SPOED: diff E34 525i M50B25 1991 spervraag

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
HSR
Berichten: 5507
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

SPOED: diff E34 525i M50B25 1991 spervraag

Bericht door HSR » 17 mei 2008, 19:51

Titel zegt 't al. Ik moet even weten wat de standaard overbrenging is daar ik het maar niet kan vinden op het internet. Ik vermoed dat het 3.64 is maar ik wil het echt weten.
Laatst gewijzigd door HSR op 24 mei 2008, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10872
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 17 mei 2008, 19:57

E34 525 TD 2,64
E34 525 TDS 2,64
E34 525 TDSA 2,64
E34 540I M60 2,93
E34 540I M60 A 2,93
E34 530I M60 3,07
E34 530I M60 A 3,15
E34 525 I 3,23 Dit staat ook zo in ETK van BMW.
E34 525 I A 3,23
E34 525 I X 3,38
E34 525I XA 3,38
E34 520I 3,46
E34 525 TDA 3,46
E34 520I A 3,64
E34 M5 3,91
E34 518I A 4,44
E34 518I 4,46

HSR
Berichten: 5507
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 17 mei 2008, 20:01

In hoeverre wijkt een 3.23 af van een 3.64, in termen van toerentallen, verbruik en eindoverbrenging ?


Een E36 M3 sper is geloof ik 3.21, past dit 1 op 1 onder een E34 of moet je dan gaan bricoleren met andere cardanassen ?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 17 mei 2008, 20:05

3.23 van een E36 M3 3.2 is een type 210 sper, net als een M5 sper. Dat gaat dus sowieso niet onder een E34 passen.

Voor toerentallen enz moet je gewoon even rekenen:
http://www.turnzero.com/technical_resou ... calculator

Bakverhoudingen en diff invullen en klaar is kees.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10872
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 17 mei 2008, 20:08

E36 M3 3.0 is 3.15

Allen had ipv zijn 3.73 sper een tijdje een 3.15 diff eronder om dat gerammel uit te sluiten. Dat scheelt wel een stuk in levendigheid. Alle versnellingen zijn dan een stuk langer.

Een 3.23 naar 3.64 zou betekenen dat je ruwweg 12% korter geared.
Dus 3000 toeren bij 100, zou dan 3400 toeren worden.

Deze calculator invullen en je weet per toerental de afwijking tov origineel.

http://www.car-videos.net/tools/speedrpm.asp

Gebruikersavatar
volvoc30
Berichten: 1097
Lid geworden op: 19 dec 2006, 18:35
Locatie: Breda (parel van het zuiden!)

Bericht door volvoc30 » 17 mei 2008, 20:49

Bert ///M3 schreef:3.23 van een E36 M3 3.2 is een type 210 sper, net als een M5 sper. Dat gaat dus sowieso niet onder een E34 passen.

Voor toerentallen enz moet je gewoon even rekenen:
http://www.turnzero.com/technical_resou ... calculator

Bakverhoudingen en diff invullen en klaar is kees.
Momenteel zit er een E34 M5 sperdiff onder de E34, als een E36 M3 3.2 sperdiff ook type 210 is, waarom zou dit dan niet passen?

( hugo op het account van zijn broer )

Gebruikersavatar
volvoc30
Berichten: 1097
Lid geworden op: 19 dec 2006, 18:35
Locatie: Breda (parel van het zuiden!)

Bericht door volvoc30 » 17 mei 2008, 20:52

Joy Jolliffe schreef:E36 M3 3.0 is 3.15

Allen had ipv zijn 3.73 sper een tijdje een 3.15 diff eronder om dat gerammel uit te sluiten. Dat scheelt wel een stuk in levendigheid. Alle versnellingen zijn dan een stuk langer.

Een 3.23 naar 3.64 zou betekenen dat je ruwweg 12% korter geared.
Dus 3000 toeren bij 100, zou dan 3400 toeren worden.

Deze calculator invullen en je weet per toerental de afwijking tov origineel.

http://www.car-videos.net/tools/speedrpm.asp

Volgens mij klopt die berekening niet. Als 3.23 standaard is en er nu een 3.91 onder zit betekend het dat ik nu bij 120 rond de 4000rpm moet draaien, iets wat niet het geval is.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10872
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 17 mei 2008, 20:57

3.23 naar 3.91 is een inkorting van 21 %.

3000 toeren x 1,21 = 3621 toeren.

Die 3000 toeren heb ik zomaar uit de lucht gegrepen. Ik weet het toerental niet wat een 525i bij 100 zou moeten draaien.

:wink:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 17 mei 2008, 21:09

volvoc30 schreef:
Bert ///M3 schreef:3.23 van een E36 M3 3.2 is een type 210 sper, net als een M5 sper. Dat gaat dus sowieso niet onder een E34 passen.

Voor toerentallen enz moet je gewoon even rekenen:
http://www.turnzero.com/technical_resou ... calculator

Bakverhoudingen en diff invullen en klaar is kees.
Momenteel zit er een E34 M5 sperdiff onder de E34, als een E36 M3 3.2 sperdiff ook type 210 is, waarom zou dit dan niet passen?

( hugo op het account van zijn broer )
Als je al een M5 diff hebt, ala.

Kan wel als je het binnenwerk overbouwt. Maar ik denk dat de ophangpunten van een E36 anders zijn, dus dan loop je daar misschien tegen aan.

Heb je het originele diff van die 525i nog?

Wat ik nog eerder zou doen is een M3 E30 sper oid over bouwen in dat huis. Dat is een kwestie van sperklok er in bouwen en klaar is kees. E36 M3 3.0 heeft ook type 188 maar daarbij zit het kroonwiel met M14 bouten vast ipv M12, dus dat past niet. Dan zou je ook het kroonwiel en pignon tandwiel over moeten zetten en dat betekend uitklokken. Iets wat ik aan een expert over zou laten.

HSR
Berichten: 5507
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 18 mei 2008, 13:03

Bert,


Wat je dus zegt is dat ik ook het binnenwerk van een E36 M3 sper over kan (laten) bouwen in mijn oude 525i diff? En op deze manier blijf ik wel gewoon met de normale overbrenging rijden.


Is het ook niet gewoon mogelijk het normale E34 525i diff te laten voorzien van sperplaatjes, 25%?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 18 mei 2008, 13:27

Nee ik zeg dus dat dat juist niet kan lol.

Als jij van je open diff een sperdiff wil maken is dat niet alleen een kwestie van er plaatjes in doen, je moet een hele sperklok hebben omdat daar het mechanisme met de drukringen in zit.

Dat open diff van jou is een type 188. Het gemakkelijkste om daar een sperdiff van te maken is een type 188 sperklok zoeken, daar je eigen kroonwiel op zetten en dan dat in het diff bouwen.

Dan moet je dus een sperklok van een type 188 zoeken. Die vind je oa in E30 groot huis van een 6 cylinder en E30 M3, E36 6 cylinder's.

De enige uitzondering is die van een E36 M3 3.0. Die hebben wel type 188 diffs maar het kroonwiel zit met M14 bouten aan de sperklok vast, bij de andere modellen zit die met M12 bouten vast. Wil je dus zo'n diff gebruiken zal je moeten zorgen dat je de ring goed gecentreerd krijgt, of de gaten in je kroonwiel groter maken en M14 draad tappen.

Maar direct passend is wel het beste natuurlijk. Er worden nog wel eens E30 sperretjes aangeboden type 188 van een E30 M3 op ebay.de of MP, hoeft an sich de wereld niet te kosten.

Je kan ook bijvoorbeeld Bas Roos even bellen. Die heeft vast nog wel een losse sperklok rondslingeren en kan zo'n ding ook voor je in elkaar zetten als je dat wilt.

HSR
Berichten: 5507
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 18 mei 2008, 14:00

Ok, duidelijke uitleg Bert, bedankt daarvoor !!



Is het in dit geval dan niet makkelijker om voor een BMW E32 750iL sper te gaan ? Dit is ook 25% met een 3.15 verhouding en zou schijnbaar 1 op 1 moeten passen op een E34?

Weet iemand daar meer van af?

HSR
Berichten: 5507
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 22 mei 2008, 20:14

Joy Jolliffe schreef:E34 525 TD 2,64
E34 525 TDS 2,64
E34 525 TDSA 2,64
E34 540I M60 2,93
E34 540I M60 A 2,93
E34 530I M60 3,07
E34 530I M60 A 3,15
E34 525 I 3,23 Dit staat ook zo in ETK van BMW.
E34 525 I A 3,23
E34 525 I X 3,38
E34 525I XA 3,38
E34 520I 3,46
E34 525 TDA 3,46
E34 520I A 3,64
E34 M5 3,91
E34 518I A 4,44
E34 518I 4,46

BMW heeft het dus fout. 3.23 klopt echt langs geen kanten. :? :?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 22 mei 2008, 20:57

nee 3,23 moet wel goed zijn denk ik.

Grotere wielen als een E36 325i. Dus komen je verhoudingen bij een E34 met een M50 motor redelijk hetzelfde uit als een E36 325i die 3.15 heeft.

HSR
Berichten: 5507
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 22 mei 2008, 21:27

Bert ///M3 schreef:nee 3,23 moet wel goed zijn denk ik.

Grotere wielen als een E36 325i. Dus komen je verhoudingen bij een E34 met een M50 motor redelijk hetzelfde uit als een E36 325i die 3.15 heeft.

Nee, na vet lang zoeken erachter gekomen dat mijn E34 en 3.74 diff had. Kennelijk een of ander raar tussenmaatje. :?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 22 mei 2008, 21:37

Dan snap ik jou eerste probleem met dat 3.91 diff niet. Dat is maar iets korter als 3.73 namelijk.

3,73 is wat er op de E34 525i met M20 motor zat, want die hebben een bak met 1:1 in 4, waar de bakken aan een M50 1:1 als 5 hebben.

Dus kan wel als je een M20 motor hebt. Met een M50 motor zou je 3.23 moeten hebben.

Of ze hebben een M50 motor aan de oudere overdrive bak gezet van een M20, misschien motorswap gedaan.

HSR
Berichten: 5507
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 22 mei 2008, 21:42

Bert ///M3 schreef:Dan snap ik jou eerste probleem met dat 3.91 diff niet. Dat is maar iets korter als 3.73 namelijk.

3,73 is wat er op de E34 525i met M20 motor zat, want die hebben een bak met 1:1 in 4, waar de bakken aan een M50 1:1 als 5 hebben.

Dus kan wel als je een M20 motor hebt. Met een M50 motor zou je 3.23 moeten hebben.

Of ze hebben een M50 motor aan de oudere overdrive bak gezet van een M20, misschien motorswap gedaan.
Nee, het is een M50. Ik vond het ook vreemd maar kwa verbruik was er echt een groot verschil tussen 3.91 en standaard. Duidelijk is het allemaal niet meer.

Eerst de koppeling vervangen, dan puzzelen we verder. De E34 stinkt nu nog naar frictieplaat.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 22 mei 2008, 22:06

Hoeveel toeren reed je origineel bij 120 in 5 dan?

Met een oudere bak van een M20 motor + 3.73 zou je aan 3200 RPM zitten. Met 3.91 zou dat 3400 RPM zijn oid. Lijkt mij niet uitmaken.

Als jij een nieuwere bak zou hebben die op een M50 hoort dan zou je met 3.73 zo'n 3800 RPM draaien in 5, top met 6500 RPM 200 km/u. Met 3.91 zou dat 4200 RPM zijn met een top van ongeveer 190.

Rij je een M50 motor met zijn eigen aandrijflijn + 3.23 diff dan zou je bij 120 in 5 op 3400 RPM moeten zitten, met een top van +/- 235.

HSR
Berichten: 5507
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 23 mei 2008, 03:13

Bert ///M3 schreef:Hoeveel toeren reed je origineel bij 120 in 5 dan?

Met een oudere bak van een M20 motor + 3.73 zou je aan 3200 RPM zitten. Met 3.91 zou dat 3400 RPM zijn oid. Lijkt mij niet uitmaken.

Als jij een nieuwere bak zou hebben die op een M50 hoort dan zou je met 3.73 zo'n 3800 RPM draaien in 5, top met 6500 RPM 200 km/u. Met 3.91 zou dat 4200 RPM zijn met een top van ongeveer 190.

Rij je een M50 motor met zijn eigen aandrijflijn + 3.23 diff dan zou je bij 120 in 5 op 3400 RPM moeten zitten, met een top van +/- 235.

Neen, met huidig diff draai ik om en nabij de 2500 toeren bij 120 in zijn 5.

Vermeend heb ik dus een afwijkende vbak?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 23 mei 2008, 11:41

Als ik het uitreken, dan kom je met een bak van een M20 motor en een 3.23 diff idd op 2500 toeren.

Raar dat ze die combi hebben dan. Misschien heb jij net een overgansmodel oid?

HSR
Berichten: 5507
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 23 mei 2008, 12:50

Bert ///M3 schreef:Als ik het uitreken, dan kom je met een bak van een M20 motor en een 3.23 diff idd op 2500 toeren.

Raar dat ze die combi hebben dan. Misschien heb jij net een overgansmodel oid?

Hmmz, vreemde bedoeling. Ik had namelijk wel een groot huis diff. Lijkt er dus op dat het een M50 is met M20 aandrijflijn.

Bert,

ik begrijp er echt helemaal geen zak meer van en voor ik het weet bestel ik zo dus verkeerde onderdelen. Ik pm je even mijn vin-nummer. Mogelijk dat je dan duidelijkheid kan krijgen ?

HSR
Berichten: 5507
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 24 mei 2008, 11:06

Heb een E34 3.64 535i sper gevonden. Nu viel het mij op dat het sper redelijk olie-achtig en ''vochtig'' is aan de buitenkant. Kennelijk lekt/zweet het sper wat langs de asdichtingen. Is dit een erg kwalijke zaak?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 24 mei 2008, 13:24

Nou goed is het niet natuurlijk. Het kan ook komen doordat er te veel olie in zit, dat heb ik ook eens gehad.

Ik zou er gewoon even nieuwe seals in doen, kost 15 euro oid bij de dealer. Meteen even nieuwe olie er in en klaar ben je. Je wil tenslotte geen auto op de baan die olie lekt.

HSR
Berichten: 5507
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 24 mei 2008, 22:45

Bert ///M3 schreef:Nou goed is het niet natuurlijk. Het kan ook komen doordat er te veel olie in zit, dat heb ik ook eens gehad.

Ik zou er gewoon even nieuwe seals in doen, kost 15 euro oid bij de dealer. Meteen even nieuwe olie er in en klaar ben je. Je wil tenslotte geen auto op de baan die olie lekt.
Heb het sper gekocht en goed bekeken. Het zweet er gewoon wat langs zoals een oude motor ook langs de dichtingen en bouten zweet. No big deal, lijkt mij.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10872
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 24 mei 2008, 23:06

Neuh, dat hebben er zoveel. Versnellingsbak idem.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten