Elke nieuwe auto is toch beter dan de vorige...(quote Elmar)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
RVV

Elke nieuwe auto is toch beter dan de vorige...(quote Elmar)

Bericht door RVV » 07 jul 2006, 17:15

In het Leo de Haas draadje schreef Elmar
Elke nieuwe auto is toch beter dan de vorige...
Lijkt me een leuk discussie punt, soms vraag ik me af wat er nog te verbeteren valt aan de moderne auto. Steeds meer krijg ik het idee dat de "opvolger" eenzelfde auto is met een nieuw jasje, wat op polijsten, nieuwe motor (wat was er mis met de oude ?) meer electronica, (zat er al niet genoeg electronica in ?) nog zwaarder (en ze waren al niet licht).

Kortom valt een moderne auto nog te verbeteren ? Of is het steeds meer compenseren ? Wat je ziet bij BMW bv is dat auto's door allerlei technieken zwaarder worden en omdat te compenseren gaat men allerlei lichtgewicht materialen toepassen. Andere merken zullen hetzelfde moeten doen, anders rijden we binnen 10 jaar in een Golf van 2000 kilo. Maar is dit vooruitgang ?

Hielke

Bericht door Hielke » 07 jul 2006, 17:38

Denk dat Elmar's punt van een behoorlijke portie cynisme voorzien was.

RVV

Bericht door RVV » 07 jul 2006, 17:48

Hielke dat had ik nog niet door joh... :wink:

Rein

Re: Elke nieuwe auto is toch beter dan de vorige...(quote El

Bericht door Rein » 07 jul 2006, 18:06

Rico v Velzen schreef:
Elke nieuwe auto is toch beter dan de vorige...
Lijkt mij wel ja, iig in de meeste gevallen wel. Waarom zou je anders een nieuwe auto op de markt brengen die minder is dan de voorganger? :?

Tom

Bericht door Tom » 07 jul 2006, 19:46

Ik denk dat het klopt dat elke nieuwe auto inderdaad beter is dan de vorige.

Want veiliger, luxer, betere materialen, gemiddeld steeds meer vermogen en flink wat elektronica (zoals navigatie, gadgets, elektronica voor comfort zoals elek. ramen/spiegels/zonneschermpjes of voor veiligheid zoals ESP-achtige systemen). De gemiddelde mens ziet al die zaken als een vooruitgang.
Wij kijken daar wat anders tegenaan en zoeken het sportieve van een auto. Dan zit elektronica en veiligheid al snel in de weg, en luxe heb je ook niet veel nodig als je hard door de bocht wilt.

Auto's als een Exige zijn dan een oplossing (zonder een echte sportauto te moeten kopen). Zoek je toch luxe dan is het al snel een sportieve afgeleide van een normaal (steeds zwaarder wordend) model, en daarom een compromis.

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 07 jul 2006, 20:17

Ik weet 1 ding waar ze zo goed als nooit beter zijn.

DE PRIJS :(

Hielke

Bericht door Hielke » 07 jul 2006, 20:47

Rico v Velzen schreef:Hielke dat had ik nog niet door joh... :wink:
In dat geval heb je de quote uit de context getrokken 8)

RVV

Bericht door RVV » 08 jul 2006, 10:36

Oke maar wat valt er nog te verbeteren aan de huidige/nieuwste auto's ?

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 08 jul 2006, 11:04

Rico v Velzen schreef:Oke maar wat valt er nog te verbeteren aan de huidige/nieuwste auto's ?
Ondersteltechniek/banden, zuiniger/krachtiger motoren, meer rendement. Betere/lichtere/sterkere materiaaltoepassingen.

Kijk naar E30/36/46/90, de auto werd wel zwaarder en groter(der :P )
maar egwel beterder in 'alles'.

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 08 jul 2006, 11:30

Rico v Velzen schreef:Oke maar wat valt er nog te verbeteren aan de huidige/nieuwste auto's ?
De prijs :mrgreen:

RVV

Bericht door RVV » 08 jul 2006, 11:34

Robin kan een E90 in jou beleving nog beter worden dan ?

Wat moet daar nou aan verbeterd worden ?

Hielke

Bericht door Hielke » 08 jul 2006, 11:37

Antwoord hangt volledig van de definitie van BETER af.

Ik kan je op voorhand alvast dit vertellen. Zwaardere auto's geven tov lichtere auto's, mits volgens hetzelfde concept ontworpen, minder rijbeleving. Als rijbeleving niet in de definitie van beter thuishoort dan ziet het er met de ontwikkeling van auto's goed uit.

RVV

Bericht door RVV » 08 jul 2006, 11:47

Nieuwe 335i coupe weegt 1600 kilo, 30 kilo meer dan de e46 M3 die alles behalve licht is.

Is de 335i coupe een betere dan de e46 M3 ? Oke nu kun je een M niet direct vergelijken met een non M. Maar trekken we deze lijn even door naar de aankomende e92 M3. Die auto gaat straks gewoon 1700 kilo wegen.

Wat krijg je daar voor terug ? Betere handling ? scherper sturen ? Oke een e92 ZAL wel weer beter zijn, maar wat daarna ? Of neem de huidige M5 of van mijn part een Seat Leon 2.0 Tsfi van der velden edition waar kan een opvolger nog meer bieden ?

Op een gegeven moment is de perfectie toch wel bereikt lijkt me, en ik heb de indruk dat het met de allernieuwste auto's het eindpunt wel in zicht is.

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 08 jul 2006, 12:03

Helemaal met Hielke eens (zoals wel weer te verwachten viel natuurlijk).
Kijk naar motoren, iedere nieuwe Yamaha R1 heeft weer een paar pk meer, er is aan geschaafd zodat hij weer een paar kilo lichter is (en die dingen wegen al nauwelijks meer dan een envelop), hij kan weer wat platter en harder, het design is weer wat scherper; daar ben ik het wel volledig eens met de stelling, iedere volgende is weer een stapje extremer t.o.v. van de vorige, biedt weer meer sensaties, d'r zit vooruitgang in.

Die vooruitgang zit er ook in bij de auto's, maar op terreinen die mij geen zak boeien. Weer 12 airbags erbij, het is tegenwoordig al zover gekomen dat zelfs autobladen c.q. vodjes als Autovisie (toch het meeste liefhebbersblad van Nederland nog denk ik) het ontbreken van standaard ESP als nadeel neerpennen, auto's worden zwaarder, moeten meer vermogen om dat te compenseren, verbruiken daardoor weer meer benzine, hebben grotere remmen nodig die ook weer zwaarder zijn, verder moet alles aan de auto zwaarder uitgevoerd worden om de zwaardere belastingen te kunnen dragen, een dashboard dat een keertje kraakt of piept wordt niet meer geaccepteerd, dus ook daar moeten betere (zwaardere) materialen voor ontwikkeld worden en het gaat maar door, een vicieuze cirkel de verkeerde kant op (gaat een cirkel dan een kant op? blijkbaar wel :wink:).
Met ieder nieuw model raken we verder verwijderd van de essentie van autorijden. Een Alfa 75 was een superauto (als hij niet steeds kapot zou gaan), 1250kg voor een dikke V6, 200pk is dan best ok, leuk ding, kostte €25.000 nieuw, de 155 was een blikkerige Fiat met voorwielaandrijving, maar ok, de 156 was zogenaamd de eerste 'moderne' Alfa met een loeder van een onderstel over de limiet (nooit wat in welk autoblad over gelezen, maar ok), maar 1350kg voor een V6 is nog wel te doen, een 159 V6 weegt nu al 1820kg (opgave Alfa is trouwens 1720kg, dus ze weten blijkbaar heel goed dat een licht gewicht het op papier goed doet).
Ga een dagje op een circuit rijden met zo'n container van 1800kg en je banden en remmen zijn compleet aan gort, als je het einde van de dag al haalt.

Natuurlijk gaat de techniek steeds vooruit en is het mogelijk om steeds betere auto's te bouwen. Maar als die verbeterde techniek wordt gebruikt voor veiligheid, voor onzinnige en loodzware opties en voor kraakvrije dashboards dan hoeft het voor mij echt niet meer.

Die nieuwe M3 zal echt wel boven de 1700kg gaan zitten met zijn dikke V8 (M3 is nu toch ook 150kg zwaarder dan een 330i en dat is nog met allebei zespitters erin) en zal door de elkaar nawauwelende gratis ritjes en reisjes geile autopers wel weer de hemel in geschreven worden.

Hielke

Bericht door Hielke » 08 jul 2006, 13:24

Peter, wat zeg je het toch weer mooi :lol: (maar heel serieus bedoeld)

Vooral je voorbeeld van de steeds lichter wordende motorfietsen zou de autorijders met "sportieve" pretenties tot nadenken moeten aanzetten.

Robin

Bericht door Robin » 08 jul 2006, 13:25

Natuurlijk qua 'rij/bochtenbeleving' etc met Hylke en PT eens. Maar er is meer voor de autorijdende sterveling. Comfort/ruimte/stilte is ook een 'groot' iets wat men niet moet onderschatten in autoland(niet zozeer voor 'ons' slag idioten).

De E90 is zo ueberstabiel tov de E46 bij bijv constant 210 en nog steeds erg stil. Misschien boeit dat ons niet zo, maar het maakt die auto wel meer 'af'.Remmerij/(Run Flat)banden: De wagens worden zwaarder/groter, de remwegen korter..

etc.

Robin

Bericht door Robin » 08 jul 2006, 13:27

En idd, Alfa Romeo is een van de weinige merken waarbij de nieuwe modellen 'minder' zijn dan de oude :twisted:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 08 jul 2006, 13:43

"Die nieuwe M3 zal echt wel boven de 1700kg gaan zitten met zijn dikke V8 (M3 is nu toch ook 150kg zwaarder dan een 330i en dat is nog met allebei zespitters erin) en zal door de elkaar nawauwelende gratis ritjes en reisjes geile autopers wel weer de hemel in geschreven worden"

ehm; ik heb begrepen dat de nieuwe E92 M3 V8 mogelijks zelfs lichter is dan de huidige M3 6 in lijn.

Andre

Bericht door Andre » 08 jul 2006, 14:05

romo de motor alleen.

Dan hebben we het nog niet over de carrosserie die veel breder en langer en dus zwaarder is dan de huidige e46 m3

RVV

Bericht door RVV » 08 jul 2006, 14:28

Romo rumours ? Of heb je een serieuze BMW bron ?

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 08 jul 2006, 14:39

e90post..........., voor wat het waard is dan he

M@rcel

Bericht door M@rcel » 08 jul 2006, 15:46

Dat een auto zwaarder wordt dan zijn voorganger hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn. Kijk naar de huidige '5' serie. Het is bijna niets, maar hij is wel lichter dan een vergelijkbare uitvoering van de e39 reeks.
Zo ook de XJ Jaguars...die echt een sprong voorwaarts gemaakt hebben.

Toen de e36 323ti op de markt kwam, sprak men eigenlijk dezelfde lovende woorden als de huidige 130i. Mooier zou het met een non-M model bij de 3 serie niet kunnen worden (bla, bla, bla). De e46 325ti was idd niet een veel betere sturende auto geworden, maar de 130i heeft er toch een behoorlijke schep bovenop gedaan.

Tegen die tijd dat ik een 130i kan betalen, rijden we waarschijnlijk al weer in de nieuwe 1 serie. Misschien een alu-125i met 280pk zescilinder en de handling waarmee ze voorgoed afrekenen met al die andere spelers in deze hothatchmarkt.

Elmar

Bericht door Elmar » 08 jul 2006, 17:34

Rico v Velzen schreef:
Op een gegeven moment is de perfectie toch wel bereikt lijkt me, en ik heb de indruk dat het met de allernieuwste auto's het eindpunt wel in zicht is.
Dat denk ik dan ook bij de F1 en toch komen ze zelfs in het seizoen met aanpassingen aan het bodywork. Het houd gewoon niet op die ontwikkeling.

@ Rico P.S. als je vind dat ik zelf maar eens een Topic moet openen, moet je het maar zeggen hoor. :wink:

Hielke

Bericht door Hielke » 08 jul 2006, 21:45

Rico v Velzen schreef:
Maar als de perfectie bereikt is en het eindpunt is in zicht, dan moet die "perfectie" net zoals de term "beter" ook definieerbaar zijn. Geloof me, dat is ie niet. Als de ontwikkelingen doorgaan zoals ze gaan dan heeft de 3-serie van 2016 een hele reeks snufjes extra waarvan we nu het bestaan nog niet weten maar waarvan we in 2016 denken dat een auto er echt niet zonder kan en dat het een godswonder is dat de mens van 2006 zonder die dingen toch van A naar B kon komen.

En dan over de E90 als werktuig om sportieve aspiraties waar te maken. Als zodanig faalt ie. Het is een compromis op een zakelijke sedan met hang naar sportiviteit. Niet een compromis op een sportieve auto met hang naar praktische waarde. Laten we zaken juist benoemen.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 08 jul 2006, 22:43

De perfectie was bereikt bij de E34 en E30. Ook mijn 924 S hing tegen perfectie aan (meer nog dan de E30).

Mijn 535 is namelijk terug en ik heb het verschil met veel nieuwere VAG producten mogen ervaren, die staan toch wel bekend als degelijk, kwalitatief goed gebouwd etc.

Eigen qoute.
De Golf 4 V5 heb ik teruggebracht. Was een prima leenauto, maar als je terugstapt in een auto die 2 keer zo oud is en 2 keer zoveel km's heeft gereden, dan is het bizar dat die oude 5 serie veel minder kraakjes en piepjes heeft, veel strakker aanvoelt en je vooral de koets niet voelt torderen (hebben alle golfjes daar last van? bij mijn oude Golf 4 sdi vond ik dat ding aanvoelen alsof 'ie van ellende in elkaar storten). Tussendoor ook nog in een A4 gereden, ook full options net als de Golf, maar zelfde verhaal. Veel kraakjes, rammeltjes, dashboard dat kraakt als je over drempels rijdt, veel torderen/torsie.

VAG anno 2000 vs BMW anno 1990 op het gebied van kwaliteit: 0-1

Plaats reactie