Welke type slicks?
- Calavera
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 16 dec 2007, 15:20
- Locatie: Beverwijk
Welke type slicks?
Ik zie zo nu en dan dat er door jullie ook op slicks/semi gereden wordt.
Ik heb al meegereden met paar type slicks. Ben eigenlijk benieuwd of jullie hier ervaring mee hebben welke type beter is. Voor zowel semi als full zeg maar.
De een zweert bijv bij de Toyo R888 en de ander weer bij Advans. semi's.
Ik zit nl ook te denken om semi's te kopen, misschien voor regenachtige dagen. (of dat verstandig is weet ik niet, maar hoor ik graag)
Me michelins zijn nu bijna afgeschreven. En voor full slicks zou ik ook wel meerder opinies willen horen.
much appreciated.
Ik heb al meegereden met paar type slicks. Ben eigenlijk benieuwd of jullie hier ervaring mee hebben welke type beter is. Voor zowel semi als full zeg maar.
De een zweert bijv bij de Toyo R888 en de ander weer bij Advans. semi's.
Ik zit nl ook te denken om semi's te kopen, misschien voor regenachtige dagen. (of dat verstandig is weet ik niet, maar hoor ik graag)
Me michelins zijn nu bijna afgeschreven. En voor full slicks zou ik ook wel meerder opinies willen horen.
much appreciated.
Voor een auto in jouw gewichtsklasse is michelin nog steeds de beste slick
Dunlop krijg je bijna niet warm met een lichte auto, en scheelt ongeveer 2 seconden in rondetijd, gaan wel iets langer mee
Matador is een optie, maar slijten harder en zijn niet sneller
Ik zou gewoon lekker de S9B weer aanschaffen
Dunlop krijg je bijna niet warm met een lichte auto, en scheelt ongeveer 2 seconden in rondetijd, gaan wel iets langer mee
Matador is een optie, maar slijten harder en zijn niet sneller
Ik zou gewoon lekker de S9B weer aanschaffen
- Bert ///M3
- Berichten: 9424
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Jij hebt niet veel vermogen dus misschien kom je weg met een semi slick in de regen. Maar voor auto's met een hoop power is het gewoon klote en kan je beter regen race banden kopen.
Die semi slicks zijn vaak nog vrij gevoelig voor aquaplaning dus als je met een beetje snelle auto met 200+ over het rechte stuk komt zeilen kan dat wel eens spannend zijn.
semi slick heeft op droog niet zo veel grip als een slick en in de regen niet zo veel als een regenband. Hooguit bij een beetje lichte regen dat het een goede keuze is, en dan moet je al een vrij zachte hebben.
Alternaief bij regen is een semi slick laten opsnijden met meer profiel, maar dan is de rubbercompound meestal nog niet zo zacht als bij een regen race band, dus heb je ze minder snel warm. En wil je ze als regenband gebruiken moet je eigenlijk vol profiel hebben.
Die semi slicks zijn vaak nog vrij gevoelig voor aquaplaning dus als je met een beetje snelle auto met 200+ over het rechte stuk komt zeilen kan dat wel eens spannend zijn.
semi slick heeft op droog niet zo veel grip als een slick en in de regen niet zo veel als een regenband. Hooguit bij een beetje lichte regen dat het een goede keuze is, en dan moet je al een vrij zachte hebben.
Alternaief bij regen is een semi slick laten opsnijden met meer profiel, maar dan is de rubbercompound meestal nog niet zo zacht als bij een regen race band, dus heb je ze minder snel warm. En wil je ze als regenband gebruiken moet je eigenlijk vol profiel hebben.
- Calavera
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 16 dec 2007, 15:20
- Locatie: Beverwijk
Luco, weet jij btw of er een optimale spanning is voor die S9B;s?luco hornsveld schreef:Voor een auto in jouw gewichtsklasse is michelin nog steeds de beste slick
Dunlop krijg je bijna niet warm met een lichte auto, en scheelt ongeveer 2 seconden in rondetijd, gaan wel iets langer mee
Matador is een optie, maar slijten harder en zijn niet sneller
Ik zou gewoon lekker de S9B weer aanschaffen
We hebben afgelopen zaterdag de boel ff op 2,1 LV 2,2 RV en 2,4 achter gezet om te kijken hoeveel het zou opwarmen op een semi natte en vooral koude baan. Met 15 auto's per heat warmt ie denk toch minder snel op dan als je 60 tegelijkhebt

Anyway. Na 20 mins stonden ze ammal op 3 bar. En heb der lucht uitgelaten tot 2,5 bar weer.
- VLA
- Berichten: 2279
- Lid geworden op: 11 aug 2007, 10:32
ik heb zowel gereden met de Toyo R888 als met de Yokohama Advans.. en ik moet zeggen dat ik de Advans net iets beter vind. Maakt ook een stuk minder lawaai en glijd wat minder bij extreme hitte als de Toyo's. Heb ook het gevoel dat ze beter afremmen.
De Toyo's zijn echter een stuk goedkoper, dus ik zou zelf voor de Toyo's gaan.
De Toyo's zijn echter een stuk goedkoper, dus ik zou zelf voor de Toyo's gaan.
- Calavera
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 16 dec 2007, 15:20
- Locatie: Beverwijk
Nee hoor,luco hornsveld schreef:Jij hebt achterwielaandrijving, toch Calavero?
Dan zou ik rondom op ongeveer hetzelfde weggaan
Zoals Andre zegt, alleen iets hoger omdat een BMW stukken zwaarder is en de banden makkelijker warm krijgt vanwege meer wrijving.
Maar is een kwestie van proberen
Het is nog steeds een voorwiel aandrijvertje.
Op de warmere zomerdagen startte ik rondom de 1,8-1,9 bar. Maar had toen nooit echt de spanning gemeten na elk heat. Eigenlijk pas sinds kort aan het doen.
Ik heb nog een set dunlops liggen die ik heb overgenomen van E-volve.
Die zijn eigenlijk ietwat te hoog. maargoed... begrijp dat deze langer nodig heeft om op te warmen.
Als ik uitga van mijn ervaringen op de 5 wel ja
De michelins kan ik na 1,5 ronde al redelijk voluit gaan
Bij de dunlops waren ze na 5 ronden nog niet goed
Maakt met vrijrijden niet zoveel uit denk ik, maar ik had het gevoel dat ik ze helemaal niet warm kreeg
en bij een voorwielaandrijver zet je de spanning achter meestal iets hoger dan voor
bij een rwd is het dacht ik meer gelijk
De michelins kan ik na 1,5 ronde al redelijk voluit gaan
Bij de dunlops waren ze na 5 ronden nog niet goed
Maakt met vrijrijden niet zoveel uit denk ik, maar ik had het gevoel dat ik ze helemaal niet warm kreeg
en bij een voorwielaandrijver zet je de spanning achter meestal iets hoger dan voor
bij een rwd is het dacht ik meer gelijk
- Hans R
- Berichten: 5236
- Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
- Auto: Jeep Rubicon
- Locatie: Paradijs
Ik heb nu de Kumho KU15 eronder zitten (voor dagelijks gebruik en voor het circuit) en dat gaat prima, beetje onderstuur in het nat en weinig grip met dit weer.. maar als het even droog is, dan doen ze het top! 8)
oke, het is geen echte semi slick maar meer een semi-semi slick. voor dagelijks gebruik prima en op het circuit laat ik je 14-2 wel weten..
ik heb ze via www.beekautoracing.nl
[img:534:400]http://www.newminiclub.nl/gallery/albums/58/17439.jpg[/img]
oke, het is geen echte semi slick maar meer een semi-semi slick. voor dagelijks gebruik prima en op het circuit laat ik je 14-2 wel weten..
ik heb ze via www.beekautoracing.nl
[img:534:400]http://www.newminiclub.nl/gallery/albums/58/17439.jpg[/img]
Niet alles is redenatie, een gedeelte is gewoon luisteren naar anderen die al jaren met een fwd of rwd rijdenindobesar schreef:Waarom die bandenspanningen, Luco? Wat is de redenatie erachter?
Een 106 is erg tailhappy, zorgt een hogere spanning dan niet voor meer 'bumpy' gevoel?
Een fwd heeft veel frictie voor (sturen en aandrijving) waardoor die band veel sneller warm wordt dan achter.
De ideale druk als die warm is moet ongeveer tussen de 2.3 en 2,5 liggen, je kan natuurlijk ook de temperatuur meten van de band zodra je de baan af komt.
Voor mij is het altijd een gok omdat ik alles alleen moet doen en eer ik bij mijn tent ben kan je al eigenlijk niet meer meten.
Een rwd heeft ongeveer voor en achter dezelfde frictie (aandrijving achter en sturen voor)
die kan je dus ongeveer hetzelfde zetten.
Maar voor elk merk en type auto is het een beetje spelen
Semislicks hebben een iets hardere compound als slicks vermoed ik?
Dus dan start je iets hoger omdat de opwarming van een iets hardere band wat langer duurt.
Bij langere afstanden weet ik het niet, misschien moet je dan nog wel 2 tienden omlaag bij het begin
Tailhapy kan ook aan je vering liggen
Ik rij bv met de standaard achteras, is echt niks bijzonders.
Die voorzien is van koni geel, ook niks bijzonders.
Alleen heeft de bouwer van de auto het zo gemaakt dat die op bumpstops komt na ongeveer 0,5 cm inveren, daardoor bumpt die wat in de korte bochten.
Ik weet niet of dat nog anders kan
En wanneer is die tailhappy? Bij insturen of bij uitkomen?
- Ben_968CS
- Berichten: 942
- Lid geworden op: 22 aug 2007, 22:22
- Locatie: Ik ben weg
- Opa
- Berichten: 6832
- Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
- Auto: Ford Fiesta ST
- Locatie: Naaldwijk
Ik rij sinds afgelopen najaar met Toyo R888 en ik vind 't ten opzichte van een normale straatband[Bridgestone S03] een hele verbetering.
Zelfs in de winter als 't vriest heb je meer grip, enige nadeel zijn de afrolgeluiden.
Met regen heb je meer aan een normale straatband, dus daarom rij ik momenteel toch weer een aantal maanden met de S03's.
Zelfs in de winter als 't vriest heb je meer grip, enige nadeel zijn de afrolgeluiden.
Met regen heb je meer aan een normale straatband, dus daarom rij ik momenteel toch weer een aantal maanden met de S03's.

-
- Berichten: 9982
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
Duidelijk verhaal, Thanks.luco hornsveld schreef:Niet alles is redenatie, een gedeelte is gewoon luisteren naar anderen die al jaren met een fwd of rwd rijdenindobesar schreef:Waarom die bandenspanningen, Luco? Wat is de redenatie erachter?
Een 106 is erg tailhappy, zorgt een hogere spanning dan niet voor meer 'bumpy' gevoel?
Een fwd heeft veel frictie voor (sturen en aandrijving) waardoor die band veel sneller warm wordt dan achter.
De ideale druk als die warm is moet ongeveer tussen de 2.3 en 2,5 liggen, je kan natuurlijk ook de temperatuur meten van de band zodra je de baan af komt.
Voor mij is het altijd een gok omdat ik alles alleen moet doen en eer ik bij mijn tent ben kan je al eigenlijk niet meer meten.
Een rwd heeft ongeveer voor en achter dezelfde frictie (aandrijving achter en sturen voor)
die kan je dus ongeveer hetzelfde zetten.
Maar voor elk merk en type auto is het een beetje spelen
Semislicks hebben een iets hardere compound als slicks vermoed ik?
Dus dan start je iets hoger omdat de opwarming van een iets hardere band wat langer duurt.
Bij langere afstanden weet ik het niet, misschien moet je dan nog wel 2 tienden omlaag bij het begin
Tailhapy kan ook aan je vering liggen
Ik rij bv met de standaard achteras, is echt niks bijzonders.
Die voorzien is van koni geel, ook niks bijzonders.
Alleen heeft de bouwer van de auto het zo gemaakt dat die op bumpstops komt na ongeveer 0,5 cm inveren, daardoor bumpt die wat in de korte bochten.
Ik weet niet of dat nog anders kan
En wanneer is die tailhappy? Bij insturen of bij uitkomen?
Op dit moment rijd ik met Bilstein B8 dempers icm paarse Powerflex bussen.
De auto is voornamelijk bij insturen tailhappy, zeker in dalende bochten als bv. het Scheivlak.
Ik moet zeggen dat het minder is geworden na verstelling van de torsie-as. De grens lijkt wat verder weg, maar is ook snappy geworden.
Heb je verder nog tips, als FWD-expert?!


-
- Berichten: 9982
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
Nee lager
Op het circuit worden banden sneller warm en loopt dus de druk vanzelf op
Verdere tips?
Pf zo lang rij ik nu ook weer niet
Ja heel belangrijk is recht aanremmen
Als die tailhappy is bij insturen misschien eens proberen iets langzamer te rijden bij insturen, zodat je sneller de bocht uit kan.
Op het circuit worden banden sneller warm en loopt dus de druk vanzelf op

Verdere tips?
Pf zo lang rij ik nu ook weer niet
Ja heel belangrijk is recht aanremmen
Als die tailhappy is bij insturen misschien eens proberen iets langzamer te rijden bij insturen, zodat je sneller de bocht uit kan.
- Bert ///M3
- Berichten: 9424
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30