Benzineprijs

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Hansv (Hans van Velzen)

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 23 mei 2008, 18:26

Ha, die Maurice;

De overheid die in verkoopprijzen ingrijpt om de exorbitante winsten van de fabrikant in te perken klinkt mij niet bepaald in de oren als een overwinning voor het in de Joe Naait't Steeds zo veelgeprezen kapitalisme....

Maus335i

Bericht door Maus335i » 23 mei 2008, 18:58

Hansv (Hans van Velzen) schreef:Ha, die Maurice;

De overheid die in verkoopprijzen ingrijpt om de exorbitante winsten van de fabrikant in te perken klinkt mij niet bepaald in de oren als een overwinning voor het in de Joe Naait't Steeds zo veelgeprezen kapitalisme....
Die was al weg toen de Federal Reserve zich ging bemoeien met de kredietcrisis en bijna 1000 miljard dollar in de financiele sector pompte. Ze willen er alles aan doen om een (zware) recessie te voorkomen.

En wat doen wij hier? Belasting verhogen terwijl de consument de hand op de knip al houdt. Lastig :)

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 23 mei 2008, 19:24

Maurice Graber schreef:I love America!

Kijk, die Amerikanen heb je tenminste iets aan. Zonet zag ik een stukje debat op RTL Z tussen Exxon (de amerikaanse Shell, grootste ter wereld) en het Amerikaanse congres. Exxon werd even op het matje geroepen over de exorbitante winsten. In 2006 maakte dit bedrijf 20 miljard winst, afgelopen jaar bijna 45 miljard ondanks toenmalige protesten vanuit het congres.

Het leek er op dat het congres van plan is dwangmaatregelen te nemen om de winsten van Exxon in te perken door de benzineprijs te laten zakken. De consument wordt genaaid en de regering grijpt dus in.

Wat doet ónze regering voor het volk?
Je kan je anders afvragen of het een goede ontwikkeling is.

Ik weet niet of je zelf ondernemer bent, maar wat zou je er van zeggen als morgen de overheid bij je op de stoep staat en tegen je zegt dat de prijzen van jou product ook maar omlaag moeten omdat de nederlandse bevolking het al zwaar genoeg heeft?

45 miljard winst is veel als je alleen naar het getal kijkt. Maar als je kijkt hoe groot Exxon internationaal is dan vind ik het wel mee vallen. Als je de stijging van 20 naar 45 miljard euro nog even afzet tegen het koersverlies van de USD dan valt die verhoging ook veel lager uit. Vergelijk je zulke cijfers met andere bedrijfstakken, bijvoorbeeld een bedrijf als Microsoft of Philip Morris die hebben ook wel iets van 15-20 miljard winst per jaar.

GTRene

Bericht door GTRene » 23 mei 2008, 19:50

zit jij ook niet in de olie Bert? booreiland iets of ben jij dat niet...euhm heb jij aandelen daarin? :lol: :wink:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 23 mei 2008, 20:40

Had ik ze maar, 1% van Exxon doe ik het wel voor :wink:

Joy

Bericht door Joy » 23 mei 2008, 20:51

Vandaag nog met de manager van een tankstorage gesproken. Die gaf ook aan dat de olieprijzen nog lang gaan stijgen. Die 200 dollar per vat gaat gewoon de harde realiteit worden. In Iran zijn ze nu oude olietankers vol aan het gooien met ruwe olie, en die laten ze gewoon liggen om straks te profiteren van de prijsstijging.

Voor m'n gevoel zijn we nu op een keerpunt beland. De autoindustrie heeft de laatste jaren de meest waanzinnige motorvermogens ooit op de markt gebracht. Dat zie ik niet meer overtroffen gaan worden in de toekomst. Je ziet nu al dat bepaalde automerken niet best meer verkopen. Volvo-dealer bij ons bijvoorbeeld, die schrijven nu 120000 euro af op hun occasions om ze maar kwijt te raken.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 23 mei 2008, 21:07

Ach, dat zeiden ze in de jaren 70 ook toen de olie crisis een feit was.......................en de wereld draaide door.............................

Momenteel is het nog nooit zo interessant geweest om oude olie velden te gaan exploiteren die niet meer rendabel waren, die worden dat namelijk in snel tempo nu wel gezien de prijs ontwikkeling.

De PK race zal echt niet stoppen, er zullen altijd mensen zijn die meer willen en dat ook makkelijk kunnen betalen. De vraag blijft, het aanbod volgt vanzelf. En lukt het niet meer met benzine, ach dan is het straks een elektrieke kar, of waterstof, vul maar in, maar doorgaan zal het..................................

Maus335i

Bericht door Maus335i » 23 mei 2008, 21:28

Bert ///M3 schreef:
Maurice Graber schreef:I love America!

Kijk, die Amerikanen heb je tenminste iets aan. Zonet zag ik een stukje debat op RTL Z tussen Exxon (de amerikaanse Shell, grootste ter wereld) en het Amerikaanse congres. Exxon werd even op het matje geroepen over de exorbitante winsten. In 2006 maakte dit bedrijf 20 miljard winst, afgelopen jaar bijna 45 miljard ondanks toenmalige protesten vanuit het congres.

Het leek er op dat het congres van plan is dwangmaatregelen te nemen om de winsten van Exxon in te perken door de benzineprijs te laten zakken. De consument wordt genaaid en de regering grijpt dus in.

Wat doet ónze regering voor het volk?
Je kan je anders afvragen of het een goede ontwikkeling is.

Ik weet niet of je zelf ondernemer bent, maar wat zou je er van zeggen als morgen de overheid bij je op de stoep staat en tegen je zegt dat de prijzen van jou product ook maar omlaag moeten omdat de nederlandse bevolking het al zwaar genoeg heeft?

45 miljard winst is veel als je alleen naar het getal kijkt. Maar als je kijkt hoe groot Exxon internationaal is dan vind ik het wel mee vallen. Als je de stijging van 20 naar 45 miljard euro nog even afzet tegen het koersverlies van de USD dan valt die verhoging ook veel lager uit. Vergelijk je zulke cijfers met andere bedrijfstakken, bijvoorbeeld een bedrijf als Microsoft of Philip Morris die hebben ook wel iets van 15-20 miljard winst per jaar.
Ik ben zelf ondernemer en ik zou het inderdaad niet pikken als ze mijn winsten willen beperken. Maar datzelfde doet de Opta met KPN ook en je hebt het (helaas) maar gewoon te slikken. Als grootste leverancier heeft Exxon een heel belangrijk wapen in handen dat strijd met economische en maatschappelijke belangen. Inflatie, recessie en verzin zo nog tig woorden die afhankelijk zijn van olie. Exxon is er zelf ook bij gebaat dat de consument blijft besteden en niet de auto straks laat staan. Zij zijn die eerste die op hun gat gaan (al denken aandeelhouders daar vaak anders over).

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 23 mei 2008, 21:59

Opta is een ander verhaal, die bestrijd oa concurrentievervalsing, en richt zich niet op 1 bedrijf. Ik zie dat ook anders als dat verhaal over Exxon van de laatste dagen.

Wat bereik je als je als regering de winst van bijvoorbeeld een oliemaatschappij gaat inpalmen? Het nieuwbericht omtrend die laatste discussie heeft het over een voorstel voor extra belasting over de winst van Exxon. Maar daar maak je de benzineprijs aan de pomp niet goedkoper mee, als je winst gaat drukken als regering van een oliemaatschappij door extra belasting te heffen is het laatste wat ze doen wel hun productptijs goedkoper maken. Je drukt misschien de winst van Exxon deels maar die komen daar heus wel weer uit. Alleen pak je de aandeelhouders, dus degene die hun spaargeld er in hebben zitten. Het lagere personeel die als gevolg van die winstdrukking een lagere loonstijging zullen zien. Voor de gewone man die benzine koopt veranderd er waarschijnlijk niks. De laatst lachende is de regering van de VS die wat meer kruisraketten op Irak afschieten kan.

Link naar nieuwsbericht:
http://www.mailtribune.com/apps/pbcs.dl ... /805030317

Aangezien het bij de oliepijs om een wereldwijde markt gaat denk ik niet dat die aan veel verandering onderhevig zal zijn als de USA belasting gaat heffen over de winst van Exxon. Op een wereldwijde schaal zou het wel eens averrechts kunnen werken zelfs, als je producenten meer gaat belasten en dus op kosten jaagt zal de prijs eerder stijgen als dalen :)

Roel SpeedCars

Bericht door Roel SpeedCars » 23 mei 2008, 22:04

Zojuist de Subaru Mini Jumbo weer volgegooid voor 1.495 de liter :) en dat is dan goedkoop tov de reguliere pomp :shock:

Jochem Vaartjes

Bericht door Jochem Vaartjes » 28 mei 2008, 11:35

Ik heb gisteren bij de BP in Cothen mijn auto gevuld met Super 98 voor maar liefst 1,715 per liter!

