Vrijrijden op zandvoort

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Peter van den Berg

Vrijrijden op zandvoort

Bericht door Peter van den Berg » 13 apr 2008, 13:49

Is dit nu echt zo toegankelijk voor iedereen? Pa en ik hebben al een paar keer lopen twijfelen een keer wat rondjes te gaan maken op zandvoort. Gewoon om een keer te ervaren wat het is op een circuit.

Vraag is alleen, val je niet buiten de boot met een 159?

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 13 apr 2008, 13:50

Al ga je met een Lada...moet je lekker zelf weten.
Daarom heet het ook vrij rijden.

Miesjel
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Bericht door Miesjel » 13 apr 2008, 18:54

Natuurlijk val je niet buiten de boot. Er rijd van alles en nog wat rond, je hebt verschillende klasses voor beginners tot ervaren mensen met geprepareerde auto's. Diversiteit in auto's is erg groot en variërend van Starlet/Swift etc. tot GT3 RS en single-seaters/monoposts.

WJ

Bericht door WJ » 13 apr 2008, 19:18

Zolang je maar goed om je heen kijk en respect heb voor andermans "speelgoed". :D

Rudie Kawa
Auto: A5 SB, 993, 330ci, Ducati 1098

Bericht door Rudie Kawa » 13 apr 2008, 21:14

Is prima te doen, als je maar blijft nadenken.

Het is idd. bewust vrijrijden, om iedereen de mogelijkheid te geven eens op het circuit te rijden. Daarom zijn er ook meerdere klassen: toer / sport / race. Even de basisprincipes tot je nemen en genieten! Besef je wel goed dat je niet verzekerd bent en dat (mocht dat zo zijn) leasemij'en het geen goed idee vinden.

sandertjuh

Bericht door sandertjuh » 16 apr 2008, 17:26

Ik heb ook in gedachte om dit te doen, met m'n pa. Die vind dat vast wel leuk ook. Hij twijfelde alleen of dit wel toegangelijk was voor iedereen etc. en dat blijkt.

Kost dat je eventueel geld, vrijrijden? Of zijn er gewoon een aantal dagen in het jaar dat dat mogelijk is en dat je er gewoon heen kan rijden?

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 16 apr 2008, 18:10

Jeetje. :o
Ja, dat kost geld, vrijrijden kost geloof ik €20 per 20 minuten circuittijd (waarvan effectief zo'n 16 à 17 minuten over zullen blijven).
Als je weet hoe hoog de circuithuur is voor zo'n dag, dan is dat nog goedkoop.
Dat zijn overigens niet de kosten van zo'n dag, benzine, banden, remmen, verdere slijtage en ook de reis erheen en terug kost je veel meer dan het inschrijfgeld.

Als de 159 een leaseauto is zou ik er zeker niet mee naar een vrijrijden dag gaan, want je auto is dan niet verzekerd en de kans op schade is nou ook weer niet verwaarloosbaar.
Als het een privé-auto is, gewoon doen, al zou ik wel proberen om voor de eerste rondjes een ervaren rijder naast je te krijgen, die je wat uitleg kan geven over de lijnen en op kan letten op achterop komend verkeer zodat de bestuurder zich alleen maar op de baan voor zich hoeft te concentreren.

@iko

Bericht door @iko » 16 apr 2008, 19:36

- goed in je spiegels kijken
- niet meteen records willen neerzetten
Dan moet het goed gaan.

nb Als je verstandig bent doe je het niet. Het begint met een paar rondjes en voor je het weet begin je er een auto voor aan te schaffen...

Ik ben helaas niet verstandig :wink:

sandertjuh

Bericht door sandertjuh » 16 apr 2008, 21:19

Peter Tunissen schreef:Jeetje. :o
Ja, dat kost geld, vrijrijden kost geloof ik €20 per 20 minuten circuittijd (waarvan effectief zo'n 16 à 17 minuten over zullen blijven).
Dat zijn overigens niet de kosten van zo'n dag, benzine, banden, remmen, verdere slijtage en ook de reis erheen en terug kost je veel meer dan het inschrijfgeld.

Als de 159 een leaseauto is zou ik er zeker niet mee naar een vrijrijden dag gaan, want je auto is dan niet verzekerd en de kans op schade is nou ook weer niet verwaarloosbaar.
Als het een privé-auto is, gewoon doen, al zou ik wel proberen om voor de eerste rondjes een ervaren rijder naast je te krijgen, die je wat uitleg kan geven over de lijnen en op kan letten op achterop komend verkeer zodat de bestuurder zich alleen maar op de baan voor zich hoeft te concentreren.
Had het gelezen, 20 euro per 16/17 minuutjes. Niet dat dat van belang is. Lijkt me wel keertje leuk om een paar rondjes te kijken en alles uit je auto te halen wat er maar in zit :oops:

Elmar

Bericht door Elmar » 16 apr 2008, 21:46

Voor het eerst het circuit op en dan gelijk proberen alles er uit te halen wat er in zit. Goed bezig. Ga je dan wel in de toerklasse rijden, kunnen de mannen in de (super)sport gewoon hun rondjes rijden, zonder dat de sessie wordt afgevlagt als gevolg van een alfa die op zijn dak ligt in het scheivlak... :roll:

Jeroen van Emmerik
Locatie: Haarlem; auto: toyota supra mk3; Ruska classika 1966/1977; Lexus LS400 UCF10 1992

Bericht door Jeroen van Emmerik » 16 apr 2008, 23:12

haal idd maar eerst alles uit jezelf voordat je dat bij de auto gaat doen. ik weet van mij dat ik er nog lamg niet uit haal wat er in de auto zit.. :D

Rich

Bericht door Rich » 17 apr 2008, 00:12

ja helemaal mee eens, afgelopen zaterdag was voor mij de 1e keer en rustig aan gedaan, goed om je heen en in je spiegels kijken en wat WJ zegt respect voor andermans rides dan kan je het rustig opbouwen

@Elmer; die eerste meters heb jij op video gezet ;-)

Roel SpeedCars

Bericht door Roel SpeedCars » 17 apr 2008, 00:39

Aiko schreef: nb Als je verstandig bent doe je het niet. Het begint met een paar rondjes en voor je het weet begin je er een auto voor aan te schaffen...

Ik ben helaas niet verstandig :wink:
[img:18:19]http://img212.imageshack.us/img212/2010/haha2xs.gif[/img] [img:25:18]http://img310.imageshack.us/img310/9915/tmb5bl.gif[/img]

VLA

Bericht door VLA » 17 apr 2008, 09:26

sandertjuh schreef:

Had het gelezen, 20 euro per 16/17 minuutjes. Niet dat dat van belang is. Lijkt me wel keertje leuk om een paar rondjes te kijken en alles uit je auto te halen wat er maar in zit :oops:
Dat zou ik sterk afraden, als je weinig (auto/circuit) ervaring hebt dan kun je het beter rustig aan doen. Zie genoeg mensen die bij vrijrijden hun auto in de prak rijden, omdat ze denken heel goed te kunnen rijden of omdat ze tot het uiterste proberen te gaan.

HSR

Bericht door HSR » 17 apr 2008, 14:14

VLA schreef:
sandertjuh schreef:

Dat zou ik sterk afraden, als je weinig (auto/circuit) ervaring hebt dan kun je het beter rustig aan doen. Zie genoeg mensen die bij vrijrijden hun auto in de prak rijden, omdat ze denken heel goed te kunnen rijden of omdat ze tot het uiterste proberen te gaan.
Klopt, is ook een van de redenen waarom ik niet bij vrijrijden het circuit op ga. Misschien dat het in de sportklasse anders is maar alsnog is daar veel bla bla te vinden.

VLA

Bericht door VLA » 17 apr 2008, 14:32

hugo schreef:
VLA schreef:
sandertjuh schreef: Had het gelezen, 20 euro per 16/17 minuutjes. Niet dat dat van belang is. Lijkt me wel keertje leuk om een paar rondjes te kijken en alles uit je auto te halen wat er maar in zit :oops:
Klopt, is ook een van de redenen waarom ik niet bij vrijrijden het circuit op ga. Misschien dat het in de sportklasse anders is maar alsnog is daar veel bla bla te vinden.
Idd zelfs in de sportklasse zijn er veel "rijders" die behoorlijk slecht rijden en enorm veel risico's nemen en regelmatig de grindbak bezoeken.

Veel mensen denken dat ze in de sport klasse thuis horen omdat ze een snelle auto hebben, en gaan zo de baan op zonder enige circuit ervaring.

Ik rijd er ook haast niet meer, doe mij maar een DF dagje :)

tisserand de lin

Bericht door tisserand de lin » 17 apr 2008, 16:00

Wij, Chris en ik gaan 30 april de hele dag vrij rijden LOTUS v.d.Kooi dag. 50 auto`s Lotus, Caterham en Noble.Allemaal mensen die liefhebbers zijn dus lol verzekerd.En met zijn twee goed te doen. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat. Je kan ook je rust nemen tijd genoeg.Kijk, Willem v.d. Kooi is europees kampioen geworden verleden jaar in zijn Exige, dus daar kan je wat van leren.En meerijden met andere type`s is ook top.

VLA

Bericht door VLA » 17 apr 2008, 16:53

tisserand de lin schreef:Wij, Chris en ik gaan 30 april de hele dag vrij rijden LOTUS v.d.Kooi dag. 50 auto`s Lotus, Caterham en Noble.Allemaal mensen die liefhebbers zijn dus lol verzekerd.En met zijn twee goed te doen. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat. Je kan ook je rust nemen tijd genoeg.Kijk, Willem v.d. Kooi is europees kampioen geworden verleden jaar in zijn Exige, dus daar kan je wat van leren.En meerijden met andere type`s is ook top.
Das leuk, maar zo te horen alleen voor Lotus, Caterham en Noble ?

Elmar

Bericht door Elmar » 17 apr 2008, 17:36

En hoevaak wordt zoiets georganiseerd door vd Kooi?

Allemaal prachtig zo'n Exige, maar voor 1 a 2 keer per jaar het circuit ermee op...zonde van die auto, moet je mee knallen op een circuit
Afgelopen zaterdag was er ook een Exige bij vrijrijden.nl. Die snapt het tenminste. En als je het zonde van de auto vind, neem dan een echte trackday tool.

Plaats reactie