Helemaal met Hielke eens (zoals wel weer te verwachten viel natuurlijk).
Kijk naar motoren, iedere nieuwe Yamaha R1 heeft weer een paar pk meer, er is aan geschaafd zodat hij weer een paar kilo lichter is (en die dingen wegen al nauwelijks meer dan een envelop), hij kan weer wat platter en harder, het design is weer wat scherper; daar ben ik het wel volledig eens met de stelling, iedere volgende is weer een stapje extremer t.o.v. van de vorige, biedt weer meer sensaties, d'r zit vooruitgang in.
Die vooruitgang zit er ook in bij de auto's, maar op terreinen die mij geen zak boeien. Weer 12 airbags erbij, het is tegenwoordig al zover gekomen dat zelfs autobladen c.q. vodjes als Autovisie (toch het meeste liefhebbersblad van Nederland nog denk ik) het ontbreken van standaard ESP als nadeel neerpennen, auto's worden zwaarder, moeten meer vermogen om dat te compenseren, verbruiken daardoor weer meer benzine, hebben grotere remmen nodig die ook weer zwaarder zijn, verder moet alles aan de auto zwaarder uitgevoerd worden om de zwaardere belastingen te kunnen dragen, een dashboard dat een keertje kraakt of piept wordt niet meer geaccepteerd, dus ook daar moeten betere (zwaardere) materialen voor ontwikkeld worden en het gaat maar door, een vicieuze cirkel de verkeerde kant op (gaat een cirkel dan een kant op? blijkbaar wel

).
Met ieder nieuw model raken we verder verwijderd van de essentie van autorijden. Een Alfa 75 was een superauto (als hij niet steeds kapot zou gaan), 1250kg voor een dikke V6, 200pk is dan best ok, leuk ding, kostte €25.000 nieuw, de 155 was een blikkerige Fiat met voorwielaandrijving, maar ok, de 156 was zogenaamd de eerste 'moderne' Alfa met een loeder van een onderstel over de limiet (nooit wat in welk autoblad over gelezen, maar ok), maar 1350kg voor een V6 is nog wel te doen, een 159 V6 weegt nu al 1820kg (opgave Alfa is trouwens 1720kg, dus ze weten blijkbaar heel goed dat een licht gewicht het op papier goed doet).
Ga een dagje op een circuit rijden met zo'n container van 1800kg en je banden en remmen zijn compleet aan gort, als je het einde van de dag al haalt.
Natuurlijk gaat de techniek steeds vooruit en is het mogelijk om steeds betere auto's te bouwen. Maar als die verbeterde techniek wordt gebruikt voor veiligheid, voor onzinnige en loodzware opties en voor kraakvrije dashboards dan hoeft het voor mij echt niet meer.
Die nieuwe M3 zal echt wel boven de 1700kg gaan zitten met zijn dikke V8 (M3 is nu toch ook 150kg zwaarder dan een 330i en dat is nog met allebei zespitters erin) en zal door de elkaar nawauwelende gratis ritjes en reisjes geile autopers wel weer de hemel in geschreven worden.