Help, m'n racer rot weg...

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
M@rcel

Help, m'n racer rot weg...

Bericht door M@rcel » 19 mei 2008, 13:45

Vorige week na een hele lange tijd mijn E30 325i racer weer eens met een bezoekje vereerd..
Sinds december 2006 heb ik haar wegens tijdgebrek laten schorsen en staat zij geparkeerd in een soort openbare garage zonder muren, maar wel achter eeen hekwerk.
Af en toe reed ik er wel eens langs om haar eventjes te bekijken, en zag dat de stoflaag dikker en dikker werd.
Vorige week besloten om haar maar eens snel evetjes met wat water af te spoelen en eventjes te laten draaien.
Toen ik die stoflaag eraf spoot, zag ik tot mijn grote schrik allemaal roestplekken zitten thv de laspunten van mijn rolkooi :shock:
Dus voor en achter op het dak, op de a-stijl etc.

Vraag me dus af waar dat vandaan komt, van binnenuit of is door het plaatsen van de kooi ook de buitenzijde van mijn plaatwerk beschadigd?
Kooi had ik met rode Hammerite geverfd...zo ver ik er in die hoekjes ook bij kon komen.

Misschien matig laswerk?

Wie heeft een idee, en wat kan ik nu het beste doen?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 19 mei 2008, 13:52

Waar roest hij dan precies? Bij de verstevingsplaatsen of waar ze de kooi aan elkaar gelast hebben?

Lijkt me niet dat je lakwerk aan de buitenkant mag beschadigen met inbouw van een rolkooi. Ik heb die van mij toen van binnen gespoten en als je kijkt waar ze dan de buizen aan elkaar gezet hebben, daar zaten wel wat spatten aan de binnenkant, maar geen lak er af oid.

Maar het kan idd aan het laswerk liggen, buitenkant te heet geworden oid.

Mooi excuus om hem wit te spuiten :wink:

M@rcel

Bericht door M@rcel » 19 mei 2008, 14:00

Precies op de plekken waar de kooi aan mijn carrosserie gelast is, dus bv op de A-stijl ergens halverwege. Vooraan op mijn dak twee plekken net boven m'n voorruit.

Wit is een optie ja :wink:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 19 mei 2008, 14:06

Hmm, klinkt nie goe nie.
Ik vroeg me dat altijd af trouwens, ze bouwen een kooi in, met buizen die al zijn voorzien van vliegroest. De buizen aan de binnenzijde en op aansluitpunten behandelen kan niet meer als 't er eenmaal in zit. Maar normaal gesproken roest een kooi later weg dan de auto, zegt men.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 19 mei 2008, 14:08

Oh zo op die manier.

Ja dan is het logisch. Dat staal van je A stijl word heet met het lassen. Misschien niet direct de lak er af maar het zal na verloop van tijd wel loslaten idd. En dan krijg je roest.

Volgens mij kan je dat wel beperken door met TIG te lassen ipv MIG, omdat je de omliggende delen minder verwarmd maar dan kan je er weer niet bij op sommige plaatsen.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 19 mei 2008, 14:21

Dennis Cavallino schreef:Hmm, klinkt nie goe nie.
Ik vroeg me dat altijd af trouwens, ze bouwen een kooi in, met buizen die al zijn voorzien van vliegroest. De buizen aan de binnenzijde en op aansluitpunten behandelen kan niet meer als 't er eenmaal in zit. Maar normaal gesproken roest een kooi later weg dan de auto, zegt men.
Wat jij nu zegt is exact de reden dat je een auto met een rolkooi nooit in een loogbad mag gooien, alleen stralen. Want dan loop je de kans dat de vloeistof in de buizen blijft staan en dan rot idd je kooi van binnen weg.

Je krijgt een kooi toch nooit helemaal roestvrij als je het mij vraagt tenzij je een chassis in de primer dipt. Jij kan namelijk nooit meer overal bij met spuiten of met verven, zelfs niet als je hele chassis kaal is. Dan pak je de meeste punten nog wel maar bijvoorbeeld de verbindingen naar de voorpoten enz blijven meestal toch deels onbehandeld omdat je met spuitschaduw te maken hebt.

Ik denk wel dat er manieren voor zijn om de binnenkant van de buizen 100% roestvrij te houden, bijvoorbeeld plastic injectie. Maar een gemiddeld competitie chassis gaat maar een paar jaar mee dus ik denk dat het voordeel gewoon niet tegen de kosten opweegt.

Komt bij dat de meeste kooien in principe gewoon van hoogwaardig staal zijn, bij mij zijn het ST52 buizen. Daar hangt een hele DIN standaard aan vast en word ook gebruikt in allerlei leidingwerk in fabrieken enz. Die leidingen zijn ook haast nooit van binnen gecoat en gaan ook jaren mee. Dus ik denk dat het wel los loopt met roesten van binnen :)

GTRene

Bericht door GTRene » 19 mei 2008, 14:23

en wat voor ondergrond staat ie? is dat beton of tegels of grind of gras? in de laatste 2 vooral roest door op-trekkend vocht :roll: man, ik had toen voor een maand een auto ergens neergezet, dus ik blij, maar dat ding stond op het gras/grind pff je kon de roest zien komen :lol: maarja dat was al eeuwen terug toen de auto's nog niet zo roestbestendig waren als nu :wink: maar goed van geleerd, nooit meer parkeren op zo'n ondergrond, althans niet langdurig!

M@rcel

Bericht door M@rcel » 19 mei 2008, 14:25

Is het raadzaam om die plekken roestvrij te schuren en dan te behandelen (tijdelijk, want ik heb nu echt geen tijd om die auto te gaan strippen en te laten spuiten), of heeft dat helemaal geen nut omdat het van binnenuit komt?

Vind het overigens wel vreemd. Ik dacht dat carports e.d. altijd beter om te parkeren waren, omdat het lekker door kan luchten...?
Laatst gewijzigd door M@rcel op 19 mei 2008, 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.

M@rcel

Bericht door M@rcel » 19 mei 2008, 14:26

GTRene schreef:en wat voor ondergrond staat ie? is dat beton of tegels of grind of gras? in de laatste 2 vooral roest door op-trekkend vocht :roll: man, ik had toen voor een maand een auto ergens neergezet, dus ik blij, maar dat ding stond op het gras/grind pff je kon de roest zien komen :lol: maarja dat was al eeuwen terug toen de auto's nog niet zo roestbestendig waren als nu :wink: maar goed van geleerd, nooit meer parkeren op zo'n ondergrond, althans niet langdurig!
Hij staat op asfalt geparkeerd Rene...het tocht lekker door daar...maar bij stevige regenbuien denk ik wel dat de druppels de auto kunnen bereiken.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 19 mei 2008, 14:30

Denk het wel. Hoe zit het aan de binnenkant van je A stijl dan bijvoorbeeld?

Wat ik namelijk denk is dat de lak haarscheuren gekregen heeft door de hitte oid en dat er daardoor vocht tussen gekomen is. Dan zit het onder je lak maar komt het niet van binnen.

M@rcel

Bericht door M@rcel » 19 mei 2008, 14:35

Heb ik eigenlijk nog niet goed kunnen bekijken doordat het al donker begon te worden. Zal aan het einde van de middag er weer eventjes langs gaan.

Die stoflaag die er overheen lag was overigens wel een beetje vochtig/vettig leek het wel, niet mooi droog zoals in een afgesloten garage zeg maar

GTRene

Bericht door GTRene » 19 mei 2008, 14:38

Marcel van Meerbeek schreef:Heb ik eigenlijk nog niet goed kunnen bekijken doordat het al donker begon te worden. Zal aan het einde van de middag er weer eventjes langs gaan.

Die stoflaag die er overheen lag was overigens wel een beetje vochtig/vettig leek het wel, niet mooi droog zoals in een afgesloten garage zeg maar
ja maar wat is de ondergrond dan? tegels? dan heb je ook wat optrekkend vocht wat bij lange stilstand condens geeft en roest kan vormen op zwakke plekken, als je elke keer rijd e.d. is schijnbaar toch beter, rije met dat ding :lol: stilstand is achteruitgang :wink:

M@rcel

Bericht door M@rcel » 19 mei 2008, 14:40

Speciaal voor Rene nog een keer :wink:
Marcel van Meerbeek schreef:
GTRene schreef:en wat voor ondergrond staat ie? is dat beton of tegels of grind of gras? in de laatste 2 vooral roest door op-trekkend vocht :roll: man, ik had toen voor een maand een auto ergens neergezet, dus ik blij, maar dat ding stond op het gras/grind pff je kon de roest zien komen :lol: maarja dat was al eeuwen terug toen de auto's nog niet zo roestbestendig waren als nu :wink: maar goed van geleerd, nooit meer parkeren op zo'n ondergrond, althans niet langdurig!
Hij staat op asfalt geparkeerd Rene...het tocht lekker door daar...maar bij stevige regenbuien denk ik wel dat de druppels de auto kunnen bereiken.

GTRene

Bericht door GTRene » 19 mei 2008, 14:47

:oops: asfalt dus :oops: thnx for pointing that out...nahja dan kun je dus in elk geval wat uitsluiten :lol: :wink:

Mark

Bericht door Mark » 19 mei 2008, 23:42

Het lijkt erop dat de body bij het lassen erg warm is geworden waardoor er haarscheurtjes in je lak zijn gekomen. Op deze plekken is het staal slecht beschermt en heb je snel (vlieg)roest. Ik zou deze plekken nu kaal maken en in de primer zetten.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 20 mei 2008, 21:17

niet kaal maken en in de primer zetten, gaat niet werken weet ik uit ervaring :wink: Dikste roest eraf halen en behandelen met Fertan behandelen. Kijk hier ff: www.rustbuster.nl daar kun je je info wel vinden :D

Mark

Bericht door Mark » 20 mei 2008, 21:18

Niels schreef:niet kaal maken en in de primer zetten, gaat niet werken weet ik uit ervaring :wink: Dikste roest eraf halen en behandelen met Fertan behandelen. Kijk hier ff: www.rustbuster.nl daar kun je je info wel vinden :D
Jups Fertan is wereldspul!

M@rcel

Bericht door M@rcel » 21 mei 2008, 09:09

Dank je Niels voor de tip.

Heb helaas nog geen tijd gehad om te kijken of er ook roest zit aan de binnenkant. Als ik het weet zal ik het wel even melden.

Plaats reactie