Bandenspanningssensoren worden verplicht

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
SteV6

Bandenspanningssensoren worden verplicht

Bericht door SteV6 » 13 mei 2008, 19:23

Auto's moeten straks verplicht worden uitgerust met bandenspanningssensoren ... vanwege veiligheid en MILIEU.

Hoe ver moet betutteling gaan. Is de gemiddelde Nederlander inmiddels zo'n dom schaap geworden dat alles, maar dan ook alles vanuit hoger hand gereguleerd moet worden?

*ZUCHT*

SteV6

Mark

Bericht door Mark » 13 mei 2008, 19:25

Waar heb je deze informatie vandaan? Ooit hebben ze het er over gehad maar ik dacht dat er verder niks meer mee is gedaan?

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 13 mei 2008, 19:39

Mark schreef:Waar heb je deze informatie vandaan? Ooit hebben ze het er over gehad maar ik dacht dat er verder niks meer mee is gedaan?
Journaal :wink:

allen

Bericht door allen » 13 mei 2008, 19:45

Hoorde het net ook. Snap er echt niets meer van. Zijn we nu echt net een stel domme ganzen? :?
Straks krijgen we nog opgelegd hoeveel keer per dag we naar de wc dienen te gaan voor het geval dat...

Xave30

Bericht door Xave30 » 13 mei 2008, 21:40

Niet totaal verrast hier. :)

jaydee

Bericht door jaydee » 13 mei 2008, 22:09

Gezien het getoonde niveau van de gemiddelde rijder in de ochtend- en avondspits rond Amsterdam, ben ik voor. De verplaatsingen die ik zie hebben weinig met autorijden te maken. Mensen hebben er gewoon hun aandacht niet bij. De meeste schapen moeten inderdaad bij de kudde gehouden worden.

Jammer dat - zoals altijd - de goede onder de slechte lijden, omdat verplichte bandenspanningssensoren geld kosten. Geld dat je - uit de lengte of de breedte - toch zelf moet opbrengen...

Eígenlijk ben ik ook van mening dat de betutteling volkomen is doorgeslagen (gebeurt er ergens een paar keer vaker een ongeluk dan in voorgaande jaren, komt er meteen een snelheidsbeperking en/of inhaalverbod), maar het is nog niet erg genoeg om weer op z'n retour te gaan... :( Heel langzaam zie je her en der initiatieven ontplooid worden om de overkill aan verkeersregulaties in te perken (een dorp ergens in Friesland waar geen verkeersborden staan, gemeentes die drempels herevalueren en weghalen). Het zal nog wel een aantal jaren duren voordat dat doorzet.

Correcte bandenspanning is vooral veiliger. Milieuvoordeel is meegenomen.

wjn

Bericht door wjn » 13 mei 2008, 22:30

+1

Laatst een keertje in de auto van mn vriendin gereden. Wat stuurt dat raar. Banden oppompen en klaar.

Maar alleen vanwege het feit dat het milieu er weer bij gehaald wordt, ben ik tegen....

Kleine moeite om de banden te checken bij een benzinepomp.

Bandenspanningscontrole = gewicht = meert benzineverbruik (in de marge dan hahaha).

P.S. Elektrische ramen en stoelen, evenals airco mogen ze ook verbieden, levert veel meer voor het milieu op :lol:

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 13 mei 2008, 22:35

Theoretisch gezien wordt de auto er in de basis trouwens onzuiniger van, vanwege het extra gewicht van de wielen. Zal niet heel veel zijn maar daarom noem ik het ook theoretisch.

Auto's met aftermarket-velgen zullen over een paar jaar wel continue aan de kant gezet worden met een dikke boete wegens het overtreden van de milieuregels of whatever :lol: :? . Sad world we're heading to.

Knot

Bericht door Knot » 13 mei 2008, 22:40

Tsja, beter een soort test afleggen dat de snuggere autobewuste types het niet hoeven...

Had die dingen in de Vectra C's ook maar bij bandenwissel brak er nog wel eens zo'n ventiel af, moet je voor naar de dealer (de profile/kwikfit heeft die namelijk niet liggen) en kost nog 50 euro per ventiel ook.

wjn

Bericht door wjn » 13 mei 2008, 22:53

G Kolkman schreef:Theoretisch gezien wordt de auto er in de basis trouwens onzuiniger van, vanwege het extra gewicht van de wielen. Zal niet heel veel zijn maar daarom noem ik het ook theoretisch.

Auto's met aftermarket-velgen zullen over een paar jaar wel continue aan de kant gezet worden met een dikke boete wegens het overtreden van de milieuregels of whatever :lol: :? . Sad world we're heading to.
???

Geen probleem in aftermarket velgen, als er meer systemen komen zal de prijs ook wel meevallen.

Trouwens niet alle auto's gebruiken een systeem wat met sensoren werkt, maar verschillende omwentelingsnelheden meten (o.a. Golf). Ik weet niet of dat helpt als je rondom te zachte banden hebt, maar zou theoretisch ook kunnen.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 14 mei 2008, 00:21

Het is net als met een aantal andere verplichtingen die de overheid recentelijk heeft ingevoerd, dan heb je die sensoren en dan?! Ben je in overtreding als je dan met te lage bandenspanning rijdt. Of met te hoge (en wat is te hoog en wat is te laag?) Kortom hoe bepaald je dat? En wie controleert dat!?

Ik pomp mijn banden altijd harder op dan de garage. 9 van de 10 garages hanteren namelijk nooit de geadviseerde bandenspanning (bij een lege auto die rustig wordt bereden, laat staan een hogere bandenspanning bij een beladen auto die op hoge snelheid rijdt!). Als monteurs dat al niet snappen, hoe moet het naar SBS6-zappend Nederland het dan snappen!?

Ik zeg t nogmaals: Opleiden die automobilisten! Snappen ze niets van bandenspanning, dan geen theorie/rijbewijs examen. En neem dit op in de mogelijke periodieke herexamens die wellicht ooit verplicht worden voor alle automobilisten.

Het is net als met autogordels. 9 van de 10 mensen hebben die niet goed om. Of zijspiegels, die 10 van de 10 keer verkeerd staan afgesteld.
Hoofdsteunen idem dito.

Of je laat iedereen vrij, of je zorgt ervoor dat iedereen snapt waarom en hoe die maatregelen gebruikten dienen te worden!

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » 14 mei 2008, 01:25

Kom maar op met de subsidie op aftermarket bandenspanningscontrolesystemen ;)

Doe mij er maar eentje met compressor waarbij ik het tijdens het rijden nog aan kan passen ook à la Le Dakar. :)

Dennis van der Schoot

Bericht door Dennis van der Schoot » 14 mei 2008, 07:47

Jurriaan schreef:Kom maar op met de subsidie op aftermarket bandenspanningscontrolesystemen ;)
Subsidie heeft er inderdaad opgezeten,vandaar dat zowel elke Renault vanaf 2001 standaard is uitgerust met een bandenspanningcontrolesysteem.(ja,daar kun je gezeik mee hebben)
Maar sinds een paar jaar wordt er geen subsidie meer gegeven,dus nu is het op de meeste modellen een optie. :D

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 14 mei 2008, 10:17

Goede laatste zin, Dennis!
Zit er helaas niet in dunkt me :wink:

Niall

Bericht door Niall » 14 mei 2008, 11:16

Net zoals bij een peugeot 407, als je de wielen van voor naar achter wisselt slaat dat ding helemaal op tilt. Geweldig :roll:

Hendrik Kinderman

Bericht door Hendrik Kinderman » 14 mei 2008, 11:32

Bij de garage hebben we een soort van 'aftermarket' systeempje:

een ventieldopje die de spanning weergeeft: hoe hoger de druk, hoe meer het pijpje dat erinzit naar buiten komt, hoe minder druk, hoe lager hij zit, hoe roder, en rood is gevaar, dusblablabla

heel simpel voor een paar euri ;) Weet niet meer hoe het exact heet...

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 14 mei 2008, 11:39

Hendrik Kinderman schreef:Bij de garage hebben we een soort van 'aftermarket' systeempje:

een ventieldopje die de spanning weergeeft: hoe hoger de druk, hoe meer het pijpje dat erinzit naar buiten komt, hoe minder druk, hoe lager hij zit, hoe roder, en rood is gevaar, dusblablabla

heel simpel voor een paar euri ;) Weet niet meer hoe het exact heet...
Ja, dat geeft ook een goede indicatie onder het rijden bij plotseling drukverlies. ;)

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » 14 mei 2008, 11:43

Martijn Koevoets schreef:Ja, dat geeft ook een goede indicatie onder het rijden bij plotseling drukverlies. ;)
Als dat plotselinge drukverlies groot genoeg is, is dat toch wel te merken? Nooit een lekke band gehad met een moderne auto, maar neem toch aan dat er nog wel dusdanig gevoel inzit dat je dat voelt. ;)

Gewoon iedereen aan de bandenspanningsmeter van een paar tientjes en iedere keer als je je auto aftankt even spanning meten. Lijkt me wel simpel zat :)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 14 mei 2008, 12:39

Dat voel je wel ja. Vaak genoeg met lekke, geplofte of loslatende banden gereden. Laatst met de Daf nog, lekke rechte achterband terwijl ik naar een vergadering moest en geen tijd had om te wisselen. Ik reed dus door en bij de eerste bocht brak de Daf dusdanig uit, dat ik blij was met een snelle stuurcorrectie. De 1e drift op droog was gezet. :lol:

Dit was er na 5 km van over:
[img:2048:1536]http://img100.imageshack.us/img100/4861 ... 101fd5.jpg[/img]

Casper

Bericht door Casper » 14 mei 2008, 17:08

LOL :lol:

SteV6

Bericht door SteV6 » 14 mei 2008, 19:50

Ik ben dit draadje gestart uit de ergernis dat het milieu er weer meteen bijgesleept werd. De toename van de veiligheid is mij veel meer waard.

Helaas zitten er meer domme runderen, makke schapen en kippen zonder kop op de weg dan DF'ers. Het zou goed zijn om een systeem in te voeren waarbij de rijvaardigheid en algemene kennis over het voertuig met enige regelmaat getoetst wordt, met als ultieme sanctie bij onvoldoende vaardigheden/kennis verlies van de rijbevoegdheid. Dan heb je al die lapmiddelen en systeempjes niet nodig.

Voordat ik een eigen compressortje had staan, kwam ik elke twee weken bij mijn bandenboer. Dan moest er normaal gesproken nooit meer dan 0,1 bar in 1 van de banden. Als er meer dan 0,3 bar uit een band was, dan begon hij uit eigen beweging het wiel te demonteren. Als dat bij jou gebeurt, zei hij dan, dan is er iets aan de hand. En alle 3 de keren zat er een spijker of schroef in het loopvlak :shock:

SteV6

MR M POWER

Bericht door MR M POWER » 14 mei 2008, 20:55

Knot schreef:Tsja, beter een soort test afleggen dat de snuggere autobewuste types het niet hoeven...

Had die dingen in de Vectra C's ook maar bij bandenwissel brak er nog wel eens zo'n ventiel af, moet je voor naar de dealer (de profile/kwikfit heeft die namelijk niet liggen) en kost nog 50 euro per ventiel ook.
Bij Renault willen de ventielen met een controlesysteem ook nog wel eens afbreken, idd nieuwe bij de dealer halen welke ook weer MOETEN ingelezen worden door de dealer anders er lampjes knipperen op je dashboard.

Leuk dat het werkt maar als je een probleem hebt zit je met de gebakkend peren.

jaydee

Bericht door jaydee » 14 mei 2008, 22:45

SteV6 schreef:Ik ben dit draadje gestart uit de ergernis dat het milieu er weer meteen bijgesleept werd.
Milieu verkoopt. Werd vroeger alles aangeprijsd met "ultra", "mega" en "hygiënisch", tegenwoordig moet alles "groen" (zelfs wasmiddelen!).

Ahmed

Bericht door Ahmed » 15 mei 2008, 02:51

Vergeet niet de groene band van Michelin :lol:

pfff waar gaat dit heen zeg..... :?

Plaats reactie