Distributie M3 US

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
1995 M3
Berichten: 454
Lid geworden op: 29 mar 2008, 17:44

Distributie M3 US

Bericht door 1995 M3 » 30 mar 2008, 22:40

Al enige tijd merk ik dat mijn M3 wat luidruchtiger wordt. Als hij koud is hoor je het heel erg goed, hij ratelt/tikt dan behoorlijk erg in bijna elke versnelling op elk toerental.
Zodra de motor warmer wordt hoor je het hoger in de toeren niet meer, maar bij stationair lopen en tot ca 2000-2500rpm hoor je het nog steeds. Het klinkt vanuit de auto net zoals die kleine kindjes die een kaart tussen de spaken van hun fietsje hebben gedaan.
Bij stationair hoor je erg goed dat hij niet zo stil is als dat hij hoort te zijn...en ik wordt er pisneidig van. Het geluid wordt trouwens ook met de dag erger lijkt het wel.

Ik heb de auto nog geen half jaar en nu beginnen zich al problemen voor te doen. En dat terwijl ik de auto ALTIJD netjes warm rij voordat ik hem eens doortrap. Het is ook niet zo dat ik de auto elke keer dat ik erin rij flink boven de 5000-6000rpm trap. Ik rij elke dag in de auto naar mijn werk, fitness etc (minimaal 80km per dag) en ik trap hem dus echt niet elke dag door. Er zijn genoeg dagen dat ik erg rustig rij en de auto niet eens boven de 4000rpm komt.

Ik hoop dat dit heel zeker niks met de kleppen te maken heeft, maar dat het puur iets met de distributie is? Als ik de motorkap open doe en goed ga luisteren kan ik met 99% zekerheid zeggen dat het geluid bij de vanos vandaan komt. De vanos zelf heb ik al vervangen voor eentje van DrVanos.com...dus die is al compleet nieuw. Deze maakte namelijk ECHT veel geluid, het begon bijna een diesel te lijken. Maar dat geratal wat uit de Vanos unit kwam is dus weg, nu de rest nog! :cry:

De olie moet ook komende week vervangen worden...want hij zit nu op het laatste gele streepje. Ik heb hem zojuist nog gepeild en er zit voor nu nog wel even genoeg in.

De BMW dealer hier in de buurt heeft van dit soort zaken absoluut geen verstand heb ik al gemerkt. Hun konden geen vreemde geluidjes horen en volgens hun waren dit niet de stilste motoren. Ze wisten verder niet eens wat voor motor een US M3 had, dus daar had ik vrij weinig aan. :roll:

HSR
Berichten: 5502
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 31 mar 2008, 00:36

Vwb je probleem kan ik je niet helpen, te weinig kennis van het motorblok. Ik kan je wel aanraden om naar de specialisten te gaan zoals offenga , bas roos, carly motorsport e.d. daar zij vaak veel dieper in de materie zitten gezien ze dagelijks aan M3, 328's en 325's werken. gezien de USA M3 3.0 een opgeboorde 325i is verwacht ik dat zij je wel kunnen helpen.

1995 M3
Berichten: 454
Lid geworden op: 29 mar 2008, 17:44

Bericht door 1995 M3 » 31 mar 2008, 00:43

hugo schreef:Vwb je probleem kan ik je niet helpen, te weinig kennis van het motorblok. Ik kan je wel aanraden om naar de specialisten te gaan zoals offenga , bas roos, carly motorsport e.d. daar zij vaak veel dieper in de materie zitten gezien ze dagelijks aan M3, 328's en 325's werken. gezien de USA M3 3.0 een opgeboorde 325i is verwacht ik dat zij je wel kunnen helpen.
Waar is dit? Ik woon namelijk in Limburg. Weet iemand toevallig of er in Limburg een soort BMW (M) specialist zit?

Ik durf bijna niet meer te rijden met de auto. Voor hetzelfde geld heb ik bijna geen oliedruk meer en draai ik straks mn motor in de soep!
Het getik/geratel wordt namelijk steeds erger. Een tijd terug was er bij stationair lopen nog niks te horen. Nu hoor je wel duidelijk dat er iets niet klopt!

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7240
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Bericht door Fabian » 31 mar 2008, 07:59

Sja, mn Z3 QP had zon zelfde soort probleem. Nadat zon beetje alles vervangen was (van multidriem met rollen, tot 2x VANOS, bleek het de distributie te zijn. Volgens mij was gewoon de spanner daarvan het probleem, maar zeker weten zal ik dat nooit.....)

Qua omschrijving komt het aardig overeen met mijn probleemomschrijving volgens mij (zover een vergelijkbaar geluid uit een stuk tekst is op te maken)

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40204
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Distributie M3 US

Bericht door Knot » 31 mar 2008, 08:21

1995 M3 schreef: De olie moet ook komende week vervangen worden...want hij zit nu op het laatste gele streepje. Ik heb hem zojuist nog gepeild en er zit voor nu nog wel even genoeg in.
Voor nu???

Zelf heb ik m altijd op 80% tot max daartussen, lager wil ik m niet hebben, ook niet "voor nu" "even" !!!

1995 M3
Berichten: 454
Lid geworden op: 29 mar 2008, 17:44

Bericht door 1995 M3 » 31 mar 2008, 09:22

Fabian schreef:Sja, mn Z3 QP had zon zelfde soort probleem. Nadat zon beetje alles vervangen was (van multidriem met rollen, tot 2x VANOS, bleek het de distributie te zijn. Volgens mij was gewoon de spanner daarvan het probleem, maar zeker weten zal ik dat nooit.....)

Qua omschrijving komt het aardig overeen met mijn probleemomschrijving volgens mij (zover een vergelijkbaar geluid uit een stuk tekst is op te maken)
Ik denk zelf ook dat het de spanner is, de vanos is namelijk al vervangen en het dieselgeluid wat uit de vanos kwam is weg.
Weet niet of het nu de onderste of bovenste spanner is. Het geluid klinkt echt precies zoals een kindje een kaart tussen de spaken heeft gestopt. Zelfs bij stationair lopen hoor je dit. Boven de 2500 rpm hoor je het niet omdat er dan andere geluiden de boventoon nemen DENK ik.
De onderste heb ik vorige week al gekocht (van een Europese 3.2)...alleen bleek dat er geen pakking bijzat dus nu moet ik die ook weer gaan bestellen. Komt van de ene kant goed uit, want ik moet toch ook nog een nieuw olie- en benzinefilter bestellen. Welke olie is het beste? Ik wil er eentje hebben die wat dikker is, 15w 50 misschien?

De bovenste spanner, bovenste ketting (wist niet eens dat er 2 waren :wink: ), nieuwe (gepolijste) tandwieltjes en een nieuwe Vanos solenoid ga ik bestellen uit USA bij DrVanos. Met verzendkosten kost me dit slechts 230 dollar wat dus aanzienlijk goedkoper is als het in Nederland bestellen. Dit ga ik wel pas doen als blijkt dat de onderste spanner het probleem niet oplost. Maar ik ga er vanuit dat beide spanners aan vervanging toe zijn.

Maar dit is dus zeker geen kleppen probleem :?:
Laatst gewijzigd door 1995 M3 op 31 mar 2008, 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.

1995 M3
Berichten: 454
Lid geworden op: 29 mar 2008, 17:44

Re: Distributie M3 US

Bericht door 1995 M3 » 31 mar 2008, 09:41

Knot schreef:
1995 M3 schreef: De olie moet ook komende week vervangen worden...want hij zit nu op het laatste gele streepje. Ik heb hem zojuist nog gepeild en er zit voor nu nog wel even genoeg in.
Voor nu???

Zelf heb ik m altijd op 80% tot max daartussen, lager wil ik m niet hebben, ook niet "voor nu" "even" !!!
Ik ga vandaag direct wat olie halen, weet dat het niet zo slim is en zal er vanaf nu altijd op letten dat hij niet onder de 75% komt. Maar moet dus eerst ff een oliefilter bestellen aangezien ze die nergens op voorraad hebben. Moet ik verder nog wat bestellen naast een nieuw oliefilter? En welke olie kan je me aanraden? Graag een ietwat dikkere olie, want ik heb gelezen dat dikkere olie ook zorgt voor een stillere distributie.

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Bericht door Marc R » 31 mar 2008, 10:46

En voor minder olieverbruik als je motor al wat ouder is...CQ meer kms heeft gedraaid.

1995 M3
Berichten: 454
Lid geworden op: 29 mar 2008, 17:44

Bericht door 1995 M3 » 31 mar 2008, 10:52

Marc RS4 schreef:En voor minder olieverbruik als je motor al wat ouder is...CQ meer kms heeft gedraaid.
De auto heeft pas 48.000 gelopen...dus daarvoor zou ik het niet hoeven doen. Wel om de distributie zo stil mogelijk te houden.


Kan iemand mij trouwens vertellen of Piet Smedts (Baarlo, Limburg) goede monteurs heeft, die WEL verstand en ervaring hebben met E36 (M) motoren? Dit in tegenstelling tot de normale BMW dealer.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 31 mar 2008, 13:21

Inderdaad zo te horen zijn het de distributie spanners! maar vele horror verhalen over vanos blabla en dealers die dat zomaar vervangen enzo is vaak helemaal niet nodig..het zijn vaak alleen de spanners.

olie kan ik je de Motul 20w60 Lemans 300V aanraden, das een top olie die ook een stukje stiller is en minder olie verbruik geeft, echt een mooi produckt 8)

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 31 mar 2008, 13:42

Die USA motoren zou ik geen 20W60 in mikken maar eerder iets lichters 10W40 of 15W50 oid. Je hebt dat soort olie helemaal niet nodig in die motoren zeker niet voor straatgebruik.

Die blokken zijn veel minder kritisch wat onderdelen betreft, draaien ook maar 6500 RPM ipv 7500 RPM.

1995 M3
Berichten: 454
Lid geworden op: 29 mar 2008, 17:44

Bericht door 1995 M3 » 31 mar 2008, 16:40

Bert ///M3 schreef:Die USA motoren zou ik geen 20W60 in mikken maar eerder iets lichters 10W40 of 15W50 oid. Je hebt dat soort olie helemaal niet nodig in die motoren zeker niet voor straatgebruik.

Die blokken zijn veel minder kritisch wat onderdelen betreft, draaien ook maar 6500 RPM ipv 7500 RPM.
Nja, als het in een Euro M3 gaat kan het toch ook wel in de USA M3? Tenminste als je kijkt naar vermogen. Ik heb op het moment ook 265 pk, en over korte tijd nog 15 pk extra wanneer ik de CAI, 3.5'' HFM en 21.5lb injectoren ga monteren. De auto is wel puur voor straatgebruik, maar als het lekker weer is wordt er ook wel eens flink doorgereden zodra de motor echt goed warm is.

Als jij echt meent dat 15W 50 goed zat is zal ik die nemen...maar qua vermogen zit ik ongeveer gelijk met de Europese M3, en omdat mijn auto gechipt is draait hij max 7100rpm. Graag nog wat meer info hierover :)

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 31 mar 2008, 17:35

Ik zou Bas Roos even bellen. Die kan op het gehoor soms al te weten komen wat er aan scheelt. Hij rijdt zelf met een M3 op het circuit en bouwt ook aan de vleet blokken op. Zit ook niet zo ver van je vandaan ( Oss).

www.basroos.nl

1995 M3
Berichten: 454
Lid geworden op: 29 mar 2008, 17:44

Bericht door 1995 M3 » 31 mar 2008, 17:46

Joy Jolliffe schreef:Ik zou Bas Roos even bellen. Die kan op het gehoor soms al te weten komen wat er aan scheelt. Hij rijdt zelf met een M3 op het circuit en bouwt ook aan de vleet blokken op. Zit ook niet zo ver van je vandaan ( Oss).

www.basroos.nl
Oss niet ver hiervandaan? :wink: Is meer dan 110km hiervanaf. Er moet toch wel in Limburg een BMW specialist zitten neem ik aan?

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 31 mar 2008, 17:51

Ach, ik kom er ook geregeld en ik moet uit Goes (Zeeland) komen. :wink:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 31 mar 2008, 17:59

1995 M3 schreef:
Bert ///M3 schreef:Die USA motoren zou ik geen 20W60 in mikken maar eerder iets lichters 10W40 of 15W50 oid. Je hebt dat soort olie helemaal niet nodig in die motoren zeker niet voor straatgebruik.

Die blokken zijn veel minder kritisch wat onderdelen betreft, draaien ook maar 6500 RPM ipv 7500 RPM.
Nja, als het in een Euro M3 gaat kan het toch ook wel in de USA M3? Tenminste als je kijkt naar vermogen. Ik heb op het moment ook 265 pk, en over korte tijd nog 15 pk extra wanneer ik de CAI, 3.5'' HFM en 21.5lb injectoren ga monteren. De auto is wel puur voor straatgebruik, maar als het lekker weer is wordt er ook wel eens flink doorgereden zodra de motor echt goed warm is.

Als jij echt meent dat 15W 50 goed zat is zal ik die nemen...maar qua vermogen zit ik ongeveer gelijk met de Europese M3, en omdat mijn auto gechipt is draait hij max 7100rpm. Graag nog wat meer info hierover :)
Die motoren draaien over het algemeen veel lager belast als de motoren in de EU. Plus hebben minder last van drijfstanglagers die er uit lopen.

Ik zou gewoon de voorgeschreven olie er in mikken. of even kijken op www.bimmerforums.com waar ze in de USA mee rijden, maar dat is meestal geen xxW60 :)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 31 mar 2008, 18:18

48000km en dan een distributie ketting probleem komt me erg vreemd voor :? Heb je niet een pakking lek van het uitlaatspruitstuk ofzo? Dat klink namelijk ook als van die klepperende kinderfietsjes. En je moet het zelf weten maar met zo'n auto had ik allang op de stoep van een specialist. Dat kost net zoveel als onderdelen vervangen die niet vervangen hoeven te worden en scheelt een hoop zorgen :wink:

1995 M3
Berichten: 454
Lid geworden op: 29 mar 2008, 17:44

Bericht door 1995 M3 » 31 mar 2008, 20:49

Joy Jolliffe schreef:Ach, ik kom er ook geregeld en ik moet uit Goes (Zeeland) komen. :wink:
Ja maar weet je wat het probleem is. Ik heb alleen op zaterdag tijd, en kan de auto absoluut niet missen aangezien ik er elke dag mee naar mn werk moet. Daarom zou het handig zijn als er een specialist iets dichter in de buurt zit. Maar als het niet anders is dan maak ik voor zaterdag een afspraak.

Ik ben vanmiddag wel nog even snel naar een beun garage hier in de buurt geweest. Er is mij gezegd dat die kerel ook extreem veel verstand van e36's had. Zelf heeft hij een 3.0, 3.2 en een alpina gehad.
Toen ik daar aankwam hem het probleem verteld. Hij trok de motorkap open, legde zijn oor op de vanos en vertelde mij binnen 10 sec je kettingspanners zijn aan vervanging toe. Maar ik weet niet wat ik daar nu van moet geloven...staks laat ik dat vervangen voor 400-500 euro en blijkt dat het toch iets anders was. Ik wil 100% zekerheid hebben wat het probleem is, anders blijf ik aan de gang. Wat ik wel raar vond was dat hij me Wynns hydraulic valve lifter voorschreef. Hij heeft dat bij de olie gegooid en vertelde mij dat het zou kunnen dat het probleem hierdoor weg zou gaan. Maar hoezo geeft hij me nu opeens dat, als hij zeker wist dat het iets met de kettingspanner was :?: :wink:
Laatst gewijzigd door 1995 M3 op 31 mar 2008, 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 31 mar 2008, 20:54

Bas is er altijd zaterdag. Dat is de enige dag dat ik zelf ook kan. Bel 'm even of het uitkomt en rij er langs. Dan heb je een eerlijk antwoord waar je verder mee kan.

1995 M3
Berichten: 454
Lid geworden op: 29 mar 2008, 17:44

Bericht door 1995 M3 » 31 mar 2008, 20:58

Niels schreef:48000km en dan een distributie ketting probleem komt me erg vreemd voor :? Heb je niet een pakking lek van het uitlaatspruitstuk ofzo? Dat klink namelijk ook als van die klepperende kinderfietsjes. En je moet het zelf weten maar met zo'n auto had ik allang op de stoep van een specialist. Dat kost net zoveel als onderdelen vervangen die niet vervangen hoeven te worden en scheelt een hoop zorgen :wink:
Kettingspanners kunnen altijd kapot lopen. Ik zit heel veel op bimmerforums.com en daar is het echt een veel voorkomend probleem bij de M3's. Ben er al genoeg tegengekomen die ook met deze lage km-stand de spanners kapot hadden.

Dit is een voorbeeld van een 95 US M3 die ook een onderste spanner kapot had, ook bij 31.000 miles. Alleen hij beschrijft in zijn stukje tekst dat het geluid zich voordeed als het toerental terug zakte, bij 1500rpm. Die van mij hoor je nu echt op bijna elk toerental, tot ca 2500rpm omdat de andere geluiden dan de overtoon nemen.

> http://www.unofficialbmw.com/e36/engine ... ioner.html

@ Joy: als dit echt een van de betere (M) specialisten is ga ik een afspraak maken. Ik denk dat zo iemand mij wel zou kunnen garanderen wat het probleem is.

1995 M3
Berichten: 454
Lid geworden op: 29 mar 2008, 17:44

Bericht door 1995 M3 » 02 apr 2008, 12:37

Ik ga zometeen wat nieuwe olie halen. 15W50 halen, of heeft iemand een betere optie?

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 02 apr 2008, 12:52

10W60

1995 M3
Berichten: 454
Lid geworden op: 29 mar 2008, 17:44

Bericht door 1995 M3 » 02 apr 2008, 13:15

frank de jonge schreef:10W60
Nu nog een second opinion en dan ga ik de olie bestellen. Leg aub ook even uit waarom jij voor 10W60 zou gaan, en niet voor 15W50. Welk merk kan je me aanbevelen?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 02 apr 2008, 13:19

1995 M3 schreef:
frank de jonge schreef:10W60
Nu nog een second opinion en dan ga ik de olie bestellen. Leg aub ook even uit waarom jij voor 10W60 zou gaan, en niet voor 15W50. Welk merk kan je me aanbevelen?
Ik heb al een copie klaar voor m'n eigen bestand..hier kijk en haal er uit wat je eissen zijn...
Hein Koopman zei toen ook tegen die persoon dat hun met 20W60 racen, maar dat TWS 10W60 voor op de weg ook goed was

drukopname-vermogen van de olie tot waar de oliefilm in takt blijft:

>>Castrol Formula RS SAE 10W-60 6.800 kg/cm²

>>Castrol TWS Motorsport SAE 10W-60 17.800 kg/cm²

>>MOTUL 300V Le Mans SAE 15W-60 22.000 kg/cm²

>> Motul 300V Le Mans sae 20W-60 is vervanger van 15W en dus super!!


De vroegere Castrol RS is verschillend van de huidige RS. De vroegere RS heet nu TWS.

Castrol TWS is ook niet te betalen trouwens dus om de prijs hoef je het niet te laten

http://www.bccp.nl/shop2/contents/nl/p2 ... 116.634028
GTRene

Gebruikersavatar
Asief
Berichten: 282
Lid geworden op: 15 jun 2007, 10:51
Locatie: Den Haag

Bericht door Asief » 02 apr 2008, 13:20

Ik weet niet hoe het zit met de S52, maar voor de S50 is 10W60 officieël NIET vrijgegeven door BMW :!:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten