Bandenspanning met Toyo 888 intermediates?
-
Bandenspanning met Toyo 888 intermediates?
Ik ga vrijdag met Toyo 888 op Z'voort rijden en zou graag wat adviezen horen over de best te gebruiken bandenspanning met deze intermediates.
Op de MR2 met standaard wegbanden geadviseerde spanning: voor 2.0 achter 2.3
Advies voor de Toyo's??
Op de MR2 met standaard wegbanden geadviseerde spanning: voor 2.0 achter 2.3
Advies voor de Toyo's??
- Bert ///M3
Leg dat eens uit?Bert ///M3 schreef:Lager als dat. 1,6 - 1,8 bar koud denk ik, afhankelijk van je maat/gewicht/onderstel/buitentemperatuur. Het is behoorlijk warm de laatste dagen dus een beetje een hoge startdruk is dan wel aan te bevelen.
Hogere startdruk omdat de druk minder oploopt bij warmer weer?
- Bert ///M3
Je hebt een hogere start temperatuur dus een kleiner temperatuurverschil tussen koud en warm. Dat geeft idd een kleiner drukverschil dus als bijverschijnsel loopt je druk idd ook minder op.
Zou je te laag beginnen heb je eerder last met smeren als het erg warm is. Als het erg koud is wil je er meer temperatuur in hebben, druk omlaag heb je meer wrijving en een snellere opwarming.
Kom je in de situatie dat je je druk niet meer haalt maar temperatuur wel doordat je met een te lage druk starten moet is je compound te hard. Je hebt dan veel moeite om er warmte in te krijgen vandaar de lage startdruk.
Kom je in de situatie dat je druk veel te hoog is bij de juiste temperatuur, dus omgekeerd is je compound te soft. Zou je dan namelijk je druk omlaag zetten naar de juiste druk dan overhit je ze.
(P1 x V1) / T1 = (P2 x V2) / T2 geeft de relatie tussen druk en temperatuur aan. Daaruit kan je dus ook beredeneren wat je druk doet als je bijvoorbeeld een start temperatuur hebt van 30 graden en je wil naar 90. Wil je van 0 graden naar 90 dan loopt je druk ook veel hoger op.
Wat ook meespeelt zoals met die TDI cup van Leonard is dat de banden 4 tot 6 uur mee moeten. Dus als jij 4 uur achter elkaar rijd wil je niet dat je banden gaan smeren op de helft. Dus om dat en slijtage tegen te gaan denk ik dat ze ze op een hogere druk rijden. Rij je bijvoorbeeld E30 cup dat is een race van een paar rondjes. Daar wil je snel maximale grip hebben en de banden hoeven het niet zo lang uit te houden, dus kan je veel lager beginnen.
Zou je te laag beginnen heb je eerder last met smeren als het erg warm is. Als het erg koud is wil je er meer temperatuur in hebben, druk omlaag heb je meer wrijving en een snellere opwarming.
Kom je in de situatie dat je je druk niet meer haalt maar temperatuur wel doordat je met een te lage druk starten moet is je compound te hard. Je hebt dan veel moeite om er warmte in te krijgen vandaar de lage startdruk.
Kom je in de situatie dat je druk veel te hoog is bij de juiste temperatuur, dus omgekeerd is je compound te soft. Zou je dan namelijk je druk omlaag zetten naar de juiste druk dan overhit je ze.
(P1 x V1) / T1 = (P2 x V2) / T2 geeft de relatie tussen druk en temperatuur aan. Daaruit kan je dus ook beredeneren wat je druk doet als je bijvoorbeeld een start temperatuur hebt van 30 graden en je wil naar 90. Wil je van 0 graden naar 90 dan loopt je druk ook veel hoger op.
Wat ook meespeelt zoals met die TDI cup van Leonard is dat de banden 4 tot 6 uur mee moeten. Dus als jij 4 uur achter elkaar rijd wil je niet dat je banden gaan smeren op de helft. Dus om dat en slijtage tegen te gaan denk ik dat ze ze op een hogere druk rijden. Rij je bijvoorbeeld E30 cup dat is een race van een paar rondjes. Daar wil je snel maximale grip hebben en de banden hoeven het niet zo lang uit te houden, dus kan je veel lager beginnen.
- Corvette
Wel interessant dit topic.
Kan iemand mij vertellen wat voor de Corvette de beste keuze is.
De banden voor 295/30 18" Toyo R888
De banden achter 335/30 18" Toyo R888
Nu start ik op koude banden en zet ze rondom op 2.0.
Na 5 rondjes loopt de druk op tot 2.8 bar, maar dat is dan bij stevig rijden. Wat ik op het display kan zien is de druk tot op 0,01 nauwkeurig, maar de temperatuur kan ik niet aflezen. Wel jammer eigenlijk, dus die moet ik dan maar eens meten bij een pitstop met een losse meter.
Wat wel heel goed is te zien dat zijn de verschillen die optreden tussen de linkse en rechtse banden. Na 2 rondjes is de druk links zomaar 2 tienden hoger dan de rechtse kant, dus zal ook de temperatuur hoger zijn.
Bij koude banden moet ik er eigenlijk voor kiezen om links met 1,8 en rechts met 2.0 te vertrekken.
Wat ik niet weet :!: :!: :!:
Wat moet de druk zijn bij de Toyo's als ze vol worden belast. Daarmee bedoel ik het punt dat de nog net grip hebben. Ik lees dat bij sommigen van ons de druk maar 2,2 is en waarbij wordt vertrokken met 1,7 a 1,8 maar dat is waarschijnlijk voor zeer brede banden te laag.
Als er Goodyears F1 onder zitten is de ideale temperatuur 2,4 bar, maar dat zijn gewone straatbanden ( run flats ) en als je met die 2,4 vertrekt dan gaat er na een rondje of 4 a 5 van alles knipperen op je dashboard. Druk loopt dan de 3,0 bar voorbij en de computer vind dat niet goed.
Als iemand mij iets zinnigs kan vertellen over dit onderwerp >>>>> GRAAG.
Vriendelijke groet
Cor
Kan iemand mij vertellen wat voor de Corvette de beste keuze is.
De banden voor 295/30 18" Toyo R888
De banden achter 335/30 18" Toyo R888
Nu start ik op koude banden en zet ze rondom op 2.0.
Na 5 rondjes loopt de druk op tot 2.8 bar, maar dat is dan bij stevig rijden. Wat ik op het display kan zien is de druk tot op 0,01 nauwkeurig, maar de temperatuur kan ik niet aflezen. Wel jammer eigenlijk, dus die moet ik dan maar eens meten bij een pitstop met een losse meter.
Wat wel heel goed is te zien dat zijn de verschillen die optreden tussen de linkse en rechtse banden. Na 2 rondjes is de druk links zomaar 2 tienden hoger dan de rechtse kant, dus zal ook de temperatuur hoger zijn.
Bij koude banden moet ik er eigenlijk voor kiezen om links met 1,8 en rechts met 2.0 te vertrekken.
Wat ik niet weet :!: :!: :!:
Wat moet de druk zijn bij de Toyo's als ze vol worden belast. Daarmee bedoel ik het punt dat de nog net grip hebben. Ik lees dat bij sommigen van ons de druk maar 2,2 is en waarbij wordt vertrokken met 1,7 a 1,8 maar dat is waarschijnlijk voor zeer brede banden te laag.
Als er Goodyears F1 onder zitten is de ideale temperatuur 2,4 bar, maar dat zijn gewone straatbanden ( run flats ) en als je met die 2,4 vertrekt dan gaat er na een rondje of 4 a 5 van alles knipperen op je dashboard. Druk loopt dan de 3,0 bar voorbij en de computer vind dat niet goed.
Als iemand mij iets zinnigs kan vertellen over dit onderwerp >>>>> GRAAG.
Vriendelijke groet
Cor
- GTRene
Destijds gebruikten ze wel eens stikstof om banden te vullen, schijnt dat dat spul minder druk gevoelig is voor hitte en kou? maar dat weet ik niet meer zeker, misschien dat iemand hier daar meer over weet, ik hoor daar de laatste jaren namelijk niet veel meer van, maar een paar jaar terug vulden ze m'n nieuwe banden daar ook mee, koste iets extra dat wel.
- GTRene
brochure met info>>Uit onderzoek blijkt dat meer dan vijftig procent van de automobilisten met banden rijdt die een verkeerde spanning hebben. Meestal zijn ze te zacht. Een slechte zaak. Zowel voor uw eigen veiligheid in het verkeer als uw portemonnee. Daarom vult Profile uw banden met stikstof want dit houdt de band vier keer zo lang op de juiste spanning. Met stikstof in de banden rijdt een auto beter, zuiniger en veiliger. Vliegtuigbanden en Formule 1 banden worden al veel langer gevuld met stikstof.
Een autoband is gewoonlijk gevuld met lucht. Lucht bevat onder meer zuurstof, vocht en vuil. Dat zijn voor band en velg stuk voor stuk onvriendelijke bestanddelen. Gelukkig biedt Profile Tyrecenter sinds enkele jaren een alternatief; Stikstof.
Stikstof is schoon en droog en houdt de band vier keer zo lang op de juiste spanning. Met stikstof in de banden rijdt een auto beter, zuiniger en veiliger.
Stikstof is een dikker gas dan zuurstof, waardoor het minder gemakkelijk uit de band verdwijnt. Ten opzichte van een band met een te lage spanning is de wrijving lager, waardoor de band 25 tot 35 procent langer meegaat en het brandstofverbruik gunstiger is. Ook is de remweg korter en de wegligging beter.![]()
Wanneer een band bij Profile Tyrecenter met stikstof wordt gevuld, haalt de apparatuur de zuurstof uit de band. Stikstof is een volstrekt droog gas, waardoor roestvorming bij de velg en velgrand wordt voorkomen en daardoor dus geen kleine lekkages kunnen voorkomen. Stikstof is reukloos, onbrandbaar en niet giftig. Het heeft zelfs een vlamdovend effect.
Andere voordelen van het gebruik van stikstof in banden zijn een beter en constanter rijcomfort en een optimaler weggedrag. Daarmee zorgt het gebruik van stikstof ook voor verhoogde veiligheid op de weg. Zo is de kans op oververhitting van een band die op de juiste spanning is veel kleiner. Dat vermindert de kans op temperatuurstijgingen of een klapband, ook bij hoge belasting van de banden.
Stikstof verbetert de band en is een enorme besparing. Niet voor niets gelooft Profile Tyrecenter onvoorwaardelijk in stikstof, dat per band maar enkele Euro’s kost. Voor elke automobilist is dat een waardevolle investering.
http://www.mijnautoband.nl/brochures/doc_stikstof.pdf
video>>
hier te vinden>>
http://www.mijnautoband.nl/cms_stikstof.asp
Laatst gewijzigd door GTRene op 18 mei 2008, 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.
- Bert ///M3
Nou heb ik nog nooit met zulke brede banden gereden
Die Toyo's zouden stijf genoeg moeten zijn om 1,8 bar te kunnen hebben. Je hebt wel een hele brede low profile band maar 295/30 18 zou je alsnog tegen de 9 cm sidewall moeten hebben, dat is op zich genoeg. Plus zo veel weegt de auto niet, dus qua gewich is het niet zwaar voor de banden. Zo gauw je gaat rijden en de banden warm worden ga je toch weer naar zijn gewone druk dus als 1,8 bar een probleem zou zijn speelt dat alleen in de eerste paar ronden.
Op zich is het ook niet gek dat links meer op loopt. CPZ (alle circuits in de EU volgens mij trouwens) is een rechtsom circuit, dwz je hebt meer bochten naar rechts als naar links. Dus leunt je auto meer op de linker kant en word die ook meer belast. Het is maar net of je er last van hebt zeg maar. Ik merk met aanremmen altijd dat de auto 1 kant op gaat trekken als ik voor een paar tienden drukverschil heb. Dus ja dan zou je op een lagere druk aan 1 kant kunnen starten.
