Welke type slicks?

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 02 apr 2008, 00:43

Bert ///M3 schreef:Ik liet ze meestal gewoon staan. 2,4 oid dan heb je die extra druk vanzelf wel als ze warm worden.
Dat doe ik ook.

VLA

Bericht door VLA » 02 apr 2008, 11:59

luco hornsveld schreef:
Hielke schreef:Regel voor straatbanden was altijd dat om overmatige slijtage van de zijkanten te voorkomen je de druk met minimaal 0,5 bar moest verhogen.

2,2 wordt dan 2,7 bar in koude toestand.
Dan hebben ze toch helemaal geen grip meer?
Met de Toyo T1-R bandjes had ik ze ook verhoogd naar 2.7 en had daar vreemd genoeg meer grip mee dan op 2.3. Met 2.3 had ik na een paar ronden nogal last van glijden/smeren door de bochten en met hogere druk niet.

Luco

Bericht door Luco » 02 apr 2008, 12:02

Ok dan, weer wat geleerd :D

De Sjack

Re:

Bericht door De Sjack » 30 sep 2009, 19:39

Even een oud topic omhoog halen.
Leuk trouwens om de vooruitgang van Luco te ontdekken in vergelijk met nieuwe posts:
luco hornsveld schreef:Ok dan, weer wat geleerd :D
Ik rijdt met een impreza, 4wd, niet al te veel ervaring op het circuit, heb een paar trackday's meegereden nu.

Ik heb normale straatbanden; Goodyear Eagle F1, echter, vind die levensgevaarlijk, zeker op het circuit.
Vooral remmen is een drama omdat het achter blijft blokkeren en de auto dus voor de bocht al uitbreekt en ik alleen maar zit te vangen.
Onderstel is hier vooral debet aan, auto duikt nogal bij aanremmen.
Staat een Intrax HD set in bestelling, maar wanneer het komt? Ik wacht al een paar maanden....
Daarbij, denk dat zonder rembalance-verdeler ik deze rem problemen enigzins toch houdt.

Voor de trackday's heb ik er een set Dunlop SP Sport 210/620/R17 bijgepakt, waarmee ik me uitermate happy en veilig voel op het circuit.
Kan laat remmen, leuke bochten snelheid halen, zonder te pushen en rare capriolen uit hoeven te halen,
ze waarschuwen toch op tijd mocht ik wat te over-enthousiast worden.

Nu wordt het winter en ben inmiddels verslaafd aan de trackday's... :playcar:
Denk dat de slicks op een weinig nat wegdek al geen grip meer hebben?
Ik heb een paar vraagjes:

1) Kan ik nu beter een semislick gaan monteren, zoja, welke, ivm de te verwachten koude temperaturen en nattigheden,
of moet je dan al naar een regenband?
2) Kan ik nu beter de straatbanden vervangen door een UHP set, de slicks thuis laten tot de zomer,
de UHP dus ook op straat gebruiken en ook gebruiken voor de circuitdagen?
3) Kan ik de slicks van de velg laten halen en daar de semi's/UHP's om laten leggen,
of is dat af te raden (misschien wordt de slick daar niet blij van) en beter een set velgen erbij pakken, want van de zomer moeten de slicks dan weer terug.
* Ik kan natuurlijk max 1 set extra wielen meenemen, zie me nog niet rijden met een kar erachter vol met wielen.....
Moet dan ook altijd met een streetlegal van- en naar de circuits kunnen rijden.
Mijn voorkeur gaat er dan ook naar uit dat ik 2 sets wielen houdt,
ben ook niet weg van het idee om met semi's langdurig op straat te gaan rijden.

Bert ///M3

Re: Welke type slicks?

Bericht door Bert ///M3 » 30 sep 2009, 19:48

Winter kan je ook wel gewoon op slicks rijden hoor, als het droog is.

De Sjack

Bericht door De Sjack » 30 sep 2009, 20:33

Bert ///M3 schreef:Winter kan je ook wel gewoon op slicks rijden hoor, als het droog is.
Maar wat valt onder droog?
Ik bedoel, de komende CPZ-dag is vanaf 09:00,
dan is er nog nacht/douw (hoe schrijf je dat? :oops: ), dus de baan zal nog lichterlijk vochtig zijn?

Luco

Bericht door Luco » 30 sep 2009, 20:38

in de winter moet je eigenlijk wat zachtere slicks hebben dan in de zomer.

L@urens

Bericht door L@urens » 30 sep 2009, 20:46

Voor de stats:
R888 in 225/45R15 onder een 200-240pk MX5 van 900-950kg zetten Ton en ik op 1.6 koud. Warm ca 1.9. Precies binnen de range die Toyo aangeeft. Is wel een guide voor te vinden.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 30 sep 2009, 22:02

Slicks kan, maar anders zou ik gewoon met semi's gaan rijden, kan je iig mee heen en terug zonder probs.

Als ik het goed begrijp is toch:
1: semi's dagelijks en circuit en slicks bewaren voor zomer
2: UHP dagelijks en circuit en slicks bewaren voor zomer
3: Semi's/UHP om velgen van slicks, Goodyear voor dagelijks en slicks bewaren voor zomer

Ik zou om de set van slicks R888 leggen of eventueel slicks eromheen laten voor circuit en dagelijks met Goodyear blijven rijden.

Plaats reactie