320D Touring Executive 2.0: wat goed is moet goed blijven:-)

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie

Wat wordt de opvolger van de Golf 3 über TDI?

Audi A4 Avant 115pk TDI
4
6%
Audi A4 Avant V6 2.6 G3 onderbouw
5
7%
Audi A6 110pk TDI
2
3%
BMW 320D Touring
29
40%
BMW 525I Touring G3
11
15%
Mercedes C220CDI Combi
3
4%
Saab 9-3 2.0T G3
1
1%
Saab 9-5 2.0T Estate G3
3
4%
Skoda Octavia Combi 110pk TDI
1
1%
Skoda Octavia Combi 20VT G3
0
Geen stemmen
VW Golf 115pk TDI
4
6%
VW Bora Variant 130pk TDI
5
7%
VW Passat Variant 130pk TDI
4
6%

Totaal aantal stemmen: 72

Ahmed

Bericht door Ahmed » 26 apr 2008, 14:34

Mooi ding, velgen passen er ook goed onder :)

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 26 apr 2008, 15:42

@Hugo: het gras is allang gemaaid man :D

@Arthur: er wordt ook niet gelezen alleen maar geroepen hier :lol:

@Ceet: de Golf gaat niet op CPZ rijden de 16e maar wel op de Ring 8) Een BMW voor de autosport is zoooo 2002 :lol:

@Martijn: indien er veeeeel minder kilometers gemaakt gaan worden...130i for me please. En de E36 M3 als tracktool :D Velgen ga ik zeker eens omwisselen om te kijken wat de verschillen zijn! Natuurlijk staat 17" beter maar daar kan ik niet wakker van liggen :wink: Als 16" beter rijdt dan ga ik voor 16" :oops:

allen

Bericht door allen » 26 apr 2008, 17:53

Niels, ik heb premacy's, pilot sport 1 & 2 onder de 5 gehad op 17". Altijd maar die herrie. Op aanraden van de bandenboer Sportmax geprobeerd en ben er nu dik tevreden over. Heerlijk stil!

Remy

Bericht door Remy » 26 apr 2008, 19:18

Mooi ding Niels. En nu haaks de buurt onveilig maken graag. Valt er nog wat te beleven hiero. 8)

Niels

Bericht door Niels » 29 apr 2008, 01:13

allen schreef:Niels, ik heb premacy's, pilot sport 1 & 2 onder de 5 gehad op 17". Altijd maar die herrie. Op aanraden van de bandenboer Sportmax geprobeerd en ben er nu dik tevreden over. Heerlijk stil!
Zijn ze ook een beetje slijtvast?

@Remy: driften gaat niet lukken ben ik bang. 136pk en 280nm klinkt best aardig maar 1430kg ook :wink:

Macboy

Bericht door Macboy » 29 apr 2008, 09:46

Fijne auto ! We hadden gelijk :)

Voor interieur-fetish opmerkingen zie PB, denk niet dat we dit openbaar moeten doen ;)

allen

Bericht door allen » 29 apr 2008, 10:21

Ik heb ze er misschien 10-12k onder. Kan daar nog niet veel over zeggen. Wel over PS2. Die zijn niet slijtvast. :wink:

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 29 apr 2008, 10:42

Mooi bak Niels.
De keuze voor een station nog andere bedoelingen, of gaat het je puur om de looks?! :lol: :wink:

Knot

Bericht door Knot » 29 apr 2008, 10:50

Mooie auto Niels! En idd, dat bandje moet eruit hoor, frontcd + wisselaar of fullsize navi ;)

Over die blokken, dit is toch de 150pk 20d? Die 136pk schijnt een stuk minder betrouwbaar te zijn.

Lees ook over de eventuele opties tot A4 2.5tdi.... voor ieders info, die hadden toch onwijze problemen met de turbo's??? Geval 320d voor mij altijd de 150pk versie en in geval van een A4 altijd de 130pk tdi.

Niels

Bericht door Niels » 29 apr 2008, 19:09

indobesar schreef:Mooi bak Niels.
De keuze voor een station nog andere bedoelingen, of gaat het je puur om de looks?! :lol: :wink:
In alle gevallen ging het om de station variant dus idd. de looks :lol: :wink: Ik weet waar je op doelt maar zover is het nog niet. Station vind ik nagenoeg altijd mooier dan de sedan en de Golf was ook een echt pakezel :D
Knot schreef:Mooie auto Niels! En idd, dat bandje moet eruit hoor, frontcd + wisselaar of fullsize navi ;)

Over die blokken, dit is toch de 150pk 20d? Die 136pk schijnt een stuk minder betrouwbaar te zijn.

