mx5
Locatie: The Netherlands

Bericht door Paul Broere » 30 mei 2008, 07:36

via een garage die heel veel te maken heeft met BMW e30 325i voor zowel de rally als de race:

Grootste probleem is de behoorlijk hoge temperatuur van de motorOLIE. Met 0w40-4w40-10w40 wordt de olie TE dun. (ondanks dat de waterkoeling in orde is! (e30 heeft geen warmte wisselaar, dus verschillen kunnen vrij hoog oplopen)

Hij zegt 100% zeker: neem 10w60! (even rustig met koud emotor in de winter, maar daarna kan je helemaal los!!

5w50 is in principe ook redelijk, maar hij beveelt 10w60 aan, omdat die nog iets beter geschikt is voor de hoge temperaturen.
MAAR dit is dus voor PUUR rally en circuitgebruik.

Voor dagelijks+SPORTIEF gebruik zou 5w50 beter zijn (iets dunner bij koude start, maar iets beter bestand tegen hoge temperaturen dan .w40

VOor voornnamelijk dagleijks gebruik is een 5w40 of 0w40 ook geschikt. Maar als je er toch af en toe mee het circuit op gaat, bij voorkeur dus geen 0w40.

zoals eerder gezegt vind ik (zelfs voro circuitgebruik) een 15 of 20w60 olie KOUD veel te dik. De slijtage bij koude motor zal dan toenemen t.o.v. 10w60 (zeker met een 20w... is ook dikker dan fabrikant voorschrift)

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 30 mei 2008, 10:46

10w60 in een E30 325 is ook wat ik er in doe op advies van iedereen die er verstand van heeft (behalve Jan Willem van Kendall, die adviseert 5w50).

In de 535 deed ik 5w50 omdat ik die dagelijks gebruikte inderdaad. Toen het eerste blok in de soep liep, door een losgeschoten koelvloeistofslang heeft mijn vriendin nog 8 km met een warm blok gereden met 40graden buitentemperatuur en daarna hebben 2 polen de auto 45 minuten proberen te 'ontluchten'. Volgens Peter Molenaar was het aan de olie te danken dat het blok uberhaupt nog kon ronddraaien, want in theorie had 'ie gewoon vast moeten lopen na zo'n lange warmloper.

Ik geloof dus heilig in 5w50 voor dagelijks in een old school BMW en 10w60 in de racer. Die 10w60 moet je wel vaak wisselen, schijnt.

In mijn Daf gaat minerale olie (maar als 'ie straks wat wordt opgevoerd ga ik over op een andere olie denk ik) en in de Saab en Lada semi syntheet. Die komen niet boven de 4000 rpm.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 30 mei 2008, 10:57

Rij nu met de 20W60 op de 328i en moet zeggen dat het super bevalt.

Geen problemen met starten als ie koud is of wat dan ook. Vond de dikte trouwens ook reuze meevallen.

In de winter wordt ook niet met de auto gereden.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 30 mei 2008, 11:03

Ik wissel die 10W60 1 keer per jaar en verder geloof ik dat ook wel.

WBT welke kwaliteit te nemen, tsja denk niet dat het antwoord altijd even simpel is en vaak weet je pas achteraf wat je goed deed en wat niet :lol:

Voor de racer twijfel ik nog een beetje tussen Castrol TWS 10W60 en Motul 20W60.

Die van Motul is iets dikker bij koude start. Maar hoe vaak doe je koude start met een racer, niet heel erg veel en vaak. En als je het doet duurt het meestal niet zo lang voor de olie op temperatuur is :lol:

Warme viscositeit is hetzelfde tussen die 2 Aan de andere kant heeft die Motul olie weer een sterkere smeerfilm. Ook wel handig als zo'n blok op zijn lazer krijgt met 8000 RPM.

Kostenplaatje maakt niet uit zo groot is het verschil in kosten tussen die 2 niet.

MAW daar ben ik nog niet uit :lol:

Gebruikersavatar
Paul Broere
Berichten: 366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:36
Auto: Porsche Taycan / BMW Z4M / Mx5
Locatie: The Netherlands

Bericht door Paul Broere » 30 mei 2008, 15:00

sterke smeerfilm is vooral van belang bij turbomotoren. (zeer hoog koppel bij laag toerental)

Een M3 motor die 8000rpm draait heeft eigenlijk relatief lage drukken.

Als je de auto voor de race gebruikt, of alleen in de zomer lijkt me 20w60 prima.

Ik geloof dus heilig in 5w50 voor dagelijks in een old school BMW en 10w60 in de racer. Die 10w60 moet je wel vaak wisselen, schijnt.
MEE EENS!
Wanneer je met je auto ook rustig mee rijdt (woon-werk verkeer) en in de winter, maar ook regelmatig circuit's bezoekt is 5w50 prima, en kan 10w60 ook goed

Ik ga zelf voor 10w60 in mijn race-bmw (e30 325), omdat ik hem ook regelmatig op de openbare weg gebruik en in de winter ook wel een dagje Ring wil kunnen doen.
Verder is dit advies van mijn garage (Castrol 10w60)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Joost H. en 16 gasten