Assen op 4 wielen meegemaakt

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Assen op 4 wielen meegemaakt

Bericht door Wouter81 » 20 mei 2008, 18:50

Heb 3 jaar aan motorraces gedaan waarvan een groot deel op Assen. Kan dus stellen dat ik Assen wel aardig goed ken, maar altijd wel op 2 wielen. Vandaag uitgenodigd voor een introductie van de nieuwe Fiat Fiorino bestelwagen op het TT circuit. Nu hebben we al een tijdje zo'n ding rondrijden maar dat mag de pret niet drukken. :)

Beetje slalom gereden, wat remproeven met en zonder ABS, op nat en droog. Allemaal wel eens leuk om te doen maar wat echt leuk was, was natuurlijk het circuitrijden. Er zou een Ferrari zijn om in mee te rijden maar die was er vanwege geluidsperikelen niet. Er stonden dus enkele BMW E36 325's in racetrim klaar waarmee je 2 rondjes mee mocht. Had me d'r weinig bij voorgesteld maar was behoorlijk verbaasd over wat voor wegligging zo'n ding heeft. Had dus nog nooit echt met een auto op het circuit gereden en al helemaal niet in zo'n geprepareerd ding met ander onderstel, kooi, semi's eronder en veel camber. Leuk om te vergelijken met m'n motor-ervaringen. Wat me opviel:

- Veeeeeeel later remmen dan met de motor :)
- Bochtensnelheid in met name de langzamere bochten is echt heel erg veel hoger, wat een grip heb je met zo'n ding zeg. Ongelooflijk. In bochten als de Strubben en einde Veenslang ga je met de motor vrij langzaam. Hiermee kon je ze echt hard aanvallen, verbazingwekkend.
- Bochten werden veel eerder ingestuurd. Met de motor stuur je toch later in, meer hoekig. Verbaasde me erover hoe vroeg je al instuurt.

Waar de motor echt wel veel beter in is, is de acceleratie. Dat is weinig spannend bij zo'n 325i. Gaat wel vlot maar meer ook niet. Da's bij de motor veel meer kicken.

Daarna nog zelf een rondje of 10 met een Fiorino bestelwagen op Assen gereden :) , natuurlijk veel te weinig PK's en onderstuur tot en met maar toch verbazingwekkend hoe (relatief) goed de wegligging van zo'n ding nog is. Natuurlijk zeker niet de ideale omgeving voor zo'n auto maar het ding hield zich kranig. Kon Ramshoek toch nog met 135 km/u op de teller door. :)

Al met al een leuke dag gehad en een ervaring rijker. Dacht dat de wegligging van m'n eigen Grande Punto Sport goed was, tot ik bij die BMW instapte. :) Lichtjaren verschil.

Tom V

Bericht door Tom V » 20 mei 2008, 19:14

Pas maar op, anders worden de Bmw rijders nog arroganter ;).

Klinkt als een mooie dag en leuk om zo'n vergelijking te lezen tussen motoren en auto's. Begint het idee van een tracktoy te ontstaan of dat niet?

Niels
Auto: Prius+

Re: Assen op 4 wielen meegemaakt

Bericht door Niels » 20 mei 2008, 21:08

Wouter81 schreef: Kon Ramshoek toch nog met 135 km/u op de teller door. :)
Zo man wat een snelheid :shock: :lol: Ooit geklokt wat je op de motor haalde :?: Ik klokte al 180km/h met de tweewieler :wink:

Thomas H

Bericht door Thomas H » 20 mei 2008, 21:45

Vet hoor!
Ben je in je vrije tijd autojournalist, want ik lees dit soort verhalen vaker, en vraag me altijd af hoe je uitgenodigd kan worden :P

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 20 mei 2008, 22:41

Tom944 schreef:Pas maar op, anders worden de Bmw rijders nog arroganter ;).
LOL :lol:

Maar niet echt een verassende conclusie denk ik :)

wooter

Bericht door wooter » 20 mei 2008, 23:17

Je hoeft zelfs geen geprepareerde circuitbak te hebben om in bochten motoren sneller af te zijn... :)

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 21 mei 2008, 09:29

@ Niels: is idd. in vergelijk met de motor niet zo snel reden maar voor zo'n hoog gebakje viel het me alleszins mee. Wel veel onderstuur maar toch.

@ Tom944: ik begrijp nu volledig dat ook met auto's circuitrijden ook bijzonder gaaf is. :wink: Tracktoy is toch wel superrrrrr, zit dan alleen met praktische problemen (vervoer van auto bijv.).

@ Thomas H: doe idd. wel eens wat voor een magazine maar dit was voor ondernemers, vanuit Fiat Professional / Cosmo Trucks. Ben zelf ondernemer en we hebben reeds zo'n Fiorino rondrijden, vandaar.

Erg leuk al met al. :)

wooter

Bericht door wooter » 21 mei 2008, 17:16

Wouter81 schreef:zit dan alleen met praktische problemen (vervoer van auto bijv.).
Een 320d coupé kan 1800kg trekken, wat een Ifor Williams autotrailer is + bandenrek + kale BMW E30 :)

Plaats reactie