Distributie M3 US

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
1995 M3
Berichten: 454
Lid geworden op: 29 mar 2008, 17:44

Bericht door 1995 M3 » 02 apr 2008, 14:18

GTRene schreef:
1995 M3 schreef:
frank de jonge schreef:10W60
Nu nog een second opinion en dan ga ik de olie bestellen. Leg aub ook even uit waarom jij voor 10W60 zou gaan, en niet voor 15W50. Welk merk kan je me aanbevelen?
Ik heb al een copie klaar voor m'n eigen bestand..hier kijk en haal er uit wat je eissen zijn...
Hein Koopman zei toen ook tegen die persoon dat hun met 20W60 racen, maar dat TWS 10W60 voor op de weg ook goed was

drukopname-vermogen van de olie tot waar de oliefilm in takt blijft:

>>Castrol Formula RS SAE 10W-60 6.800 kg/cm²

>>Castrol TWS Motorsport SAE 10W-60 17.800 kg/cm²

>>MOTUL 300V Le Mans SAE 15W-60 22.000 kg/cm²

>> Motul 300V Le Mans sae 20W-60 is vervanger van 15W en dus super!!


De vroegere Castrol RS is verschillend van de huidige RS. De vroegere RS heet nu TWS.

Castrol TWS is ook niet te betalen trouwens dus om de prijs hoef je het niet te laten

http://www.bccp.nl/shop2/contents/nl/p2 ... 116.634028
GTRene
Let wel...ik heb het US M3 model, maar ik denk niet dat dat zoveel verschil maakt. Maar welke zou JIJ mij aanraden? Ik heb namelijk met beide merken geen ervaring. Geld vind ik niet het belangrijkste, kwaliteit wel. Bvd.

Heb even snel wat rondgebeld, en die 20W60 moet ik dus echt via internet gaan bestellen. Overal waar ik belde werd me 5W40 voorgeschreven voor in een 3.0 M3 :wink:

Hoeveel liter heb ik nodig?

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 02 apr 2008, 14:42

Ik ga nu zelf straks ook voor de Motul 300V Le Mans.

Net wat je zegt, kwaliteit is belangrijkste.
Maar 10W60 doet het ook heel erg goed op een M50/M52

Je bent ongeveer 7 liter nodig.

Maar de meeste mensen zeggen die dikte wat je net omschrijft.
Maar die wat Rene opgeeft zijn toch echt beter!!

1995 M3
Berichten: 454
Lid geworden op: 29 mar 2008, 17:44

Bericht door 1995 M3 » 02 apr 2008, 15:02

frank de jonge schreef:Ik ga nu zelf straks ook voor de Motul 300V Le Mans.

Net wat je zegt, kwaliteit is belangrijkste.
Maar 10W60 doet het ook heel erg goed op een M50/M52

Je bent ongeveer 7 liter nodig.

Maar de meeste mensen zeggen die dikte wat je net omschrijft.
Maar die wat Rene opgeeft zijn toch echt beter!!
Dan ga ik nu via die site Motul 300V 20W60 bestellen, 4 stuks = 8 liter.
Hoop dat ik ze dan nog vrijdag of zaterdag binnen heb. Moet ook wel een nieuw oliefilter bestellen...dan laat ik die olie er wel ingooien bij Kwik-Fit.
Laatst gewijzigd door 1995 M3 op 02 apr 2008, 15:14, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 02 apr 2008, 15:13

Ik bestel deze week ook de Motul voor mn 328i

1995 M3
Berichten: 454
Lid geworden op: 29 mar 2008, 17:44

Bericht door 1995 M3 » 02 apr 2008, 15:16

frank de jonge schreef:Ik bestel deze week ook de Motul voor mn 328i
Ik heb zojuist 8 liter besteld, zal morgen binnen komen naar verwachting. Nog bedankt voor de link Rene!

Ik ga nu (waarschijnlijk) wat heel doms vragen, maar ok. :oops: Zijn de oliefilters van een 328i, M3 3.0 Euro en M3 3.0 US allemaal hetzelfde?
En is het ook verstandig om nog andere dingen te vervangen gelijk met de olie? Benzinefilter?

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 02 apr 2008, 15:57

Is totaal geen domme vraag.

Er zit zelfs bij de M52 328i verschil in filters.

Ik denk dat jij dezelfde moet hebben als die van een 93'er 325i.
Daar is geloof ik maar 1 type in.

Vanaf de M52 reeks was er verschil. Vanaf 94 tot eind 95 waren de afmetingen gelijk aan die van de M50. Begin 96 zijn deze weer veranderd

Gezien jij de M50 3,0 US ///M3 hebt zal je de gelijke van een 325i nodig zijn.

1995 M3
Berichten: 454
Lid geworden op: 29 mar 2008, 17:44

Bericht door 1995 M3 » 02 apr 2008, 16:25

frank de jonge schreef:Is totaal geen domme vraag.

Er zit zelfs bij de M52 328i verschil in filters.

Ik denk dat jij dezelfde moet hebben als die van een 93'er 325i.
Daar is geloof ik maar 1 type in.

Vanaf de M52 reeks was er verschil. Vanaf 94 tot eind 95 waren de afmetingen gelijk aan die van de M50. Begin 96 zijn deze weer veranderd

Gezien jij de M50 3,0 US ///M3 hebt zal je de gelijke van een 325i nodig zijn.
Pff gelukkig...d8 al hiervoor ga ik veroordeeld worden. :P

Ik bel de dealer wel even..die moeten maar uitzoeken welk filter erin zit en of die hetzelfde is als die van een 325i.

Maar is het verstandig nog andere dingen te laten vervangen zoals een benzinefilter? Bougies misschien voor de zekerheid? Weet namelijk niet precies wanneer de vorige eigenaar die nog vervangen heeft.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 02 apr 2008, 16:48

1995 M3 schreef:
frank de jonge schreef:Is totaal geen domme vraag.

Er zit zelfs bij de M52 328i verschil in filters.

Ik denk dat jij dezelfde moet hebben als die van een 93'er 325i.
Daar is geloof ik maar 1 type in.

Vanaf de M52 reeks was er verschil. Vanaf 94 tot eind 95 waren de afmetingen gelijk aan die van de M50. Begin 96 zijn deze weer veranderd

Gezien jij de M50 3,0 US ///M3 hebt zal je de gelijke van een 325i nodig zijn.
Pff gelukkig...d8 al hiervoor ga ik veroordeeld worden. :P

Ik bel de dealer wel even..die moeten maar uitzoeken welk filter erin zit en of die hetzelfde is als die van een 325i.

Maar is het verstandig nog andere dingen te laten vervangen zoals een benzinefilter? Bougies misschien voor de zekerheid? Weet namelijk niet precies wanneer de vorige eigenaar die nog vervangen heeft.
anders kijk ff hier...kun je je type uitzoeken ook US specs...

http://www.realoem.com/bmw/

en heeft jou auto maar 48.000 gelopen? is dat km of mijlen... anyway een benzinefilter gaat vrij lang mee...maar je auto leeftijd enz enz is het wel een keer lekker fris zo'n nieuw filter...

1995 M3
Berichten: 454
Lid geworden op: 29 mar 2008, 17:44

Bericht door 1995 M3 » 02 apr 2008, 17:28

GTRene schreef:
1995 M3 schreef:
frank de jonge schreef:Is totaal geen domme vraag.

Er zit zelfs bij de M52 328i verschil in filters.

Ik denk dat jij dezelfde moet hebben als die van een 93'er 325i.
Daar is geloof ik maar 1 type in.

Vanaf de M52 reeks was er verschil. Vanaf 94 tot eind 95 waren de afmetingen gelijk aan die van de M50. Begin 96 zijn deze weer veranderd

Gezien jij de M50 3,0 US ///M3 hebt zal je de gelijke van een 325i nodig zijn.
Pff gelukkig...d8 al hiervoor ga ik veroordeeld worden. :P

Ik bel de dealer wel even..die moeten maar uitzoeken welk filter erin zit en of die hetzelfde is als die van een 325i.

Maar is het verstandig nog andere dingen te laten vervangen zoals een benzinefilter? Bougies misschien voor de zekerheid? Weet namelijk niet precies wanneer de vorige eigenaar die nog vervangen heeft.
anders kijk ff hier...kun je je type uitzoeken ook US specs...

http://www.realoem.com/bmw/

en heeft jou auto maar 48.000 gelopen? is dat km of mijlen... anyway een benzinefilter gaat vrij lang mee...maar je auto leeftijd enz enz is het wel een keer lekker fris zo'n nieuw filter...
Handige site. De BMW dealer had ze nog liggen dus komt goed. Benzinefilter en luchtfilterelement neem ik dan gelijk mee. Kan nooit kwaad en kost toch niks.
Auto heeft net 30k miles gelopen. Dus 48k km ongeveer.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 02 apr 2008, 20:16

Ben eigenlijk best wel nieuwschierig hoe het van zn plek gaat :oops:

1995 M3
Berichten: 454
Lid geworden op: 29 mar 2008, 17:44

Bericht door 1995 M3 » 02 apr 2008, 22:18

frank de jonge schreef:Ben eigenlijk best wel nieuwschierig hoe het van zn plek gaat :oops:
Ik denk dat je het kan vergelijken met een helemaal standaard Europese M3. Hij heeft zover ik nu weet zelfs iets meer koppel dan een standaard Euro M3, en dankzij de chip kan je hem nu gelukkig wel boven de 100 in de 2 krijgen. Top weet ik niet precies, maar iig +260km/u (dat is het einde van mn teller). Toch begint het al te vervelen...ik had eigelijk een 3.2 moeten hebben aangezien ze onderin meer koppel hebben.
Koppel onderin vindt ik echt belangrijk, hoef je niet steeds hoog in de toeren te zitten om iemand lekker snel voorbij te gaan. Maar daar gaat dus na de zomer 100% zeker iets aan gebeuren, dat staat al vast :lol:

HSR
Berichten: 5502
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 02 apr 2008, 23:20

1995 M3 schreef:
frank de jonge schreef:Ben eigenlijk best wel nieuwschierig hoe het van zn plek gaat :oops:
Ik denk dat je het kan vergelijken met een helemaal standaard Europese M3. Hij heeft zover ik nu weet zelfs iets meer koppel dan een standaard Euro M3, en dankzij de chip kan je hem nu gelukkig wel boven de 100 in de 2 krijgen. Top weet ik niet precies, maar iig +260km/u (dat is het einde van mn teller). Toch begint het al te vervelen...ik had eigelijk een 3.2 moeten hebben aangezien ze onderin meer koppel hebben.
Koppel onderin vindt ik echt belangrijk, hoef je niet steeds hoog in de toeren te zitten om iemand lekker snel voorbij te gaan. Maar daar gaat dus na de zomer 100% zeker iets aan gebeuren, dat staat al vast :lol:

Pure power is overrated, iedereen kan hard rechtdoor. Ga je bijvoorbeeld richten op circuit rijden, rustig beginnen met driften en dat soort dingen die m.i. veel leuker zijn hard rechtuitbranden.

Sterker nog, de meeste lol heb ik gehad met wagens die respectievelijk 150 en 120 Pk hadden, heerlijk dwars gaan en fantastisch het onderste bij uit de kan te halen. 8)

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 03 apr 2008, 08:07

100 in 2 moet toch ook makkelijk willen lijkt me?

speedy25
Berichten: 822
Lid geworden op: 02 mar 2008, 16:19
Auto: E63 M6

Bericht door speedy25 » 03 apr 2008, 08:23

frank de jonge schreef:100 in 2 moet toch ook makkelijk willen lijkt me?
ik zou net zeggen ik haal met mijn euro m3 makelijk 120 in zijn 2.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 03 apr 2008, 08:49

Jij kan ook meer toeren draaien ;) met een zelfde diff verhouding...

Mn 328 heeft een lang diff en die draait ook 110 in zn 2 bij 6500rpm.

1995 M3
Berichten: 454
Lid geworden op: 29 mar 2008, 17:44

Bericht door 1995 M3 » 03 apr 2008, 10:50

frank de jonge schreef:Jij kan ook meer toeren draaien ;) met een zelfde diff verhouding...

Mn 328 heeft een lang diff en die draait ook 110 in zn 2 bij 6500rpm.
De US M3 heeft een kortere overbrenging, dus met optrekken kan hij zelfs nog wel een stukje sneller zijn dan de Europese M3. Ik kan nu met 7100rpm tot 110 in de 2. Top is door de korte overbrenging ook niet bijzonder hoog...ik denk max 270km/u. De Euro M3 draait volgens mij standaard 7500rpm, en heeft een iets langere overbrening zover ik weet. Is dus vrij logisch dat die in elke versnelling een hogere snelheid kan halen.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 03 apr 2008, 11:16

Hebben beide 3.15 geloof ik.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 03 apr 2008, 11:23

Idd beiden US en Euro M3 3.0 hebben 3.15

Beiden US M3 3.2 en Euro M3 3.2 hebben 3.23

Door de extra toeren lopen de europese M3's zelfs tegen de 120 in zijn 2.

Verschil tussen 3.15 en 3.23 op de 3.0 en 3.2 is voor de achterbanden, die van een 3.2 hebben iets meer rolomtrek (235/40ZR17 tegen 245/40ZR17) en dat diff maakt dat goed.

328i heeft 2.93

1995 M3
Berichten: 454
Lid geworden op: 29 mar 2008, 17:44

Bericht door 1995 M3 » 03 apr 2008, 11:35

Bert ///M3 schreef:Idd beiden US en Euro M3 3.0 hebben 3.15

Beiden US M3 3.2 en Euro M3 3.2 hebben 3.23

Door de extra toeren lopen de europese M3's zelfs tegen de 120 in zijn 2.

Verschil tussen 3.15 en 3.23 op de 3.0 en 3.2 is voor de achterbanden, die van een 3.2 hebben iets meer rolomtrek (235/40ZR17 tegen 245/40ZR17) en dat diff maakt dat goed.

328i heeft 2.93
Ok. Dan ligt het dus puur aan het toerenverschil. Is ook wel het meest logische. Die van mij doet bij 7100rpm 110, bij 7500rpm zou hij dan ongeveer 120 doen wat hetzelfde is als een Euro 3.0.

Qua banden. Ik heb achter op het moment 255/35ZR18. Voor meen ik 225/40ZR18. Ik merk wel dat de auto gevoelig is voor spoorvorming door de bredere banden.

1995 M3
Berichten: 454
Lid geworden op: 29 mar 2008, 17:44

Bericht door 1995 M3 » 03 apr 2008, 19:53

Weer een klein probleempje :oops:

Vandaag bij de BMW dealer geweest om wat spulletjes op te halen. Ook ff laten uitlezen of er nog wat fout was en wat blijkt, mijn luchtmassameter is volgens mij nog-net-niet-helemaal-dood. Hij geeft heel vaak een fout aan...en merkte ook al dat hij vooral onderin steeds minder vermogen leek te krijgen. Nu weet ik dus waar het aan lag. Ook dit is weer een bekend kwaaltje bij de US M3.
De 3.5'' LMM van de Europese M3 komt er dus zsm op. Moet alleen nog ff een verloopstukje zien te regelen van 3.5 naar 3.0 zodat ik mijn orgi luchtfilter kan behouden. Gaat lekker! :lol:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 04 apr 2008, 02:13

Nog ff en hij is weer als nieuw :lol: :wink:

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 04 apr 2008, 08:15

Wat kost zo'n 3,5" LMM nog?

1995 M3
Berichten: 454
Lid geworden op: 29 mar 2008, 17:44

Bericht door 1995 M3 » 04 apr 2008, 09:43

frank de jonge schreef:Wat kost zo'n 3,5" LMM nog?
Ik heb hem nieuw gekocht bij turnermotorsports, daar kost hij zon 350 dollar. Denk dat hij in Nederland al snel dit bedrag in Euro kost.

Als je ff zoekt op bimmerforums zal je er al eentje vinden voor 150 dollar. Als je die van een gast koopt die welbekend is op het desbetreffende forum kan je er van opaan dat hij gewoon goed is en heb je dus voor zon 100 euro eentje.

@GTRene: Nog ff ja. :wink:

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 04 apr 2008, 09:54

Maar een 3,5"LMM, scheelt dat nog iets qua vermogen of hoe zit dat dan?
Ben je dan een grotere slang nodig naar de gasklep?

Misschien een Big Bore Throttle Body zoals ze dat zo mooi zeggen.

Gezien je dezelfde gasklep hebt als de 325i????

Zo'n gasklep heb ik trouwens nog wel liggen maar die is niets groter dan die van de M52......

1995 M3
Berichten: 454
Lid geworden op: 29 mar 2008, 17:44

Bericht door 1995 M3 » 04 apr 2008, 11:28

frank de jonge schreef:Maar een 3,5"LMM, scheelt dat nog iets qua vermogen of hoe zit dat dan?
Ben je dan een grotere slang nodig naar de gasklep?

Misschien een Big Bore Throttle Body zoals ze dat zo mooi zeggen.

Gezien je dezelfde gasklep hebt als de 325i????

Zo'n gasklep heb ik trouwens nog wel liggen maar die is niets groter dan die van de M52......
Bij de US M3 levert dat extra vermogen...scheelt zeker zon +30pk wanneer je het monteert met een andere chip en CAI (noodzakelijk).

Je kunt hem zo monteren. Wel heb je zoals gezegd een nieuwe chip nodig (die van jou zou dus op maat moeten worden gemaakt) en een ander luchtfilter aangezien hij niet op je orgi luchtfilter gaat passen. Die heeft namelijk een te kleine diameter. Je zou dan dus een Euro 3.0 airbox kunnen monteren, of een CAI voor een Euro 3.0.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten