Nu gebruik ik zelf voor de M3 Motul 300V 15W60 LeMans olie. Ik raakte vandaag aan de praat met iemand van ELF olie.
Hij verbaasde zich er over dat die ik olie gebruik. Volgens hem is de olie te dik als de motor koud is(zeker in de wintertijd) en ligt de optimale smeertemperatuur ergens vanaf 100graden. Uiteraard smeert de olie wel bij b.v. >75graden maar is dan niet in zijn optimale gebied. De M3 komt overigens bijna nooit aan de 100graden, blijft meestal steken bij zo'n 95graden. Ga ik b.v. dik 200 rijden zakt de temp. zelfs naar 85 a 90 graden. Tijdens de CBR b.v. kwam de olietemp af en toe aan de 105graden. Maar goed toen was het ook een mooie zomerdag.
Volgens de man van ELF olie zou mijn motor dus nooit "optimaal" gesmeerd worden?!? En is ook de koude start bezwaarlijk omdat de olie te lang dik blijft. Hierdoor zou de olie sneller vervuilen en eerder ververst moeten worden.
Mijn ervaring tot nu toe is goed met de Motul olie. Een te verwaarlozen verbruik(+/-100ml verbruikt op 7000km) en de temperatuur is onder controle.
Hij adviseerd b.v. een 5W50 olie te nemen.
Nu is mijn vraag aan jullie wat jullie mening/ervaring of advies op dit gebied is, BMW adviseerd ik meen Castol 10W60 olie.
Ik ben benieuwd naar jullie onderbouwingen