Afgelopen zondag 4 mei had de Colin Chapman Racing Club (CCRC) haar tweede evenement als onderdeel van de DNRT race series op Assen. De weergoden waren hen gunstig gestemd met stralend, zonnig weer – een welkome verandering na het vorige uitstapje in april!
Helaas was de opkomst mager te noemen omdat tegelijkertijd de belangrijkste kitcar show in de UK gaande was. Een grote hoeveelheid van de CCRC deelnemers heeft commerciele interesse in deze branche en moest daar aanwezig zijn. Twee nieuwe deelnemers hadden hun auto’s niet op tijd klaar, maar hebben toch de benodigde kms afgelegd om er toch bij te zijn…goede inspanning!
Ondanks de ontbrekende collega’s waren er veel mensen die de groep kwam ondersteunen. Voornamelijk KCC (Nederlandse Kitcar Club)-mensen die met hun straatlegale versies langskwamen waarmee de CCRC de baan op gaat. Een kans voor hun om een tourrit te regelen inclusief spektakel!
Vrijdagavond begon met de gebruikelijke pre-evenement verzameling waar alles klaar werd gezet en de bijhorende gebaren al de ronde deden. Na veel gezelligheid, met ook sommige deelnemers van de Caterham klasse, was het tijd om ons terug te trekken naar de campers/ tenten en nachtrust te zoeken.
Zaterdagochtend begon met de inschrijving en keuringen, die zonder problemen zijn verlopen. Harm Boerma (RAW Striker/ CBR-1100), Peter Köhler (eigenbouw/ YZF-R1) en Jon Tarry (RAW Striker/ ZX12-R) namen hun plaatsen in de paddock in samen met de Westfield en Caterham auto’s om de baan op te gaan.
De training verliep zonder problemen; de eerste keer dat de deelnemers op dit (recentelijk vernieuwde) circuit hebben gereden. De eerste serie van bochten hebben zeker voor nogal wat vraagtekens gezorgd wat betreft de snelste manier om er doorheen te rijden. Allemaal onderdeel van de lol die er zeker in deze raceserie uit te halen is.
Na de benodigde setup aanpassingen en cooling-off periode (ondanks de koele wind was het zeker warm te noemen!) ging de kwalificatiesessie van start. Jon Tarry heeft uiteindelijk de snelste tijd geklokt, Harm Boerma kwam op de tweede plaats en op de derde plaats Peter Köhler. Op zich niet verbazingwekkend gezien de verschillen in power output - respectievelijk 180pk, 160pk en 150pk.
Helaas dienden bij terugkomst in de paddock de eerste pechvogels zich al aan. Peter Köhler was al vroeg naar binnen gekomen met wegliggingsproblemen wat al snel een gebroken draagarm bleek te zijn. Gelukkig kon het snel gedemonteerd worden en reed hij vlug naar huis (hij woont in de buurt) om de benodigde reparaties te doen. Hij zou snel moeten zijn om op tijd te zijn voor de eerste race.
Jon Tarry had koelingsproblemen (wat achteraf een gebroken waterpomp bleek te zijn) waardoor de olie- en watertemperaturen omhoog sprongen. Na discussie met de groep werd er geconcludeerd dat er weinig aan te doen was behalve hier rekening mee te houden tijdens de races.
Zo begon de eerste race van 12-ronden, helaas zonder Peter Köhler die het niet op tijd heeft kunnen redden voor de start. De organisatie had besloten om de aparte klasses afzonderlijk te laten starten om de kans minder groot te laten zijn dat men elkaar in de weg zou rijden. Bij de start pakte Jon Tarry de leiding en liep snel uit ten opzichte van Harm Boerma. Redelijk snel kwamen enkele auto’s van de andere klasses in problemen en werd er veel met gele vlaggen gezwaaid. Dit escaleerde ongeveer halverwege in de race toen een Westfield motor in rook opging en veel olie op de baan achterliet. De consequentie hiervan was een code-60 situatie, zo genoemd omdat er dan op de gehele baan een maximale snelheid van 60 km/h van toepassing is. Helaas had Harm Boerma de vlaggen niet op tijd gezien en is op volle snelheid doorgereden, resultaat een zwarte vlag. Toch kon hij gelukkig - na een klein praatje van de baancommissaris - weer verder. Peter Köhler had in de tussentijd zijn reparaties gedaan en was slim genoeg om de baan op te gaan op zoek naar punten, ondanks veel achterstand. Drie rondes voor het einde was het oliespoor opgeruimd en is de race weer van start gegaan. Uiteindelijk heeft Jon Tarry de eerste plek gepakt, gevolgd door Harm Boerma en Peter Köhler.
Na terugkomst in de pits bleek Jon Tarry een oliedop te hebben die in de laatste ronde het hazepad had gekozen. Helaas was er geen vervanging en na veel discussie en uitwisselen van erg inventieve ideeën besloot hij om zich terug te trekken en de motor heel te houden voor een andere dag.
Race twee ging vervolgens van start met Harm Boerma die dit keer de leiding pakte en uitliep op Peter Köhler. Ze konden hun weg tussen de andere auto’s goed vinden en Harm Boerma is toch uiteindelijk redelijk ver omhoog geklommen in de aparte Westfield klasse. Uiteindelijk pakte Harm Boerma de eerste plaats en had Peter Köhler weer een solide tweede plaats.
Even rekenen en dan blijkt dat het duidelijk te zien is dat solide prestaties toch erg belangrijk zijn want Peter Köhler leidt op dit moment de kampioenschap. Kijk op de CCRC website (http://www.ccrc.nl) voor de volledige uitslag.
Zo eindigde het tweede raceweekend voor de CCRC. We kijken allemaal uit naar het Super Race Weekend in Zandvoort op 14 & 15 juni. Dit belooft veel aangezien er potentieel negen deelnemers zijn die mee gaan rijden. Ook bestaande race auto’s worden (o.a.) uit Engeland gehaald om potentiële CCRC deelnemers de kans te geven om op een laagdrempelige en goedkope manier in te kunnen stappen. Dit, samen met de extra enthousiastelingen die al bezig zijn om een auto klaar te zetten voor 2009, belooft veel goeds voor deze gezellige club autosport gekken.
Voor meer informatie, foto’s en uitslagen, kijk op http://www.ccrc.nl
Uitslag race 1
1e: 69 - Jon Tarry (RAW Striker / ZX-12R)
2e: 70 - Harm Boerma (RAW Striker / CBR-1100)
3e: 77 - Peter Köhler (eigenbouw / YZF-R1)
Uitslag race 2
1e: 70 - Harm Boerma (RAW Striker / CBR-1100)
2e: 77 - Peter Köhler (eigenbouw / YZF-R1)
DNS: 69 - Jon Tarry (RAW Striker / ZX-12R)
wedstrijd verslag CCRC race 4 mei Assen
- peter kohler
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 24 jan 2008, 22:41
- Locatie: makkinga
- peter kohler
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 24 jan 2008, 22:41
- Locatie: makkinga
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten