Dit is niet heilig hoor, als het sper verkeerd in elkaar gezet is draait het bij opkrikken inderdaad zo maar tijdens het rijden kan het zomaar zijn dat je 0,0 sperwerking hebt.Mathieu schreef: Dus Hans dient even te testen of de wielen dezelfde kant opdraaien als deze van achter op de krik in de hoogte is gezet.
Controleren van een Sper diff.
- Tom V
- Mathieu
Gewoon op de krik en aan de wielen draaien.
Dan weet je of je een sper hebt of een open diff.
Als blijkt dat je toch een sper diff onder de Dax hebt dan kunnen de mannen bij Beek morgen wel bekijken of deze nog tip top in orde is?!
Als ze je diff open maken dan kunnen ze aan de plaatjes die erin zitten de gezondheid van je diff bekijken.
Dan weet je of je een sper hebt of een open diff.
Als blijkt dat je toch een sper diff onder de Dax hebt dan kunnen de mannen bij Beek morgen wel bekijken of deze nog tip top in orde is?!
Als ze je diff open maken dan kunnen ze aan de plaatjes die erin zitten de gezondheid van je diff bekijken.
- Hans R
- Auto: Jeep Rubicon
ff in het gras gaan staan en gassen met die hap!
Nou geen sper dus..
ben wel op een grasveldje ff aan het driften gegaan, nouja driften
dat ding is wel makkelijk dwars te krijgen maar het ligt gewoon aan het onderstuur daardoor ging het zo lastig vrijdag.
Kan voor alleen maar uitgaande slag verstellen dus dat heeft niet zo heel veel zin en had in de regen mijn banden harder moeten oppompen zodat de band boller staat en een smal gedeelte wel grip heeft met het asfalt.
Misschien zijn de veren voor te hard en moet de uitgaande slag achter nog iets harder..
Nou geen sper dus..

Kan voor alleen maar uitgaande slag verstellen dus dat heeft niet zo heel veel zin en had in de regen mijn banden harder moeten oppompen zodat de band boller staat en een smal gedeelte wel grip heeft met het asfalt.
Misschien zijn de veren voor te hard en moet de uitgaande slag achter nog iets harder..
- Hans R
[img:534:400]http://www.newminiclub.nl/gallery/albums/58/21935.jpg[/img]
[img:534:400]http://www.newminiclub.nl/gallery/albums/58/21934.jpg[/img]
Hoe kan je nou zien of je uberhaupt een sper heb! Want misschien is die wel kapot.. bij gas lossen hoor je soms wat ratelen..
Herkend iemand dit van de foto? Enorm ding namelijk..
[img:534:400]http://www.newminiclub.nl/gallery/albums/58/21934.jpg[/img]
Hoe kan je nou zien of je uberhaupt een sper heb! Want misschien is die wel kapot.. bij gas lossen hoor je soms wat ratelen..
Herkend iemand dit van de foto? Enorm ding namelijk..
- Dennis Cavallino
- Mathieu
Hans,
Als je geen sper hebt en je wilt driften dan moet de trukendoos open.
Zoals vrijdag op de paddock, dan moet je er echt tegenaan on iets van een drift te krijgen, dat doe je dan niet met twee vingers in de neus.
Onderstuur of geen onderstuur, als je een sper onder je auto gehad zou hebben dan zou dat op de paddock zeker merkbaar geweest moeten zijn. Als je namelijk het onderstuur geelimineerd hebt en daarvoor grip in de plaats krijgt dan komt namelijk de kont om en niet zo'n beetje ook met 245pk op 700kg!
En dat kwam hij niet om dat één wiel gigantisch aan het doorslippen is en het andere niet aangedreven wiel meerolt.
Dus wil je hiermee driften dan moet je de Dax bijvoorbeeld 'zetten voor de bocht', zoals een beetje rallyrijder dit zou doen.
Zie filmpje zoals het zou moeten gaan in een Seven.
http://www.youtube.com/watch?v=-03f-WUmGbw
Zoals vrijdag op de paddock, dan moet je er echt tegenaan on iets van een drift te krijgen, dat doe je dan niet met twee vingers in de neus.
Onderstuur of geen onderstuur, als je een sper onder je auto gehad zou hebben dan zou dat op de paddock zeker merkbaar geweest moeten zijn. Als je namelijk het onderstuur geelimineerd hebt en daarvoor grip in de plaats krijgt dan komt namelijk de kont om en niet zo'n beetje ook met 245pk op 700kg!
En dat kwam hij niet om dat één wiel gigantisch aan het doorslippen is en het andere niet aangedreven wiel meerolt.
Dus wil je hiermee driften dan moet je de Dax bijvoorbeeld 'zetten voor de bocht', zoals een beetje rallyrijder dit zou doen.
- Opa
- Auto: Ford Fiesta ST
Schroef je achterdiff[ding op de foto dusHans GP1630 schreef: [img:534:400]http://www.newminiclub.nl/gallery/albums/58/21934.jpg[/img]
Hoe kan je nou zien of je uberhaupt een sper heb!

- G Kolkman
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
GTRene schreef:Een Hartge kopen is ook al weer zowat, de BMW staat er kort onder, tis ff vergeten dat er Hartge auto's zijn dan komt het goedMetchu schreef:GTRene schreef: euhm een BMW kopen?![]()
zegt degene zonder bmw![]()
Trouwens die oude 5 serie wat zo lekker drift die heeft hele rare wielstanden, net of het wiel helemaal naar buiten komt, maar dat komt misschien door oud soort ophang systeem? maar lijkt wel ideaal om mee te driften
[img:640:426]http://www.jorritwellink.nl/foto/race/2 ... %20171.jpg[/img]
Dit is een mooi voorbeeld van caster, hebben alle bmw's uit die tijd. E30 heeft 14 graden, wat an sich best veel is, zeker ten opzicht van huidige auto's (waarbij meer met 'offset' gewerkt wordt).
- Bert ///M3
- G Kolkman
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Volgens de Haynes manual is het 14 graden. Ik zal heel eerlijk zijn en je melden dat ik het nooit nagemeten heb. Wat me wel opvalt is dat ze heel ver achterover hangen en zodoende heb ik er nooit aan getwijfeld eigenlijk:
[img:576:432]http://home.online.no/~krimp/sweb/image ... %20Bay.jpg[/img]
Edit ik hóóp dat ik dit weekend de E30 uberhaupt van dichtbij zie (ding staat al 4 weken op blokken op me te wachten
) en dan zal ik het eens nameten, ben nu zelf ook nieuwsgierig geworden!
Edit ik hóóp dat ik dit weekend de E30 uberhaupt van dichtbij zie (ding staat al 4 weken op blokken op me te wachten

Laatst gewijzigd door G Kolkman op 20 mei 2008, 00:26, 1 keer totaal gewijzigd.
- Dennis Cavallino
Mathieu schreef:Hans,
Driften met een 7 is heel makkelijk juist. Met inremmen een bocht in en dan gas erop, kind kan de was doen, met of zonder sper.
Hoe stijver de auto, hoe meer semi-slick de banden, hoe lastiger 't in het begin is om de grens aan te voelen, want zodra je het voelt ben je in 't begin meteen weg... maar gezien het maximale gevoel in je kont in zo'n auto valt dat wel mee. Kom anders een keer naar den Haag, doen we even 't hubertus viaduct opdriften. Dat is mijn benchmark om te kijken of een auto makkelijk drift of niet. Dat is namelijk een fucking technisch bochtje (smal in 't begin, uphill en geen ruimte voor marges)

- Bert ///M3
Zou kunnen hoor ik heb me er verder nooit in verdiept de E30 caster standen. Nu ik er over nadenk. Als je een E36 schokbreker met fusee's onder een E30 schroeft staat het wiel vaak meer naar achteren. Dus het zou kunnen dan een E36 minder caster heeft en meer trail, dus idd een meer offset positie op de fuseestukken.G Kolkman schreef:Volgens de Haynes manual is het 14 graden. Ik zal heel eerlijk zijn en je melden dat ik het nooit nagemeten heb. Wat me wel opvalt is dat ze heel ver achterover hangen en zodoende heb ik er nooit aan getwijfeld eigenlijk:
Edit ik hóóp dat ik dit weekend de E30 uberhaupt van dichtbij zie (ding staat al 4 weken op blokken op me te wachten) en dan zal ik het eens nameten, ben nu zelf ook nieuwsgierig geworden!
Ik zou alleen eerder denken KPI rond de 14 graden. Dat is eigenlijk hetzelfde als caster maar dan zijwaards gemeten. Meestal duiden ze hellingshoek in lengterichting aan met caster en in dwarsrichting met KPI.
- GTRene
- Paul Broere
- Auto: Porsche Taycan / BMW Z4M / Mx5
Ik heb met onze westfield nooit echt gedrift, maar ik on hem zonder sper toch eenvoudig lekker een beetje uit laten breken. (al gelijdend over de achterwielen een bocht door.
GEwoon vlot een bocht door, door de al aanwezige middelpuntvliedende kracht kan je de auto met een dot gas bij uit alten breken.
Het is denk ik makkelijker hem in een bocht uit te laten breken dan bewust proberen te driften, dan kan je met het doorslippende binnenste wiel te maken krijgen.
GEwoon vlot een bocht door, door de al aanwezige middelpuntvliedende kracht kan je de auto met een dot gas bij uit alten breken.
Het is denk ik makkelijker hem in een bocht uit te laten breken dan bewust proberen te driften, dan kan je met het doorslippende binnenste wiel te maken krijgen.
- Hans R
Juist! Maar uitbreken is nog geen driften.. die lijn vasthouden is lastig, ik heb een mooi stukje gevonden waar ik lekker kan oefenen en gelukkig is dat niet het hubertus viaduct
(gaat mij namelijk nooit lukken maar idd een super bochtje neem hem altijd zo hard mogelijk naar boven met de Mini)
Moet gewoon het onderstuur uit de Dax halen dat maakt het een stuk makkelijker..

Moet gewoon het onderstuur uit de Dax halen dat maakt het een stuk makkelijker..
- Mathieu
[img:1024:768]http://i192.photobucket.com/albums/z289 ... L23207.jpg[/img]
Laten we de kenners even naar je wielstanden kijken.
Waarom mega onderstuur op natte ondergrond?
Laten we de kenners even naar je wielstanden kijken.
Waarom mega onderstuur op natte ondergrond?
- Dennis Cavallino
- Casper
S-klasses hebben het ook allemaal. Om die loeier van een (diesel)motor niet die hele boot rechtdoor te laten gaan bij een beetje bocht...GTRene schreef:voor driften lijkt het wel een goede opzet die 5-serie net of het voorwiel zich schuin afzet tegen het asfalt en daardoor minder onderstuur krijgtbij nieuwere auto's is dat volgens mij veel minder het geval? althans bij deze 5 valt me het echt op.
- Dennis Cavallino
- Bert ///M3
Dat moet je altijd, als je een auto op en stijver onderstel zet moet je altijd met meer beleid en preciezer sturen.
Bij regen zet je een auto op slappere veren en minder demping vanwege de banden. Banden hebben een bepaalde mate van stijfheid. Ze kunnen een bepaalde hoeveelheid sliphoek opbouwen maar daar hebben ze tijd voor nodig. Zet je dus je vering en demping te hard dan verplaats je te snel gewicht naar 1 kant en krijgt de band niet de tijd om die sliphoek op te bouwen met als gevolg verlies van tractie. Op een natte ondergrond bij regen kan een band sowieso minder sliphoek opbouwen doordat hij minder frictie met de ondergrond heeft. Rij je dan op 'dry setting' dan is die grens alleen maar nog sneller bereikt.
Theorie tussen droog en nat verschilt niet alleen heb je op nat minder speelruimte. Als je op droog een auto af zou stellen kan je ook niet zomaar onbeperkt je veersterkte en demping verhogen zeg maar.
Bij regen zet je een auto op slappere veren en minder demping vanwege de banden. Banden hebben een bepaalde mate van stijfheid. Ze kunnen een bepaalde hoeveelheid sliphoek opbouwen maar daar hebben ze tijd voor nodig. Zet je dus je vering en demping te hard dan verplaats je te snel gewicht naar 1 kant en krijgt de band niet de tijd om die sliphoek op te bouwen met als gevolg verlies van tractie. Op een natte ondergrond bij regen kan een band sowieso minder sliphoek opbouwen doordat hij minder frictie met de ondergrond heeft. Rij je dan op 'dry setting' dan is die grens alleen maar nog sneller bereikt.
Theorie tussen droog en nat verschilt niet alleen heb je op nat minder speelruimte. Als je op droog een auto af zou stellen kan je ook niet zomaar onbeperkt je veersterkte en demping verhogen zeg maar.