
320D Touring Executive 2.0: wat goed is moet goed blijven:-)
- Niels
- Berichten: 22511
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
@Hugo: het gras is allang gemaaid man
@Arthur: er wordt ook niet gelezen alleen maar geroepen hier
@Ceet: de Golf gaat niet op CPZ rijden de 16e maar wel op de Ring 8) Een BMW voor de autosport is zoooo 2002
@Martijn: indien er veeeeel minder kilometers gemaakt gaan worden...130i for me please. En de E36 M3 als tracktool
Velgen ga ik zeker eens omwisselen om te kijken wat de verschillen zijn! Natuurlijk staat 17" beter maar daar kan ik niet wakker van liggen
Als 16" beter rijdt dan ga ik voor 16" 

@Arthur: er wordt ook niet gelezen alleen maar geroepen hier

@Ceet: de Golf gaat niet op CPZ rijden de 16e maar wel op de Ring 8) Een BMW voor de autosport is zoooo 2002

@Martijn: indien er veeeeel minder kilometers gemaakt gaan worden...130i for me please. En de E36 M3 als tracktool



- Niels
- Berichten: 22511
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Zijn ze ook een beetje slijtvast?allen schreef:Niels, ik heb premacy's, pilot sport 1 & 2 onder de 5 gehad op 17". Altijd maar die herrie. Op aanraden van de bandenboer Sportmax geprobeerd en ben er nu dik tevreden over. Heerlijk stil!
@Remy: driften gaat niet lukken ben ik bang. 136pk en 280nm klinkt best aardig maar 1430kg ook

- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Knot
- Berichten: 40274
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Mooie auto Niels! En idd, dat bandje moet eruit hoor, frontcd + wisselaar of fullsize navi 
Over die blokken, dit is toch de 150pk 20d? Die 136pk schijnt een stuk minder betrouwbaar te zijn.
Lees ook over de eventuele opties tot A4 2.5tdi.... voor ieders info, die hadden toch onwijze problemen met de turbo's??? Geval 320d voor mij altijd de 150pk versie en in geval van een A4 altijd de 130pk tdi.

Over die blokken, dit is toch de 150pk 20d? Die 136pk schijnt een stuk minder betrouwbaar te zijn.
Lees ook over de eventuele opties tot A4 2.5tdi.... voor ieders info, die hadden toch onwijze problemen met de turbo's??? Geval 320d voor mij altijd de 150pk versie en in geval van een A4 altijd de 130pk tdi.
- Niels
- Berichten: 22511
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
In alle gevallen ging het om de station variant dus idd. de looksindobesar schreef:Mooi bak Niels.
De keuze voor een station nog andere bedoelingen, of gaat het je puur om de looks?!![]()



Front CD heeft ook zeker de voorkeurKnot schreef:Mooie auto Niels! En idd, dat bandje moet eruit hoor, frontcd + wisselaar of fullsize navi
Over die blokken, dit is toch de 150pk 20d? Die 136pk schijnt een stuk minder betrouwbaar te zijn.
Lees ook over de eventuele opties tot A4 2.5tdi.... voor ieders info, die hadden toch onwijze problemen met de turbo's??? Geval 320d voor mij altijd de 150pk versie en in geval van een A4 altijd de 130pk tdi.

Zo ver ik heb kunnen vinden is de brandstofpomp van een 136pk versie een zwak punt en begeeft het meestal zo rond de 2ton. Deze (ook 136pk)was geen uitzondering en is vorig jaar vervangen (aantoonbaar). De 150pk versie heeft problemen met de (IHI) turbo, deze gaan gewoon niet lang mee (ik geloof 150Kkm) en qua kosten is dat ongeveer gelijk aan de brandstofpomp. De Audi V6 heeft tot 2001 zwakke nokkenassen erin welke bij slecht onderhoud en redelijke koude belasting ook iets van 150Kkm meegaan. Soms kom je wel advertenties tegen waarin is aangegeven dat de turbo's vervangen zijn maar echt een zwak punt is het zover ik weet niet. De 130PK A4 is mijn absolute favo maar is gewoon duur in aanschaf, er moest dan zeker nog 3,5K bij voor de blote konten uitvoering in fatsoenlijke staat


- Niels
- Berichten: 22511
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Aangezien de prestaties van de 320D niet echt overtuigend waren besloot ik na wat info gelezen te hebben op http://www.BMWLand.co.uk maar eens het een en ander te vervangen. Het resultaat is bevredigend
De Touring rijdt veel en dan ook veel beter nu. Vanaf 1500RPM koppel beschikbaar i.p.v. 1000RPM later!
Goed de DIY die ik ook op het E46 forum gezet heb
Goed mijn sleutel actie
Om eerlijk te zijn weet ik niet wat nu geholpen heeft of dat het totaal voor het verschil zorgt maar mijn EGR zat vast, luchtfilter was aan vervanging toe en er zat een vacuum slang van de onderste pressure converter los. De bovenste PC heb ik laten zitten want daar kun je wel erg slecht bij en ik ben zeer tevreden met het resultaat
Dus wat gedaan:
Luchtfilter (en pollenfilter)
Turbo breather
Pressure converter (onderste)
EGR gereinigt en gangbaar gemaakt
Ik heb niet van alles een foto maar wel van een aantal dingetjes die eventueel iets verduidelijken. Het niveau van deze operatie schat ik op een 5 out of 10. Indien je vroeger wel aan brommers hebt gesleuteld en de boel daarmee rijdend hebt weten te houden dan kun je dit zeker
Eerst de voorste kap gedemonteerd. Handige pinnetjes, gewoon met een tang uittrekken en de kap kan los. Aan de achterkant steunt ie op twee steuntjes die je naar achteren moet schuiven:


Daarna de middelste kap (2x inbus, wijst zich vanzelf) en de bak van het pollenfilter (4xtorx) verwijderd anders kun je de kap van het luchtfilterhuis niet demonteren. Als je wilt weten waarom de 320D Touring 1430kg weegt, verwijder deze bak en je weet het (| Onzinnig zwaar zeg maar..

Vervolgens kun je de luchtfilter kap demonteren met 4x inbus en een gewoon boutje. Dit wijst zich vanzelf behalve de achterste:

Een voordeel van de constructie is dat de inbusbouten verbonden zijn aan de kap zeg maar. Geen kans op kwijtraken dus
Om de kap er af te halen moet je wel een beetje pielen maar weer monteren gaat vrij lastig. Bekijk de onderkant van de kap en je weet waarom. De rand rondom moet weer precies passen in het onderdeel. Beetje puzzelen dus maar van achter naar voren werken dan moet het lukken. Fotootje zonder luchtfilter kap waarop ook de breather meteen te zien is:


Breather gedemonteerd, gewoon losdraaien van een aantal inbusbouten.

De totale breather wordt vervangen, zie hier oud en nieuw:

Er komt wel een plastic onderdeel mee en die moet je weer monteren. Zorg dat je deze goed plaatst in de daarvoor bestemde klem/gleuf:

Luchtfilter en breather gemonteerd:

Achterop het luchtfilter zit een markering die je naar onderen moet houden om em goed te plaatsen wat ook aan de strip bovenop te zien is (zie nieuw filter):

Daarna de onderste pressure converter (PC) vervangen. Beetje lastige positie achter een airco leiding:

Deze kun je demonteren met steeksleutel 10:

Verwar de vacuum slangen niet bij het monteren van een nieuwe. Zwart/blauw komt op de onderste.
Plaats van de bovenste PC, te lastig te demonteren. Volgende keer maar weer.

Und jetzt, de EGR. Zit vast met 4x M6 (zorg dat ze niet vallen!) en twee klemmen, leidingen even los wrikken en los is de EGR:


In de ingang van de uitlaatgassen (zie pijl) heb ik een pijpsleutel gestoken om te kijken of ik de klep kon indrukken. Dit kon voor het schoonmaken niet maar na het schoonmaken wel. Het gaat eigenlijk puur om de steel zodat de klep z'n slag kan maken. Even het dikste met een schroevendraaier en daarna nog ff in de spoelbak:

Verder alles afgebouwd zoals het gedemonteerd was en dan in omgekeerde volgorde
Al met al zeer de moeite waard. Mijn 320D staat op een royale 2ton en ik kan alleen maar aanraden om de breather en een of twee PC's te vervangen + EGR te checken en eventueel schoon te maken. De PC's kosten zo rond de 35,- p.stk evenals de turbo breather. Kortom, het kost je de kop niet en is een middagje niet al te moeilijk sleutelen 8)

Goed de DIY die ik ook op het E46 forum gezet heb

Goed mijn sleutel actie

Dus wat gedaan:
Luchtfilter (en pollenfilter)
Turbo breather
Pressure converter (onderste)
EGR gereinigt en gangbaar gemaakt
Ik heb niet van alles een foto maar wel van een aantal dingetjes die eventueel iets verduidelijken. Het niveau van deze operatie schat ik op een 5 out of 10. Indien je vroeger wel aan brommers hebt gesleuteld en de boel daarmee rijdend hebt weten te houden dan kun je dit zeker

Eerst de voorste kap gedemonteerd. Handige pinnetjes, gewoon met een tang uittrekken en de kap kan los. Aan de achterkant steunt ie op twee steuntjes die je naar achteren moet schuiven:
Daarna de middelste kap (2x inbus, wijst zich vanzelf) en de bak van het pollenfilter (4xtorx) verwijderd anders kun je de kap van het luchtfilterhuis niet demonteren. Als je wilt weten waarom de 320D Touring 1430kg weegt, verwijder deze bak en je weet het (| Onzinnig zwaar zeg maar..
Vervolgens kun je de luchtfilter kap demonteren met 4x inbus en een gewoon boutje. Dit wijst zich vanzelf behalve de achterste:
Een voordeel van de constructie is dat de inbusbouten verbonden zijn aan de kap zeg maar. Geen kans op kwijtraken dus

Om de kap er af te halen moet je wel een beetje pielen maar weer monteren gaat vrij lastig. Bekijk de onderkant van de kap en je weet waarom. De rand rondom moet weer precies passen in het onderdeel. Beetje puzzelen dus maar van achter naar voren werken dan moet het lukken. Fotootje zonder luchtfilter kap waarop ook de breather meteen te zien is:
Breather gedemonteerd, gewoon losdraaien van een aantal inbusbouten.
De totale breather wordt vervangen, zie hier oud en nieuw:
Er komt wel een plastic onderdeel mee en die moet je weer monteren. Zorg dat je deze goed plaatst in de daarvoor bestemde klem/gleuf:
Luchtfilter en breather gemonteerd:
Achterop het luchtfilter zit een markering die je naar onderen moet houden om em goed te plaatsen wat ook aan de strip bovenop te zien is (zie nieuw filter):
Daarna de onderste pressure converter (PC) vervangen. Beetje lastige positie achter een airco leiding:
Deze kun je demonteren met steeksleutel 10:
Verwar de vacuum slangen niet bij het monteren van een nieuwe. Zwart/blauw komt op de onderste.
Plaats van de bovenste PC, te lastig te demonteren. Volgende keer maar weer.
Und jetzt, de EGR. Zit vast met 4x M6 (zorg dat ze niet vallen!) en twee klemmen, leidingen even los wrikken en los is de EGR:
In de ingang van de uitlaatgassen (zie pijl) heb ik een pijpsleutel gestoken om te kijken of ik de klep kon indrukken. Dit kon voor het schoonmaken niet maar na het schoonmaken wel. Het gaat eigenlijk puur om de steel zodat de klep z'n slag kan maken. Even het dikste met een schroevendraaier en daarna nog ff in de spoelbak:
Verder alles afgebouwd zoals het gedemonteerd was en dan in omgekeerde volgorde

Al met al zeer de moeite waard. Mijn 320D staat op een royale 2ton en ik kan alleen maar aanraden om de breather en een of twee PC's te vervangen + EGR te checken en eventueel schoon te maken. De PC's kosten zo rond de 35,- p.stk evenals de turbo breather. Kortom, het kost je de kop niet en is een middagje niet al te moeilijk sleutelen 8)
-
- Berichten: 5506
- Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
- Locatie: Friesland www.130i.nl
- Niels
- Berichten: 22511
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Lijkt me niet een EGR probleem. De EGR leidt een bepaalde hoeveelheid uitlaatgas terug naar de inlaat tenzij je volgas geeft dan sluit de klep. De stand van de klep wordt d.m.v. vacuum gerealiseerd dus dat is constant tenzij er een lekkage is maar dan zou ie gaan sluiten na verloop van tijd (of meteen als het een groot lek is) en dan loopt het blok zeker niet minder.
Ik zit eerder aan de LMM te denken. Is het ook gerelateerd aan een bepaald toerental, en wat is je km.stand momenteel?
Ik zit eerder aan de LMM te denken. Is het ook gerelateerd aan een bepaald toerental, en wat is je km.stand momenteel?
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Niels
- Berichten: 22511
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Zo de eerste 10.000km (in 3 mnd tijd) zijn een feit
En WAT EEN FIJN APPARAAT :!:
De auto bevalt me boven verwachting goed en met name na het motorisch onderhoud wat ie heeft gekregen. Ik wordt nog eens een BMW man
Qua prestaties is het geen wereldwonder maar ik klokte het ding toch op 205km/h GPS vanzelfsprekend op de Duitse autobahn
Het verbruik valt me een heel klein beetje tegen maar woon-werk vraagt 1 op 17 en dat is gezien de 1430kg niet slecht te noemen. Het olie verbruik daarentegen valt me weer mee aangezien dat helemaal niets is, gewoon 250K op de teller en niets hoeven bijvullen
Qua motorkarakter mis ik een beetje koppel t.o.v. vergelijkbare TDI's maar daar staat tegenover dat de motor wel mooi loopt en mooi stil is zodat je met je schoonfamilie op de achterbank ook nog gewoon 180km/h kunt cruisen door Duitsland zonder dat er (kamer)vragen gesteld gaan worden
Overigens was het verbruik zo rond de 1 op 14 tijdens de vakantie wat ik vrij fors vind voor een dieseltje maar het was bergachtig (omgeving Ring) en het tempo redelijk tot stevig.
Vwb het rijden valt me op dat het ding geweldig stuurt
en VEEL meer vertrouwen geeft dan de Z3. Gek genoeg heeft de stap om van 17" naar 16" te gaan veel minder invloed op de E46 dan op Z3. Ik heb bij het sporten op bergweggetjes de Z3 dan ook weinig gemist
Wat je wel doet afvragen wat je er dan nog mee moet

Mijn "test" notities:
Zeer goede stuur eigenschappen
Comfortabel
Stil
Constructief goed gebouwd, je hebt niet het idee een auto met deze km. stand te rijden en er is over alles nagedacht (bv krikpunten e.d.)
Prima stereo
MF stuur bevalt super :!:
Acceptabel verbruik al kan het zuiniger imho.
Zwaar...1430kg
Geen TDI power met 280nm
Er kan nogal wat stuk gaan aan zo'n ding
Kachelmotor weerstand is waarschijnlijk defect evenals de CV unit en beiden kosten een paar honderd....komt meer voor zeg maar 
Al met al zijn we er zeeeeer blij mee

De auto bevalt me boven verwachting goed en met name na het motorisch onderhoud wat ie heeft gekregen. Ik wordt nog eens een BMW man





Qua motorkarakter mis ik een beetje koppel t.o.v. vergelijkbare TDI's maar daar staat tegenover dat de motor wel mooi loopt en mooi stil is zodat je met je schoonfamilie op de achterbank ook nog gewoon 180km/h kunt cruisen door Duitsland zonder dat er (kamer)vragen gesteld gaan worden

Vwb het rijden valt me op dat het ding geweldig stuurt




Mijn "test" notities:
Zeer goede stuur eigenschappen
Comfortabel
Stil
Constructief goed gebouwd, je hebt niet het idee een auto met deze km. stand te rijden en er is over alles nagedacht (bv krikpunten e.d.)
Prima stereo

MF stuur bevalt super :!:
Acceptabel verbruik al kan het zuiniger imho.
Zwaar...1430kg
Geen TDI power met 280nm

Er kan nogal wat stuk gaan aan zo'n ding


Al met al zijn we er zeeeeer blij mee

- Niels
- Berichten: 22511
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
@Rico; reed jij aanvankelijk ook geen Audi
Nee zonder gekheid is BMW inmiddels wel op de ranglijst gestegen
Vergelijkbare Audi's ken ik vrij goed zodat het ook goed vergelijken is en de E46 stelt absoluut niet teleur.
@Jeroen; ik ben benieuwd hoe het met dat fijne TDI-tje is en wat voor klaverblad monster je ervan gemaakt hebt
@Arthur; de banden waren af en ik had geen zin om 8 nieuwe 225/45/17 te kopen vorige maand aangezien ook nog op vakantie wilde. Komt wel weer al bevalt dit qua rijden wel prima


@Jeroen; ik ben benieuwd hoe het met dat fijne TDI-tje is en wat voor klaverblad monster je ervan gemaakt hebt

@Arthur; de banden waren af en ik had geen zin om 8 nieuwe 225/45/17 te kopen vorige maand aangezien ook nog op vakantie wilde. Komt wel weer al bevalt dit qua rijden wel prima

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: EricT, Fabian, Mark 320iS, mark123, maurizio en 8 gasten