Trajectcontrole A12 werkt minimaal tot 330 km/h!

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente

Trajectcontrole A12 werkt minimaal tot 330 km/h!

Bericht door SteV6 » 08 mei 2008, 23:16

Flitsende vaart

De kans dat wegpiraten met een vaart van meer dan 300 km/h langs de trajectcontrole glippen is klein, maar toch is de politie er niet gerust op. De huidige computers haken namelijk af bij 250 km/h, dus zouden de onverlaten vrijuit gaan. De trajectcontole op de A12 heeft inmiddels een nieuw brein, iROSE genaamd, dat snelheden tot 330 km/h aankan. Het theoretische bereik ervan ligt overigens op 400 km/h, maar de Porsche Carrera GT waarmee het werd getest, kon gewoon niet harder.
Bron: AutoVisie nr 10, 2008 (blz. 62)

Ik vind de tekst nogal suggestief. Tussen de regels door lijkt het alsof de politie dus met 330 km/h over de A12 heeft gereden. Weet iemand of de A12 een keertje afgesloten is geweest voor al het verkeer?

SteV6

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 08 mei 2008, 23:17

Veryon rijders hebben dus mazzel :lol:

Gebruikersavatar
jaydee
Berichten: 784
Lid geworden op: 21 sep 2007, 11:42
Locatie: Zeewolde

Bericht door jaydee » 08 mei 2008, 23:18

Ik geloof er niks van. De tekst bevat totaal geen details. Ik denk dat het gewoon een proefopstelling op een of andere testbaan is geweest.

E60 M5
Berichten: 1000
Lid geworden op: 11 nov 2006, 21:23

Bericht door E60 M5 » 08 mei 2008, 23:20

Ergens in Duitsland op een circuit (oval?) door de fabrikant getest.

Heb op speedcars een opmerking geplaatst omdat de sugegstie wordtgewekt dat die opstelling de snelheid meet ten tijde van passeren en dat ook registreert. Terwijl bij een trajectcontrale de tijd gemeten wordt van het afleggen van een vaste afstand (dus een gemiddelde snelheid).

Xave30
Berichten: 15380
Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34

Bericht door Xave30 » 08 mei 2008, 23:24

Shit. :(

Gebruikersavatar
jaydee
Berichten: 784
Lid geworden op: 21 sep 2007, 11:42
Locatie: Zeewolde

Bericht door jaydee » 08 mei 2008, 23:26

Wat ik me nu afvraag... De camera's die gebruikt worden om de nummerborden te herkennen moeten dus in staat zijn om van een (theoretisch) 400 km/h rijdende auto (of motor) een beeld te maken dat goed genoeg is om het nummerbord te ontcijferen. Wat is het bereik van die camera's dan? Over hoeveel afstand moet je een auto filmen, of volstaat het om een foto te maken op het moment dat de auto over de lus rijdt? En is die foto dan scherp?

En wat is het bereik van een gewone flitspaal? Hoe ver moet je voorbij zijn voor je weer op het gas kan?

E60 M5
Berichten: 1000
Lid geworden op: 11 nov 2006, 21:23

Bericht door E60 M5 » 08 mei 2008, 23:31

Mtechnik schreef:Shit. :(
Nou als het klopt dan verwacht ik meerdere bekeuringen ondanks een correcte gemiddelde snelheid.

Xave30
Berichten: 15380
Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34

Bericht door Xave30 » 08 mei 2008, 23:33

Tussen het traject Ede-Arnhem deed ik in het begin altijd extra rustig aan. Dan las ik ergens dat slechts een relatief klein percentage auto's bekeurd werden. Dus reed ik daar max 140.

Nu durf ik dat niet meer 's avonds.

E60 M5
Berichten: 1000
Lid geworden op: 11 nov 2006, 21:23

Bericht door E60 M5 » 08 mei 2008, 23:41

Mtechnik schreef:Tussen het traject Ede-Arnhem deed ik in het begin altijd extra rustig aan. Dan las ik ergens dat slechts een relatief klein percentage auto's bekeurd werden. Dus reed ik daar max 140.

Nu durf ik dat niet meer 's avonds.

140 op het stukje trajectcontrole waar je 100 mag? :shock:


Iemand hier op het forum verteld mij dat een chauffeur van hun prive over dat trajectcontrole ging en had verkeken met en maand van in werkingtreding... die kreeg geloof ik iets van 20 bekeuringen over een maand.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40180
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 08 mei 2008, 23:42

Ik had m op de Papenburg oval graag ff willen testen :)

Gebruikersavatar
RutgerK
Berichten: 3239
Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07

Bericht door RutgerK » 09 mei 2008, 00:08

De apparatuur wordt op een proefopstelling van de fabrikant getest. Ze zijn al jaren bezig om met hoge snelheid te testen. Feitelijk gaat het niet om de hoogste snelheid die gemeten kan maar het is meer een testcase om te laten zien hoe hoog de kwaliteit is van het systeem.

Ik weet niet of deze snelheid zowel overdag als 's nachts gemeten kan worden. Normaal uitval van 'mislukte' foto's lag in de eerste jaren van de trajectcontroles op zo'n 10-15 procent waar een deel door het systeem apart werd gezet voor handmatige controle.

Het was eigenlijk vanaf het begin van de trajectcontrole op de A12 al zo dat het technisch ook mogelijk is om de snelheid te meten bij het passeren van de poorten. Ik heb nog niet vernomen wanneer dit ook daadwerkelijk actief kan worden (en of ze dat gaan doen) maar het in ieder geval zeker mogelijk.

Boeiend is het natuurlijk wel dat de trajectcontroles vanuit een ander idee zijn opgestart en dat de 'puntscontroles' een voor het BVOM een mooie extra is. Of het wat bijdraagt aan de doelstelling is de vraag. Ook is het de vraag of je bijvoorbeeld 3 boetes kan krijgen op één trajectcontrole als je bijvoorbeeld de gehele tijd 135km/u rijdt en dus zowel ingaand, uitgaand als op de trajectmeting in overtreding bent.

Gebruikersavatar
DDX
Berichten: 1499
Lid geworden op: 07 sep 2006, 20:04

Bericht door DDX » 09 mei 2008, 00:18

volgens mij heeft die 250km/u grens denk ik weinig met computer te maken
eerder met camera's die boven die snelheid geen goed beeld van de kentekenplaat hebben

want of je nou 1minuut over de afstand doet of 10sec, de gemiddelde snelheid kan je zelfs op papier narekenen :?

Xave30
Berichten: 15380
Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34

Bericht door Xave30 » 09 mei 2008, 00:20

E60 M5 schreef:
140 op het stukje trajectcontrole waar je 100 mag? :shock:
120 daar toch.. anders heb ik het echt verkeerd. De 100km/u "zone" begint iets vóór afslag Arnhem (knooppunt Velperbroek) en eindigt bij Duiven.

EDIT: Had het idd verkeerd. Waar er max 100 mag rij ik altijd keurig 100. Het lengte van het trajectcontrole A12 Arnhem, bleek ik altijd verkeerd te hebben begrepen.
RutgerK schreef:. Ook is het de vraag of je bijvoorbeeld 3 boetes kan krijgen op één trajectcontrole als je bijvoorbeeld de gehele tijd 135km/u rijdt en dus zowel ingaand,
Vroeg ik me ook soms af.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Bericht door MartijnGizmo » 09 mei 2008, 11:20

jaydee schreef:Wat ik me nu afvraag... De camera's die gebruikt worden om de nummerborden te herkennen moeten dus in staat zijn om van een (theoretisch) 400 km/h rijdende auto (of motor) een beeld te maken dat goed genoeg is om het nummerbord te ontcijferen. Wat is het bereik van die camera's dan? Over hoeveel afstand moet je een auto filmen, of volstaat het om een foto te maken op het moment dat de auto over de lus rijdt? En is die foto dan scherp?

En wat is het bereik van een gewone flitspaal? Hoe ver moet je voorbij zijn voor je weer op het gas kan?
Bij 400km/h rijd je 111.1 m/s. Zeg dat de auto 10cm mag bewegen om het kenteken leesbaar op de foto te krijgen, dan zit je dus aan een sluitertijd van 1/1000s, wat niet onrealistisch is.

Gebruikersavatar
RutgerK
Berichten: 3239
Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07

Bericht door RutgerK » 09 mei 2008, 11:27

DDX schreef:volgens mij heeft die 250km/u grens denk ik weinig met computer te maken
eerder met camera's die boven die snelheid geen goed beeld van de kentekenplaat hebben

want of je nou 1minuut over de afstand doet of 10sec, de gemiddelde snelheid kan je zelfs op papier narekenen :?
Inderdaad met de camera en hoe goed de software met minder scherpe foto's omgaat en toch het kenteken kan uitlezen.

Gebruikersavatar
VLA
Berichten: 2279
Lid geworden op: 11 aug 2007, 10:32

Bericht door VLA » 09 mei 2008, 11:46

Martijn Koevoets schreef:
jaydee schreef:Wat ik me nu afvraag... De camera's die gebruikt worden om de nummerborden te herkennen moeten dus in staat zijn om van een (theoretisch) 400 km/h rijdende auto (of motor) een beeld te maken dat goed genoeg is om het nummerbord te ontcijferen. Wat is het bereik van die camera's dan? Over hoeveel afstand moet je een auto filmen, of volstaat het om een foto te maken op het moment dat de auto over de lus rijdt? En is die foto dan scherp?

En wat is het bereik van een gewone flitspaal? Hoe ver moet je voorbij zijn voor je weer op het gas kan?
Bij 400km/h rijd je 111.1 m/s. Zeg dat de auto 10cm mag bewegen om het kenteken leesbaar op de foto te krijgen, dan zit je dus aan een sluitertijd van 1/1000s, wat niet onrealistisch is.
Maar savonds/snachts zoiets op de foto zetten, dan heb je toch wel een zeer dure lens voor nodig ?

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 09 mei 2008, 12:20

Waar het hele trajectidee vandaan kwam is om mensen niet voor kleine lullige overtredingen te bekeuren.

Dus als je even 110 rijd waar het 100 is dat je dan niet meteen gepakt wordt.

De feitelijke uitwerking is natuurlijk heel anders: geen hond die boven de 100 durft uit te komen gedurende over een afstand van 2/4 km

Gemiste kans, maar logisch gevolg van het systeem

Hunter
Berichten: 1448
Lid geworden op: 10 okt 2007, 12:22
Locatie: Nieuwegein

Bericht door Hunter » 09 mei 2008, 12:22

Hier bij Utrecht op de A12 is het zelfs 80 KM/H...
Gevaarlijke snelheid :roll:

Al die automobilisten gaan safe 75 rijden (op de teller), en de vrachtwagens denderen hier gewoon met 80 geijkte kilometers over de linkerbaan...

A12 lijkt me hiervoor niet gesloten te zijn...
Wel mooi beroep als je dit mag testen...

Gebruikersavatar
Geelhoed
Berichten: 1476
Lid geworden op: 10 dec 2007, 10:51

Bericht door Geelhoed » 09 mei 2008, 13:15

Macboy schreef: Gemiste kans, maar logisch gevolg van het systeem
Niet van het systeem maar van de algehele dyscalculie van de nederlander, en het effect van 100% pakkans.

Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 553
Lid geworden op: 09 feb 2008, 15:24
Locatie: Rotterdam ~ Mustang!

Bericht door Mack » 09 mei 2008, 13:19

Precies, automobolisten gaan juist langzamer rijden. De rechterbaan op de A20 bij Rotterdam rijdt vaak niet veel harder dan 50km/u. Aangezien ik er bij die afrit afmoet, is het vaak gewoon aansluiten en meesukkelen :cry:

Kees Bunk
Berichten: 1046
Lid geworden op: 21 apr 2008, 19:41

Bericht door Kees Bunk » 12 mei 2008, 18:54

Ik reed op Koninginnedag nog rond de trajectmeting bij Utrecht. Echt zwaar irritant omdat de hele snelweg gewoon leeg was. Vooral dat stukje waar je maar 80 mag.

Maar eh, staat er ook trajectmeting tussen Driebergen en Veenendaal dan (A12)? Daar heb ik 'm nogal hard ingetrapt...

Xave30
Berichten: 15380
Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34

Bericht door Xave30 » 12 mei 2008, 19:05

Kees Bunk schreef: Maar eh, staat er ook trajectmeting tussen Driebergen en Veenendaal dan (A12)? Daar heb ik 'm nogal hard ingetrapt...
Nee, geen trajectcontrole daar. Is een bekende plek om in te trappen.

http://www.boetes.nl/trajectcontroles.html

Kees Bunk
Berichten: 1046
Lid geworden op: 21 apr 2008, 19:41

Bericht door Kees Bunk » 12 mei 2008, 19:13

Mtechnik schreef:
Kees Bunk schreef: Maar eh, staat er ook trajectmeting tussen Driebergen en Veenendaal dan (A12)? Daar heb ik 'm nogal hard ingetrapt...
Nee, geen trajectcontrole daar. Is een bekende plek om in te trappen.

http://www.boetes.nl/trajectcontroles.html
Handige link, dankjewel.

Echt, Nederland is niet leuk meer met al die dingen... Laatst zat er ook een verdachte BMW motor voor me, die mij wel heel graag wilde laten passeren. Ik ben er netjes achter gedoken :P

Xave30
Berichten: 15380
Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34

Bericht door Xave30 » 12 mei 2008, 19:15

Kees Bunk schreef: Echt, Nederland is niet leuk meer met al die dingen... Laatst zat er ook een verdachte BMW motor voor me, die mij wel heel graag wilde laten passeren. Ik ben er netjes achter gedoken :P
Slim, je weet maar nooit soms.
Laatst gewijzigd door Xave30 op 12 mei 2008, 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2136
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Bericht door Tommy » 12 mei 2008, 19:28

het stukje A20 thv sfg ziekenhuis/GCR ... is sinds de trajectcontrole een ramp. Voorheen kan ik me niet herinneren dat er zoveel file stond.
Er wordt iig niet meer te hard gereden, dus doel van de boomknuffelaars is behaald. Ware het niet dat dat file rijden schadelijker is dan met 100 erlangs rijden in z'n 5... of 6.. of 7... indien van toepassing.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BMWDennis, Crookie, Dickh., Google [Bot], jos_br, Martijn_bmw, RJK, Robbert92, Semrush [Bot] en 10 gasten