Vragen m.b.t motorolie.

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Vragen m.b.t motorolie.

Bericht door Erik K. » 03 jan 2007, 14:03

Er wordt op de diverse fora gediscussieerd over allerlei verschillende motorolie soorten/types wel of niet geschikt voor diverse motoren.
Nu gebruik ik zelf voor de M3 Motul 300V 15W60 LeMans olie. Ik raakte vandaag aan de praat met iemand van ELF olie.
Hij verbaasde zich er over dat die ik olie gebruik. Volgens hem is de olie te dik als de motor koud is(zeker in de wintertijd) en ligt de optimale smeertemperatuur ergens vanaf 100graden. Uiteraard smeert de olie wel bij b.v. >75graden maar is dan niet in zijn optimale gebied. De M3 komt overigens bijna nooit aan de 100graden, blijft meestal steken bij zo'n 95graden. Ga ik b.v. dik 200 rijden zakt de temp. zelfs naar 85 a 90 graden. Tijdens de CBR b.v. kwam de olietemp af en toe aan de 105graden. Maar goed toen was het ook een mooie zomerdag.
Volgens de man van ELF olie zou mijn motor dus nooit "optimaal" gesmeerd worden?!? En is ook de koude start bezwaarlijk omdat de olie te lang dik blijft. Hierdoor zou de olie sneller vervuilen en eerder ververst moeten worden.

Mijn ervaring tot nu toe is goed met de Motul olie. Een te verwaarlozen verbruik(+/-100ml verbruikt op 7000km) en de temperatuur is onder controle.

Hij adviseerd b.v. een 5W50 olie te nemen.

Nu is mijn vraag aan jullie wat jullie mening/ervaring of advies op dit gebied is, BMW adviseerd ik meen Castol 10W60 olie.
Ik ben benieuwd naar jullie onderbouwingen ;)

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 03 jan 2007, 14:27

Winterolie moet eigenlijk wat dunner zijn, daar heeft ie gelijk in, maar rijd je in de winter ook nog hard en op circuits, dan zou ik die dikke olie toch liever hebben. Mij werd voor mijn 535 ook 5w50 geadviseerd ipv 10w60 die ik eigenlijk wilde.

En dat het dun moet zijn heeft meer met het 'verstoppen' van de leidinkjes te maken, dan met wel of niet goed smeren. Ja indirect wel natuurlijk...

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10872
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 03 jan 2007, 14:28

Gebruik zelf 5W40 van Kendall. 5W omdat de klepstoters (gevoeliger bij 318is) met dikkere olie niet voldoende gesmeerd worden bij koude start en zodoende sneller slijten. Vanzelfsprekend is de rest van de motor ook sneller gesmeerd.
Heb zelf een te verwaarlozen olieverbruik zelfs na 200000 km op te klok en hoogtoerig gebruik.

Lijkt mij ook beter om een wat dunnere olie te gebruiken dan een hele dikke. Gros van de tijd is dun in het voordeel. Bij te dunne olie krijg je weer oil-starvation dus 5W-50 lijkt me niet verkeerd.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 03 jan 2007, 15:13

ik denk altijd maar zo, Bij BMW weten ze het het beste. Dus hun meuk er maar in Castrol idd.

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 03 jan 2007, 16:28

Ik heb ook zeker wel vertrouwen in het voorschrift van BMW.
Was een tijdje terug bij de BMW-dealer en liet daar ook vallen niet de Castrol olie te gebruiken maar Motul (op aanraden van de vorige eigenaar). Nou dat vonden ze maar vreemd waarom ik dat deed, dit terwijl de specs van de Motul olie beter zijn(voor zover ik weet). Bij BMW gaven ze aan alleen Castrol te gebruiken omdat dat de beste olie is voor de motoren maar een echt gegronde duidelijke reden kreeg ik niet te horen. Ik zou graag willen weten waarom perse die olie? En waarom zou een 'olie man' weer een heel ander type adviseren? Of zijn de BMW M motoren gebouwd om met een gem. dikkere olie te op te starten en draaien of hogere oliedruk?

Tom
Berichten: 22295
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 03 jan 2007, 16:37

ErikKramer schreef:Bij BMW gaven ze aan alleen Castrol te gebruiken omdat dat de beste olie is voor de motoren maar een echt gegronde duidelijke reden kreeg ik niet te horen.
Dat zijn gewoon afspraken die gemaakt zijn. Bij AH huismerk (om maar iets te noemen) niet anders, paar offertes aanvragen bij verschillende fabrikanten en degene met de gunstigste prijs/voorwaarden mag het spul leveren. Etiketje erop en klaar.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 03 jan 2007, 16:47

Klopt Tom maar met die M motoren speelt het allemaal wel wat nauwer denk ik dan.

Dickh.
Berichten: 1716
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
Locatie: Hekelingen

Bericht door Dickh. » 03 jan 2007, 16:47

Een goede bekende van me heeft een restauratie bedrijf. Al zijn auto's gaan met Agip de deur uit. Zowel de straat als de race auto's. Dan moet je denken aan oude Miura's en Aston martins. Zijn eigen M5's en Z3 M rijden hier ook mee. Na elke olieverversing doet hij een spaan controle en volgens hem kwam de Agip hierbij veruit als beste uit de bus.

Gebruikersavatar
Nutkees
Berichten: 4293
Lid geworden op: 19 aug 2006, 12:02
Auto: Dodge Viper
Locatie: Middenmeer

Bericht door Nutkees » 03 jan 2007, 17:50

zelf rij ik altijd met Kendall olie... Momenteel heb ik 10W-50 erin zitten en in de zomer gooi ik er 5W-50 in..

Geen olieverbruik en ben zelf erg te spreken over Kendall. Mijn manta, die behoorlijk is aangepast qua motor rijd ik ook mee. Dit op aanraden van het revisiebedrijf.

Ook in de formule 1 (stockcars) rijden de meeste met Kendall en die motoren leveren vaak meer dan 800pk. 8)

Tomaz
Berichten: 1303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02

Bericht door Tomaz » 03 jan 2007, 17:56

Echt goede volsyntheten zijn er ook maar weinig volgens mij. Kendal, Motul en Castrol TWS (en niet RS) zijn volgens mij wel de goede. Valvoline volsyntheet is volgens mij ook goed maar dat weet ik niet zeker.

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 03 jan 2007, 19:49

Als BMW zegt dat er 10w60 in moet zou ik dat aanhouden.Die 15w die je er nu in hebt lijkt mij wat aan de dikke kant voor dit tijdstip van het jaar.Ik zou dan wel een goed merk aanschaffen.Motul,Kendal,Castrol etc etc.

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Bericht door Femme » 03 jan 2007, 21:36

Ik overweeg Castrol TWS 10W-60 in mijn Alpina (met opgeboord M3 3.0-blok) te gooien. Ik heb gelezen dat Alpina deze motorolie adviseert als de auto wat meer op z'n flikker krijgt. Standaard wordt Castrol SLX 0W-30 geadviseerd en dat is wat er nu in zit.

De auto wordt regelmatig goed in de toeren gejaagd als ik me aan het vermaken ben op de binnenweggetjes hier, maar doet ook veel korte laagtoerige ritjes. In hoeverre is de hogere viscositeit van 10W-60 een probleem voor een koude motor?

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 03 jan 2007, 22:34

0W30 :shock:

Is dat niet waterdun?

Nogal extreem verschil 0W30 of 10W60.
Wat ik begreep van die man is dat 10W60 inderdaad goed geschikt is voor zware belastingen/hogere temperaturen.

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7249
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Bericht door Fabian » 03 jan 2007, 22:45

Mijn BMW is volgens mij afgevuld met Castrol 0W/30 of OW/40 longlife-olie volgens het smeerkaartje. Betreft een M52TUB28, de 2.8 motor dus.

Neem maar aan dat dat is zoals het hoort (dealer onderhouden)......

sven deutschmann
Berichten: 831
Lid geworden op: 09 aug 2006, 18:55
Locatie: omg. sittard

Bericht door sven deutschmann » 03 jan 2007, 23:46

ik wil nu juist van de tws 10w60 overstappen naar de rs 10w60 van castrol.. doen of toch beter die tws die helaas maar moeilijk te krijgen is erin pleuren? e34 m5 blok

Tomaz
Berichten: 1303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02

Bericht door Tomaz » 03 jan 2007, 23:50

Vroeger was RS de goede volsyntheet, tegenwoordig is de TWS dat. Die is duurder, maar voor M motoren zeker de goede keuze als je mij vraagt.

Gebruikersavatar
Jan Speed
Berichten: 251
Lid geworden op: 01 mar 2006, 00:31
Locatie: 040

Bericht door Jan Speed » 03 jan 2007, 23:58

Motul heeft vast en zeker ook wel een synth. olie in de viscociteitsrange die BMW eist:
http://www.motul.fr/uk/conseils/index.html

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 04 jan 2007, 00:48

Femme schreef:In hoeverre is de hogere viscositeit van 10W-60 een probleem voor een koude motor?
Weinig

Het cijfer voor de W geeft de viscositeit van de olie aan als de olie nog koud is.Er zit wel wat verschil in de olie maar niet noemenswaardig.10W60 lijkt mij de beste keuze voor jou aangezien je de motor ook nogal eens flink op toeren jaagt.Bij hogere toeren tallen kun je beter een iets dikkere olie gebruiken.

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 04 jan 2007, 08:52

@Tom Haex,

Hier is de Motul olie te koop die ik momenteel gebruik voor de M3 motor.
15W60 100% synthetische olie op ester-basis

http://www.bccp.nl/shop2/enter.html?lan ... t=d32.html

Gebruikersavatar
Naughty
Berichten: 111
Lid geworden op: 01 feb 2006, 23:33
Locatie: Diemen, 400+ pk en 500 NM

Bericht door Naughty » 04 jan 2007, 14:35

ik rij met de motul 300V 15W50 in de impreza en word elke 7500 km ververst. Als er mensen zijn die interesse in deze olie hebben moeten ze maar even een pb geven. Ik bestel altijd met meerdere een vat van 60 liter en dan is de literprijs nog maar 13,--

Voor mij geen andere olie meer in ieder geval.Voor de rest is binnen de subaru wereld de 5w50 van kendall erg goed, en een stuk goedkoper nog

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40245
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 05 jan 2007, 08:39

Castrol TWS Motorsport 10w60 hoort erin en kan 2x zoveel druk hebben als de RS olie voordat de filmlaag loslaat, is elders ooit eens gepost die specs.

Ik zou dit altijd aanhouden en in de winter gewoon nog wat voorzichtiger en langer warmrijden.

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 05 jan 2007, 10:07

OK Rody,
goed warmrijden kan nooit kwaad ;)

Meen dat de TWS olie op iets van 17000kg/cm2 zit en de Motul olie zelfs op 20000kg/cm2

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11997
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Bericht door WJ » 24 apr 2008, 23:05

Ik gebruik dit topic ook maar voor mijn vraag.

Ik vraag me ook af welke olie ik het beste kan gebruiken, merk & type.

Gaat over een VAG BDE 2.8 Vr6 24v.
Auto word niet dagelijks gebruikt, is alleen voor de 'DF', af en toe op het circuit.
(als die rijd word er dan ook "flink aan getrokken")

Volgensmij gooit de dealer er 10w40 in, maar dit kon ik niet terug vinden in een vd boekjes. En heb ook nog niet bij hoeven vullen dus nooit eigenlijk gevraagd.

Maar nu geef ik hem zelf even een beurt en vroeg me af of er betere opties waren.

bvd.

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 24 apr 2008, 23:55

WJ schreef:Ik gebruik dit topic ook maar voor mijn vraag.

Ik vraag me ook af welke olie ik het beste kan gebruiken, merk & type.

Gaat over een VAG BDE 2.8 Vr6 24v.
Auto word niet dagelijks gebruikt, is alleen voor de 'DF', af en toe op het circuit.
(als die rijd word er dan ook "flink aan getrokken")

Volgensmij gooit de dealer er 10w40 in, maar dit kon ik niet terug vinden in een vd boekjes. En heb ook nog niet bij hoeven vullen dus nooit eigenlijk gevraagd.

Maar nu geef ik hem zelf even een beurt en vroeg me af of er betere opties waren.

bvd.
Geen in welke auto die motor ligt dus dan maar het volgende linkje van Kroon- Oil

http://www.kroon-oil.com/nl/

Gebruikersavatar
Asief
Berichten: 282
Lid geworden op: 15 jun 2007, 10:51
Locatie: Den Haag

Bericht door Asief » 25 apr 2008, 02:14

Castrol TWS 10W60 is NIET vrijgegeven door BMW voor de E36 M3. Naar aanleiding van wat berichten die ik tegenkwam op een Engelse forum, heb ik uit laten zoeken welke olie nou echt wordt voorgeschreven voor de E36 M3. Op de lange lijst was in ieder geval de TWS niet aangekruist. Enkele weken geleden hebben we de drijfstanglagers vervangen. Bij nadere inspectie zagen 2 er niet al te best uit. Ik weet niet welke olie de vorige eigenaar gebruikte, maar toen ik de auto vorig jaar kocht, heb ik meteen TWS erin gegooid. Nu zit er Castrol 5W30 LongLife in.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten