Geluidsnorm
- David R.
- Berichten: 867
- Lid geworden op: 11 apr 2008, 17:32
Geluidsnorm
Weet iemand of er een methode is om te bepalen hoeveel DB je auto produceert. Laatst op Assen na 3 rondjes zwarte vlag gekregen omdat de auto (volgens hun) 101 DB produceerde. Nu bezig met een andere uitlaat maar weet niet of ik hiermee onder de 95 DB blijft die Assen voorschrijft. Circuit Assen gebeld, maar die geven als antwoord dat de enige manier om dit te testen is door in te schrijven (Vijverbergtrofee) en vervolgens maar af te wachten of het goed is. € 275,- voor 3 rondjes wordt een dure hobby.
David
David
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Vergeet niet dat je inlaat ook veel herrie maakt in sommige auto's. Ik heb weleens jongens van de baan moeten halen met Civic Vtec-jes die vooral bij de meting van voren teveel lawaai maakten. Staalwol in de einddempers had dus geen nut. Idd, zonde van je geld. Maar je weet dat van tevoren.
Ze meten overigens vanaf een hoge mast op een aantal plekken. Vanuit de toren kun je precies zien in welke sector een norm wordt overschreden en dan zien ze al snel genoeg welke auto dat is.
Het is niet zoals bij Zolder, waar je na de eerste bochten het rechte stuk achter de pits op draait en daar je gaspedaal in kan houden om het meetpunt te omzeilen.
Ze meten overigens vanaf een hoge mast op een aantal plekken. Vanuit de toren kun je precies zien in welke sector een norm wordt overschreden en dan zien ze al snel genoeg welke auto dat is.
Het is niet zoals bij Zolder, waar je na de eerste bochten het rechte stuk achter de pits op draait en daar je gaspedaal in kan houden om het meetpunt te omzeilen.
- Roel SpeedCars
- Berichten: 792
- Lid geworden op: 02 mei 2007, 18:48
- Locatie: Rockanje
- Ralph Wolf
- Berichten: 150
- Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:23
- Locatie: Culemborg
[img:640:427]http://www.bmwcircuitclub.nl/fotv/fq42.jpg[/img]
[img:640:427]http://www.bmwcircuitclub.nl/fotw/fq57.jpg[/img]
Deze auto is het volgens mij, een schitterende Porsche!
[img:640:427]http://www.bmwcircuitclub.nl/fotw/fq57.jpg[/img]
Deze auto is het volgens mij, een schitterende Porsche!
- Alexsti
- Berichten: 1177
- Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
- Auto: Een Soebaroe en Lotus
Klopt Roel ik was eraf gehaald voor ruim 97 DB , terwijl ik al een tijdje met dezelfde setup rij....
Dit komt omdat ik in z'n 4 bosuit uitkom en net hoog in de toeren de meter voorbij blaas.......heb het later een versnelling hoger gedaan , en geen problemen meer , allleen de snelheid op het rechte stuk is minder...
Kwam denk ik ook dat ik samen met een EVO aan het rijden was wat erg rap ging ,
sneller als anders eigenlijk..
Er word ALTIJD gemeten op CPZ , maar er moet wel iemand in de toren zitten die naar dat metertje zit te kijken......en soms zitten die er en soms niet.
De meter staat opkomen rechte stuk , je kan dus van je gas gaan of een versnelling hoger , of wat je wel eens ziet het eindstuk van de uitlaat naar links laten wijzen ( meter staat rechts ).
Groet Alex.
Dit komt omdat ik in z'n 4 bosuit uitkom en net hoog in de toeren de meter voorbij blaas.......heb het later een versnelling hoger gedaan , en geen problemen meer , allleen de snelheid op het rechte stuk is minder...
Kwam denk ik ook dat ik samen met een EVO aan het rijden was wat erg rap ging ,

Er word ALTIJD gemeten op CPZ , maar er moet wel iemand in de toren zitten die naar dat metertje zit te kijken......en soms zitten die er en soms niet.

De meter staat opkomen rechte stuk , je kan dus van je gas gaan of een versnelling hoger , of wat je wel eens ziet het eindstuk van de uitlaat naar links laten wijzen ( meter staat rechts ).
Groet Alex.
-
- Berichten: 6324
- Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
- Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
- Locatie: Friesland
Re: Geluidsnorm
Jan de Boer is vast wel een keer zo lief om je 3 rondes te laten rijden om te kijken wat hij doet en daarna inschijven.DR schreef:Circuit Assen gebeld, maar die geven als antwoord dat de enige manier om dit te testen is door in te schrijven (Vijverbergtrofee) en vervolgens maar af te wachten of het goed is. € 275,- voor 3 rondjes wordt een dure hobby.
- David R.
- Berichten: 867
- Lid geworden op: 11 apr 2008, 17:32
Dank je Luco. EPS was mij niet bekend, maar website ziet er goed uit. Ik zal vandaag even contact opnemen. De motor in de Porsche is een 993 biturbo. Het meeste geluid wordt al gedempt door de turbo's maar toch is het nog teveel. Het ligt er volgens mij ook nog aan wat voor soort geluid het is, want de laatste keer reden ze met een Ford GT die bepaald ook niet stil was maar wel een heel donderend geluid gaf. Jan de Boer werd er trouwens zelf ook afgehaald met de Porsche carrera GT.
Het lastige is dat er niet heel veel ruimte voor dempers is, maar mischien hebben ze bij EPS daar wel een oplossing voor.
Groet David[/img][/list][/list][/code][/quote]
Het lastige is dat er niet heel veel ruimte voor dempers is, maar mischien hebben ze bij EPS daar wel een oplossing voor.
Groet David[/img][/list][/list][/code][/quote]
- David R.
- Berichten: 867
- Lid geworden op: 11 apr 2008, 17:32
[img:720:478]http://img504.imageshack.us/img504/8770 ... 811xq8.jpg[/img]
Dit is inderdaad de auto Ralph. Vorig jaar dember in België gekocht. Had een aantal jaren dienst gedaan in de Belcar (mcdonaldsracing) maar was zo zachtjes aan te gedateerd om daar nog in mee te kunnen komen. Zo zachtjes aan probeer ik de auto weer wat te verbeteren. dankzij de 2 turbo's is het vrij makkelijk om het vermogen wat hoger of lager te zetten. Rijdt op dit moment maar met 0.5 bar turbodruk. Ik heb pas 2 keer met de auto gereden dus er valt nog genoeg te leren.
David
Dit is inderdaad de auto Ralph. Vorig jaar dember in België gekocht. Had een aantal jaren dienst gedaan in de Belcar (mcdonaldsracing) maar was zo zachtjes aan te gedateerd om daar nog in mee te kunnen komen. Zo zachtjes aan probeer ik de auto weer wat te verbeteren. dankzij de 2 turbo's is het vrij makkelijk om het vermogen wat hoger of lager te zetten. Rijdt op dit moment maar met 0.5 bar turbodruk. Ik heb pas 2 keer met de auto gereden dus er valt nog genoeg te leren.
David
- Peter Tunissen
- Berichten: 8386
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
Leuke auto. 
Zandvoort is wat makkelijker met geluidsnormen dan Assen, als je zonder al te veel zorgen wilt rijden moet je daar zijn van de grote vier circuits in de Benelux, daarna Spa; op Zolder en Assen letten ze erg precies op je dB's.
Ik weet niet of Alex toevallig op een zondag van CPZ af gehaald is? Dan zijn ze wel wat moeilijker soms, maar doordeweeks moet je wel heel gek doen om eraf gehaald te worden.
Je kunt uiteraard een dB-meter kopen, maar dan weet je nog niks omdat alles staat of valt met hoe gemeten wordt.

Zandvoort is wat makkelijker met geluidsnormen dan Assen, als je zonder al te veel zorgen wilt rijden moet je daar zijn van de grote vier circuits in de Benelux, daarna Spa; op Zolder en Assen letten ze erg precies op je dB's.
Ik weet niet of Alex toevallig op een zondag van CPZ af gehaald is? Dan zijn ze wel wat moeilijker soms, maar doordeweeks moet je wel heel gek doen om eraf gehaald te worden.
Je kunt uiteraard een dB-meter kopen, maar dan weet je nog niks omdat alles staat of valt met hoe gemeten wordt.
- Peter Tunissen
- Berichten: 8386
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
Ja, dat bedoelde ik ook, Spa en Zandvoort zijn redelijk makkelijk, Zolder en Assen zijn moeilijker. 
Zandvoort meet vooral de overall geluidsproductie van het circuit, geloof dat het op 500 of 800 meter afstand niet boven de 55dB mag komen of zoiets (kan het wel eens precies nazoeken als ik weer eens de inschrijfpapieren binnen krijg).
Daar zitten we met DF dagen vér onder en dat heeft als voordeel dat auto's die veel (te veel) herrie maken er in principe ook niet af gehaald zullen worden, daar komen ze pas mee aan als de totale geluidsproductie richting de grens van het toelaatbare gaat.

Zandvoort meet vooral de overall geluidsproductie van het circuit, geloof dat het op 500 of 800 meter afstand niet boven de 55dB mag komen of zoiets (kan het wel eens precies nazoeken als ik weer eens de inschrijfpapieren binnen krijg).
Daar zitten we met DF dagen vér onder en dat heeft als voordeel dat auto's die veel (te veel) herrie maken er in principe ook niet af gehaald zullen worden, daar komen ze pas mee aan als de totale geluidsproductie richting de grens van het toelaatbare gaat.
- Alexsti
- Berichten: 1177
- Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
- Auto: Een Soebaroe en Lotus
Peter dat was op een zaterdag en ik was niet de enige.
Hier staat alles over de geluidseisen op CPZ : http://www.cpz.nl/info/geluid_milieu/
Gr. Alex

Hier staat alles over de geluidseisen op CPZ : http://www.cpz.nl/info/geluid_milieu/
Gr. Alex
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten