Leaseauto op Belgisch kenteken

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Nutkees
Auto: Dodge Viper

Leaseauto op Belgisch kenteken

Bericht door Nutkees » 15 mei 2008, 19:46

HIerbij even een vraag vanuit mijn kant.

Wat zijn de voordelen voor het rijden in een leaseauto op belgisch kenteken? Bedrijf waarmee ik contact hebt geeft zijn mensen namelijk een leaseauto met een belgisch kenteken vanwege het feit dat zijn bedrijf van oorsprong ook uit Belgie komt, maar ook een vestiging in Nederland heeft nu.

Ben erg benieuwd wat de voor en nadelen zijn en waar men rekening mee dient te houden. We spreken hier over zowel nieuwe als gebruikte auto's tot een budget van € 55.000,-

StefanW
Auto: 106 Rallye S2

Bericht door StefanW » 15 mei 2008, 19:51

Als je in Nederland werkt en woont, zul je geen voordeel hebben van de lagere fiscale waarde in Belgie.

HansD

Bericht door HansD » 15 mei 2008, 20:29

Kansloos als het bedrijf een vestiging in NL heeft. Overigens ook als er geen vestiging in NL is maar de werknemers in NL wonen en werken. Je zult gewoon de volle mep aan bijtelling moeten betalen.

Ik heb het geprobeerd voor mijn huidige leaseauto, leek mij ook wel wat :wink:

Als het bedrijf het nu overigens doet zal ik me eens goed laten informeren over eventuele risico´s (belasting/BPM/naheffingen/enz).

Fabian

Bericht door Fabian » 15 mei 2008, 20:51

Voordeel is wel dat de auto's daar goedkoper zijn, dus de leasetarieven ook gunstiger kunnen zijn. Wel groter rijden dus voor hetzelfde geld.

Verder ben ik er ook niet helemaal thuis in (en dat als medewerker van een leasemij :P )

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Bericht door Nutkees » 16 mei 2008, 08:42

dat laatste is volgens mij ook het punt. In belgie zijn de auto's een stuk goedkoper en kan je dus inderdaad een knappere wagen rijden voor minder geld en dus een lager leasebedrag.

Bijtelling zal gewoon in Nederland afgedragen moeten worden door de werknemer, maar de rest van de kosten mag de werkgever ophoesten.

HansD

Bericht door HansD » 16 mei 2008, 08:44

Je mag als nederlander die in nederland woont volgens mij helemaal niet op belgisch kenteken rondrijden, ook niet met een leasebak.

Niall

Bericht door Niall » 16 mei 2008, 08:48

Mijn vader heeft toevallig een leasebak via z'n belgische werkgever. Voor het rijden hiermee moet je ontheffing aanvragen bij de douane, dit proces duurt meestal bij de eerste aanvraag een paar weken :roll: bij een 2e auto gaat het stukken sneller.

Nadeel is dat je gewoon de bijtelling in NL moet betalen over de catalogus waarde. Probleem is dat de uitrustig van belgische auto's anders is dan in NL en dat soms door de BPM duur uit kan vallen :?

Bob Gervais

Bericht door Bob Gervais » 16 mei 2008, 08:49

Kan wel, mits er een aantal dagen van de week in Belgie gewerkt wordt, en er daarvoor een of ander vrijstellingsattest is verkregen.

Ken de exacte details niet, maar heb een aantal NL collega's hier die op BE nummerplaat rijden en in NL wonen.

Plaats reactie