Welke type slicks?

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Calavera

Welke type slicks?

Bericht door Calavera » 14 jan 2008, 22:34

Ik zie zo nu en dan dat er door jullie ook op slicks/semi gereden wordt.

Ik heb al meegereden met paar type slicks. Ben eigenlijk benieuwd of jullie hier ervaring mee hebben welke type beter is. Voor zowel semi als full zeg maar.

De een zweert bijv bij de Toyo R888 en de ander weer bij Advans. semi's.

Ik zit nl ook te denken om semi's te kopen, misschien voor regenachtige dagen. (of dat verstandig is weet ik niet, maar hoor ik graag)

Me michelins zijn nu bijna afgeschreven. En voor full slicks zou ik ook wel meerder opinies willen horen.

much appreciated.

Luco

Bericht door Luco » 14 jan 2008, 22:42

Voor een auto in jouw gewichtsklasse is michelin nog steeds de beste slick

Dunlop krijg je bijna niet warm met een lichte auto, en scheelt ongeveer 2 seconden in rondetijd, gaan wel iets langer mee
Matador is een optie, maar slijten harder en zijn niet sneller
Ik zou gewoon lekker de S9B weer aanschaffen

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 14 jan 2008, 22:48

Jij hebt niet veel vermogen dus misschien kom je weg met een semi slick in de regen. Maar voor auto's met een hoop power is het gewoon klote en kan je beter regen race banden kopen.

Die semi slicks zijn vaak nog vrij gevoelig voor aquaplaning dus als je met een beetje snelle auto met 200+ over het rechte stuk komt zeilen kan dat wel eens spannend zijn.

semi slick heeft op droog niet zo veel grip als een slick en in de regen niet zo veel als een regenband. Hooguit bij een beetje lichte regen dat het een goede keuze is, en dan moet je al een vrij zachte hebben.

Alternaief bij regen is een semi slick laten opsnijden met meer profiel, maar dan is de rubbercompound meestal nog niet zo zacht als bij een regen race band, dus heb je ze minder snel warm. En wil je ze als regenband gebruiken moet je eigenlijk vol profiel hebben.

Tom V

Bericht door Tom V » 14 jan 2008, 22:48

Michelin maakt hele goede slicks vind ik. Met de 944 geen andere meer. Dunlops vaak kapot gereden waar Michelin gewoon goed bleef, ondersteuning op de circuits was ook ruk.

Calavera

Bericht door Calavera » 14 jan 2008, 23:23

luco hornsveld schreef:Voor een auto in jouw gewichtsklasse is michelin nog steeds de beste slick

Dunlop krijg je bijna niet warm met een lichte auto, en scheelt ongeveer 2 seconden in rondetijd, gaan wel iets langer mee
Matador is een optie, maar slijten harder en zijn niet sneller
Ik zou gewoon lekker de S9B weer aanschaffen
Luco, weet jij btw of er een optimale spanning is voor die S9B;s?

We hebben afgelopen zaterdag de boel ff op 2,1 LV 2,2 RV en 2,4 achter gezet om te kijken hoeveel het zou opwarmen op een semi natte en vooral koude baan. Met 15 auto's per heat warmt ie denk toch minder snel op dan als je 60 tegelijkhebt :P

Anyway. Na 20 mins stonden ze ammal op 3 bar. En heb der lucht uitgelaten tot 2,5 bar weer.

Luco

Bericht door Luco » 14 jan 2008, 23:28

ik start op 1,7 a 1,8 voor en rond de 2.0 achter

warm moeten ze zo tussen de 2,3 en 2,5 zitten

dat is tenminste zo bij de clio's en bij de vijf werkt het naar mijn gevoel goed
ga ik zachter dan zwabbert die achter

Andre

Bericht door Andre » 15 jan 2008, 00:50

In de 130i cup gaan ze op 1.30 of 1.35 weg voor maximale grip in de bochten. Je kan ze dan ook makkelijk kapot rijden. Maar als de laatste tiendes eruit moeten doen ze dat zo.

Normaal ga je op 1.6 weg.

Luco

Bericht door Luco » 15 jan 2008, 08:15

Jij hebt achterwielaandrijving, toch Calavero?
Dan zou ik rondom op ongeveer hetzelfde weggaan
Zoals Andre zegt, alleen iets hoger omdat een BMW stukken zwaarder is en de banden makkelijker warm krijgt vanwege meer wrijving.
Maar is een kwestie van proberen

VLA

Bericht door VLA » 15 jan 2008, 10:29

ik heb zowel gereden met de Toyo R888 als met de Yokohama Advans.. en ik moet zeggen dat ik de Advans net iets beter vind. Maakt ook een stuk minder lawaai en glijd wat minder bij extreme hitte als de Toyo's. Heb ook het gevoel dat ze beter afremmen.

De Toyo's zijn echter een stuk goedkoper, dus ik zou zelf voor de Toyo's gaan.

Calavera

Bericht door Calavera » 15 jan 2008, 10:37

luco hornsveld schreef:Jij hebt achterwielaandrijving, toch Calavero?
Dan zou ik rondom op ongeveer hetzelfde weggaan
Zoals Andre zegt, alleen iets hoger omdat een BMW stukken zwaarder is en de banden makkelijker warm krijgt vanwege meer wrijving.
Maar is een kwestie van proberen
Nee hoor,

Het is nog steeds een voorwiel aandrijvertje.
Op de warmere zomerdagen startte ik rondom de 1,8-1,9 bar. Maar had toen nooit echt de spanning gemeten na elk heat. Eigenlijk pas sinds kort aan het doen.

Ik heb nog een set dunlops liggen die ik heb overgenomen van E-volve.
Die zijn eigenlijk ietwat te hoog. maargoed... begrijp dat deze langer nodig heeft om op te warmen.

Luco

Bericht door Luco » 15 jan 2008, 11:11

Als ik uitga van mijn ervaringen op de 5 wel ja
De michelins kan ik na 1,5 ronde al redelijk voluit gaan
Bij de dunlops waren ze na 5 ronden nog niet goed
Maakt met vrijrijden niet zoveel uit denk ik, maar ik had het gevoel dat ik ze helemaal niet warm kreeg

en bij een voorwielaandrijver zet je de spanning achter meestal iets hoger dan voor
bij een rwd is het dacht ik meer gelijk

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 15 jan 2008, 11:49

Ik heb nu de Kumho KU15 eronder zitten (voor dagelijks gebruik en voor het circuit) en dat gaat prima, beetje onderstuur in het nat en weinig grip met dit weer.. maar als het even droog is, dan doen ze het top! 8)
oke, het is geen echte semi slick maar meer een semi-semi slick. voor dagelijks gebruik prima en op het circuit laat ik je 14-2 wel weten..
ik heb ze via www.beekautoracing.nl

[img:534:400]http://www.newminiclub.nl/gallery/albums/58/17439.jpg[/img]

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 15 jan 2008, 12:30

Wat voor bandenspanning zou je een R888 geven voor een FWD auto van circa 850Kg leeg?

Luco

Bericht door Luco » 15 jan 2008, 12:52

indobesar schreef:Wat voor bandenspanning zou je een R888 geven voor een FWD auto van circa 850Kg leeg?
Voor tusen de 1.6 en 1.9
Achter tussen de 1.8 en 2.1

indobesar

Bericht door indobesar » 15 jan 2008, 13:28

Waarom die bandenspanningen, Luco? Wat is de redenatie erachter?

Een 106 is erg tailhappy, zorgt een hogere spanning dan niet voor meer 'bumpy' gevoel?

Luco

Bericht door Luco » 15 jan 2008, 13:55

indobesar schreef:Waarom die bandenspanningen, Luco? Wat is de redenatie erachter?

Een 106 is erg tailhappy, zorgt een hogere spanning dan niet voor meer 'bumpy' gevoel?
Niet alles is redenatie, een gedeelte is gewoon luisteren naar anderen die al jaren met een fwd of rwd rijden

Een fwd heeft veel frictie voor (sturen en aandrijving) waardoor die band veel sneller warm wordt dan achter.
De ideale druk als die warm is moet ongeveer tussen de 2.3 en 2,5 liggen, je kan natuurlijk ook de temperatuur meten van de band zodra je de baan af komt.
Voor mij is het altijd een gok omdat ik alles alleen moet doen en eer ik bij mijn tent ben kan je al eigenlijk niet meer meten.

Een rwd heeft ongeveer voor en achter dezelfde frictie (aandrijving achter en sturen voor)
die kan je dus ongeveer hetzelfde zetten.
Maar voor elk merk en type auto is het een beetje spelen

Semislicks hebben een iets hardere compound als slicks vermoed ik?
Dus dan start je iets hoger omdat de opwarming van een iets hardere band wat langer duurt.

Bij langere afstanden weet ik het niet, misschien moet je dan nog wel 2 tienden omlaag bij het begin

Tailhapy kan ook aan je vering liggen
Ik rij bv met de standaard achteras, is echt niks bijzonders.
Die voorzien is van koni geel, ook niks bijzonders.
Alleen heeft de bouwer van de auto het zo gemaakt dat die op bumpstops komt na ongeveer 0,5 cm inveren, daardoor bumpt die wat in de korte bochten.
Ik weet niet of dat nog anders kan
En wanneer is die tailhappy? Bij insturen of bij uitkomen?

Ben_968CS

Bericht door Ben_968CS » 15 jan 2008, 15:56

Vwb. Porsche heeft Tom helemaal gelijk: onder mijn 968 niets anders meer dan Michelin slicks. Een enorm en niet te vergelijken verschil met de Toyo R888. Scheelt zeker 3 tot 4 seconden in het voordeel van de echte slick.

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 15 jan 2008, 17:44

Ik rij sinds afgelopen najaar met Toyo R888 en ik vind 't ten opzichte van een normale straatband[Bridgestone S03] een hele verbetering.
Zelfs in de winter als 't vriest heb je meer grip, enige nadeel zijn de afrolgeluiden.

Met regen heb je meer aan een normale straatband, dus daarom rij ik momenteel toch weer een aantal maanden met de S03's. :wink:

indobesar

Bericht door indobesar » 15 jan 2008, 22:51

luco hornsveld schreef:
indobesar schreef:Waarom die bandenspanningen, Luco? Wat is de redenatie erachter?

Niet alles is redenatie, een gedeelte is gewoon luisteren naar anderen die al jaren met een fwd of rwd rijden

Een fwd heeft veel frictie voor (sturen en aandrijving) waardoor die band veel sneller warm wordt dan achter.
De ideale druk als die warm is moet ongeveer tussen de 2.3 en 2,5 liggen, je kan natuurlijk ook de temperatuur meten van de band zodra je de baan af komt.
Voor mij is het altijd een gok omdat ik alles alleen moet doen en eer ik bij mijn tent ben kan je al eigenlijk niet meer meten.

Een rwd heeft ongeveer voor en achter dezelfde frictie (aandrijving achter en sturen voor)
die kan je dus ongeveer hetzelfde zetten.
Maar voor elk merk en type auto is het een beetje spelen

Semislicks hebben een iets hardere compound als slicks vermoed ik?
Dus dan start je iets hoger omdat de opwarming van een iets hardere band wat langer duurt.

Bij langere afstanden weet ik het niet, misschien moet je dan nog wel 2 tienden omlaag bij het begin

Tailhapy kan ook aan je vering liggen
Ik rij bv met de standaard achteras, is echt niks bijzonders.
Die voorzien is van koni geel, ook niks bijzonders.
Alleen heeft de bouwer van de auto het zo gemaakt dat die op bumpstops komt na ongeveer 0,5 cm inveren, daardoor bumpt die wat in de korte bochten.
Ik weet niet of dat nog anders kan
En wanneer is die tailhappy? Bij insturen of bij uitkomen?
Duidelijk verhaal, Thanks.

Op dit moment rijd ik met Bilstein B8 dempers icm paarse Powerflex bussen.
De auto is voornamelijk bij insturen tailhappy, zeker in dalende bochten als bv. het Scheivlak.
Ik moet zeggen dat het minder is geworden na verstelling van de torsie-as. De grens lijkt wat verder weg, maar is ook snappy geworden.

Heb je verder nog tips, als FWD-expert?! :wink: :lol:

indobesar

Bericht door indobesar » 01 apr 2008, 15:21

indobesar schreef:Wat voor bandenspanning zou je een R888 geven voor een FWD auto van circa 850Kg leeg?
Zelfde vraag, maar nu voor straatbanden? Normale bandenspanning is 2,2Bar. Op het circuit hoger zetten?

Luco

Bericht door Luco » 01 apr 2008, 15:26

Nee lager
Op het circuit worden banden sneller warm en loopt dus de druk vanzelf op :D

Verdere tips?
Pf zo lang rij ik nu ook weer niet
Ja heel belangrijk is recht aanremmen
Als die tailhappy is bij insturen misschien eens proberen iets langzamer te rijden bij insturen, zodat je sneller de bocht uit kan.

Hielke

Bericht door Hielke » 01 apr 2008, 16:02

Regel voor straatbanden was altijd dat om overmatige slijtage van de zijkanten te voorkomen je de druk met minimaal 0,5 bar moest verhogen.

2,2 wordt dan 2,7 bar in koude toestand.

indobesar

Bericht door indobesar » 01 apr 2008, 16:04

Bedankt voor de antwoorden. Ga binnenkort eens experimenteren.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 01 apr 2008, 17:33

Ik liet ze meestal gewoon staan. 2,4 oid dan heb je die extra druk vanzelf wel als ze warm worden.

Luco

Bericht door Luco » 01 apr 2008, 20:29

Hielke schreef:Regel voor straatbanden was altijd dat om overmatige slijtage van de zijkanten te voorkomen je de druk met minimaal 0,5 bar moest verhogen.

2,2 wordt dan 2,7 bar in koude toestand.
Dan hebben ze toch helemaal geen grip meer?

Plaats reactie