Het is gewoon een kwestie van proberen. Een keer op 1,8 bar starten en kijken wat het doet.

Die Toyo's zouden stijf genoeg moeten zijn om 1,8 bar te kunnen hebben. Je hebt wel een hele brede low profile band maar 295/30 18 zou je alsnog tegen de 9 cm sidewall moeten hebben, dat is op zich genoeg. Plus zo veel weegt de auto niet, dus qua gewich is het niet zwaar voor de banden. Zo gauw je gaat rijden en de banden warm worden ga je toch weer naar zijn gewone druk dus als 1,8 bar een probleem zou zijn speelt dat alleen in de eerste paar ronden.
Op zich is het ook niet gek dat links meer op loopt. CPZ (alle circuits in de EU volgens mij trouwens) is een rechtsom circuit, dwz je hebt meer bochten naar rechts als naar links. Dus leunt je auto meer op de linker kant en word die ook meer belast. Het is maar net of je er last van hebt zeg maar. Ik merk met aanremmen altijd dat de auto 1 kant op gaat trekken als ik voor een paar tienden drukverschil heb. Dus ja dan zou je op een lagere druk aan 1 kant kunnen starten.
Het is gewoon een kwestie van proberen. Een keer op 1,8 bar starten en kijken wat het doet.
- Bert ///M3
Dat stikstof verhaal is gelul. Het enige voordeel is dat het makkelijk is voor de verkoper. Die koopt een cylinder N2 voor weing en vult jouw banden voor veel
Marketing grap van de eeuw in bandenland.
Er zit zo goed als geen verschil tussen lucht en stikstof qua verloop van warmte of drukverschil in op de openbare weg.
Normale lucht is namelijk al 78% stikstof.
Het word in de prof racerij wel gedaan, om de atmosfeer in de banden absoluut vochtvrij te krijgen. Maar dan heb je ook velgen met 2 ventielen. Je moet namelijk eerst de band vacuum zuigen en dan vullen met stikstof. Anders hou je er deels lucht in en heb je geen voordeel van je stikstof vulling.

Er zit zo goed als geen verschil tussen lucht en stikstof qua verloop van warmte of drukverschil in op de openbare weg.
Normale lucht is namelijk al 78% stikstof.
Het word in de prof racerij wel gedaan, om de atmosfeer in de banden absoluut vochtvrij te krijgen. Maar dan heb je ook velgen met 2 ventielen. Je moet namelijk eerst de band vacuum zuigen en dan vullen met stikstof. Anders hou je er deels lucht in en heb je geen voordeel van je stikstof vulling.
- Corvette
Het is wat je zegt Bert en gewoon uitproberen. De eerst volgende keer zal ik met een hoge druk beginnen, bijvoorbeeld 2,4 (koud)en eens de rondetijden bekijken in vergelijking met een lage bandenspanning, waarbij ik zal vertrekken op 1,8 (koud).
Voor mij is dat nog moeilijk te onderscheiden, want ik heb nu pas 3 keer op de semi's gereden en ben eigenlijk nog steeds verbaasd over de hoeveelheid grip die deze banden hebben in vergelijking tot de F1 banden van Goodyear, die ook als ze warm worden behoorlijk grip hebben.
Zodra ik de test heb gedaan zal ik de resultaten posten. Ik heb immers een performance box in mijn wagen, dus data genoeg.
Groeten
Cor
Voor mij is dat nog moeilijk te onderscheiden, want ik heb nu pas 3 keer op de semi's gereden en ben eigenlijk nog steeds verbaasd over de hoeveelheid grip die deze banden hebben in vergelijking tot de F1 banden van Goodyear, die ook als ze warm worden behoorlijk grip hebben.
Zodra ik de test heb gedaan zal ik de resultaten posten. Ik heb immers een performance box in mijn wagen, dus data genoeg.
Groeten
Cor