Lees ook over de eventuele opties tot A4 2.5tdi.... voor ieders info, die hadden toch onwijze problemen met de turbo's??? Geval 320d voor mij altijd de 150pk versie en in geval van een A4 altijd de 130pk tdi.
Front CD heeft ook zeker de voorkeur :D Maar een wisselaar zit bij de koop in, heb wel aangegeven dan een frontlader ook goed is. Navi is nog gaver maar daarvoor moet je nogal wat zooi inbouwen.

Zo ver ik heb kunnen vinden is de brandstofpomp van een 136pk versie een zwak punt en begeeft het meestal zo rond de 2ton. Deze (ook 136pk)was geen uitzondering en is vorig jaar vervangen (aantoonbaar). De 150pk versie heeft problemen met de (IHI) turbo, deze gaan gewoon niet lang mee (ik geloof 150Kkm) en qua kosten is dat ongeveer gelijk aan de brandstofpomp. De Audi V6 heeft tot 2001 zwakke nokkenassen erin welke bij slecht onderhoud en redelijke koude belasting ook iets van 150Kkm meegaan. Soms kom je wel advertenties tegen waarin is aangegeven dat de turbo's vervangen zijn maar echt een zwak punt is het zover ik weet niet. De 130PK A4 is mijn absolute favo maar is gewoon duur in aanschaf, er moest dan zeker nog 3,5K bij voor de blote konten uitvoering in fatsoenlijke staat :wink: Audi's 130pk is wel een stuk sneller maar goed voor de dagelijkse kilometers hoor je me niet klagen :D

Niels

Bericht door Niels » 11 jun 2008, 00:29

Aangezien de prestaties van de 320D niet echt overtuigend waren besloot ik na wat info gelezen te hebben op http://www.BMWLand.co.uk maar eens het een en ander te vervangen. Het resultaat is bevredigend :D De Touring rijdt veel en dan ook veel beter nu. Vanaf 1500RPM koppel beschikbaar i.p.v. 1000RPM later!

Goed de DIY die ik ook op het E46 forum gezet heb :wink:

Goed mijn sleutel actie :) Om eerlijk te zijn weet ik niet wat nu geholpen heeft of dat het totaal voor het verschil zorgt maar mijn EGR zat vast, luchtfilter was aan vervanging toe en er zat een vacuum slang van de onderste pressure converter los. De bovenste PC heb ik laten zitten want daar kun je wel erg slecht bij en ik ben zeer tevreden met het resultaat

Dus wat gedaan:

Luchtfilter (en pollenfilter)
Turbo breather
Pressure converter (onderste)
EGR gereinigt en gangbaar gemaakt

Ik heb niet van alles een foto maar wel van een aantal dingetjes die eventueel iets verduidelijken. Het niveau van deze operatie schat ik op een 5 out of 10. Indien je vroeger wel aan brommers hebt gesleuteld en de boel daarmee rijdend hebt weten te houden dan kun je dit zeker ;)

Eerst de voorste kap gedemonteerd. Handige pinnetjes, gewoon met een tang uittrekken en de kap kan los. Aan de achterkant steunt ie op twee steuntjes die je naar achteren moet schuiven:

Afbeelding

Afbeelding

Daarna de middelste kap (2x inbus, wijst zich vanzelf) en de bak van het pollenfilter (4xtorx) verwijderd anders kun je de kap van het luchtfilterhuis niet demonteren. Als je wilt weten waarom de 320D Touring 1430kg weegt, verwijder deze bak en je weet het (| Onzinnig zwaar zeg maar..

Afbeelding

Vervolgens kun je de luchtfilter kap demonteren met 4x inbus en een gewoon boutje. Dit wijst zich vanzelf behalve de achterste:

Afbeelding

Een voordeel van de constructie is dat de inbusbouten verbonden zijn aan de kap zeg maar. Geen kans op kwijtraken dus :)

Om de kap er af te halen moet je wel een beetje pielen maar weer monteren gaat vrij lastig. Bekijk de onderkant van de kap en je weet waarom. De rand rondom moet weer precies passen in het onderdeel. Beetje puzzelen dus maar van achter naar voren werken dan moet het lukken. Fotootje zonder luchtfilter kap waarop ook de breather meteen te zien is:

Afbeelding

Afbeelding

Breather gedemonteerd, gewoon losdraaien van een aantal inbusbouten.

Afbeelding

De totale breather wordt vervangen, zie hier oud en nieuw:

Afbeelding

Er komt wel een plastic onderdeel mee en die moet je weer monteren. Zorg dat je deze goed plaatst in de daarvoor bestemde klem/gleuf:

Afbeelding

Luchtfilter en breather gemonteerd:

Afbeelding

Achterop het luchtfilter zit een markering die je naar onderen moet houden om em goed te plaatsen wat ook aan de strip bovenop te zien is (zie nieuw filter):

Afbeelding

Daarna de onderste pressure converter (PC) vervangen. Beetje lastige positie achter een airco leiding:

Afbeelding

Deze kun je demonteren met steeksleutel 10:

Afbeelding

Verwar de vacuum slangen niet bij het monteren van een nieuwe. Zwart/blauw komt op de onderste.

Plaats van de bovenste PC, te lastig te demonteren. Volgende keer maar weer.

Afbeelding

Und jetzt, de EGR. Zit vast met 4x M6 (zorg dat ze niet vallen!) en twee klemmen, leidingen even los wrikken en los is de EGR:

Afbeelding

Afbeelding

In de ingang van de uitlaatgassen (zie pijl) heb ik een pijpsleutel gestoken om te kijken of ik de klep kon indrukken. Dit kon voor het schoonmaken niet maar na het schoonmaken wel. Het gaat eigenlijk puur om de steel zodat de klep z'n slag kan maken. Even het dikste met een schroevendraaier en daarna nog ff in de spoelbak:

Afbeelding

Verder alles afgebouwd zoals het gedemonteerd was en dan in omgekeerde volgorde ;)

Al met al zeer de moeite waard. Mijn 320D staat op een royale 2ton en ik kan alleen maar aanraden om de breather en een of twee PC's te vervangen + EGR te checken en eventueel schoon te maken. De PC's kosten zo rond de 35,- p.stk evenals de turbo breather. Kortom, het kost je de kop niet en is een middagje niet al te moeilijk sleutelen 8)

Tom V

Bericht door Tom V » 11 jun 2008, 08:46

Netjes Niels! En een mooie walkthrough ook, het is dat ik geen 320d had, anders was ik ook begonnen ;).

René130i

Bericht door René130i » 11 jun 2008, 10:29

Nice man! Mooi wagenparkje :D

Marc R

Bericht door Marc R » 11 jun 2008, 10:34

Niels ff n vraagje:

Een vuile EGR kan dat stotteren van je diesel tot gevolg hebben?

Ik bedoel bij een constante snelheid (bv 90km/h)?

Mijn T5 stottert af en toe als ik een constante snelheid rij...

Niels

Bericht door Niels » 11 jun 2008, 18:46

Lijkt me niet een EGR probleem. De EGR leidt een bepaalde hoeveelheid uitlaatgas terug naar de inlaat tenzij je volgas geeft dan sluit de klep. De stand van de klep wordt d.m.v. vacuum gerealiseerd dus dat is constant tenzij er een lekkage is maar dan zou ie gaan sluiten na verloop van tijd (of meteen als het een groot lek is) en dan loopt het blok zeker niet minder.

Ik zit eerder aan de LMM te denken. Is het ook gerelateerd aan een bepaald toerental, en wat is je km.stand momenteel?

Macboy

Bericht door Macboy » 11 jun 2008, 20:19

Mooi verhaal Niels, leuk op foto gezet ook, dus inderdaad een handige walkthrough.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 12 jun 2008, 10:42

Mooi verhaal man!
Wanneer kan ik nu eens rijden :wink:

Niels

Bericht door Niels » 12 jun 2008, 11:53

Best lastig tegenwoordig idd :cry: Of als je eens een keer naar of van BDM komt :wink:

Niels

Bericht door Niels » 02 aug 2008, 14:40

Zo de eerste 10.000km (in 3 mnd tijd) zijn een feit :D En WAT EEN FIJN APPARAAT :!:

De auto bevalt me boven verwachting goed en met name na het motorisch onderhoud wat ie heeft gekregen. Ik wordt nog eens een BMW man :oops: :lol: :mrgreen: Qua prestaties is het geen wereldwonder maar ik klokte het ding toch op 205km/h GPS vanzelfsprekend op de Duitse autobahn :wink: Het verbruik valt me een heel klein beetje tegen maar woon-werk vraagt 1 op 17 en dat is gezien de 1430kg niet slecht te noemen. Het olie verbruik daarentegen valt me weer mee aangezien dat helemaal niets is, gewoon 250K op de teller en niets hoeven bijvullen :D

Qua motorkarakter mis ik een beetje koppel t.o.v. vergelijkbare TDI's maar daar staat tegenover dat de motor wel mooi loopt en mooi stil is zodat je met je schoonfamilie op de achterbank ook nog gewoon 180km/h kunt cruisen door Duitsland zonder dat er (kamer)vragen gesteld gaan worden :mrgreen: Overigens was het verbruik zo rond de 1 op 14 tijdens de vakantie wat ik vrij fors vind voor een dieseltje maar het was bergachtig (omgeving Ring) en het tempo redelijk tot stevig.

Vwb het rijden valt me op dat het ding geweldig stuurt :D en VEEL meer vertrouwen geeft dan de Z3. Gek genoeg heeft de stap om van 17" naar 16" te gaan veel minder invloed op de E46 dan op Z3. Ik heb bij het sporten op bergweggetjes de Z3 dan ook weinig gemist :D Wat je wel doet afvragen wat je er dan nog mee moet :? :roll:

Mijn "test" notities:
Zeer goede stuur eigenschappen
Comfortabel
Stil
Constructief goed gebouwd, je hebt niet het idee een auto met deze km. stand te rijden en er is over alles nagedacht (bv krikpunten e.d.)
Prima stereo :D
MF stuur bevalt super :!:
Acceptabel verbruik al kan het zuiniger imho.

Zwaar...1430kg
Geen TDI power met 280nm :wink:
Er kan nogal wat stuk gaan aan zo'n ding :? Kachelmotor weerstand is waarschijnlijk defect evenals de CV unit en beiden kosten een paar honderd....komt meer voor zeg maar :roll:

Al met al zijn we er zeeeeer blij mee :D

RVV

Bericht door RVV » 02 aug 2008, 14:55

Mooi verhaal.. prachtig die opmerking van een BMW man.. zelfs de meeste verstokte VAG liefhebers gaan uiteindelijk overstag :wink:

Jeroen

Bericht door Jeroen » 02 aug 2008, 15:55

Leuk om te lezen Niels. En binnenkort heb ik nog een update voor je over de Golf TDi. Die is er dan een stuk op vooruitgegaan ;-)

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 03 aug 2008, 07:55

Mooi, Niels.
Maar voor de looks wel ff weer 17" onder dat hok :wink:

Niels

Bericht door Niels » 03 aug 2008, 10:59

@Rico; reed jij aanvankelijk ook geen Audi :lol: Nee zonder gekheid is BMW inmiddels wel op de ranglijst gestegen :wink: Vergelijkbare Audi's ken ik vrij goed zodat het ook goed vergelijken is en de E46 stelt absoluut niet teleur.

@Jeroen; ik ben benieuwd hoe het met dat fijne TDI-tje is en wat voor klaverblad monster je ervan gemaakt hebt :D

@Arthur; de banden waren af en ik had geen zin om 8 nieuwe 225/45/17 te kopen vorige maand aangezien ook nog op vakantie wilde. Komt wel weer al bevalt dit qua rijden wel prima :D

HSR

Bericht door HSR » 03 aug 2008, 12:33

Mijn C30 2.0D is toch een heel stuk onzuiniger. 1 op 17 kan ik alleen maar van dromen. Ik rijd gemiddeld rond de 1 op 14 met mijn hok en dan rijd ik echt niet exorbitant hard ( cruise control 140-150 ).

allen

Bericht door allen » 03 aug 2008, 12:34

Rico v Velzen schreef:Mooi verhaal.. prachtig die opmerking van een BMW man.. zelfs de meeste verstokte VAG liefhebers gaan uiteindelijk overstag :wink:
Volgende logische stap daarna is een Opel...

Plaats reactie