Nou, gisteren was het zover. De 2e ontmoeting met de DBS, maar nu stond hij klaar om gereden te worden. Kleur was niet helemaal mijn keuze (donkergrijs), maar wat een plaatje. Hij is bruut en een schoonheid en vaak gaat dat niet samen, maar AM heeft het geflikt. Interieur ziet er muv de middenconsole hetzelfde uit als de DB9 en V8 Vantage. Maar de afwerking is vele malen fraaier en lekker veel alcantara. De verkoper vertelde dat hij pas met de DBS gereden had op Ascari en zei dat er een 599 ook meereed en die qua rechtelijn sneller was, maar lang niet kon tippen aan de wegligging van de DBS. Later waren de Ferrari-medewerkers de DBS aan het onderzoeken, dus best kans dat er binnen een aanzienlijke tijd een gemodificeerde 599 komt.
En toen rijden:
..........................................WOW
Auto was al warm dus kon meteen op het gas. De auto heeft 2 standen: comfort en sport. Met 1 druk op de knop verandert de setting van de adaptieve dempers, stuurgevoel en gasrespons. Ook ESP/TC wordt aangepast. Dus eerst in comfort stand door Hillywood. Eerst wat me opviel hoe soepel en makkelijk de DBS rijdt. Geen zware koppeling, soepele handbak. De V8 Vantage heeft bv. een veel zwaardere koppeling en schakelen vergt toch enige kracht. Ook zeer comfortabel, lekkere V12 brom op de achtergrond. Kortom, lekkere GT.
A27 op en even de paarden laten werken. Onderin genoeg koppel om schakellui te rijden. Maar zodra je op het gas gaat.........mij god! Wat gaat dat af, even vol in 2, 3 en 4 en binnen no-time op zwaar illegale snelheden. Dit gaat zo makkelijk en zo hard, totaal anders dan de V8 Vantage. Daar gebeurt onder de 4000 rpm weinig, maar de V12 uit de DBS is veel elastischer, geen plotselinge explosie maar gewoon van stationair tot rev limit 1 lange acceleratie.
Toen snelweg af en ri. Soest/Lage Vuursche.....jawel, lekker bosweggetjes. Dus stand in Sport en voelde meteen de auto strakker sturen en dempers harder maar nog steeds comfortabel. Gasrespons is super en zodra je op het gas gaat, meteen die snoeiharde acceleratie. Beide ramen op en wat een geluid.......kippevel en rillingen gingen over m'n rug. Wat klinkt dit ding goed. Vonden beide (pa en ik) dat even gas geven klonk als een blaffende hond.
Heb niet heel hard door de bossen konden rijden vanwege de hoeveelheid fietsers, maar duidelijk was dat de auto goed overweg kon met slecht wegdek en hobbels. Drempels ook geen probleem, mits met beleid. Ook de hoeveelheid grip van de 295 brede Pirelli's is geweldig, volgas in 2 door de bocht leverde weinig problemen op. Klein beetje dribbelen maar dat is het ook wel. Ik vond de wegligging beter dan de V8 Vantage, die zelfs kleiner en lichter is. Oja, de keramische remmen. Deze zijn zeer goed te doseren en remmen gewoon hard! Heel hard!
Kortom, vonden beide dat dit 3x zo goed rijdt als een V8 Vantage. Dus pa lief was blij met zijn beslissing.
Toen ik uitstapte heb ik nog 10 min. naar de auto staan staren. De mooiste auto die ook nog eens de beste auto is die ik gereden heb. Ben verliefd en verziekt.
Foto's plaats ik zsm.