BMW M6 gereden

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
RVV

BMW M6 gereden

Bericht door RVV » 17 jul 2006, 17:27

BMW M6 gereden.

[img:640:480]http://pic14.picturetrail.com/VOL524/17 ... 433055.jpg[/img]

Gisteren een micro meet bij de Beier, ofwel even het befaamde bakkie koffie met Andre gepakt, ik ben helemaal geen liefhebber van automaten koffie maar bij de Beier smaakt ie gewoon erg goed, meestal pak ik een 2e, maar deze keer kwam ik niet verder dan een half bakkie. Kom mee zei Andre we gaan ff een stukje sturen in een BMW M6, half slurpend liep het restant van de koffie langs mijn keel in mijn blouse. Mooi man rondje bietsen in een M6, daar sla je altijd een 2e bak koffie voor af. SvdG de eigenaar van de Beier zei ga eerst even langs bij de werkplaats want het storingslampje van de run flat banden brand.

In de werkplaats werden de banden van een beetje extra lucht voorzien en ik kon ondertussen de auto de auto even goed bekijken. De M6 is een indrukwekkende auto, heel dik en ook groot, de auto staat wat hoog op de poten, een setje eibach veren is zeker op zijn plaats. Dat er veel plaatwerk boven de wielen zit speelt ook een rol mee, daardoor is de neus van de auto ook hoog. Echt heel mooi is de auto niet, geen natural beauty dat heb ik de 6 serie nog nooit gevonden. Maar ik vind wel dat het ontwerp van de standaard 6 serie beter in balans is. De M6 komt wat geforceerd over. Maar smaken verschillen natuurlijk.

We stapte in, Andre achter het stuur en ik ernaast, achterin hoef je niet te zitten want de ruimte is daar maar magertjes, een E46 coupe is veel ruimer, wat opmerkelijk is want de M6 heeft als basis een e60 5 serie en een gigantische wielbasis, maar de ruimte achter de voorstoelen is nog minder dan bij een 1 serie. Dikke leren stoelen die wel 150 kilo per stuk lijken te wegen, ze zitten wel erg goed, veel steun rondom, niet te hard en niet te zacht, maar juist doordat ze zo dik zijn is de ruimte achterin ook beperkt. De afwerking van het interieur is hightech, alles mooi doorgestikt op leer, mooi lijstjes en een i drive scherm. In tegenstelling tot de 3, 5 en 7 serie is het i drive scherm wel mooi verwerkt in het luxe sportieve interieur.
De uitstraling en het kwaliteitsniveau behoord tot het beste wat BMW momenteel heeft te bieden.

De auto is voorzien van SMG III een 7 bak, heej bekend want ik rij zelf ook met SMG. Volgens mij word er momenteel geen handbak geleverd voor de M6. Maar bij de gehele hightech uitstraling past SMG perfect.

Andre ging rijden en er vielen gelijk een paar dingen op, de auto voelt niet sportief aan, en isoleert de passagiers behoorlijk. Alles is zo perfect gedempt dat je niet heel veel meekrijgt van het rijden zelf. Van het fameuze motorgeluid waar 3e rang gesjeesde broodschrijvers en op een zijspoor gezette bankiers op kicken blijft weinig over als je in de auto zit. Oké je hoort de auto wel, maar niet op een manier die kippenvel veroorzaakt zoals je wel als omstander zou krijgen. Jammer een gemiste kans, maar mischien zoekt de clientèle dit wel niet?

We draaiden de snelweg op en de 507 pk power knop was snel gevonden, de motor was nog warm, dus we konden gelijk van jet gaan, WWHHHAAAAAOOOOMMMM, en daar was toch weer wat van het geluid weer. Mijn god wat knalde dat ding door de versnellingen heen, als door een katapult vooruit geschoten projectiel gingen we richting horizon, 160, 180, 200 en hup weer op de rem, die het uitstekend deed, maar dat mag ook wel met het maatje king size pizza schijven die er onder zitten. Het was vrij druk maar de auto lijkt zich er weinig van aan te trekken. Deze auto wil maar 1 ding en dat is hard gaan, zo hard dat de Nederlandse wegen er domweg niet voor geschikt zijn. De vele op en afritten met zijn verkeer zijn gewoon een storend element in het beleven van de auto. Eigenlijk is dit een rijbewijs schredder. De duivel volgens Koos Spee in eigen persoon.

We gingen er af en Andre pakte high speed de befaamde “godverdomme wat mooi” afrit die normaliter meestal in een drift word gepakt, maar nu even niet, wat opvalt is de massa die verplaats word, vooral bij hoge snelheidsbochten voelt het aan als of de auto van het asfalt wil glijden maar het onderstel, banden houden de auto in het gareel. Met hoge snelheid de mini rotonde om en wederom voel je de massa als een gek aan je trekken. Lichtvoetig is die niet bepaald. Voor het korte stuurwerk is de auto niet bedoeld, een willekeurige 1 serie maakt daarin gehakt van een M6, maar de brute power compenseert weer het een en ander, want we gingen volgas tussen de 2 rotondes over het viaduct heen, een afstand van pak en beet 200 meter en voor het rempunt, waarbij ik dacht we konden wel eens dwars over de rotonde heen knallen zag ik net 155 km op de teller. Nieuwsgierig als ik was heb ik hetzelfde op de terugweg nog eens geprobeerd met de M3, toch ook geen stakker, maar daar kreeg ik maximaal 130 op de teller voordat ik vol in de ankers moest. Daarmee werd goed de brute power van de M6 duidelijk. Een auto die zelfs een M3 als langzaam laat aanvoelen.

Andre drifte nog een paar bochten en de immense power zorgde voor leuke slides, en wederom voelde je de massa werken op de auto. Onervaren handen zouden weinig kunnen met het toepassen van de power in drifts, want van het zwieren met de vele kilo’s lijkt auto niet echt van te houden.

[img:640:480]http://pic14.picturetrail.com/VOL524/17 ... 433089.jpg[/img]

Voordat we de snelweg weer opreden ruilde we van plaats, DSC maar weer ingeschakeld, want ik wilde geen sores, je rijd niet echt elke dag een M6 in de poeier en dat wilde ik graag zo houden. SMG voelde vertrouwd aan, als je nog nooit met een SMG bak hebt gereden is de eerste de keer best wennen, maar gelukkig had ik daar geen last van. Wat opviel was dat de SMG bak een stuk vloeiender schakelde als die van de M3, geen schokken door de aandrijflijn, heel smooth, stukje vooruitgang in de techniek goed voelbaar. Ik trapte vol op het gas en trok vol door, wat gaat dit hard zeg, niet van deze wereld, gewoon binnen 20 a 25 seconden of zo rij je topsnelheid. De stappen die de auto maakt zijn immens. Dit is zijn jachtgebied de autobahn, alleen jammer dat we in NL geen autobahnen hebben. Het brandstof verbruik is navenant, op Engelse forums heb ik gelezen dat een M6 irl gewoon 2 keer zoveel brandstof opslurpt als een M3, gezien de power en de immense kracht die de motor in zich heeft wel voor te stellen. Het overige verkeer is ineens geen verkeer meer maar irritante vliegen, eigenlijk wil je ze gewoon op je voorruit stuk laten spatten, maar zo werkt het natuurlijk niet.

Ook achter het stuur is de high tech sfeer goed voelbaar, HUD display in de voorruit, vreemde ervaring, om een snelheidsmeter en een toerenteller boven de neus van de auto zien te zweven. Niet echt mijn ding, en ik vond het zelfs een beetje irritant. Net of het in de weg zit en het beeld op de weg wat belemmerd en afleid. Mischien dat het wennen is, maar ik zou het nooit als optie nemen. Geef mij maar de klassieke meters.

[img:640:480]http://pic14.picturetrail.com/VOL524/17 ... 433093.jpg[/img]

Daarom maar weer gas teruggenomen en een paar keer doorgetrokken naar de 200. Ondertussen ook de power knop gevonden en die uitgeschakeld, ineens had de auto 400pk, en voelde hij aan als een M3, en erg om te zeggen maar het voelde ook nog eens traag aan. Power knop maar weer ingeschakeld. 500 pk wil je ook voelen als je er mee rijd. Binnendoor nog wat stukjes gereden en alles lijkt pas leuk als het heel snel gaat, de auto geeft weinig feed back als het om snelheidservaring gaat bij lagere snelheden (lees tot 160 km/h).
Terug aangekomen bij de dealer nog even nagepraat. Deze auto is perfect in wat die kan en waar die voor gemaakt is, maar de auto is geen entertainer, agiliteit moet die ontberen. De besturing is te licht, lijkt wel “overbekrachtigd” daardoor heb je de neiging om te vroeg in te sturen, je voelt gewoon dat de massa van de auto met een lichte besturing gecompenseerd moet worden. Binnendoor op landweggetjes is niet echt fijn, daar is hij domweg te groot en te log voor. Als bestuurder word je teveel geïsoleerd en gepamperd door de luxe uitstraling en afwerking. De auto is groot, bijna majestueus, Ook gaf de auto me geen “M” gevoel, juist de reden waarom ik een M3 wilde hebben. Een 130i met M sportpakket heeft meer “M” genen dan een M6.

Is dit een goede auto en wie koopt deze auto? De auto is gemaakt als autobahn GT, met hoge snelheden door Duitsland of Europa heen crossen, daar is hij perfect voor. Een imagemaker en een BMW met een hoog “impresive” gehalte. Maar het is geen liefhebbers auto. Er staat M op maar voelt niet aan als een “M”, tenminste niet zoals de M3 doet.

Het is volgens mij de snelste BMW die er ooit is gemaakt, 0-100 in 4,2 seconden en 0-200 in 12,6 volgens testcijfers. De 250 km/h begrenzing slaat helemaal nergens op. Deze auto moet de vrije loop hebben op de autobahnen. Ik heb filmpjes gezien waarbij die 330 km/h teller loopt. Gezien het gemak hij naar 250 loopt lijkt dit ook geen probleem te zijn.

De klanten die een auto als een M6 kopen zijn mensen die geen opvallende en oncomfortabele Porsche willen, die een Aston Martin of Ferrari omwille hun sociaal maatschappelijke positie links moeten laten liggen en mischien zijn ze daar ook te nuchter voor. Maar liefhebbers zijn het denk ik ook niet, want de M6 ontbeert, (vind ik) de noodzakelijke emotie. Men probeert een keer een M6, stapt daarna over na een Mercedes AMG, uitgespeeld proberen ze een Audi RS6 etc. Tenminste dat is mijn perceptie, maar daarin kan ik het natuurlijk mis hebben.

Toen ik weg reed in de M3 viel me gelijk op hoe klein en compact de e46 aanvoelt. Maar de M3 voelt ook aan als een auto van een andere generatie. Puurder, veel meer betrokkenheid, minder luxe, eenvoudiger qua afwerking. Maar bovenal een auto die emotie biedt. En dat is voor een M van Marketing toch wel het belangrijkste.

Zou ik ooit een M6 begeren ? Nee nooit, ook al zijn ze voor weinig te koop, de auto is perfect maar doet me niet veel TE klinisch en TE high tech. 507pk heef zijn charmes, maar in Nederland eigenlijk onbruikbaar. Desalniettemin was het een leuke belevenis, maar zet mijn mening over supercars nog meer op scherp.
Laatst gewijzigd door RVV op 22 jul 2006, 14:48, 4 keer totaal gewijzigd.

Tom

Bericht door Tom » 17 jul 2006, 17:28

morgen??
NU!

Fernando

Bericht door Fernando » 17 jul 2006, 17:35

Ja dit is een kwelling om op te wachten....

NU!!!

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 17 jul 2006, 17:44

Ja post dan niks of zo :lol:

Michel P

Bericht door Michel P » 17 jul 2006, 19:43

Tom schreef:morgen??
NU!

idd NU!!

Michel

Knot

Bericht door Knot » 17 jul 2006, 20:01

Bert ///M3 schreef:Ja post dan niks of zo :lol:
Helemaal mee eens, dit schiet niet op zo...

Erik K.

Bericht door Erik K. » 17 jul 2006, 20:11

Gaaf!

Foto's en video gemaakt???

RVV

Bericht door RVV » 17 jul 2006, 20:20

Geduld ik zit een beetje te tikken met een GSM, morgen zit ik achter een PC.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 17 jul 2006, 20:31

Rico.............................. man wat heb je nu gedaan!?! Je M3 beleving aan gort, man man, ik had je wijzer geacht :D :D

Nou binnenkort M3 CS E46 te koop, alleen die blauwe kleur he, die moet je willen, voor de rest strakke bak, nauwelijks ingereden :D :D , uiteraard wegens overcompleet c.q. aanschaf M6 :P :P

RVV

Bericht door RVV » 17 jul 2006, 21:29

Lol, nee joh een M3 heb ik 100 keer liever, M6 is wel indrukwekkend. Maar morgen een compleet rijverslag

Stéphane

Bericht door Stéphane » 17 jul 2006, 21:31

Rico v Velzen schreef:Lol, nee joh een M3 heb ik 100 keer liever, M6 is wel indrukwekkend. Maar morgen een compleet rijverslag
Bel Andre of Robin even, kunnen zij het voor je in typen ;)

Andre

Bericht door Andre » 17 jul 2006, 21:35

Rico laat dat verslag maar. stephane typ het wel over uit autovisie.

Ronin

Bericht door Ronin » 17 jul 2006, 21:36

Super!

Was jij dat zaterdagmiddag rond een uurtje of 17.00?
Kreeg gewoon kippenvel van het geproduceerde geluid bij het terugschakelen van die bak. Ongehoord wat een geluidje! Ook de erg prettige geluiden die paar minuutjes later in z'n neutraal werden gemaakt waren in de wijde omgeving te horen! :lol:

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 17 jul 2006, 21:45

Wel goeie klantenbinding dit, iedereen zit zich nu al lam te f5'en of er straks misschien toch stiekem een rijverslag komt. :D

Geluid van die V10 is machtig (tenminste, ken hem alleen maar uit de M5 maar dat zal wel gelijk zijn?), verder vind ik het maar een lelijk ding en ZEKER geen Federer (Clarkson met zijn dom gelul weer, Federer is een Radical of een Palmer, zeker geen fort op wielen als een M6 :wink:).

Maar ik ben benieuwd hoe alle vooroordelen en papieren wijsheden nog in stand blijven als je er zelf eens in kunt rijden!

Michel P

Bericht door Michel P » 17 jul 2006, 21:52

Andre schreef:Rico laat dat verslag maar. stephane typ het wel over uit autovisie.

:lol: :lol: :lol: :lol:

RVV

Bericht door RVV » 17 jul 2006, 22:05

Ronin schreef:Super!

Was jij dat zaterdagmiddag rond een uurtje of 17.00?
Kreeg gewoon kippenvel van het geproduceerde geluid bij het terugschakelen van die bak. Ongehoord wat een geluidje! Ook de erg prettige geluiden die paar minuutjes later in z'n neutraal werden gemaakt waren in de wijde omgeving te horen! :lol:
nee was vandaag

Thom

Bericht door Thom » 17 jul 2006, 22:30

Cool! Die zwarte bij de Beier?

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 17 jul 2006, 23:07

Ik kon niet want ik was bezig dat ding hoe heet ie ook alweer eh de Discovery* ofzo heelhuids te laten landen.

*soortement vliegtuigje, geen trekker :P

Stéphane

Bericht door Stéphane » 17 jul 2006, 23:33

Andre schreef:Rico laat dat verslag maar. stephane typ het wel over uit autovisie.
Volgens mij kan jij dat beter doen. Onafhankelijk en objectief als jij bent met de vrienden van de Beier ;)

Michel P

Bericht door Michel P » 18 jul 2006, 08:13

Stéphane schreef:
Volgens mij kan jij dat beter doen. Onafhankelijk en objectief als jij bent met de vrienden van de Beier ;)
Uberlol :lol:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 18 jul 2006, 09:09

Laat me raden, een 120d is sneller?

:wink:

Ow nee, die tijd hebben we gehad.

KOM OP RICO!!

Hielke

Bericht door Hielke » 18 jul 2006, 09:38

Dennis Cavallino schreef:Laat me raden, een 120d is sneller?
Nee, dat zal ie niet zijn :) Maar beter sturen en liggen zal ie wel beter. Jammergenoeg telt dat, ook onder autoliefhebbers, op de schaal van lekkernijen veel lager dan brute power :?

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 18 jul 2006, 10:55

Mooi verhaal, Rico :twisted:

stefan van der burgh

Bericht door stefan van der burgh » 18 jul 2006, 10:58

Ja, leest lekker weg :twisted: :twisted:

m@rco

Bericht door m@rco » 18 jul 2006, 11:01

Ja lekker stukje verslag.. imposant.. :D

Plaats reactie