Dat is voor mij een nieuw record!

Stéphane

Bericht door Stéphane » 28 mei 2008, 12:44

Bij mij vandaag ook, zoiets Jochem! Bij de BP in Woerden Ultimate voor €1,778/liter. Gaat helemaal nergens meer over :shock:

Paar weken geleden was het met €1,58 al gekkenhuis wat mij betreft :oops:

allen

Bericht door allen » 28 mei 2008, 12:48

Vanavond eens kijken wat de lokale bp me rekent. Vrees het ergste...

Jochem Vaartjes

Bericht door Jochem Vaartjes » 28 mei 2008, 12:56

Stéphane schreef:Bij mij vandaag ook, zoiets Jochem! Bij de BP in Woerden Ultimate voor €1,778/liter. Gaat helemaal nergens meer over :shock:

Pffft dan heb ik nog mazzel gehad! De 2 euro (voor super 98) gaan we nog wel halen voor het einde van het jaar! Als dat gebeurt koop ik een scooter en regenjas voor woon-werk verkeer. :)

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 28 mei 2008, 13:13

Vanochtend de tank weer volgegooid voor € 1,414 de liter ( Diesel )
:shock:
Ach, ik kan het nog steeds betalen. :lol:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 28 mei 2008, 14:04

Jochem Vaartjes schreef:
Stéphane schreef:Bij mij vandaag ook, zoiets Jochem! Bij de BP in Woerden Ultimate voor €1,778/liter. Gaat helemaal nergens meer over :shock:

Pffft dan heb ik nog mazzel gehad! De 2 euro (voor super 98) gaan we nog wel halen voor het einde van het jaar! Als dat gebeurt koop ik een scooter en regenjas voor woon-werk verkeer. :)
Die 2 euro gaan we over 2 maanden al halen als het zo doorstijgt lol.

Tristan

Bericht door Tristan » 28 mei 2008, 14:09

Hoorde vanochtend dat 3/4 naar de staatskas gaat. :shock: Ook zullen de transportbedrijven gaan staken tegen de overheid.

Oja, gister ook voor 1,76 BP 98 getankt. :o

PeterB

Bericht door PeterB » 28 mei 2008, 14:23

90 x 1,52....

Ehm, Ultimate diesel.

Is weer goed voor 1100 km ( of 2 dagen :wink: )

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 28 mei 2008, 14:45

Tristan schreef:Hoorde vanochtend dat 3/4 naar de staatskas gaat. :shock: Ook zullen de transportbedrijven gaan staken tegen de overheid.
Benzine (1.656 - (1.656 /1.19 - 0.69724) )/1.656= 58%
Diesel (1.479 - (1.479 /1.19 - 0.37) )/1.479 = 41%

Transporteurs moeten niet zeuren, die berekenen de brandstofkosten toch gewoon door. Bovendien horen ze niet te zeuren tegen de overheid want de stijging is niet haar schuld. Waarom staakten ze niet toen de overheid de accijns in januari met 1 cent verhoogde? Nu staken tegen de overheid omdat de olieprijs de prijzen opdrijft is gewoon dom.

Tristan

Bericht door Tristan » 28 mei 2008, 15:07

Geelhoed schreef:
Tristan schreef:Hoorde vanochtend dat 3/4 naar de staatskas gaat. :shock: Ook zullen de transportbedrijven gaan staken tegen de overheid.
Benzine (1.656 - (1.656 /1.19 - 0.69724) )/1.656= 58%
Diesel (1.479 - (1.479 /1.19 - 0.37) )/1.479 = 41%

Transporteurs moeten niet zeuren, die berekenen de brandstofkosten toch gewoon door. Bovendien horen ze niet te zeuren tegen de overheid want de stijging is niet haar schuld. Waarom staakten ze niet toen de overheid de accijns in januari met 1 cent verhoogde? Nu staken tegen de overheid omdat de olieprijs de prijzen opdrijft is gewoon dom.
Hoe weet jij dat nou. Zijn een hoop bedrijven die vaste contracten hebben waarbij de brandstofkosten niet variabel zijn. Is wel wat marge ingecalculeerd, maar zijn natuurlijk niet uitgegaan van deze snelle stijging. Verder kan de overheid wel degelijk de brandstofprijzen beinvloeden. Kwartje van Kok kan er allang af en de komende accijnsstijging van 3ct kunnen ze nu ook wel achterwege laten. De staatskas wordt ruim genoeg gevult dit moment.

Eric H

Bericht door Eric H » 28 mei 2008, 15:15

@Geelhoed :

Hoor veel mensen omerkingen plaatsen in de trent van "in dat en dat land is de brandstof veel goedkoper,".
Kun jij inzichtelijk maken waardoor die prijsverschillen er zijn, en hoe de buitenlandse overheden dit opgelost hebben.

Bijvoorbeeld in Duitsland is de brandstof over het algemeen goedkoper, betalen ze voor zo ver ik weet geen BPM.
Hoe komt de overheid dan toch aan z'n inkomsten uit het autobezit van de inwoners ?

Hoop dat ik mijn vraag een beetje duidelijk gesteld heb. :oops:

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 28 mei 2008, 15:25

Tristan schreef: Hoe weet jij dat nou. Zijn een hoop bedrijven die vaste contracten hebben waarbij de brandstofkosten niet variabel zijn. Is wel wat marge ingecalculeerd, maar zijn natuurlijk niet uitgegaan van deze snelle stijging.
Da's dan slecht ondernemerschap, of ondernemersrisico zo je wilt.
Tristan schreef: Verder kan de overheid wel degelijk de brandstofprijzen beinvloeden. Kwartje van Kok kan er allang af en de komende accijnsstijging van 3ct kunnen ze nu ook wel achterwege laten. De staatskas wordt ruim genoeg gevult dit moment.
Kwartje van Kok is er al af, en de accijns op diesel is veel te weinig.
37 cent vs 69 terwijl diesel veel vervuilender is....

@EHA Sommige landen geven zelfs subsidie op brandstof om de economie een duw te geven, Turmenistan venezuela en Indonesie bijvoorbeeld. Indonesie stap daar nu vanaf want 13% van de bregroting was toch wel wat veel.
De VS heeft een vergelijkbaar beleid, lage accijnzen op brandstof voor economische groei. Tja je ziet wat daarvan komt. Oorlog, geen sociale zekerheid, geen milieubeleid.

Luxemburg verdient veel geld aan het tanktoerisme en omdat het zo klein is kan men met een lage accijns af.

Eric H

Bericht door Eric H » 28 mei 2008, 15:29

Okee, dat van Luxemburg snap ik nog, maar hoe zit het dan met Duitsland....

Iemand anders op het forum die inzichtelijk kan maken hoe het stelsel daar in elkaar zit.
Misschien andere sociale voorzieningen die bij ons de normaalste zaak van de werled zijn, maar die ze daar niet hebben, en dus niet hoeven te financieren uit belasting en accijnsopbrengsten ??

skinnybmw

Bericht door skinnybmw » 28 mei 2008, 15:53

Geelhoed schreef:
Tristan schreef: Hoe weet jij dat nou. Zijn een hoop bedrijven die vaste contracten hebben waarbij de brandstofkosten niet variabel zijn. Is wel wat marge ingecalculeerd, maar zijn natuurlijk niet uitgegaan van deze snelle stijging.
Da's dan slecht ondernemerschap, of ondernemersrisico zo je wilt.
Tristan schreef: Verder kan de overheid wel degelijk de brandstofprijzen beinvloeden. Kwartje van Kok kan er allang af en de komende accijnsstijging van 3ct kunnen ze nu ook wel achterwege laten. De staatskas wordt ruim genoeg gevult dit moment.
Kwartje van Kok is er al af, en de accijns op diesel is veel te weinig.
37 cent vs 69 terwijl diesel veel vervuilender is....

@EHA Sommige landen geven zelfs subsidie op brandstof om de economie een duw te geven, Turmenistan venezuela en Indonesie bijvoorbeeld. Indonesie stap daar nu vanaf want 13% van de bregroting was toch wel wat veel.
De VS heeft een vergelijkbaar beleid, lage accijnzen op brandstof voor economische groei. Tja je ziet wat daarvan komt. Oorlog, geen sociale zekerheid, geen milieubeleid.

Luxemburg verdient veel geld aan het tanktoerisme en omdat het zo klein is kan men met een lage accijns af.
Kwartje is er al af??? Wanneer is dat gebeurt dan?

k33z

Bericht door k33z » 28 mei 2008, 15:55

Het kwartje van kok terug e.d. zijn allemaal korte termijn oplossingen.

Probleem is gewoon dat de olievoorraad op raakt en dat het steeds duurder wordt nieuwe voorraden te verkrijgen.

Plaats reactie