Rolbeugel

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Bort

Rolbeugel

Bericht door Bort » 17 apr 2008, 20:52

:)

Een halve rolkooi, zo enkel achteraan, heeft dat genoeg effect als je overkop gaat? In België moeten we voor deze optie kiezen omdat een volledige verboden is.

Ik twijfel al een maandje om er 1 aan te kopen... Ik weet het niet goed. Mijn auto wordt niet meer dagelijks gebruikt.

Graag jullie input en bedenkingen :)

Luco

Bericht door Luco » 17 apr 2008, 21:06

Hoezo verboden?
In belgie staan de rallywagens toch ook gewoon op kenteken?

Bort

Bericht door Bort » 17 apr 2008, 21:09

Die moeten een speciale rallykeuring ondergaan en mogen enkel gebruikt worden voor rally wedstrijden. Voor de rest: de trailer op :)

Peric

Bericht door Peric » 18 apr 2008, 21:31

Lijkt mij wel Bort. Alleen blijft de zwakke plek toch het stuk waar je inzit, dus de A-stijl.
Mag je geen stukken langs je A-stijl naar beneden doen en er boven een tussenstuk indoen?
Maar natuurlijk scheelt het. Een dak kan helemaal plat, maar als er in het midden(doorlopend naar achter) versteviging zit is die kans al minder. En je zit bijna onder die versteviging.

Bort

Bericht door Bort » 18 apr 2008, 22:13

Als ze iets anders zien dan de rolbeugel achteraan, is het direct verboden voor verkeer :evil: Denk dat ik het toch maar ga doen...

HSR

Bericht door HSR » 19 apr 2008, 02:25

Bort schreef:Als ze iets anders zien dan de rolbeugel achteraan, is het direct verboden voor verkeer :evil: Denk dat ik het toch maar ga doen...

Ik kreeg overlaatst van Dennis te horen dat zelfs coilovers verboden zijn in BE. Ik vraag mij hoe ze het dan doen gezien die KW varianten wel gewoon te koop zijn.

Jeroen van Emmerik
Locatie: Haarlem; auto: toyota supra mk3; Ruska classika 1966/1977; Lexus LS400 UCF10 1992

Bericht door Jeroen van Emmerik » 19 apr 2008, 11:26

ik dacht dat je in belgie niet technisch aan de auto mocht veranderen (lees verbeteren), vanwege die keuring. daarom zie je zoveel optisch gewijzigde auto daar. stoere snel uitziende VW polo... diesel!

en hoezo geen rolbeugel aan de voorkant? onveilig? minder zicht misschien, dat zou nog een reden kunnen zijn.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 19 apr 2008, 12:16

Jeroen van Emmerik schreef:ik dacht dat je in belgie niet technisch aan de auto mocht veranderen (lees verbeteren), vanwege die keuring. daarom zie je zoveel optisch gewijzigde auto daar. stoere snel uitziende VW polo... diesel!
Dat optisch tunen van een diesel heeft te maken met wegenbelasting nav motorinhoud/vermogen oid.
Jeroen van Emmerik schreef: en hoezo geen rolbeugel aan de voorkant? onveilig? minder zicht misschien, dat zou nog een reden kunnen zijn.
Zelfs een goede goedgekeurde kooi kan behoorlijk gevaarlijk zijn zonder overige veiligheidsmaatregelen (helm/gordels/stoel). Een beetje schuimrubber om de buizen gaat daar ook niet genoeg tegen helpen..

HSR

Bericht door HSR » 19 apr 2008, 12:33

Kasteel schreef:
Jeroen van Emmerik schreef:ik dacht dat je in belgie niet technisch aan de auto mocht veranderen (lees verbeteren), vanwege die keuring. daarom zie je zoveel optisch gewijzigde auto daar. stoere snel uitziende VW polo... diesel!
Dat optisch tunen van een diesel heeft te maken met wegenbelasting nav motorinhoud/vermogen oid.
Jeroen van Emmerik schreef: en hoezo geen rolbeugel aan de voorkant? onveilig? minder zicht misschien, dat zou nog een reden kunnen zijn.
Zelfs een goede goedgekeurde kooi kan behoorlijk gevaarlijk zijn zonder overige veiligheidsmaatregelen (helm/gordels/stoel). Een beetje schuimrubber om de buizen gaat daar ook niet genoeg tegen helpen..

Ik ben het daar eigenlijk niet mee eens. Goede kennis van mij en Pescatore is overleden bij een autoongeluk omdat de A stijl inklapte en dus ernstig zijn hoofd beschadigde. Met een rolkooi was die A-stijl niet ingeklapt en misschien zou ie met zijn hoofd tegen de rolbeugel komen. De vraag is dan wat minder letsel zou geven. volledige A stijl op je gedrukt krijgen of met je hoofd tegen een, beschermde, beugel stoten?

Kasteel

Bericht door Kasteel » 19 apr 2008, 12:40

hugo schreef:
Kasteel schreef:

Ik ben het daar eigenlijk niet mee eens. Goede kennis van mij en Pescatore is overleden bij een autoongeluk omdat de A stijl inklapte en dus ernstig zijn hoofd beschadigde. Met een rolkooi was die A-stijl niet ingeklapt en misschien zou ie met zijn hoofd tegen de rolbeugel komen. De vraag is dan wat minder letsel zou geven. volledige A stijl op je gedrukt krijgen of met je hoofd tegen een, beschermde, beugel stoten?
Er staat ook KAN ;), ik kan me tig situaties bedenken waarin het veiliger zou zijn, dito met gordels..

Bort

Bericht door Bort » 19 apr 2008, 17:44

hugo schreef:Ik kreeg overlaatst van Dennis te horen dat zelfs coilovers verboden zijn in BE. Ik vraag mij hoe ze het dan doen gezien die KW varianten wel gewoon te koop zijn.
Coilovers zijn niet verboden als er goedkeuringsattesten bijgeleverd worden (onder andere KW en Weitec geven die) en een bodemvrijheid van 11 cm (-2 cm tolerantie dus eigenlijk 9 cm) bodemvrijheid gerespecteerd wordt. En wanneer je uitlijning daarna nog kopt natuurlijk :)

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 19 apr 2008, 17:52

Kasteel schreef:
hugo schreef:
Kasteel schreef: Dat optisch tunen van een diesel heeft te maken met wegenbelasting nav motorinhoud/vermogen oid.

Er staat ook KAN ;), ik kan me tig situaties bedenken waarin het veiliger zou zijn, dito met gordels..
Als je deze filmpjes ziet:

http://www.isaacdirect.com/images/Video/SFIBoth.mpg

http://www.biesheuvel.nl/movie/hans_synchron.mpeg

Dan kan je jezelf wel bedenken dat een rolkooi niet echt veilig is op straat zonder helm. Zelfs met goede 6 punts gordels is een helm enz gewoon echt nodig want je loopt echt veel kans de kooidelen te raken.

In het verhaal van hugo, je kan het nooit met zekerheid zeggen natuurlijk, maar als je al zo crashed dat je auto over de kop gaat dan had hij met een rolkooi waarschijnlijk evengoed harstikke dood geweest.

Ik ben in principe een groot voorstander van goede kooien, stoelen gordels enz, maar dan wel in een raceauto, niet in een straatauto. Met de huidige veiligheidssystemen ben je gewoon veel beter af als je het standaard houd.

Bort

Bericht door Bort » 19 apr 2008, 19:07

Dus een rolbeugel alleen kan je ook raken met je kop?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 19 apr 2008, 19:41

Moeilijk denk ik.

Als je stoel er voor staat dan niet echt. Als je rolbeugel naast je stoel staat misschien wel.

Bij eem GT3 RS zit er ook zo'n halve kooi in achter de stoelen, dat werkt wel goed :)

Bort

Bericht door Bort » 19 apr 2008, 20:15

Ah gelukkig :lol:

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » 19 apr 2008, 20:40

Kun je niet een rolbeugel vast in de auto monteren en het voorste deel dan demontabel bij de A-stijl?

Bort

Bericht door Bort » 19 apr 2008, 20:45

Dat kan, maar ik rij niet met een helm naar de supermarkt :lol:

Neenee, als je een volledige kooi monteert maar je demonteert het voorste gedeelte, heb je nog altijd twee buizen boven je kop... (die van wiechers toch)

Plaats reactie