Alles over de E90/E92/E93 M3 (part II)
-
- Auto: Fun Damn Mentally
Met een Normleistung van 455PS en een Motorleistung van 463PS heeft deze gechippede Hamman veel in huis. Maar nu komt de aap uit de mouw:RADLEISTUNG 355,nogwat pk aan de wielen. MET EEN GETUNEDE E92 M3! Terwijl een standaard 135/335i al 280/285 pk aan de wielen heeft! Da's dus maar 70pk verschil tussen een standaard .35i en een GETUNEDE M3! Kun je nagaan wat een gewone M3 doet. Wielpk's 320/330 ofzo? Dan scheelt 't idd maar 45pk ofzo met een .35i aan de wielen. de hogere massa van de M3 en het HOGERE DRAAIMOMENT wat onderin veel constanter is bij de.35i geeft de conclusie dat er niet zoveel verschil in zit als dat we hoopten...qua pk's dan he...en dus dat de E90 M3 inderdaad niet echt (veel)sneller aanvoelde dan m'n eigen auto...
- Bert ///M3
Cijfertjes neukerij he.Robin schreef:Met een Normleistung van 455PS en een Motorleistung van 463PS heeft deze gechippede Hamman veel in huis. Maar nu komt de aap uit de mouw:RADLEISTUNG 355,nogwat pk aan de wielen. MET EEN GETUNEDE E92 M3! Terwijl een standaard 135/335i al 280/285 pk aan de wielen heeft! Da's dus maar 70pk verschil tussen een standaard .35i en een GETUNEDE M3! Kun je nagaan wat een gewone M3 doet. Wielpk's 320/330 ofzo? Dan scheelt 't idd maar 45pk ofzo met een .35i aan de wielen. de hogere massa van de M3 en het HOGERE DRAAIMOMENT wat onderin veel constanter is bij de.35i geeft de conclusie dat er niet zoveel verschil in zit als dat we hoopten...qua pk's dan he...en dus dat de E90 M3 inderdaad niet echt (veel)sneller aanvoelde dan m'n eigen auto...
70~75 PK verschil in wielmetingen is echt behoorlijk, praat je over zo'n 25% meer vermogen voor de M3.
Als het al op dezelfde bank gemeten zou zijn.
22% verlies is trouwens wel erg veel voor die Hamann.
Als je voor een .35i rekent met ongeveer 330 PK (daar schat ik een .35i ongeveer op aan de hand van de RWHP waarde) dan kom je op 16% verlies uit.
Dus volgens mij zit er wel een addertje onder het gras. Cijfers van verschillende rollebanken vergelijke enzo.
- Hielke
Die Hamann is gewoon de zoveelste CHIPTOVENAAR. Een luchtfietser die door fijntuning van de ECU het even beter denkt te kunnen doen dan het miljardenconcern BMW zelf. Per saldo zal er aan de wielen tussen een "getunede" Hamann M3 V8 en een standaard M3 nada noppes nul verschil zitten.
Zelfs van de huistuner Schnitzer moet je maar afwachten of zij de .35i met 360 pk echt wel op die waardes kunnen brengen of houden. Hoop dat Ferdinand met die mensen in zee gaat want dan kunnen we dat mooi eens testen. Aan datalogging binnen DF op dit moment geen gebrek
Zelfs van de huistuner Schnitzer moet je maar afwachten of zij de .35i met 360 pk echt wel op die waardes kunnen brengen of houden. Hoop dat Ferdinand met die mensen in zee gaat want dan kunnen we dat mooi eens testen. Aan datalogging binnen DF op dit moment geen gebrek

-
Hylke, inderdaad, MAAR een chipkuur voor een turbomotor is veel lucratiever dan voor een atmo, dat weet jij ook.De gechiptunede Xede 335i's van Shiv(USA specs) in met een andere kat eronder en ongeveer 400(motor) pk's maken het een E60 M5 in 0-100 accelleratie en tussenaccelleratie het leven zuur en bijna onmogelijk...dat doet een stock .35i en een stock E90 M3 echt niet....
- Hielke
Tuurlijk Robin, een turbomotor is heel simpel te tunen. Maar we hadden het hier over de atmosferische Hamann M3 tuning.
Heb je gemeten waardes van die Amerikaanse .35i tuning? Ik kan zo weinig met die Amerikaanse rechtuitbranders. Ze doen vaak maar wat op die video's. Alles behalve met een gelijke snelheid, vanuit een gelijke versnelling en bij een maximaal toerental schakelend zeg maar
Heb je gemeten waardes van die Amerikaanse .35i tuning? Ik kan zo weinig met die Amerikaanse rechtuitbranders. Ze doen vaak maar wat op die video's. Alles behalve met een gelijke snelheid, vanuit een gelijke versnelling en bij een maximaal toerental schakelend zeg maar

-
Haloo Hylke, jij zegt dít net:
Ik snap je punt dus niet. En ja ergens op e90post staan grafieken met 340/350whp(wielpk's) en 'een berg meer Newtonmeters'. Plus verschillende 'testen' tussen wat dikkere karren en getunede.35i's alsmede een tellerlook op een getunede 335i van ongeveer 90 naar 190 in z'n 4(!!!): 9 seconden telleraflezend..Da's best.
Da's dus kinderlijk eenvoudig om op die 360pk te komen, want turbo...Hielke schreef:
Zelfs van de huistuner Schnitzer moet je maar afwachten of zij de .35i met 360 pk echt wel op die waardes kunnen brengen of houden.
Ik snap je punt dus niet. En ja ergens op e90post staan grafieken met 340/350whp(wielpk's) en 'een berg meer Newtonmeters'. Plus verschillende 'testen' tussen wat dikkere karren en getunede.35i's alsmede een tellerlook op een getunede 335i van ongeveer 90 naar 190 in z'n 4(!!!): 9 seconden telleraflezend..Da's best.
- Bert ///M3
- Hielke
Ik zeg dus dat ik het eerst nog maar moet zien of die Schnitzer 360 pk's echt wel kloppen. Tot nu is het slechts een waarde, een getal dat door niemand gecontroleerd is. Je hebt waarschijnlijk de discussie over de Leon Tuning gemist. Hemmes Leon kon destijds met de beroemde 356,6 pk niet loskomen van Andre's 135i. En waar dat dan wel aan kon liggen? Aan die opgegeven 356,5 pk natuurlijk. Dat was een getal zonder relatie met de werkelijke pk's.Robin schreef:Haloo Hylke, jij zegt dít net:
Da's dus kinderlijk eenvoudig om op die 360pk te komen, want turbo...Hielke schreef:
Zelfs van de huistuner Schnitzer moet je maar afwachten of zij de .35i met 360 pk echt wel op die waardes kunnen brengen of houden.
Schnitzer moet wel een naam hebben hoog te houden vwb realistische waarden. Maar ik moet het eerst nog zien. Breng ons een 360 pk .35i Schnitzer motor en we weten het direct. Die pk meter van de datalogic boxen is ook nog eens zeer zuiver.
-
OK, die manier. Agreed. Maar als een stock .35i al 330+ pk's heeft vaak, lijkt mij die 360 een peuleschil. Terwijl een VAG TFSi 2.0 van 240pk(stock?) naar + 300 en + 340 pk getuned moet worden dmv veel fratsen ipv een simpel chippie:De .35i basismotor zit al in de richting., 10% erbij en klaar. Bij een 2.0 TFSi met 240pk tover je niet 1,2,3 115pk erbij door een chipje, da's 48% meer pk's!!!
Ik heb btw in Hemmes' prima Leon gereden maandjes terug, toen nog met 270/280pk(?) vertelde hij me, heerlijk karretje, maar toen ook al 't idee dat ie 't niet trok tegen de .35i's. Wat heeft ie nu laten veranderen dan?
Ik heb btw in Hemmes' prima Leon gereden maandjes terug, toen nog met 270/280pk(?) vertelde hij me, heerlijk karretje, maar toen ook al 't idee dat ie 't niet trok tegen de .35i's. Wat heeft ie nu laten veranderen dan?
-
Net als de 360pk Alpina B3. Kijk de cijfers Hylke van dat ding, dat ding is net zo snel en vaak sneller dan de E92 M3 tegenhanger, in alle disciplines. Alpina zegt 360pk, BMW roemt de M3 met 420pk. Misschien hebben de M3's wel geen 420pk, maar 380 ofzo(zoiets als wat RS4 atmo's toch ook van werden beticht?)
Ik roep maar wat hoor, maar you never know, alle(on)gein en list en bedrog is al voorbijgekomen in autoland....
Ik roep maar wat hoor, maar you never know, alle(on)gein en list en bedrog is al voorbijgekomen in autoland....

- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Dat zou IMHO de absolute doodsteek voor ///M GmbH zijn..................als het al zou kloppen dan was er ook al lang melding van gemaakt, op e90post staan wel wat dyno`s, die zijn zonder uitzondering goed, dwz ze halen de beloofde PK`s............................Misschien hebben de M3's wel geen 420pk, maar 380 ofzo(zoiets als wat RS4 atmo's toch ook van werden beticht?)
-
Ander punt is dat die 997turbo tuners ook gauw 600/650/700/800pk roepen met dure tuning(tov stock 480pk, GT2 530), Zie je een test tussen een paar waarvan de één 550 heeft en de ander 580 en weer een ander 620pk, en dan kijk je naar de accelleratietests, wint degene met de minste pk's(bij wijze van). Soms is 't vreemd hoor....
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
-
Melding maken en geloven. Als ik zo'n ding(M3) had en iemand op 'n forum roept dat ie 'maar'380pk heeft ofzo, ga ik dat ook pareren, vergoelijken en niet geloven, als M3 rijder zijnde...romo schreef:Dat zou IMHO de absolute doodsteek voor ///M GmbH zijn..................als het al zou kloppen dan was er ook al lang melding van gemaakt, op e90post staan wel wat dyno`s, die zijn zonder uitzondering goed, dwz ze halen de beloofde PK`s............................Misschien hebben de M3's wel geen 420pk, maar 380 ofzo(zoiets als wat RS4 atmo's toch ook van werden beticht?)
Psyche van de mens.
Neemt niet weg dat ik 't ook niet geloof hoor, maar dat ik eerder denk dat de .35i's gewoon veel sterker zijn dan verwacht en door aandrijfverliezen van de M3's op 1 of andere manier de boel veel en veel dichter bijelkaar ligt, dan wij met z'n allen eigenlijk willen...
- Sperdy
Ha Hielke. Zodra mijn 135i de Schnitsel vetkuur heeft ondergaan, stel ik haar direct beschikbaar aan de wetenschapsafdeling van het DF. Ik kom er wel mee langs (wel op tijd remmen bij Knooppunt Joure, opdat ik niet in de Waddenzee flikker) in het Hoge Noorden. Kunnen we gelijk een partijtje dogfight met die verschikkelijk slome 135i van Andre..Hielke schreef:Schnitzer moet wel een naam hebben hoog te houden vwb realistische waarden. Maar ik moet het eerst nog zien. Breng ons een 360 pk .35i Schnitzer motor en we weten het direct. Die pk meter van de datalogic boxen is ook nog eens zeer zuiver.

- Hielke
Best Ferdinand
. Bezemwagen wordt dan de Bravo
Die M3 heeft heus wel 420 pk. En de standaard .35i heeft ook wel 306 pk. Maar de turbomotor zal onder sommige omstandigheden (koele lucht, motor die nog niet eerder in toeren is gejaagd en dus ook koel is) veel meer dan die 306 pk hebben. Misschien wel 330 of 340. Maar zodra het tempo omhoog gaat wordt het spul warm en regelt de ECU de turbo een tikkie naar beneden af. Maar nooit zoveel dat er minder dan 306 pk beschikbaar is. Die opgegeven 306 pk zijn dus onder alle omstandigheden aanwezig. Ik heb heel sterk het idee gekregen dat tuners van turbomotoren graag het optimaal gunstige aantal pk's willen aangeven. Daar zijn hun klanten trouwens mede schuldig aan want die slaan mekander middels allerlei zinloze rollenbankmetingen graag met die tita tovenaar pk's om de oren.

Die M3 heeft heus wel 420 pk. En de standaard .35i heeft ook wel 306 pk. Maar de turbomotor zal onder sommige omstandigheden (koele lucht, motor die nog niet eerder in toeren is gejaagd en dus ook koel is) veel meer dan die 306 pk hebben. Misschien wel 330 of 340. Maar zodra het tempo omhoog gaat wordt het spul warm en regelt de ECU de turbo een tikkie naar beneden af. Maar nooit zoveel dat er minder dan 306 pk beschikbaar is. Die opgegeven 306 pk zijn dus onder alle omstandigheden aanwezig. Ik heb heel sterk het idee gekregen dat tuners van turbomotoren graag het optimaal gunstige aantal pk's willen aangeven. Daar zijn hun klanten trouwens mede schuldig aan want die slaan mekander middels allerlei zinloze rollenbankmetingen graag met die tita tovenaar pk's om de oren.
- Sperdy
Dit is natuurlijk helemaal waar. En is ook de enige reden waarom Pimp-my-chip, Zipzaptovenaar en 'in-je-auto-een-chip,-da's-gedaan-in-een-wip' veel geld verdienen. Wij klanten, vinden dat mooi. En ook maar op die rollenbank. Ik ben niet anders, zeg ik eerlijk, met die Schnitsel worst.Hielke schreef:Ik heb heel sterk het idee gekregen dat tuners van turbomotoren graag het optimaal gunstige aantal pk's willen aangeven. Daar zijn hun klanten trouwens mede schuldig aan want die slaan mekander middels allerlei zinloze rollenbankmetingen graag met die tita tovenaar pk's om de oren.
- Joop
(Witte) M3 by Dähler:
[img:800:533]http://www.daehler.com/umbauten/BMW/3er ... ss_207.jpg[/img]
[img:800:533]http://www.daehler.com/umbauten/BMW/3er ... ss_066.jpg[/img]
[img:800:533]http://www.daehler.com/umbauten/BMW/3er ... ss_034.jpg[/img]
[img:800:533]http://www.daehler.com/umbauten/BMW/3er ... ss_137.jpg[/img]
[img:800:533]http://www.daehler.com/umbauten/BMW/3er ... ss_133.jpg[/img]
meer hier:
http://www.daehler.com/events_new/galerie.php?cat=117
[img:800:533]http://www.daehler.com/umbauten/BMW/3er ... ss_207.jpg[/img]
[img:800:533]http://www.daehler.com/umbauten/BMW/3er ... ss_066.jpg[/img]
[img:800:533]http://www.daehler.com/umbauten/BMW/3er ... ss_034.jpg[/img]
[img:800:533]http://www.daehler.com/umbauten/BMW/3er ... ss_137.jpg[/img]
[img:800:533]http://www.daehler.com/umbauten/BMW/3er ... ss_133.jpg[/img]
meer hier:
http://www.daehler.com/events_new/galerie.php?cat=117
- Joop
Ook niet helemaal mijn smaak, maar de Silverstone II versie die ook onder dezelfde link staat ziet er wel degelijk goed uit.
[img:800:533]http://www.daehler.com/umbauten/BMW/3er ... %20127.jpg[/img]
[img:800:533]http://www.daehler.com/umbauten/BMW/3er ... %20127.jpg[/img]
- Kasteel
Ferdinand schreef:Maar vast staat nu wel, gewoon zonder ingewikkeld te doen en zonder emotie bladiebladiebla: als je een nieuwe vette BMW racer wilt hebben waar het om rijden gaat:
- .35i motor (doe een 135i ..)
- chippie (360pk/480Nm)
- PP verlaging (of ondertstel Dre, of zo iets)
- beetje extra camber
- Voor opsmuk: PP uitlaatje en inlaatje, duffusertje
Prijskaartje: Euro 55.000,-
en natuurlijk laat je die M3 staan.
Lijkt me sterk dat je ding dan nieuw onder de 55k gaat houden, of je moet alles zelf doen en maken?

Het is onmogelijk dat de e92 m3 overgewaardeerd is na alle stront die er overheen is gegaan; denk dat auto voor echt een heel groot deel hier behoorlijk aan de wensen zal voldoenM-bitious schreef:De M3 E92 is ondergewaardeerd

Ik geloofde nooit in het chippen van NA motoren, maar laatst op Niederhein reed er een 325i tussen met chip en die was toch echt duidelijk VEEL sneller dan de std exemplaren; om duidelijk verschil te kunnen maken kom je niet weg met 10pk'tjes.DF-ers schreef:chipperij NA