Ervaringen topic RaceLogic Performance/Drift Box

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Maik

Bericht door Maik » 13 apr 2008, 18:52

Ik heb de runs ook even bekeken, leuk progje van de PB om te vergelijken!
Ik denk dat de run van Elmar niet een toprun was? Anders kan ik de apex van de eerste bocht van de audi S met 63km/u niet plaatsen?
Voor mijn gevoel neem ik die toch wel wat harder met de kadett met straatbandjes, maar de PB zal de harde cijfers in de toekomst laten zien.... ik denk dat het zal tegenvallen voor mij! :lol:

Elmar

Bericht door Elmar » 13 apr 2008, 21:34

Maik, gevoel en harde plassers....performancebox cijfers willen we weten.

Door een slecht werkende sigaretenaanstekkeraansluiting viel de box nog wel eens uit.
Heb nog wat andere runs van gisteren vergeleken, de hoogste instuursnelheid Audi S was (slechts) 67 km/h.

Instuursnelheid tarzan en de g-kracht in die bocht is bijna gelijk als bij Andre. Maar zoals vaker wordt gezegd, scheidt het Scheivlak de mannen van de jochies. Daar trekt Andre 1,6 G, het hoogst in zijn run. Ik haal het maximum in de redelijk veilige Tarzan.

Maar de Box is top. Eigenlijk moet je een laptop bij je hebben om te zien waar je zwakke punten liggen en deze kan je dan gelijk bijschaven.

En Andre, ik heb er gistermiddag nog weer nieuwe semi's onder gestoken. Dus echte slicks komt nog wel een keer.

Maik

Bericht door Maik » 13 apr 2008, 21:48

Jaja, als de PB mijn run vastgelegd heeft zal ik wel met mijn staart tussen de benen afdruipen hier....

Heb je weer een toernooitje gewonnen Elmar?

Elmar

Bericht door Elmar » 13 apr 2008, 22:13

Nee, ik ben de Bart Brentjes van de autosport. :P

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 13 apr 2008, 22:35

Hehe :lol:

Trouwens iets anders, als je naar de grafieken voor versnelling in de lengte richting kijkt dan zie je dat de verschillen wbt deceleratie maar heel klein zijn allemaal zo rond de 1,1G. Dus of je nu slappe enkelpots klauwtjes hebt of mega meerpots remklauwen dat maakt ook niet zo veel uit wbt remkracht.

Hielke

Bericht door Hielke » 13 apr 2008, 22:48

Elmar,

ik geloof dat Andre iets van 40 euro voor een external 12 volt batery pack heeft uitgegeven om zijn performance box ook snel in auto's te kunnen aansluiten die geen 12v sigarettenaanstekeraansluiting (woordwaarde) hebben.

De 1,6 G in Scheivlak is een uitschietertje door een curbcontact of zo. Continue weet ie wel 1,4 G te halen bij een continue snelheid van 139 km/h. Dat is een mooi referentiepunt. Met semi's haal je die snelheden nooit. Geloof dat de M3 GTR uit de DSC klasse SS1 daar 146 km/h haalt. Met veel bredere banden en een dikke spoiler voor en een vleugel achter.

Die Performance Box vertaalt alles naar prachtig logische uitslagen. We hebben gisteren nog even in een vrij verse Z4M gereden. De eerste keer dat we de bewuste bocht inreden waar de Bravo 96, de 135i 100 en de Ferrari 599 eveneens 100 km/h haalde, haalde deze Z4M 107 km/h. We waren nogal verrast maar beseften ons vrij vroeg dat het wel eens met de temperatuur van de banden te maken kon hebben. En inderdaad, na nog 3 bochtjes kwamen we opnieuw in die betreffende bocht aan en haalden nu nog maar 104 km/h. Toch nog even sneller dan de andere auto's. Maar wel verklaarbaar. Een lager autogewicht (tov. bijv. de 135i), relatief brede voorbanden en een laag zwaartepunt.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 13 apr 2008, 23:04

Hm dat zou niet moeten mogen. Zo'n ding heeft geen accelometer. Dus dat ding zou vrij ongevoelig moeten zijn voor klappen over curbstones. Wat dat ding eigenlijk doet is uit de straal van een bocht en GPS snelheid berekenen hoeveel G dat is.

Denk dat het eerder in de banking zit. Heb je een bocht met een positieve banking dan zal je altijd een hogere G waarde op de meter zien omdat lateral G gerekend is vanuit een horizontaal vlak :) Of even een tijdelijke onnauwkeurigheid kan ook, maar dat zou je in de snelheid ook terug moeten zien.

Die paar km verschil met die Z4M kan trouwens ook heel goed in de asfalttemperatuur zitten. Ik had gisteren en vandaag ook alweer iets hogere waarden als de week er voor op bekende plaatsen. Kan ook zijn dat het door oefening baart kunst komt natuurlijk.

Hielke

Bericht door Hielke » 13 apr 2008, 23:13

Bert, Andre heeft de Driftbox, kan daar het G kracht verschil in zitten?

Elmar

Bericht door Elmar » 13 apr 2008, 23:14

Hielke, zo'n batterypack heb ik ook, die gebruik ik voor de bulletcam. Kan daar natuurlijk een extra aansluiting op maken.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 13 apr 2008, 23:24

Hielke schreef:Bert, Andre heeft de Driftbox, kan daar het G kracht verschil in zitten?
Nee dat denk ik eerlijk gezegd niet. Wat dat ding logt zijn GPS positities en richtingen elke 0,1 sec. Aan de hand daarvan word de snelheid en straal van een bocht berekend, en dat word omgezet in G waarden door de performancetools software.

Er zit helemaal geen datakanaal in die accelometerwaarden geeft zeg maar. Dat is juist wel lekker, die GPS berekening hou je moeilijk voor de gek. Die accelometers hebben de neiging om positief af te gaan wijken. Als je instuurt en de auto overhelt bijvoorbeeld heb je door de chassisbewegingen al een hogere G piek :) G tech meters staan er op die manier ook bekend om iets positiever te zijn op 0-100 metingen, puur omdat het achterover hellen van het chassis ook meegenomen word.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 13 apr 2008, 23:39

Kleine toevoeging daarop,

de drifthoek die je in driftmode ziet komt wel degelijk van een interne accelometer.

Maar wat je in de performancetools uitdraai ziet voor lateral G is wel een berekende waarde.

Je hebt in de performancetools software een apart vakje met driftangle, dat zijn accelometerwaarden en daar kan je mee tevoorschijn toveren wat voor drifthoek je had.

Bij Andre zijn file komt die er wel op maar bij mij en de file van Elmar blijft die blanco omdat er geen drifthoek gemeten word.

Karel

Bericht door Karel » 14 apr 2008, 10:29

zijn er nog geen boxen gebruikt om tijden van 100-200 te meten?
Zou leuk zijn om daar eens een meeting mee te doen...?

Kunnen we een aantal mensen uitnodigen en in hun auto hangen.

GTRene

Bericht door GTRene » 14 apr 2008, 11:14

Karel schreef:zijn er nog geen boxen gebruikt om tijden van 100-200 te meten?

ja das wel leuk zoiets, maar dan zit dus iedereen tijdens de meeting met 2 pers in de auto, dan komt het nog meer op kracht aan 8) sommige monsters hier zijn serieus snel en veel koppel.

SteV6

Bericht door SteV6 » 14 apr 2008, 11:17

Ik heb inmiddels wel wat 100-200 tijden op de computer staan, maar zal eerst aan de eigenaren moeten vragen of die hier op het forum gezet mogen worden ...

SteV6

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 14 apr 2008, 11:19

GTRene schreef:

ja das wel leuk zoiets, maar dan zit dus iedereen tijdens de meeting met 2 pers in de auto, dan komt het nog meer op kracht aan 8) sommige monsters hier zijn serieus snel en veel koppel.
Waarom met 2 man? Je kan dat ding op 100-200 instellen. Dan begint hij automatisch te meten bij 100 km/u.

GTRene

Bericht door GTRene » 14 apr 2008, 11:57

Bert ///M3 schreef:
GTRene schreef:

Waarom met 2 man? Je kan dat ding op 100-200 instellen. Dan begint hij automatisch te meten bij 100 km/u.
moet je dan eerst ff 100 rijden en dan de sporen geven of kun je ook vanaf zeg 80 het gas vloeren en dan de 100 tot 200 eruit halen, das wel iets een verschil in meten dan.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 14 apr 2008, 12:04

Je gaat gewoon 98 rijden op de gps, dan vloer je tot over de 200 en dan heeft hij de 100-200 tijd automatisch te pakken.

GTRene

Bericht door GTRene » 14 apr 2008, 12:17

Bert ///M3 schreef:Je gaat gewoon 98 rijden op de gps, dan vloer je tot over de 200 en dan heeft hij de 100-200 tijd automatisch te pakken.
Ik begrijp dus dat ie automatisch bij 100 begint en bij 200 stopt of je nu start bij 80 en stopt bij 220, of of je nu start bij 98 en stopt bij de 220? dan kun je dus zeg maar een vliegende start maken...en dus een iets positiever beeld krijgen, afijn dan zou er op zo'n meeting dus wel een soort heren-accoord afspraak "moeten" zijn met hoe we het ongeveer gaan doen, lijkt me een strak plan.

Hielke

Bericht door Hielke » 14 apr 2008, 12:48

Een waarde die mijns inziens nog meer zegt is de 0 - 1000 meter tijdsmeting.

Visueel valt zo'n meting ook simpel naar je brein terug te projecteren. Afgelopen weekend hebben we een meting met een Z4M gedaan. Van stilstand naar 1000 meter verliep met 2 mensen aan boord (totaal 180 kilo) in 24,7 seconden. De eindsnelheid bij 1000 meter was 219,7 kilometer per uur. Stel een andere auto doet die 0-1000 meter in 25,1 seconden bij ongeveer 217 km/h, dan zit er in afstand ongeveer 23 meter, 5 wagenlengtes, tussen die 2 auto's. Dat is niet moeilijk voor te stellen.

GTRene

Bericht door GTRene » 14 apr 2008, 14:51

dat wel, maar het beroerde is vanuit stilstand goed weg komen zonder de boel niet teveel te belasten...
Zag trouwens net dat m'n banden achter aan vervangen toe zijn nu ik het over grip heb...dacht al het voelt anders...iets harder en iets eerder contact verlies, zitten nu net op de waarschuwings blokjes.

Maik

Bericht door Maik » 14 apr 2008, 21:51

Bert ///M3 schreef:
Hielke schreef:Bert, Andre heeft de Driftbox, kan daar het G kracht verschil in zitten?
Nee dat denk ik eerlijk gezegd niet. Wat dat ding logt zijn GPS positities en richtingen elke 0,1 sec. Aan de hand daarvan word de snelheid en straal van een bocht berekend, en dat word omgezet in G waarden door de performancetools software.

Er zit helemaal geen datakanaal in die accelometerwaarden geeft zeg maar. Dat is juist wel lekker, die GPS berekening hou je moeilijk voor de gek. Die accelometers hebben de neiging om positief af te gaan wijken. Als je instuurt en de auto overhelt bijvoorbeeld heb je door de chassisbewegingen al een hogere G piek :) G tech meters staan er op die manier ook bekend om iets positiever te zijn op 0-100 metingen, puur omdat het achterover hellen van het chassis ook meegenomen word.
Hmmm, weet je dat heel zeker Bert? Dat hij alleen uit GPS data de acceleraties meet? Ik was altijd in de veronderstelling dat hij beide meet en die 2 gegevens gebruikt om een exactere output te berekenen?

Dit staat er op de site van PB:
Housed inside the PerformanceBox is a high performance 10Hz GPS engine, which measures Speed, Postion, Acceleration and Heading ten times a second.
Daaruit lijkt het wel dat jij gelijk hebt, maar als het geschreven is door een 1 of andere marketing nono, dan kan het misschien niet helemaal accuraat zijn :wink: :?:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 14 apr 2008, 22:35

Wij hebben die sensor volgens mij niet Miak.

Staat ook gewoon in de omschrijving trouwens:
http://www.performancebox.co.uk/overview.html

Bij de driftbox van Andre moet je de accelometer / yaw sensor ook ijken als hij op een vlakke ondergrond staat volgens de manual.

Bij ons zit dat er niet in. Als je een driftbox file pakt dan kan je in PerformanceTools ook de ruwe data van de yaw sensor uitlezen, en bij een performancebox file kan dat ook niet.

Er zit gewoon een stukje software achter die uit verschillende posities de turn radius berekend en aan de hand daarvan hoeveel G dwarsversnelling je zou moeten hebben. Zit geen hogere wetenschap achter, is een stukje middelbare school natuurkunde bij wijze van spreken.

Maik

Bericht door Maik » 15 apr 2008, 09:20

Je zal wel gelijk hebben Bert, alles duidt erop inderdaad.
Maar wat ik dan vreemd vind is de vrij grote fout (de zaagtanden in de grafieken) op de g-kracht "metingen". Of ook weer niet, maar dat betekent dat er op de positiemetingen van de GPS wel een redelijke fout zit... Op welke waarde zetten jullie allemaal dat filter nou om die zaagtanden wat uit te vlakken? Ik moet nog wel even goed bekijken hoe en waar je dat aan moet passen trouwens :lol:

Andre

Bericht door Andre » 15 apr 2008, 10:42

|Het moest weer goedkoop denk. Had nou die extra knaken uitgegeven voor die driftbox:)

lol

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 15 apr 2008, 11:04

@Andre, waar staan die tijden van de Z4M? Ben wel benieuwd namelijk..

Plaats reactie