Nederland loopt voorop als het gaat om afbrokkeling privacy
Marco Derksen (Upstream) Tuesday 27 May 2008, 9:05 op een HP Compaq 2710
Rubriek: Telecom en mobiel | Trends | Bekeken: 203 keer (63 keer doorgeklikt)
Nederland loopt voorop als het gaat om afbrokkeling privacy burgers
Als het aan de Tweede kamer ligt, worden bel-, sms-, chat-, email- en surfgegevens voortaan één jaar bewaard. De bewaarplicht telecomgegevens vloeit voort uit een EU-besluit om terrorisme en zware criminaliteit te bestrijden. Dit besluit, dat ruimte biedt voor een bewaartermijn van 6 tot 24 maanden, moet door Nederland worden ingevoerd. Dit betekent dat wordt bijgehouden wie met wie belt, wanneer, hoe lang en waar vandaan in het geval van mobiele gesprekken. De inhoud van de gesprekken wordt niet bewaard. Hetzelfde geldt voor andere vormen van digitale communicatie. Er wordt geregistreerd wie met wie communiceert, niet wat de boodschap is.
Tijdens het Kamerdebat over het wetsvoorstel vorige week woensdag, bleek dat regeringspartij PvdA net als de oppositiepartijen SP, Groenlinks en D66 voorstander was van een bewaarplicht van 6 maanden. De CDA-fractie pleitte voor een bewaartermijn van 18 maanden. Uiteindelijk vonden de partijen elkaar dus in het midden. De Eerste Kamer moet de wet overigens nog goedkeuren. Een meerderheid van de senaat is echter tegenstander van het langdurig bewaren van de verkeersgegevens. Het is dus nog even de vraag of de Eerste Kamer 12 maanden beschouwt als ‘langdurig’.
Vandaag in NRC next een kort maar interessant artikel (helaas nog niet online) van Bart de Koning, journalist van HP/De Tijd en auteur van het boek ’Alles onder controle‘, over de afbrokkeling van de privacy (met name in Nederland). Must read voor iedereen die maar iets te maken heeft met digitale communicatie. En tegenwoordig zijn we dat bijna allemaal!
-
-
Boek recensie “Alles onder controle”
Auteur: Bart de Koning
Geschreven door René
Een boek van Bart de Koning met daarin een opsomming van bestaande feiten die betrekking hebben op de erosie van onze privacy. In het boek heeft hij bewust een keuze gemaakt zich te richten op de bestaande technische mogelijkheden en laat alleen al op basis daarvan zien hoe we soms letterlijk onder toezicht lijken te staan. Juist daarom is het boek overtreffend. De lezer die dacht dat hij veel wist over hoe ver het stond in Nederland met de privacy komt zichzelf tegen. Het is erger dan gedacht.
Daarentegen laat hij ook zien dat dit privacy probleem meer in beeld lijkt te komen bij burgers en ook dat privacy en veiligheid wel degelijk hand in hand kunnen gaan.
Het boek heeft de volgende hoofdstukken:
1. Een week in 2008. (een toekomst scenario op basis van bestaande technieken).
2. De controle samenleving. (beschrijft de controle trend in onze samenleving).
3. Bang voor alle risico’s. (risico denken in onze samenleving).
4. Veiligheid en privacy. (geschiedenis van privacy in relatie met de overheid).
5. Hoeveel macht mag de staat hebben? (staatscontrole en de ondoelmatigheid ervan).
6. Hoe we onze privacy kunnen redden. (mogelijkheden van veiligheid & privacy).
Uit de opsomming van de controle maatregelen en bevoegdheden in het boek blijkt Nederland (helaas) Oost Duitse praktijken te overtreffen, met name in afluisteren. En wanneer het gaat om de groei van het aantal gevangenen overtreft Nederland relatief gezien zelfs landen als Turkije, Saoedi-Arabië en China. Zo komt hij met de statistiek dat 1 op de 7 burgers in Nederland (in)direct betrokken is bij het opsporen van medeburgers.
Het boek geeft ook op andere zaken statistieken, naast de toename van het aantal gevangenen toont hij dat de controle maatregelen moeilijk uitvoerbaar blijken. Dit draagt bij aan de ineffectiviteit van al deze maatregelen. Nog maar niet te spreken over blunders bij de overheid m.b.t. het verliezen van persoonsgegevens. Engeland loopt wat meer voorop in deze ontwikkelingen en de eerste burgerslachtoffers van de digitalisering zijn daar al gevallen.
Het boek leest prettig weg en geeft een overzicht van de hoeveelheid controle middelen in onze samenleving. Daarnaast is te lezen hoe deze middelen gefragmenteerd ingevoerd lijken te worden en wat dit voor totaal beeld uiteindelijk oplevert.
Opmerkelijk is dat zowel de verdedigers van de privacy alsmede de “privacyschenders” beiden handelen vanuit angst. Het enigste wat verschilt is de drijfveer achter de angst. De één wil risico’s uitsluiten, de ander vreest de dwangbuis van de controlestaat.
Oftewel in een ander licht bezien, de ontwikkelingen m.b.t. tot controle door de overheid maar ook de burgers die menen daardoor veiliger en beter beschermd te zijn lijken eerder last te hebben van een aandoening m.b.t. hun realiteitszin. Onze overheid vertoont obsessief gedrag wanneer gaat om het beheersen van risico’s. En de gemiddelde burger bevindt zich in de ontkenningsfase dat er een probleem is m.b.t. zijn of haar privacy.
Kortom, een aanrader om te lezen!
144 pagina’s
Prijs: € 9,95
Uitgeverij Balans
- Roman
Zag hier laatst wat over op Sky News, in de UK zijn ze hier ook mee bezig.
Alleen toen trokken ze een blik "experts" open die even gingen uitleggen dat er veel te veel data is en ze het nooit allemaal aan kunnen.
Maar in de toekomst binnekort vast wel.
Ik mag aan nemen dat het er niet van komt, word toch wel erg belachelijk vind ik.
Privacy is een woord wat straks gewoon helemaal niet eens meer bestaat.
Alleen toen trokken ze een blik "experts" open die even gingen uitleggen dat er veel te veel data is en ze het nooit allemaal aan kunnen.
Maar in de toekomst binnekort vast wel.
Ik mag aan nemen dat het er niet van komt, word toch wel erg belachelijk vind ik.
Privacy is een woord wat straks gewoon helemaal niet eens meer bestaat.

- frankv
het overgrote deel van de mensen heeft niets kwaads in de zin en het kleine deel dat dat wel heeft vang je niet met privacy aantastende maatregelen
wie gelooft er nu echt dat een inbreker in de regio zwolle die weet dat hij na een kraak op de snelweg gefotografeerd kan worden:
a) niet ergens eerst even een valse plaat monteert
b) gewoon niet over de snelweg naar huis rijdt
het zijn maatregelen van mensen die aan symboolpolitiek doen of er niets van begrijpen, en gezien de maatregelen waarschijnlijk een combinatie van die twee
tot zover mijn genuanceerde mening...
frank
wie gelooft er nu echt dat een inbreker in de regio zwolle die weet dat hij na een kraak op de snelweg gefotografeerd kan worden:
a) niet ergens eerst even een valse plaat monteert
b) gewoon niet over de snelweg naar huis rijdt
het zijn maatregelen van mensen die aan symboolpolitiek doen of er niets van begrijpen, en gezien de maatregelen waarschijnlijk een combinatie van die twee
tot zover mijn genuanceerde mening...
frank
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
- Fernando
dat weten ze pas zeker nadat ze je hebben gecontroleerd...romo schreef:
Ik heb niets te verbergen, dus ze hoeven niets van me te weten..............
en owee owee als er een terroristische aanslag (ala madrid/londen)wordt gepleegd dan vragen we ons weer allemaal af hoe dat heeft kunnen gebeuren, tis gewoon bittere noodzaak... (helaas)
- frankv
om maar een zogenaamd noodzakelijke maatregel te nemenFernando schreef:dat weten ze pas zeker nadat ze je hebben gecontroleerd...romo schreef:
en owee owee als er een terroristische aanslag (ala madrid/londen)wordt gepleegd dan vragen we ons weer allemaal af hoe dat heeft kunnen gebeuren, tis gewoon bittere noodzaak... (helaas)
natuurlijk hadden al die terroristen hun id-bewijs of paspoort op zak
kom nou toch
identificatieplicht bijvoorbeeld helpt toch helemaal niets in zo'n geval, dat geeft alleen de boswachter een pressiemiddel als je eens een keer naast het parcours mountainbiked, maar doet niets tegen terrorisme
degenen die de vliegtuigen op het WTC hebben gestort hebben notabene gewoon vlieglessen in de VS gehad! net als 10, zo niet 100-duizenden anderen
frank
-
Ha, die Romo;romo schreef:Van een ander forum, maar mij uit het hart gegrepen;
Ik heb niets te verbergen, ze mogen alles van me weten.......................
Vind ik zeer ondoordachte uitspraak.....................daar maak ik liever van;
So true. Dan zul je deze vast ook wel kennen en onderschijven:
Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.
- Maus335i
De bewaarplicht gaat ons ook treffen. Met name Internet Service Providers zijn goed de lul met dit soort voorzieningen. XS4ALL is een beweging namens ISP's gestart om dit plan dwars te zitten.
De bewaarplicht gaat onnodig veel hoge kosten met zich meebrengen en de staat is niet van plan hier voor op te draaien, maar wil providers wel verplichten deze gegevens bij te houden. Een voorbeeld: XS4ALL verstouwt dagelijks zo'n 5,5 Terabyte dataverkeer (8500 lege CD's) wat 12 maanden opgeslagen zou moeten worden. Het moet dubbel opgeslagen worden, ter beveiliging van deze gegevens. We praten over zo'n 40.000 Terabyte of 40.000.000 Gigabyte (of 6 miljoen CD's) die opgeslagen moeten worden voor een doorsnee provider als XS4ALL. Daar komt vervolgens nog bij dat de gegevens per klant toegankelijk moeten zijn, dus er moet een immens grote database aan gekoppeld worden om alle gegevens enigzins toegankelijk te houden. We hebben het hier over systemen die vele miljoenen per jaar gaan kosten, waar de staat absoluut niet voor wenst op te draaien.
Het belangrijkste feit is nog dat het nut van dit opslaan volledig zijn doel voorbij gaat. De inhoud van bijvoorbeeld mailberichten worden niet opgeslagen, maar wel wie wie mailt. Het punt is alleen dat bv. terroristen of kwaadwillenden tegenwoordig geen emailberichten meer sturen, maar het bericht als een concept opslaan in dezelfde mailbox. De inloggegevens van deze mailboxen worden aan elkaar doorgestuurd, dus die logfiles zijn al nutteloos.
En dan wil ik het nog niet eens hebben over het feit dat gemiddeld zo'n 90 tot 95% spamberichten zijn die sowieso al waardeloos zijn om op te slaan.
Serieuze ICT'ers begrijpen heel goed dat een wet als deze helemaal NIETS zal helpen aan terrorismebestrijding. Er zijn legio manieren om dit soort dingen te omzeilen. Het punt is alleen dat volledig Den Haag dermate digibeet is dat ze niet gehinderd worden door enige kennis van zaken.
Dat XS4ALL bepaald niet in de mood is van dit soort praktijken hebben ze al laten zien. Buiten het veelvuldig actie voeren hebben ze gedreigd al hun diensten op te schorten wanneer deze wet er door komt. Of dit ook echt gaat gebeuren is een ander verhaal, maar wanneer een provider van het XS4ALL formaat besluit er domweg mee te stoppen vanwege dit soort wetgeving. Zouden politici zich echt eens achter de oren moeten krabben.
De bewaarplicht gaat onnodig veel hoge kosten met zich meebrengen en de staat is niet van plan hier voor op te draaien, maar wil providers wel verplichten deze gegevens bij te houden. Een voorbeeld: XS4ALL verstouwt dagelijks zo'n 5,5 Terabyte dataverkeer (8500 lege CD's) wat 12 maanden opgeslagen zou moeten worden. Het moet dubbel opgeslagen worden, ter beveiliging van deze gegevens. We praten over zo'n 40.000 Terabyte of 40.000.000 Gigabyte (of 6 miljoen CD's) die opgeslagen moeten worden voor een doorsnee provider als XS4ALL. Daar komt vervolgens nog bij dat de gegevens per klant toegankelijk moeten zijn, dus er moet een immens grote database aan gekoppeld worden om alle gegevens enigzins toegankelijk te houden. We hebben het hier over systemen die vele miljoenen per jaar gaan kosten, waar de staat absoluut niet voor wenst op te draaien.
Het belangrijkste feit is nog dat het nut van dit opslaan volledig zijn doel voorbij gaat. De inhoud van bijvoorbeeld mailberichten worden niet opgeslagen, maar wel wie wie mailt. Het punt is alleen dat bv. terroristen of kwaadwillenden tegenwoordig geen emailberichten meer sturen, maar het bericht als een concept opslaan in dezelfde mailbox. De inloggegevens van deze mailboxen worden aan elkaar doorgestuurd, dus die logfiles zijn al nutteloos.
En dan wil ik het nog niet eens hebben over het feit dat gemiddeld zo'n 90 tot 95% spamberichten zijn die sowieso al waardeloos zijn om op te slaan.
Serieuze ICT'ers begrijpen heel goed dat een wet als deze helemaal NIETS zal helpen aan terrorismebestrijding. Er zijn legio manieren om dit soort dingen te omzeilen. Het punt is alleen dat volledig Den Haag dermate digibeet is dat ze niet gehinderd worden door enige kennis van zaken.
Dat XS4ALL bepaald niet in de mood is van dit soort praktijken hebben ze al laten zien. Buiten het veelvuldig actie voeren hebben ze gedreigd al hun diensten op te schorten wanneer deze wet er door komt. Of dit ook echt gaat gebeuren is een ander verhaal, maar wanneer een provider van het XS4ALL formaat besluit er domweg mee te stoppen vanwege dit soort wetgeving. Zouden politici zich echt eens achter de oren moeten krabben.
- Dutch
Andere sterke argumenten tegen: de mensen van het kaliber 'ik heb niks te verbergen' zijn zich niet bewust van het feit dat veel nieuwe bewakingstechnologie een blackbox is waarin ze niet kunnen kijken als ze hun onschuld moeten gaan bewijzen - want zo ligt de bewijslast helaas in het geval van een vergissing.
Dat die vergissingen heel wel mogelijk zijn, blijkt wel uit de foutmarges die men in zulke systemen (bijvoorbeeld vingerafdrukherkenning) inbouwt om ze gebruiksvriendelijk te maken: nogal vervelend als vuile vingers een opstopping veroorzaken, dus zetten we 'm maar op 20% foutmarge. Dat zulke vergissingen geen fictie zijn, bleek uit de aflevering van Rondom Tien afgelopen zaterdag: allemaal mensen die valselijk werden beschuldigd en er jaren mee bezig waren om hun onschuld te bewijzen. Maar de aantekening blijft altijd in hun dossier staan.
En wisten we dat de SVB tegenwoordig al inzage krijgt in bonuskaartgegevens? Dus als je jezelf als uitkeringstrekker eens een keer trakteert op een duur wijntje, kom je al in een verdacht profiel terecht.
Dat die vergissingen heel wel mogelijk zijn, blijkt wel uit de foutmarges die men in zulke systemen (bijvoorbeeld vingerafdrukherkenning) inbouwt om ze gebruiksvriendelijk te maken: nogal vervelend als vuile vingers een opstopping veroorzaken, dus zetten we 'm maar op 20% foutmarge. Dat zulke vergissingen geen fictie zijn, bleek uit de aflevering van Rondom Tien afgelopen zaterdag: allemaal mensen die valselijk werden beschuldigd en er jaren mee bezig waren om hun onschuld te bewijzen. Maar de aantekening blijft altijd in hun dossier staan.
En wisten we dat de SVB tegenwoordig al inzage krijgt in bonuskaartgegevens? Dus als je jezelf als uitkeringstrekker eens een keer trakteert op een duur wijntje, kom je al in een verdacht profiel terecht.

- GTRene
Ik vind het ook allemaal wat te heavy, misschien kunnen ze beter de opsporingsambtenaren wat meer mogelijkheden geven als ze iemand verdenken en dan bv mee mogen lezen/inbreken in of telefoon aftappen en ook bv dat ze als ze bewijs hebben dat iemand schuldig is ook al hebben ze het materiaal zogenaamd onrechtvol? verkregen...dat ze dat materiaal immers het is een bewijs mogen gebruiken, ook al is het "onrechtvol" verkregen als het de waarheid is of bewijslast en echt is dan mag m'n dat gebruiken vind ik, het is toch van den zotte dat sommige dingen niet gebruikt mogen worden omdat het materiaal niet volgens het boekje? is verkregen, dus geef ze wat meer vrijheid en laat de rest al dat opslaan zitten, ga meer gericht te werk.
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Het ergste is natuurlijk dat het hele controle verhaal op oneigenlijke gronden bedacht is.
Terrorisme, en aanverwante angst kwekerij maken veel, zoniet alles mogelijk voor regeringen om dat te doen wat men voor noodzakelijk houdt om de eigen machtspositie te kunnen prolongeren. Het aanpassen van wettelijke kaders gaat met een gezwinde spoed die nog nooit door politicie gehaald is, werkelijk ongekend, dit alles onder het mom om de burger maar te beschermen.....................
Amehoela.......................................
Terrorisme, en aanverwante angst kwekerij maken veel, zoniet alles mogelijk voor regeringen om dat te doen wat men voor noodzakelijk houdt om de eigen machtspositie te kunnen prolongeren. Het aanpassen van wettelijke kaders gaat met een gezwinde spoed die nog nooit door politicie gehaald is, werkelijk ongekend, dit alles onder het mom om de burger maar te beschermen.....................
Amehoela.......................................

- romo
-
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
Ik, als ICT ondernemer, volg dit met veel interesse. Maurice heeft al het eea. uit de doeken gedaan, waarom dit onzin is, en ik ben het hier volledig mee eens. Buiten het feit ik niet inzie hoe je dit überhaupt wilt gaan opslaan en wie dat moet betalen (de provider dus en uiteindelijk dus ook de eindgebruiker) zie ik al helemaal niet hoe je in deze gigantische berg van data iets terug kunt vinden? Probeer maar eens te zoeken in tera- en terabytes aan data. Bovendien heb je ook nog maar zeer beperkt iets aan deze logs, de daadwerkelijke inhoud loggen ze niet en daar gaat het nou juist om lijkt me. Ik ben geen expert op het gebied van megagrote storage-oplossingen maar ik vraag me ernstig af of het eigenlijk wel kan, wat men wil? Ik bedoel: het gaat om zo verschrikkelijk vele data, ik zou bij god niet weten hoe je dit technisch zou moeten realiseren.
Bovendien is het juist voor de kwaadwillenden uiterst simpel dit te omzeilen. Ik noem bijvoorbeeld al die wifi netwerken tegenwoordig. Gebruik iemands onbeveiligde accesspoint of een publiek netwerk als op een vliegveld en niemand kan je ooit nog traceren. Zaken als Mac-adressen zijn ook uiterst simpel aan te passen. Of gebruik een VPN tunneltje ergens naartoe, ook niets van te achterhalen. Of gebruik een dienst als Hotmail of Gmail op de manier die Maurice al noemt, niets versturen maar elkaar gewoon de accountgegevens toespelen. Of gebruik anonieme proxy's, of gebruik iets als Tor (http://www.torproject.org/)... er zijn heel erg veel wegen die naar het anonieme Rome leiden... en juist de kwaadwillenden zullen deze wegen bewandelen waardoor er uiteindelijk niets verandert, behalve dat het voor alle (eind)gebruikers veel duurder gaat worden en hun privacy wederom wordt beperkt. Je hoeft niet eens een computerexpert te zijn om dit soort methodes te gebruiken.
En nogmaals: ik zie ook niet in hoe dit überhaupt technisch realiseerbaar is, met zulke gigantische aantallen logdata. Dit is typisch een idee dat is bedacht door mensen (als je politici zo kunt noemen) die geen flauw benul hebben van de impact van hun ideëen, omdat ze de inhoudelijke kennis totaal missen.
Als XS4ALL ballen heeft (en dat hebben ze wel, het is wat dat betreft de meest principiële ISP), dan sluiten ze gewoon alle overheidsverbindingen en gehoste overheidsservers af voor een week of 2.
Bovendien is het juist voor de kwaadwillenden uiterst simpel dit te omzeilen. Ik noem bijvoorbeeld al die wifi netwerken tegenwoordig. Gebruik iemands onbeveiligde accesspoint of een publiek netwerk als op een vliegveld en niemand kan je ooit nog traceren. Zaken als Mac-adressen zijn ook uiterst simpel aan te passen. Of gebruik een VPN tunneltje ergens naartoe, ook niets van te achterhalen. Of gebruik een dienst als Hotmail of Gmail op de manier die Maurice al noemt, niets versturen maar elkaar gewoon de accountgegevens toespelen. Of gebruik anonieme proxy's, of gebruik iets als Tor (http://www.torproject.org/)... er zijn heel erg veel wegen die naar het anonieme Rome leiden... en juist de kwaadwillenden zullen deze wegen bewandelen waardoor er uiteindelijk niets verandert, behalve dat het voor alle (eind)gebruikers veel duurder gaat worden en hun privacy wederom wordt beperkt. Je hoeft niet eens een computerexpert te zijn om dit soort methodes te gebruiken.
En nogmaals: ik zie ook niet in hoe dit überhaupt technisch realiseerbaar is, met zulke gigantische aantallen logdata. Dit is typisch een idee dat is bedacht door mensen (als je politici zo kunt noemen) die geen flauw benul hebben van de impact van hun ideëen, omdat ze de inhoudelijke kennis totaal missen.
Als XS4ALL ballen heeft (en dat hebben ze wel, het is wat dat betreft de meest principiële ISP), dan sluiten ze gewoon alle overheidsverbindingen en gehoste overheidsservers af voor een week of 2.
- Hendrik Kinderman
-
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
Klopt Tom. Providers krijgen per verzoek wel een vergoeding maar die is belachelijk laag, ik dacht enkele honderden euro's. Dat ben je aan man-uren alleen al kwijt bij het terugzoeken, als dat al lukt.Tom schreef:Hoe je de juiste data er weer bijzoekt zal de overheid een rotzorg zijn. Die leggen dat probleem bij de providers neer gok ik. Het gaat ze puur om het opslaan en de nodige wetjes dat ze recht tot inzicht hebben als dat nodig is.
Waar het mij om gaat is dat het volgens mij technisch niet eens of amper mogelijk is wat men eist en als het al mogelijk zou zijn, dat de kosten dan compleet onrealistisch en niet op te brengen zijn. Een kleine provider met 10.000 klanten kan never nooit enkele miljoenen investeren in een storage-systeem wat qua inkomsten niets extra's oplevert. Men zou dat dan aan de eindgebruikers moeten doorberekenen wat er dan op neerkomt dat een ADSL abonnementje snel enkele tientjes in de maand duurder zou worden.
Weet iemand of dit in het buitenland al ergens 'succesvol' (dwz. technisch operationeel, functioneel en goed doorzoekbaar) is opgezet?
-
Tja ondanks de enorme hoeveelheid data die een provider moet gaan opslaan zie ik DAAR het probleem niet zo in. Elke provider zal met dat probleem zitten dus er zullen snel genoeg oplossingen voor verschijnen om het goed te kunnen doorzoeken. Een goed databasesysteem met indexering kan het best verwerken. Het lijkt mij vooral een gigantische investering in opslag. Die kosten wegen natuurlijk nooit op tegen de baten.
Maargoed ik weet er het fijne niet van hoor
Ik vind het sowieso geen oplossing voor het probleem. Er zijn zoveel manieren om anoniem op internet te komen.
Maar Maurice hoeveel hebben jullie ermee te maken? Jullie doen toch alleen hosting, ik dacht namelijk dat deze regeling alleen zou gelden voor ISP's waarmee je op internet komt.
Maargoed ik weet er het fijne niet van hoor

Ik vind het sowieso geen oplossing voor het probleem. Er zijn zoveel manieren om anoniem op internet te komen.
Maar Maurice hoeveel hebben jullie ermee te maken? Jullie doen toch alleen hosting, ik dacht namelijk dat deze regeling alleen zou gelden voor ISP's waarmee je op internet komt.
- SteV6
Hmm, ik heb nog een leuk tegenargumentje
Weet iedereen wel hoeveel energie ermee gemoeid is? Door de nieuw te plaatsen opslagcapacteit kan je aardig wat huizen verwarmen ... Ik heb gehoord dat servercentra airco's hebben hangen om de ruimtes te koelen, omdat de servers anders down gaan door oververhitting.
Dus in het kader van de huidige milieuhype: Het kost teveel stroom, dus CO2 uitstoot, en dat is slecht voor het milieu ...
Langzaam aan glijden we "vrijwillig" af naar beknotting van de vrijheid die ernstig lijkt op de Nazi en STASI tijd.
SteV6

Weet iedereen wel hoeveel energie ermee gemoeid is? Door de nieuw te plaatsen opslagcapacteit kan je aardig wat huizen verwarmen ... Ik heb gehoord dat servercentra airco's hebben hangen om de ruimtes te koelen, omdat de servers anders down gaan door oververhitting.
Dus in het kader van de huidige milieuhype: Het kost teveel stroom, dus CO2 uitstoot, en dat is slecht voor het milieu ...

Langzaam aan glijden we "vrijwillig" af naar beknotting van de vrijheid die ernstig lijkt op de Nazi en STASI tijd.
SteV6
- romo
Mijn idee...................................
Voor onze vrijheid zijn oorlogen gevochten, nu wordt het verkwanseld, we staan erbij en kijken erna.........................................ONBEGRIJPELIJK