'Vast' zitten in je stoel zónder 4 of 5 punts gordels...
- Topfuel
- Berichten: 1916
- Lid geworden op: 21 aug 2006, 11:29
'Vast' zitten in je stoel zónder 4 of 5 punts gordels...
Als je lekker een eindje gaat sturen over die mooie B route en of op-en afritten (of circuit) wil je natuurlijk het liefst zo vast mogelijk in je stoel zitten.
Het vast zitten in je stoel voorkomt dat je lichaam beweegt tijdens het rijden en vergroot het (stuur)gevoel. Verder is een voordeel van vast zitten in je stoel dat je bij omkijken over de schouders geen rare stuur reacties krijgt. Sommige mensen geven bij het over de schouder kijken onbedoeld een rukje aan het stuur. Dit voorkom je als je vast zit want nu zijn alleen je armen en schouders aan het sturen en niet je lichaam. Wat ook kan gebeuren als je in een bocht zit je door de middelpunt vliegende kracht uit je stoel schuift. Dit zorgt bij sommige bestuurders ook voor ongeplande stuur acties wat je natuurlijk niet wilt als je de apex van dichtbij aan het bekijken bent 8) . Verder kun je er bij een ongeval ook voordelen mee hebben omdat je bij een koprol of aanrijding van de zijkant niet meteen je stoel uit geslingerd word maar blijft zitten in de houding die de constructeur voor je verzonnen heeft.
Kortom, genoeg redenen om vast te zitten tijden het rijden.
Hoe ga je dit doen zónder 4 of 5 punts gordel:
A.
Schuif je stoel zo ver mogelijk naar achteren, eventueel kun je je rugleuning nog schuin naar achteren (sjohnny modus) zetten.
B.
Druk jezelf zo diep mogelijk in de stoel
C.
Trek nu je gordels muurvast aan door hem terug de geleider in de trekken. Vervolgens geef je er een snok aan en 'blokkeert' de gordel.
D.
Vervolgens leun je naar voren zodat je in je gordel 'hangt' en de gordel geblokkeerd blijft. Bij elektrische verstelling is dit niet nodig. Je hebt nu je handen vrij voor de volgende handeling.
E.
Nu is het zaak je stoel naar voren te schuiven zonder dat de 'lock' van je gordel los laat. Je kunt dit op verschillende manieren doen:
(1.)
Je stoel weer rechtop zetten zodat je vanuit de 'Sjohnny modus' weer rechtop komt te zitten. Dit gaat het beste met een draaiverstelling voor de rugleuning. Je zit nu vast.
(2.)
Je stoel elektrisch (indien van toepassing) naar voren schuiven tot je op gewenst niveau vast zit. Je kunt bij elektrische verstelling natuurlijk spelen met rug en zit leuning totdat je perfect zit.
(3.)
De laatste en wat lastigere manier maar wel met een goed effect. Je auto naar voren laten rijden en vervolgens op de rem trappen. Je 'schiet' als het ware vast in je stoel door het remmen. Met de ene hand zorg je er voor dat je je verstelling vrij houd zodat de stoel kan verschuiven en met de andere hand hou je natuurlijk je stuur vast.
Alle 3 de manieren zorgen er voor dat je goed vast komt te zitten en ze komen allemaal op het zelfde neer. Als je elektronische stoelverstelling hebt is het vaak een eitje. Verder is het (erg)belangrijk dat je altijd op de juiste afstand van je stuur komt te zitten. Dit is even een paar keer proberen maar na een paar keer heb je het kunstje door. Probeer het maar eens uit!
Gr. Topfuel
Het vast zitten in je stoel voorkomt dat je lichaam beweegt tijdens het rijden en vergroot het (stuur)gevoel. Verder is een voordeel van vast zitten in je stoel dat je bij omkijken over de schouders geen rare stuur reacties krijgt. Sommige mensen geven bij het over de schouder kijken onbedoeld een rukje aan het stuur. Dit voorkom je als je vast zit want nu zijn alleen je armen en schouders aan het sturen en niet je lichaam. Wat ook kan gebeuren als je in een bocht zit je door de middelpunt vliegende kracht uit je stoel schuift. Dit zorgt bij sommige bestuurders ook voor ongeplande stuur acties wat je natuurlijk niet wilt als je de apex van dichtbij aan het bekijken bent 8) . Verder kun je er bij een ongeval ook voordelen mee hebben omdat je bij een koprol of aanrijding van de zijkant niet meteen je stoel uit geslingerd word maar blijft zitten in de houding die de constructeur voor je verzonnen heeft.
Kortom, genoeg redenen om vast te zitten tijden het rijden.
Hoe ga je dit doen zónder 4 of 5 punts gordel:
A.
Schuif je stoel zo ver mogelijk naar achteren, eventueel kun je je rugleuning nog schuin naar achteren (sjohnny modus) zetten.
B.
Druk jezelf zo diep mogelijk in de stoel
C.
Trek nu je gordels muurvast aan door hem terug de geleider in de trekken. Vervolgens geef je er een snok aan en 'blokkeert' de gordel.
D.
Vervolgens leun je naar voren zodat je in je gordel 'hangt' en de gordel geblokkeerd blijft. Bij elektrische verstelling is dit niet nodig. Je hebt nu je handen vrij voor de volgende handeling.
E.
Nu is het zaak je stoel naar voren te schuiven zonder dat de 'lock' van je gordel los laat. Je kunt dit op verschillende manieren doen:
(1.)
Je stoel weer rechtop zetten zodat je vanuit de 'Sjohnny modus' weer rechtop komt te zitten. Dit gaat het beste met een draaiverstelling voor de rugleuning. Je zit nu vast.
(2.)
Je stoel elektrisch (indien van toepassing) naar voren schuiven tot je op gewenst niveau vast zit. Je kunt bij elektrische verstelling natuurlijk spelen met rug en zit leuning totdat je perfect zit.
(3.)
De laatste en wat lastigere manier maar wel met een goed effect. Je auto naar voren laten rijden en vervolgens op de rem trappen. Je 'schiet' als het ware vast in je stoel door het remmen. Met de ene hand zorg je er voor dat je je verstelling vrij houd zodat de stoel kan verschuiven en met de andere hand hou je natuurlijk je stuur vast.
Alle 3 de manieren zorgen er voor dat je goed vast komt te zitten en ze komen allemaal op het zelfde neer. Als je elektronische stoelverstelling hebt is het vaak een eitje. Verder is het (erg)belangrijk dat je altijd op de juiste afstand van je stuur komt te zitten. Dit is even een paar keer proberen maar na een paar keer heb je het kunstje door. Probeer het maar eens uit!
Gr. Topfuel
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Dat is inderdaad een goede manier.
Dit is een apparaatje waar je voor de helft hetzelfde effekt mee kan bereiken, het zet je heupgordel vast.
http://www.cg-lock.co.uk/
Ik heb het zelf ook gehad voordat ik mijn 4-punts had, en het werkt best goed.
Dit is een apparaatje waar je voor de helft hetzelfde effekt mee kan bereiken, het zet je heupgordel vast.
http://www.cg-lock.co.uk/
Ik heb het zelf ook gehad voordat ik mijn 4-punts had, en het werkt best goed.
- jaydee
- Berichten: 784
- Lid geworden op: 21 sep 2007, 11:42
- Locatie: Zeewolde
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Misschien nog wel een handige tip: Trek je jas en dikke trui uit (ik snap nog steeds niet hoe Tiff Needell altijd lekker kan rijden met zijn leren jas aan...). Hoe dunner je kleding, hoe beter. Dit zorgt ervoor dat je dichter bij je rugleuning en belangrijker, je hoofdsteun, zit (belangrijker ivm whiplashpreventie).
Wat je verder moet doen, is altijd je t-shirt/polo of wat je dan ook aan hebt, onder je heupgordel vandaan trekt. Daarna trek ik altijd eerst mijn heupgordel goed vast. Dan heb je al 90% van een vaste gordel- en zitpositie te pakken in een willekeurige auto. De heupgordel is het belangrijkste.
Wat je verder moet doen, is altijd je t-shirt/polo of wat je dan ook aan hebt, onder je heupgordel vandaan trekt. Daarna trek ik altijd eerst mijn heupgordel goed vast. Dan heb je al 90% van een vaste gordel- en zitpositie te pakken in een willekeurige auto. De heupgordel is het belangrijkste.
- Kasteel
- Berichten: 5441
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
100%, ik doe altijd jas uit tijdens rijden en het valt me van best veel autoverslaggevers op dat ze met jas/andere ongemakkelijk stuurkledij rijden :SDennis Cavallino schreef:Misschien nog wel een handige tip: Trek je jas en dikke trui uit (ik snap nog steeds niet hoe Tiff Needell altijd lekker kan rijden met zijn leren jas aan...).
-
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
- Locatie: GroeneHart
Misschien kan hij gewoon een stuk beter sturen dan jij :twisted:Dennis Cavallino schreef:ik snap nog steeds niet hoe Tiff Needell altijd lekker kan rijden met zijn leren jas aan.

Ik volgde voorheen ook altijd de procedure: gordel zo strak mogelijk aantrekken en in de vergrendeling rukken, werkt best goed op circuit.
Heb nu ook zo'n CG-lock in de Toyota gemonteerd en ga dat vrijdag voor het eerst op Z'voort uitproberen.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
@NSXRS: Geen twijfel over mogelijk
Ik kan soms best lekker slap ouwehoeren en een redelijk potje sturen, maar ik kan niet praten en op de limiet rijden tegelijk. Tiff kan ONWIJS goed slap ouwehoeren tijdens veel beter sturen dan wie dan ook op maximum attack en gewoon leuke interessante dingen zeggen. Daar kan niemand aan tippen denk ik, zelfs Schumacher zie je in de fout gaan als 'ie tijdens het rijden vertelt wat 'ie van een auto vindt. Ik vind dat altijd echt heel knap van journalisten. Vicky, daar verwacht ik 't wel van, dat is een vrouw, die kunnen 100 dingen tegelijk, wij mannen kunnen dat niet. Tiff = dus gay!
Maar ff serieus, dat leren jasje, ik heb 1 keer met een leren jack aan gereden, maar het voelt dan net of je in een dwangbuis zit. Daarnaast krijg je je gordels totaal niet strak en mis je gevoel met de auto en je glijdt alle kanten op.

Maar ff serieus, dat leren jasje, ik heb 1 keer met een leren jack aan gereden, maar het voelt dan net of je in een dwangbuis zit. Daarnaast krijg je je gordels totaal niet strak en mis je gevoel met de auto en je glijdt alle kanten op.
-
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 17 feb 2008, 11:28
- Locatie: zoetermeer
Maik schreef:Dat is inderdaad een goede manier.
Dit is een apparaatje waar je voor de helft hetzelfde effekt mee kan bereiken, het zet je heupgordel vast.
http://www.cg-lock.co.uk/
Ik heb het zelf ook gehad voordat ik mijn 4-punts had, en het werkt best goed.
Ik heb er nog 2 te koop.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten