Persoonlijk drama voor de commandant der strijdkrachten

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
RVV

Persoonlijk drama voor de commandant der strijdkrachten

Bericht door RVV » 18 apr 2008, 11:19

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 18 apr 2008, 11:25

Blijft kloten, voor elke ouder... :cry:

Xave30

Bericht door Xave30 » 18 apr 2008, 11:26

Nog meer closer to home. :?

Fernando

Bericht door Fernando » 18 apr 2008, 11:55

tis verschrikkelijk... :(

Hunter

Bericht door Hunter » 18 apr 2008, 12:41

Niet normaal :cry:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 18 apr 2008, 12:51

spijtig, maar je neemt meer risico in Uruzgan dan in een kantoorbaan natuurlijk...

Wat moeten we daar eigenlijk nog vraag ik me vaak af.

m@rco

Bericht door m@rco » 18 apr 2008, 13:10

Mijn broertje zit daarop dit moment ook dus iedere keer wanneer er zulk nieuws ga je er wel even flink bij stil staan..
Wat moeten we daar eigenlijk nog vraag ik me vaak af.
Dat vraag ik me eigenlijk ook wel af, als millitair wordt je er toch ook moedeloos van lijkt mij.. maar ja ze zijn zelf millitair geworden dat snap ik en die discussie heb ik ook wel met meerdere mensen gevoerd die vroegen hoe het met mijn broertje ging daar in de zandbak, maar toch..

Mijn mening is gewoon dat we een slappe regering hebben die gewoon graag mee wil doen met een land als Amerika, als je ook kijkt naar het aantal nederlandse millitairen wat daar zit en dat gaat vergelijken met veel grotere landen om ons heen, dan loopt dat ook volledig krom..

Meeloop regering dat is wat het is.. slappe hap

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 18 apr 2008, 13:11

Marco, mijn naamgenoot(je broertje) zit die daar? Sterkte en de groeten.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 18 apr 2008, 13:28

Wat we er moeten doen; das duidelijk IMO

Hoe we het moeten doen; volgens de regering met 2 man en een paardekop........................dwz onvoldoende en goed materieel, te weinig mensen, prutswerk dus gedoemd te mislukken voordat het begonnen is.

Als je het wil en moet doen, doe het dan goed, geen half werk leveren, dat bijt altijd terug. Voorbeelden te over, ken uw geschiedenis, weet daarna te handelen.......................

m@rco

Bericht door m@rco » 18 apr 2008, 13:39

Marco, mijn naamgenoot(je broertje) zit die daar?
Indd, Hij zit daar nu 2 maanden, heeft het goed naar zijn zin verder, maar ook hij ziet uiteraard wel de haken en ogen van deze missie..

Gr.

Paul

Bericht door Paul » 18 apr 2008, 13:42

Kutbende daaro.. heb nog verscheidene KCT maatjes en Korps maatjes, die daar zijn of net terug en ze zeggen het allemaal stuk voor stuk, KUTVOLK en het wordt nooit wat daaro..

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 18 apr 2008, 13:57

Paul schreef:Kutbende daaro.. heb nog verscheidene KCT maatjes en Korps maatjes, die daar zijn of net terug en ze zeggen het allemaal stuk voor stuk, KUTVOLK en het wordt nooit wat daaro..
We hadden beter naar de Russen kunnen luisteren als ervaringsdeskundigen......................die hebben dat ook vaker verteld................deden die er nog 8 jaar over om daar achter te komen, mischien kunnen wij dat iets eerder......................

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 18 apr 2008, 14:33

Ik heb diep respect voor de mannen en vrouwen die daar werken en de risico's die ze lopen. Laat ik dat voorop stellen.

Ik heb echter een slecht gevoel bij deze hele missie. Wat de Russen (het grootste leger ter wereld destijds) nooit is gelukt zal 'ons' al helemaal niet lukken. Als ik verhalen lees dat de lokale bevolking van Uruzgan over het algemeen strenger in de leer is dan de Taliban, dan vraag ik me af wat je daar te zoeken hebt. Een opbouwmissie is het volgens mij ook allang niet meer, dat is meer een politieke term om het te verkopen aan het volk.

De Taliban zijn ook niet achterlijk. Met deze IED's demoraliseren ze zowel ons soldaten als wij als volk terwijl ze zelf hiermee amper risico's lopen. Tegen zulke IED's valt ook niet te vechten door onze soldaten.

Ik heb, nogmaals, diep respect voor onze soldaten maar de enige reden dat ik nooit beroepsmilitair zou willen zijn is dat je dan ook op missies moet waar je zelf niet achterstaat, zoals deze in dit geval. Je bent als soldaat uiteindelijk niets meer dan een stuk gereedschap voor politici (even oneerbiedig gezegd). Politici wantrouw ik tot op het bot dus voor zulke lafaards zou ik nooit mijn leven willen wagen.

Metchu

Bericht door Metchu » 18 apr 2008, 14:54

Wouter81 schreef: Ik heb echter een slecht gevoel bij deze hele missie. Wat de Russen (het grootste leger ter wereld destijds) nooit is gelukt zal 'ons' al helemaal niet lukken.

even in het achterhoofd houden dat de CIA de taliban trainde en voorzag van materiaal 8) Osama Bin Laden is groot geworden met de CIA :wink:

nogmaals, overal en altijd: Dubbele agenda's. Zolang je dat in je hoofd houdt bij het nieuws, kan je sommige dingen misschien bevatten (of je het er mee eens bent of niet).

Xave30

Bericht door Xave30 » 18 apr 2008, 14:59

Metchu schreef:..
even in het achterhoofd houden dat de CIA de taliban trainde en voorzag van materiaal 8) Osama Bin Laden is groot geworden met de CIA :wink:
nogmaals, overal en altijd: Dubbele agenda's. Zolang je dat in je hoofd houdt bij het nieuws, kan je sommige dingen misschien bevatten (of je het er mee eens bent of niet).
True story. Zijn de nadelen op langer termijn soms helaas. :? :(

Paul

Bericht door Paul » 18 apr 2008, 15:10

Heb zoveel verhalen gehoord van maatjes... het VOLK daaro wil zelf niet anders.. het zit erin en dat kun je proberen eruit te slaan, schieten of door hulp bieden etc.. maar ze lachen naar je en je draait je om en ze snijden van achteren je strot door....

De boel inpakken en maken dat ze daar wegkomen... de ROE van de NLse soldaten is daar ook een lachtertje.. pas schieten als er op je geschoten wordt of in dreigende situaties.. zelfde als toen der tijd in Bosnie..

Dat hele godvergeten kutland ligt vol met IEDs, heerlijk laffe manier van oorlogje spelen... deze oorlog begint al sterk te lijken op de oorlog in Vietnam...

Ik ben er al een tijd uit, maar nog steeds begint het behooorlijk te kriebelen overal als ik de beelden zie van "onze jongens" daaro.. en als de kans bestond om vanavond in het vliegtuig te stappen en mee te doen, dan zat ik nu in de auto naar Eindhoven..

Xave30

Bericht door Xave30 » 18 apr 2008, 15:13

Paul schreef:Ik ben er al een tijd uit, maar nog steeds begint het behooorlijk te kriebelen overal als ik de beelden zie van "onze jongens" daaro.. en als de kans bestond om vanavond in het vliegtuig te stappen en mee te doen, dan zat ik nu in de auto naar Eindhoven..
Als ik mag vragen waar zat je gelegerd Paul ?

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 18 apr 2008, 15:13

Jij kunt er ongetwijfeld beter over oordelen Paul, omdat je zelf militair bent geweest. Geloof je echter gelijk, ze lachen naar je (en zijn blij met de goodies en voedsel wat ze cadeau krijgen) maar de helft snijdt je waarschijnlijk net zo lief de strot door. :?

Kunnen het natuurlijk ook platnuken, het hele land asfalteren en er een grote parkeerplaats plus 2e Nordschleife van maken. 8)

Ander idee lijkt me om Koos Spee ernaartoe te sturen om IED's op te sporen. :P :twisted:

SteV6

Bericht door SteV6 » 18 apr 2008, 17:17

Wouter81 schreef:De Taliban zijn ook niet achterlijk. Met deze IED's demoraliseren ze zowel ons soldaten als wij als volk terwijl ze zelf hiermee amper risico's lopen. Tegen zulke IED's valt ook niet te vechten door onze soldaten.
Ik verbaas me er iedere keer weer over hoe Nederlandse politici onze jongens naar de gevaarlijkste plekken in de wespennesten weten te sturen. In Bosnie naar een enclave die niet te verdedigen is. Nu in Afganistan weer naar de strategisch meest belangrijke provincie voor het beheersen van heel Afganistan ...

En de EOD mag gevonden bermbommen alleen onschadelijk maken. Terwijl in de Elsevier een tijdje geleden een stuk stond over deze bermbommen en hoe je ze eenvoudig kan manipuleren, zodat ze niet afgaan als je troepen langs komen. Maar wel ontploffen zodra de bomlegger ervan komt kijken waarom de bom niet af is gegaan toen de troepen langs kwamen. BOEM, weer een bomlegger minder ... Maar het mag niet van de politiek, het zou niet etisch zijn :roll:

Ik betuig mijn deelmening aan alle familieleden en bekenden van alle inmiddels omgekomen soldaten. Daarnaast houd ik mijn hart vast voor de jongens en meiden die met psychische problemen terugkomen van hun verblijf in Afganistan.

SteV6
Laatst gewijzigd door SteV6 op 18 apr 2008, 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 18 apr 2008, 17:18

Paul,

De ROE zijn wel degelijk anders dan die van Bosnië. In Irak verschilden ze al met Bosnië, zeker na het incident met Eric O. Trouwens, de ROE zijn in de Balkan gedurende de jaren natuurlijk ook steeds aangepast.

Toen ik er in 1995 zat waren ze anders dan in 2005. En die waren weer anders dan in Irak in 2004.

Logisch ook, omdat je iedere keer met een compleet anders dreigingsniveau te maken hebt.
Laatst gewijzigd door Bram op 18 apr 2008, 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Bram

Bericht door Bram » 18 apr 2008, 17:20

Stef,

Er wordt apparatuur gebruikt om signalen op te pikken of te verstoren die het mogelijk maken om een IED van een bepaalde afstand te laten detoneren.

Je kan het risico nooit voor 100% uitsluiten, al gooi je er alle geld en kennis van de wereld tegenaan.

Paul

Bericht door Paul » 18 apr 2008, 23:25

partyondude schreef:Paul,

De ROE zijn wel degelijk anders dan die van Bosnië. In Irak verschilden ze al met Bosnië, zeker na het incident met Eric O. Trouwens, de ROE zijn in de Balkan gedurende de jaren natuurlijk ook steeds aangepast.

Toen ik er in 1995 zat waren ze anders dan in 2005. En die waren weer anders dan in Irak in 2004.

Logisch ook, omdat je iedere keer met een compleet anders dreigingsniveau te maken hebt.

Weet ik Bram, logischerwijze zijn ze natuurlijk wel aangepast, maar nog steeds is het niet zoals het hoort vind ik..is een moeilijk verhaal..

Is gewoon een laffe oorlogsvoering daaro, en aan de andere kant kan ik me het ook wel voorstellen, beetje hetzelfde als een mobielflitsapparaat op de snelweg, weinig moeite en een boel rendement..

Maar feit is dat het daar nooit wat wordt... nu niet ... volgend jaar niet en over 10 jaar ook niet

Paul

Bericht door Paul » 18 apr 2008, 23:26

partyondude schreef:Stef,

Er wordt apparatuur gebruikt om signalen op te pikken of te verstoren die het mogelijk maken om een IED van een bepaalde afstand te laten detoneren.

Je kan het risico nooit voor 100% uitsluiten, al gooi je er alle geld en kennis van de wereld tegenaan.
toevallig van de week nog stukje gezien op amerikaans programma... ze hebben al miljarden geinvesteerd om wat uit te vinden tegen IEDs..blijft erg moeilijk want de ene IED is de andere niet.. zijn nogal wat verschillende soorten knutselwerkjes..

Bram

Bericht door Bram » 18 apr 2008, 23:41

Klopt, helaas.

't Is in en in triest, iedere keer weer als er een collega overlijd.

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 02 mei 2008, 16:15

Ze mogen daar ook niks hè. :roll:
Nederlandse militairen in Uruzgan hebben drie Talibangevangenen op 17 januari vorig jaar te lang in de regen en de kou laten staan. Dit blijkt uit een onderzoeksrapport van het Ministerie van Defensie dat NRC Handelsblad in het bezit heeft, zo meldt de krant.

Volgens het rapport werden bij één van de drie gevangenen een verhoogde hartslag geconstateerd, nadat een jurist op Kamp Holland ingreep omdat hij vond dat de gevangenen te lang buiten stonden.

Volgens het rapport leidde is de gevangene niet ziek geraakt na het incident, maar zijn de regels wel aangepast.

Onacceptabel

De directeur Operatiën zou hebben gemeld dat er geen sprake was van 'marteling, onoorbare praktijken of misstanden, maar slechts van een onacceptabele situatie die vervolgens in de kiem werd gesmoord'.

De behandeling van gevangenen door Nederlandse militairen raakte eerder in opspraak toen de Volkskrant medio november vorig jaar sprak over vermeende martelingen in Irak. Later betreurde de krant deze term te hebben gebruikt. Wel verklaarde een onderzoekscommissie dat er regels waren overtreden tijdens het verhoor.
Sjongejonge zeg... te lang in de kou. Pfff.

Plaats reactie