Nieuwe verkeersregels per 1 april
- GTRene
Nieuwe verkeersregels per 1 april
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft weer eens de verkeersregels onder de loep genomen. Het gevolg zijn enkele kleine, maar toch belangrijke wijzigingen. Deze gaan op 1 april in.
Bromfietsers en gemotoriseerde gehandicaptenvoertuigen mogen vanaf die datum op de rijweg 45 km per uur rijden. Op het fietspad blijft de toegestane maximumsnelheid 30 km per uur. Fietsers en bromfietsers krijgen op het fietspad gezelschap van skaters. Die mogen niet alleen op het voetpad maar ook op het fietspad. Als er geen fietspad is, mogen skaters behalve op het voetpad, ook op de rijbaan.
Als het mistig is, bestaat de kans dat de bestuurder door de weerschijn van zijn eigen dimlichten verblind raakt. Daarom hoeven per 1 april de dimlichten niet meer aan als de mistlampen branden. En op auto’s die beschikken over speciale ‘dagrijlichten’ mogen die nu ook worden gebruikt.
Het gebruik van geïmproviseerde zitplaatsen in auto’s is niet langer toegestaan. Passagiers mogen alleen worden vervoerd op een echte zitplaats die gemaakt is voor het gebruik van volwassen passagiers. Uitzonderingen worden gemaakt voor het vervoer van kinderen tot 1,35 meter op speciaal voor hen aangebrachte zitplaatsen (met name extra bankjes achterin stationwagens) en voor passagiers die gebruikmaken van een rolstoel.
Ook in de verkeersborden komen kleine veranderingen. Het is vanaf 1 april wettelijk geregeld dat tijdelijke verkeerstekens, bijvoorbeeld bij werk aan de weg, boven andere verkeerstekens gaan. Verder hebben de elektronische verkeersborden (matrixborden) voortaan dezelfde betekenis als ‘gewone’ borden. Als op het matrixbord een andere maximumsnelheid staat dan op het gewone bord, geldt het bord met de laagste snelheid.
Bromfietsers en gemotoriseerde gehandicaptenvoertuigen mogen vanaf die datum op de rijweg 45 km per uur rijden. Op het fietspad blijft de toegestane maximumsnelheid 30 km per uur. Fietsers en bromfietsers krijgen op het fietspad gezelschap van skaters. Die mogen niet alleen op het voetpad maar ook op het fietspad. Als er geen fietspad is, mogen skaters behalve op het voetpad, ook op de rijbaan.
Als het mistig is, bestaat de kans dat de bestuurder door de weerschijn van zijn eigen dimlichten verblind raakt. Daarom hoeven per 1 april de dimlichten niet meer aan als de mistlampen branden. En op auto’s die beschikken over speciale ‘dagrijlichten’ mogen die nu ook worden gebruikt.
Het gebruik van geïmproviseerde zitplaatsen in auto’s is niet langer toegestaan. Passagiers mogen alleen worden vervoerd op een echte zitplaats die gemaakt is voor het gebruik van volwassen passagiers. Uitzonderingen worden gemaakt voor het vervoer van kinderen tot 1,35 meter op speciaal voor hen aangebrachte zitplaatsen (met name extra bankjes achterin stationwagens) en voor passagiers die gebruikmaken van een rolstoel.
Ook in de verkeersborden komen kleine veranderingen. Het is vanaf 1 april wettelijk geregeld dat tijdelijke verkeerstekens, bijvoorbeeld bij werk aan de weg, boven andere verkeerstekens gaan. Verder hebben de elektronische verkeersborden (matrixborden) voortaan dezelfde betekenis als ‘gewone’ borden. Als op het matrixbord een andere maximumsnelheid staat dan op het gewone bord, geldt het bord met de laagste snelheid.
- Mack
Re: Nieuwe verkeersregels per 1 april
Oftewel, als meneer agent een hekel aan je heeft en je per se wil pakken, dan zegt hij gewoon dat er "50" stond op de matrixborden, die alle andere borden ongeldig maakt, en kan hij je een bekeuring uitschrijven omdat je harder reed dan 50? Hoe ga je bewijzen wat er op de matrixborden stond?GTRene schreef:Het is vanaf 1 april wettelijk geregeld dat tijdelijke verkeerstekens, bijvoorbeeld bij werk aan de weg, boven andere verkeerstekens gaan. Verder hebben de elektronische verkeersborden (matrixborden) voortaan dezelfde betekenis als ‘gewone’ borden. Als op het matrixbord een andere maximumsnelheid staat dan op het gewone bord, geldt het bord met de laagste snelheid.
Is dit niet volledige willekeur?
- Macboy
- Ravin ///M
- GTRene
hm...dus veelal niet meer met z'n drieën op de achterbank...vaak zitten daar wel 3 gordels, maar ik haalde vaak die derde weg als ik zo'n soort auto had...dus beter laten zitten dan, dat zijn nog eens andere tijden dan bij je pa in de auto op de middenconsole staan met het schijfdak open en met 140 vliegen vangenTot slot: gordels om!
Bovenstaande verkeersregels gaan in per 1 april 2008. Er gaat er ook nog één op 1 mei in. In auto's die op alle zitplaatsen gordels hebben, mogen niet méér inzittenden worden vervoerd dan er gordels zijn. Heeft u dus maar twee gordels op de achterbank, dan mogen er geen drie personen zitten.

- wjn
Waarom blijven ze bezig met verkeersregels aanpassen??
Zo leer je nooit de regels, als die elke keer wijzigen.
Voor verkeersveiligheid hoeft het niet, het aantal verkeersdoden staat in 2006 op plek 3 van de "niet-natuurlijke" doodsoorzaken.
2766 privé ongeval
1524 zelfdoding
754 verkeersdoden
128 moord/doodslag
112 overig/onbekend
70 bedrijfsongeval
(Bron: CBS, http://statline.cbs.nl/StatWeb/selectio ... B=G1,G2,G3)
Ze moeten de boetes voor zelfdoding maar eens verhogen (zelfdoding mag namelijk niet in Nederland)
Gelukkig heeft iemand anders (doet veel werk) doodsoorzaken 2002-2006 op een rijtje gezet en grafisch afgebeeld:
[img:1024:1024]http://www.sargasso.nl/wp-content/uploa ... 6_1024.png[/img]
Waarom zaken als 'hart en vaatziekten' en 'kanker' als natuurlijke doodsoorzaken worden gekenmerkt, is mij een raadsel. Naar schatting 80% van die gevallen zijn niet gerelateerd aan aangeboren (= natuurlijke) afwijkingen, maar aan externe (voeding/roken etc.) oorzaken.
Sluiten en/of beboeten/accijns heffen dus (op) alle Mac's en andere restaurants. Bijvoorbeeld door een vettaks in te voeren voor vlees e.d.
Mmm al typende besef ik me dat ik waarschijnlijk beter een ander topic had kunnen openen, maar daar heb ik tijd meer voor.
Ik moet werken / geld verdienen om auto en motor te kunnen blijven rijden
Zo leer je nooit de regels, als die elke keer wijzigen.
Voor verkeersveiligheid hoeft het niet, het aantal verkeersdoden staat in 2006 op plek 3 van de "niet-natuurlijke" doodsoorzaken.
2766 privé ongeval
1524 zelfdoding
754 verkeersdoden
128 moord/doodslag
112 overig/onbekend
70 bedrijfsongeval
(Bron: CBS, http://statline.cbs.nl/StatWeb/selectio ... B=G1,G2,G3)
Ze moeten de boetes voor zelfdoding maar eens verhogen (zelfdoding mag namelijk niet in Nederland)

Gelukkig heeft iemand anders (doet veel werk) doodsoorzaken 2002-2006 op een rijtje gezet en grafisch afgebeeld:
[img:1024:1024]http://www.sargasso.nl/wp-content/uploa ... 6_1024.png[/img]
Waarom zaken als 'hart en vaatziekten' en 'kanker' als natuurlijke doodsoorzaken worden gekenmerkt, is mij een raadsel. Naar schatting 80% van die gevallen zijn niet gerelateerd aan aangeboren (= natuurlijke) afwijkingen, maar aan externe (voeding/roken etc.) oorzaken.
Sluiten en/of beboeten/accijns heffen dus (op) alle Mac's en andere restaurants. Bijvoorbeeld door een vettaks in te voeren voor vlees e.d.
Mmm al typende besef ik me dat ik waarschijnlijk beter een ander topic had kunnen openen, maar daar heb ik tijd meer voor.
Ik moet werken / geld verdienen om auto en motor te kunnen blijven rijden