CBR gebrekkig in het geven van een goede rijopleiding

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Dennis Cavallino

CBR gebrekkig in het geven van een goede rijopleiding

Bericht door Dennis Cavallino » 24 apr 2008, 09:06

Zo komt 't in de pers:
'Verbied jongeren om 's nachts auto te rijden'
Uitgegeven: 24 april 2008 07:46

AMSTERDAM - Jongeren die nog maar net hun rijbewijs hebben gehaald, mogen 's nachts niet meer autorijden. Ook zouden ze de eerste tijd geen leeftijdsgenoten in hun auto mogen meenemen.

Dat staat in een advies van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) waarover het Nederlands Dagblad donderdag bericht.

Volgens onderzoeker Divera Twisk van de SWOV zou het jaarlijks veertig dodelijke slachtoffers in het verkeer schelen als deze maatregel zou worden ingevoerd.

In Nederland vallen ieder jaar tientallen doden als gevolg van roekeloos rijgedrag van jonge bestuurders die net hun rijbewijs hebben gehaald.

Getrapt rijbewijs

Twisk pleit voor een 'getrapt rijbewijs' waarbij jonge bestuurders door de jaren heen steeds meer rijbevoegdheden krijgen. "Het tast natuurlijk de mobiliteit van jonge bestuurders aan maar het heeft wel een groot effect.

Veel groter dan de maatregelen die nu worden genomen om de verkeersveiligheid te verbeteren. Die hebben namelijk nauwelijks effect op jonge bestuurders", zegt Twisk in het ND.

Stoer

Verkeerspsychologen en Veilig Verkeer Nederland reageren positief op het voorstel maar de politiek reageert afwachtend. Regeringspartij PvdA ziet niets in het voorstel. "Het is niet de bedoeling om direct nieuwe wetten te maken. Het is ook een beetje de aard van het beestje: het is een risicovolle periode waarin jongeren zich stoer willen gedragen", zegt Kamerlid Lia Roefs. Ook CDA-Kamerlid Sander de Rouwe reageert in het ND niet enthousiast.

De SWOV presenteert de bevindingen van het onderzoek donderdag op een congres over verkeersveiligheid in Rotterdam. Minister van Verkeer Camiel Eurlings (CDA) is hierbij aanwezig.

(c) Novum
Maar ze gaan wel heel makkelijk voorbij aan het feit waar de KERN van dit probleem ligt. Dat ligt bij de rijopleiding die nooit 's avonds laat plaats vindt, maar altijd overdag.

Ook vergeten ze de invloed van vermoeidheid beter bewust te maken aan ALLE bestuurder, want het zijn niet alleen jongeren, al is dat net een hele grote groep die 's avonds laat achter het stuur kruipt en idd wat 'roekelozer' rijdt (om stoer te doen... en omdat het leuk is) dan jan modaal die net van zijn schoonfamilie naar huis rijdt na een avond 'gezelligheid'.

Maar de kern van het probleem ligt dus bij de gebrekkige rijopleidingen en voorlichten, die altijd maar weer over alcohol gaan en niet over 4 man in de auto = 300 kilo extra = langere remweg en vermoeidheid wat een grotere veroorzaker is van verkeerde inschattingen en handelingen achter het stuur. Geluid hard aan, na een avond stappen waar je toch al doof wordt, wat je evenwichtsorgaan en dus je inschattingsvermogen aantast. Dát is het probleem.

FUCK HET SWOV en de overheid. FUCK het CBR. Die laatste twee moesten zich schamen voor het maken van de verkeerde beslissingen en hun wanprestaties. Het swov moet zich schamen voor de verkeerde aannames en voorstellen die ze altijd doen aan 't einde van hun rapporten. PRUTSERS. Get real.

Cav = kwaad ja. :twisted:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 24 apr 2008, 09:15

Ruuuuuustig :wink:

Dexter

Bericht door Dexter » 24 apr 2008, 09:22

Ik heb het al meer geschreven: Als je geen doden wil in het verkeer moet je het verkeer gewoon stopzetten.
Dan gaat er niemand dood en raakt er niemand gewond.
Het begin is er al als ik dit artikel zo lees.........:twisted:

BBVW
Auto: Z3 2.8, 330i Touring, Leon

Bericht door BBVW » 24 apr 2008, 09:39

eigenlijk zie ik er wel wat in. Dat zijn toch wel vaak de "boomklevertjes".

De vraag is natuurlijk hoe ga je die mensen zich eraan laten houden.

Xave30

Bericht door Xave30 » 24 apr 2008, 10:01

Interesant.
Is wel goed dat men proactief willen zijn. Maar DAMN soms.

Elk mensleven is ongetwijfeld priceless. Met het comotie eromheen vindt ik 40 sterfgevallen vrij laag eigenlijk. Er zouden veel verantwoordelijk jongeren boeten mocht die advies serieus genomen worden. Denk: bijbaantjes, een simpele gunst voor je ouders doen zoals broertje or zusje ophalen.
Laatst gewijzigd door Xave30 op 24 apr 2008, 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 24 apr 2008, 10:02

En op welk punt besluit je dan om ze weer los te laten 's avonds?

na 2 jaar rijervaring, na 5 jaar, na 10 jaar?

Als iemand 's avonds nooit rijdt, dan blijf ik erbij dat 'ie zonder verdere opleiding of bewustwordingsprogramma die eerste keren 's avonds dezelfde fouten maakt als eerst.

Het hoort gewoon opgenomen te worden in rijopleidingen en verkeersrveiligheidsprogramma's.

Niels v D

Bericht door Niels v D » 24 apr 2008, 10:09

Dat ben ik met je eens, waarom zou iemand van 25 wel zonder ervaring in het donker kunnen rijden en iemand van 18 niet?

Tom

Re: CBR gebrekkig in het geven van een goede rijopleiding

Bericht door Tom » 24 apr 2008, 10:09

Dennis Cavallino schreef: Dat ligt bij de rijopleiding die nooit 's avonds laat plaats vindt, maar altijd overdag.
Nouja, nooit? Ik heb het merendeel van m'n lessen 's avonds gehad. Bij twee rijscholen zelfs. Verder wel eens met je betoog. Sowieso vind ik het CBR een grote commerciele bedoeling... zijn uit op geld en dat zou niet mogen bij zo'n organisatie.

GTRene

Bericht door GTRene » 24 apr 2008, 11:03

Ik snap niet waarom ze zo moeilijk doen, geef extra aandacht met s nachts rijden en geef ze wat verantwoordelijkheid mee over herrie in de auto en drank enz enz in het begin van de lessen.

verder wie lult er nou over die schamele 750 doden per jaar met miljoenen verkeersbewegingen per dag!! das toch niks! das een aanvaardbaar risico, ook al rijd je helemaal niet of niemand, en zit je TV te kijken in de bijlmer komt er een boeiing je appartement in vliegen, when your time has come they gona get you anyway...

en dan al die 2000 sterfgevallen per jaar door fouten in de medische wereld enz enz enz, wil je leven? of wil je leven in een bunker en geen leven hebben, bah bah gezeur allemaal, ongelukken zitten in een klein hoekje en alles kun je niet voorkomen, je moet ook wat kunnen leven,en wil je die jongeren dat stukje ook nog ontnemen? en de goeien laten straffen voor de roekelozen? die roekelozen hou je altijd, je kan ze alleen wat meer verantwoording meegeven, that's it. Beloon ze, met bv de eerste 2 jaar schade vrij gereden? een gratis kart dagje en een slipcursus, heb je wel schade gehad of wat foute dingen, dan een verplichte aanvullende rijcursus en betalen daarvoor.

aldus de nwe minister van plezier en leven. :lol:

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 24 apr 2008, 11:05

Nog even en je mag de eerste 2 jaar na het behalen van het rijbewijs niet rijden. Voor de veiligheid natuurlijk :lol:

markk

Bericht door markk » 24 apr 2008, 13:13

1. CBR is niet verantwoordelijk voor de (kwaliteit van de) rijopleiding. CBR is verantwoordelijk voor het afnemen van het examen.

2. Waarop baseer je dat het opleidingsniveau in NL slecht is? Ik zie hiervoor geen inhoudelijke argumenten. Sterker nog ik durf te beweren dat het opleidingsniveau in NL tov andere landen redelijk hoog ligt.

3. Waarop baseer je de uitspraak dat er nooit in het donker wordt gelest ? Er zijn diverse rij-instructeurs die 's ochtends vroeg al in het donker starten danwel 's avonds in het donker eindigen.

4. Waarop baseer je de uitspraak dat er tijdens de rij-opleiding geen aandacht wordt geschonken aan alcohol in het verkeer, gewicht, lading, aantal inzittenden, etc.

Sorry dat ik het zeg maar je komt over als iemand die maar in het wilde weg wat dingen roept zonder dat hij zich echt in de materie heeft verdiept.

///Mark
(zoon van rijinstructeur / rijschoolhoude die 2 jaar geleden is gepensioneerd en zelf ex-rijinstructeur)

Dexter

Bericht door Dexter » 24 apr 2008, 14:55

Mari Oh Oh! schreef:Nog even en je mag de eerste 2 jaar na het behalen van het rijbewijs niet rijden. Voor de veiligheid natuurlijk :lol:
:mrgreen:

@Markk: Sterke vragen die een duidelijk antwoord verdienen!
Ik denk dat Cav een beetje pissed was toen hij dit vanmorgen schreef. Hij zal er nu wel wat genuanceerder over denken en je hopelijk ook net zo sterk antwoorden...... :wink:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 24 apr 2008, 15:10

@Markk: Als je het opneemt voor de rij instructeurs. Prima, maar daar heb ik het helemaal niet over. En ik heb het niet over in het donker rijden, om te wennen aan de duisternis, maar de factor vermoeidheid.

Mijn woede richt zich op de overheid, het Swov en het CBR die niet goed nadenken over deze materie, zelfs niet met zo'n verkeerspsycholoog aan tafel.

Rij instructeurs handelen binnen de richtlijnen van het CBR. Sommigen willen wel meer doen, maar dat is weer niet handig ivm slagingspercentages. Maar ik blijf erbij dat rij instructeurs lang niet allemaal zo goed zijn als wordt gezegd door het CBR. Zolang IEDEREEN zich aan de regels houdt, heb je voldoende aan hun instructies.

Roman

Bericht door Roman » 24 apr 2008, 17:06

Voor de mensen die zeggen dat het opleidings niveau in NL slecht is moet hier eens komen kijken bij rijscholen en de examens.

Kun je nog eens lachen :wink:

markk

Bericht door markk » 24 apr 2008, 17:23

Rij instructeurs handelen binnen de richtlijnen van het CBR.
Is in de basis niet waar. Het CBR heeft niet het mandaat richtlijnen op te leggen omtrent rij instructeurs en de rij opleiding.

Het CBR stelt indirect (!) natuurlijk wel eisen aan de rijopleiding door eisen te stellen aan het eindresultaat (!) van de rijopleiding en dat te toetsen maar van directe invloed op de rijopleiding zelf is geen sprake.

Voorbeeld: Je kan didaktisch gezien heel slecht les hebben gehad. Je kunt onderwerpen niet behandeld hebben gehad. Maar toch, als je bij het CBR dan de mazzel hebt op het examenmoment toch te voldoen aan de examennormen die op dat moment getoetst worden ben je gewoon geslaagd...

Organisaties zoals ANWB, Bovag e.d. stellen eisen en richtlijnen op m.b.t. de rijopleiding an sich. Merk echter wel op dat deze vrijwillig zijn. Je hoeft als rijinstructeur / rijschool je hier niet aan te houden. Gevolg is alleen dat je niet anwb/bovag/etc. gecertificeerd bent.

De enige die echt eisen stelt aan de rij-opleiding is de overheid zelf. Denk aan eisen aan de instructeur (moet in bezit zijn van instructeursbewijs en om dit te behouden moet je regulier cursussen / vervolgcertificeringen ondergaan), eisen aan de lesauto (spiegels, dubbele bediening, L op de auto, etc.) e.d.

Een leuk voorbeeld waar het mis gaat. Je mag prima lesgeven in zeg een MX-5. Zolang die MX-5 maar aan de eisen van de overheid inzake lesauto's voldoet. Je mag er enkel van het CBR geen examen in doen omdat het CBR additionele eisen stelt aan het examenvoertuig (geen cabrio, achterbank zodat 2e/leerling examinator mee kan, etc.)

Mark.

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 24 apr 2008, 19:11

Dennis Cavallino schreef:En op welk punt besluit je dan om ze weer los te laten 's avonds?

na 2 jaar rijervaring, na 5 jaar, na 10 jaar?

Als iemand 's avonds nooit rijdt, dan blijf ik erbij dat 'ie zonder verdere opleiding of bewustwordingsprogramma die eerste keren 's avonds dezelfde fouten maakt als eerst.

Het hoort gewoon opgenomen te worden in rijopleidingen en verkeersrveiligheidsprogramma's.
Toen ik aan het lessen was werden er expres een paar in de avonduren gepland zodat ik daarmee om kon leren gaan, en laat het nou ook nog net even 1 van de allerlaatste fatsoenlijke winters met voldoende sneeuw en ijs geweest zijn zodat ik daar meteen van kon leren. Rijschool De Bruijn gevestigd in Venray en Venlo.
Kortom, leuk initiatief maar blijkbaar leven politici tegenwoordig alleen nog in hun utopie en kijken ze niet (volledig) meer naar de werkelijkheid binnen de maatschappij waarin ouders hun verantwoordelijkheden gewoon niet meer nemen om hun kinderen fatsoenlijke opvoeding te geven. Huppa, een jongen of meisje maakt een fout en meteen worden ze volledig afgemaakt door de maatschappij. Ja vind je het g*dveromme gek met ouders die tekort schieten in de opvoeding waardoor hun kroost het zelf wel uit gaat zoeken en eigen roekeloze regels gaat maken?? Ik herinner me nog goed de keer dat ik op het werk naar het nieuws op de radio aan het luisteren was en hoorde dat jongeren voorlichting verwachten van hun ouders over hoe ze zich moeten voorbereiden op de maatschappij, kan dat alleen maar volledig terecht noemen.
Neemt niet weg dat er bij een goede opvoeding alsnog overmoedige dingen geprobeerd worden maar dat is zoals in dat artikel al gezegd word de aard van het beestje wat we nu eenmaal voor lief moeten nemen.
DAAR ligt het begin van alle ellende, niet in het najagen van een droomwerkelijkheid waarbij de goede autorijders blijkbaar niet meer bestaan en er alleen nog aandacht is voor enkele roekeloze jongeren die het volledig voor de rest verzieken, iets wat op de 1 of andere idiote manier ingeburgerd geworden is in de laatste jaren.
Tuurlijk moeten er maatregelen komen om het zo ver mogelijk terug te dringen, maar voor de rest ben ik het volledig eens met mevrouw Roefs.
Walgelijk, dat is het enige wat ik kan bedenken over de tegenwoordige gedachtengang waarbij gemakzucht heerst boven verstand..

Plaats reactie