Moet er ff uit

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Kees Bunk

Moet er ff uit

Bericht door Kees Bunk » 12 mei 2008, 20:10

Vandaag was ik even iemand wegbrengen in Zeist. Chagrijnig van de vele malloten die de heenweg op de snelweg te vinden waren, reed ik terug.

Ik kom bij een combinatie van een aantal kruisingen. (Mensen die in zeist bekend zijn herkennen het wellicht: Bergweg richting A28). Op zich niet zo heel complex, er staan netjes pijlen op de weg, en het geheel wordt geregeld door verkeerslichten. Omdat ik zie dat er 3 auto's links (jawel, links!) voorgesorteerd staan, en nog niemand rechts, neem ik netjes de rechterbaan. Zodra het licht op groen springt, trek ik rustig op. Het is dus helemaal niet zo dat ik rechtsom in wil halen of iets dergelijks. Dat blijkt dan uit de auto die mij regelrecht afsnijdt en dus eigenlijk onder het nemen van de bocht van rijbaan verwisselt. Eigenlijk had ik het al verwacht (klinkt echt zo als moeders altijd zeggen), maar het geval was dat ik dus ook sneller mijn hand op de claxon had dan op de rem. Noodstop gemaakt, omdat ik simpelweg de ruimte niet kreeg om uit te wijken, danwel mijn weg te vervolgen. Achteraf liet ik het wel ver komen, maar ik was zo pissedoff van al die blonde kneuten en mannen met midlife crisis op de snelweg, dat ik ver doordrukte. Gelukkig geen schade, het is ook mijn auto niet, maar ik kan me er zo over opwinden...

Fietsers die stilstonden stonden allemaal te gapen zonder wat te doen. Mevrouw voor me maakt een gebaar in de spiegel waar ik niet uit kan opmaken of het een verontschuldiging is óf een uiting van frustratie. Wat ik me dus nog steeds afvraag is of dat zij doorhad dat ze een fout maakte, danwel of ze wist dat ik op een goede strook stond gesorteerd (zie ook het plaatje onderin de post). Ook het busje dat achter haar reed deed wat apart. Die knipperde later naar rechts, terwijl ik schuin achter 'm reed. Omdat de schrik van een enkele tel geleden er bij mij nog in zat heb ik 'm de ruimte gegeven, maar toen ging 'ie niet. Uiteindelijk sloeg 'ie toch af naar het tankstation.

400 meter later nog steeds achter haar bij de verkeerslichten. (Mijn vader zei in ieder geval dat het een jonge vrouw was.) We willen optrekken gaat ze weer op de rem, nu om een lifter in te laden... Voor mij de gelegenheid om 's goed te kijken wat voor vlees er in de kuip zat, maar mevrouw deed net of ze mij niet zag...

Overleg je op de snelweg met je vader: "ja, ik had daar ook nooit gaan staan". Betweter... Typisch Nederlands om altijd links voor te gaan sorteren terwijl de rechterbaan leeg is...

Anyway, hier het plaatje.
[IMG:800:562]http://img104.imageshack.us/img104/2524 ... ie2jb6.jpg[/img]

Wat wil ik nou zeggen? Nou, eigenlijk helemaal niets. Gewoon even frustraties eruit van al die pinksterkippen die de weg onveilig maken.

----------------------------------

Owja, nog een vraagje. Deze keer met de fietst en een rotonde. Het is een rotonde waar de fietsbaan niet netjes rond de rotonde ligt.

Eerst de situatie: Er fietst een meneer op de rotonde (losse fietsstroken). Hij wil afslaan op de rotonde (of is het dan juist op de rotonde blijven). Anyway, hij steekt z'n hand uit, en buigt zonder te kijken links af. Echter, op dat moment fiets ik linksachter hem, om hem in te halen, en ram hem vol in z'n fietstassen.

Situatieschets (werkelijke rotonde):
[img:800:562]http://i47.servimg.com/u/f47/12/17/34/01/verkee11.jpg[/img]

Ik boos omdat meneer niet goed uitkijkt (spiegelen, kijken, heel moeilijk in Nederland blijkbaar), meneer boos omdat hij z'n hand uitstak.

Ja duh, lekker argument: "ik stak toch m'n hand uit"... Ik was echter zeker van m'n gelijk, meneer wist verder ook niet meer te vertellen dus ik heb duidelijk gemaakt dat 'ie maar verder moest fietsen. Toen zat ik echter thuis en vroeg ik me af of juist niet ík in de fout zat...

Aan de ene kant: ik ben netjes links aan het inhalen, en meneer mag niet zomaar afslaan zonder te kijken.
Aan de andere kant: ik bevind me op een rotonde (is dat zo?), en ík maak eigenlijk een afslaande actie.

Echter: de situatie zit zo: het is niet een rotonde met netjes een mooi rond fietspad zoals hier onder staat, maar meer iets van een losse weg erom.

[IMG:300:211]http://img512.imageshack.us/img512/6559/rotonde2ps7.jpg[/img]

Any expert? :P

Zó, dat is er ook weer uit, nu eerst een Bavaria.

Xave30

Bericht door Xave30 » 12 mei 2008, 20:19

Let it all out. (zolang je geen fysieke confrontatie aangaat)

Ik haat zulke rotondes, zei ik al eerder hier.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 12 mei 2008, 23:09

Om een slogan van een collega van mij erin te houden: "JE ZIET HET GEBEUREN".

Nee in beide gevallen heb je gelijk! Vaak laat je het maar gaan maar soms even niet. Ken het gevoel zeker! Ooit op de brommer eens een vrouw aangereden die plotsklaps een hand uitstak en linksafsloeg. Iedereen pissig om mij heen want ik reed natuurlijk te hard wat niet eens zo was :roll: Ja stak m'n hand toch uit... Ja zou niet even om kijken of het ook kan... wees blij dat je niet door een auto geschept bent en weg was ik :evil:

Kees Bunk

Bericht door Kees Bunk » 12 mei 2008, 23:14

Yep, dat bedoel ik.

Allemaal leuk en aardig die voorangsrotondes binnen de kom, maar voor automobilisten wordt het er ook niet duidelijker op. Soms stoppen ze voor niets / moet je zelf voor een fiets stoppen, terwijl die eigenlijk de rotonde niet neemt.

Joop

Bericht door Joop » 12 mei 2008, 23:53

De situatie in het eerste plaatje is mij ook bekend...

... zorgt altijd voor frustraties zeker als je gelijk weer rechts moet richting Austerlitz/Lyceumkwartier

Gewoon zorgen dat je vooraan staat en als eerste wegbent...

wjn

Bericht door wjn » 13 mei 2008, 00:13

Rotonde's zijn kleredingen. De ene keer heeft de fietser die de rotonde volgt voorrang, de andere keer niet.

Mijn intepretatie:

a) Op het tweede plaatje is het eerste het geval, er staan haaietanden voor het fietspad aan beide kanten.

b) Als er geen haaietanden staan, is het dus rechts voor links. Oftewel de fietser komt van rechts als die de rotonde volgt en heeft dan voorrang.

c) Staan er haaietanden op het fietspad zelf, dan moet de fietser dus voorrang geven.

Als er mensen zijn die het echt weten (bij voorkeur die de regels hebben bedacht), hoor ik dat graag.

M@rcel

Bericht door M@rcel » 13 mei 2008, 07:49

Regel nummer 1:

Ga er vanuit dat je de enige bent die kan autorijden...

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 13 mei 2008, 09:51

Afgelopen weekend een stuk gefietst, gelukkig veel door de duinen. Maar op de plekken dat we auto's tegen kwamen viel me op dat auto's echt niet weten wanneer ze fietsers wel of geen voorrang moeten geven. Ook toen we in de auto zaten kreeg ik veel voorrang van auto's die van rechts kwamen. Zodra ergens geen bordjes staan, raken mensen in paniek lijkt 't. Ik raak juist in 'paniek' als de weg vol staat met borden, paniek is niet het juiste woord, maar ik vind het overtrokken allemaal.

Macboy

Bericht door Macboy » 13 mei 2008, 09:57

Leuk dat je het opschrijft en beeld erbij. Heel herkenbaar, want komt op veel meer plaatsen voor.

Voorval 1 erger ik me ook altijd aan. Mensen die van rijbaan wisselen in een bocht zonder dat ze het in de gaten hebben :?

Voorval 2: ga nog een keer terug en bekijk even alle borden goed. In principe heeft de fietser voorgang. Als er niets te vinden is, dan gewoon normale regels: rechts heeft voorrang en rechtdoor op dezelfde weg ook zie WJN verder.

RudolfNW

Bericht door RudolfNW » 13 mei 2008, 19:54

Knap tekenwerk! :lol:

Zulke mutsen komen nou ongelukken van!

Kees Bunk

Bericht door Kees Bunk » 13 mei 2008, 20:30

RudolfNW schreef:Knap tekenwerk! :lol:

Zulke mutsen komen nou ongelukken van!
Ha ha.

En muts was het zeker... :P

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » 14 mei 2008, 01:57

Ben bijzonder blij met m'n fiets met hydraulische schijfremmen en mijn groter dan normaal zijnde auto. Beide eigenlijk in het dagelijks verkeer niet echt nodig.....maar toch maar....onder andere omdat het best handig is als je medeweggebruiker af&toe eens een fout maakt en je dan dus nog wat achter de hand hebt. :)

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 25 mei 2008, 16:52

Dat ken ik :x ... Knurft zit aan de stoplichten bij de ZON veiling in Venlo niet goed genoeg op zijn TomTom te kijken, steekt zonder waarschuwing 3 banen over richting de mijne waarbij hij zijn bek amper 1 centimeter voor mijn auto zet en heeft dan ook nog het lef om boos te gaan doen omdat ik hem volledig terecht op zijn klotestreek wijs. Dat heeft hij geweten toen ik hem eenmaal voorbij kon, in zulke gevallen mag ik karma graag een handje helpen :evil:

Plaats reactie