1995 E36 M3 - US Spec

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
1995 M3
Berichten: 454
Lid geworden op: 29 mar 2008, 17:44

1995 E36 M3 - US Spec

Bericht door 1995 M3 » 29 mar 2008, 18:18

Sinds een klein half jaar ben ik in het bezit van een E36 M3 US Spec. Ik wilde eigelijk voor een Europees model gaan, maar al snel bleek dat de meeste niet meer in een goede staat waren, zowel motorisch als optisch. Ik was ook opzoek naar eentje die niet meer dan een ton gelopen had...en die waren dus bijna niet te vinden tenzij je de jackpot in het kwadraat wilde betalen.

Toen ben ik uitgekomen bij een US Spec M3. Deze was in zo'n goede staat dat ik hem niet kon laten staan. Wat ik jammer vond was dat de motor ''slechts'' 240pk levert in tegenstelling tot de 286pk die een Euro M3 levert. Maargoed...dat vermogen kon uiteraard opgekrikt worden dus ik heb hem toen grondig laten nakijken waarna ik de nieuwe eigenaar van de auto werd.

De M3 was bestemd voor USA, maar daar is hij nooit geweest. Hij is namelijk 1 maand na productie in Nederland gelevert. De eerste eigenaar van de auto woont in Baarlo (Limburg)...die heeft hem in 1995 nieuw bij de lokale BMW dealer gekocht.
De kilometerstand van de auto was bij aankoop slechts 26.000 miles, ofwel ca 45.000 km. Op het moment heeft de auto 30.000 miles gereden. NAP is uiteraard aanwezig.

Maar eerlijk is eerlijk. De 240pk begonnen al snel te vervelen, waardoor ik hem heb laten chippen. Op het moment heeft de auto +-265pk. Maar ook dit mag uiteraard wel meer :lol:

Ik ben nu sterk aan het twijfelen of ik er een Eurospec 3.0 motor in ga zetten, of er komt iets op in de vorm van een supercharger of turbo. Superchargen zou mijn eerste keus zijn.
Ik twijfel omdat ik ook denk aan het moment dat de auto verkocht gaat worden. Ik weet namelijk niet hoe deze auto het beste zijn waarde kan vasthouden. Als ik puur naar vermogen/kosten zou kijken dan is supercharger veruit de beste optie. Uit USA zijn er namelijk zeer veel ''bolt-on'' kits te koop voor extreem aantrekkelijke prijzen. Vermogens tot ca 400whp zijn dan zeer goed mogelijk. Wil je 400whp uit een Euro 3.0 halen dan mag je diep in je buidel gaan tasten :wink:

[IMG:768:576]http://i32.tinypic.com/2igentf.jpg[/img]
[IMG:768:576]http://i28.tinypic.com/2ahfyc0.jpg[/img]
[IMG:768:576]http://i30.tinypic.com/bgogo0.jpg[/img]
[IMG:768:576]http://i27.tinypic.com/2ugcg28.jpg[/img]
[IMG:768:576]http://i31.tinypic.com/zmifeq.jpg[/img]
[IMG:768:576]http://i30.tinypic.com/2yxhzcz.jpg[/img]
[IMG:768:576]http://i32.tinypic.com/70hmpz.jpg[/img]
[IMG:768:576]http://i30.tinypic.com/fmuko6.jpg[/img]
[IMG:768:576]http://i27.tinypic.com/x2o2n9.jpg[/img]
Laatst gewijzigd door 1995 M3 op 30 mar 2008, 23:14, 9 keer totaal gewijzigd.

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 29 mar 2008, 18:23

Leuke wagen, maar de Eurospec motor verschild niet in hele grote mate toch? Is volgens mij wel aan te passen.

1995 M3
Berichten: 454
Lid geworden op: 29 mar 2008, 17:44

Bericht door 1995 M3 » 29 mar 2008, 18:33

Steven Nauta schreef:Leuke wagen, maar de Eurospec motor verschild niet in hele grote mate toch? Is volgens mij wel aan te passen.
Dat dacht ik in het begin ook. Maar de Eurospec motor is dus echt compleet anders.
Ik zou mijn motor kunnen verkopen en voor dat geld een 3.0 Euro motor kunnen kopen. Een bedrijf hier in de buurt heeft er nog 2 liggen met volgens hun km-standen van 37.000km en 68.000km...maar of dit het allemaal waard is? Ik ben nu aan het uitvogelen of het allemaal plug and play is. Wanneer ik alleen de motor en ECU hoef over te bouwen zou het in feite een makkelijke klus zijn. Maar ik weet niet of de versnellingsbak, uitlaatlijn etc hetzelfde zijn.

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 29 mar 2008, 18:40

Daarvoor kan je het best onze grote vriend Bertje M3 vragen, wacht maar tot hij dit topic gevonden heeft :wink:

1995 M3
Berichten: 454
Lid geworden op: 29 mar 2008, 17:44

Bericht door 1995 M3 » 29 mar 2008, 18:43

Zou wel leuk zijn om meningen van anderen te horen die verstand van zaken hebben ja. :D

Maar het gaat mij dus ook om de lange termijn. Op welke manier zal deze auto de meeste waarde blijven houden? Dat vind ik erg belangrijk. Niemand wilt namelijk een auto waar teveel mee ''gerotzooid'' is. En gezien de km-stand kan dit wel eens een collectersitem worden in de toekomst.

Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 1657
Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:03
Locatie: Amsterdam

Bericht door Casper » 29 mar 2008, 19:12

Toffe bak hoor!

Overigens zijn er genoeg Euro spec M3's te koop die in goede staat verkeren. Zal je wel de poeplap moeten trekken :lol:

Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 1657
Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:03
Locatie: Amsterdam

Bericht door Casper » 29 mar 2008, 19:14

Zie ik btw, dat de US Spec een verbruiksmeter heeft? En is dat stuurorigineel?


Grappig, die verschillen...

1995 M3
Berichten: 454
Lid geworden op: 29 mar 2008, 17:44

Bericht door 1995 M3 » 29 mar 2008, 19:24

Je die heeft een verbruiksmeter...en stuur is origineel. Er komt binnekort wel een nieuwer type stuur op, deze is niet bepaald mooi. Die verbruiksmeter mag wat mij betreft ook plaatsmaken voor een olietemp meter...maar dan zal er een Euro dash in moeten komen.

Tom
Berichten: 22256
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 29 mar 2008, 19:43

Gaaf hoor, auto ziet er echt top uit!
Vooral de eerste foto, doet bijna pijn aan je ogen! 8)

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 29 mar 2008, 20:09

US motoren zijn compleet anders.

De 1995 3.0 is gewoon ene uitgeboorde 325 motor met een setje scherpere nokkenassen. Verder verschillen die niet heel veel.

US 3.2 is een opgevoerde 328 motor. Ook een setje scherpere nokken. Met het verschil dat het blok volgens mij ook van gietijzer iit een 328 blok.

Verder verschillen de 3.0 auto's niet veel van de europese. Op een olie temp meter na en wat kleine verschillen is het chassis verder volgens mij gelijk.

De US 3.2's hebben wel een paar andere verschillen zoals geen tweedelige schijven, een 5 bak ipv een 6 bak en het middelgrote type diff van de 3.0, wel in 3.23 ratio.

1995 M3
Berichten: 454
Lid geworden op: 29 mar 2008, 17:44

Bericht door 1995 M3 » 29 mar 2008, 20:34

Bert ///M3 schreef:US motoren zijn compleet anders.

De 1995 3.0 is gewoon ene uitgeboorde 325 motor met een setje scherpere nokkenassen. Verder verschillen die niet heel veel.

US 3.2 is een opgevoerde 328 motor. Ook een setje scherpere nokken. Met het verschil dat het blok volgens mij ook van gietijzer iit een 328 blok.

Verder verschillen de 3.0 auto's niet veel van de europese. Op een olie temp meter na en wat kleine verschillen is het chassis verder volgens mij gelijk.

De US 3.2's hebben wel een paar andere verschillen zoals geen tweedelige schijven, een 5 bak ipv een 6 bak en het middelgrote type diff van de 3.0, wel in 3.23 ratio.
Klopt helemaal. Maar toch is dit een behoorlijk gewilde motor. Ik heb hem te koop gezet om te kijken of er animo voor deze motor is, en heb al behoorlijk veel serieus geinteresseerden voor een leuke prijs. Die prijs is zelfs zo leuk dat ik hem zonder geld bij te leggen kan vervangen voor een Euro 3.0 motor. Een bedrijf 2 dorpjes verder heeft er namelijk 2 te koop met volgens hem lage km-standen. Maar in hoeverre zou dit een goede deal zijn Bert? Kan ik het beste deze motor erin laten (om hem in de nabije toekomst te superchargen) of hem ombouwen naar een Euro 3.0? Hoe denk jij hierover want ik ben serieus aan het nadenken om dit te doen.

Over een paar dingen ben ik op het moment niet tevreden:

-Vandaag toen ik hard moest remmen bij 250km/u merkte ik dat de remmen het moeilijk kregen. Kwam ook een vreemd geluid vanaf. Dit merk ik dus wel alleen als ik ECHT hard moet remmen...wat dus niet dagelijks gebeurt.
-De motor (ws distributie) ratelt een beetje. Je hoort het vooral goed als hij koud is. Als hij warm is hoor je het beste van 1000-2000rpm. Bij stationair hoor je ook dat hij niet 100% soepel loopt.
De Vanos heb ik een maandje geleden laten vervangen...het geluid wat die maakte is helemaal weg. Ik ga dus ws komende maand beide kettingspanners laten vervangen want dat irritante geratel moet gewoon weg.
-Airco werkt heel af en toe niet. Daar wordt maandag naar gekeken.

Verder ben ik erg tevreden over de auto. Maar de distributie en airco zijn puntjes die ik zsm gemaakt wil hebben :)
Laatst gewijzigd door 1995 M3 op 29 mar 2008, 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tom van H.
Berichten: 1813
Lid geworden op: 02 apr 2007, 17:43
Locatie: Wijchen

Bericht door Tom van H. » 29 mar 2008, 20:41

Wel lekker goedkoop tanken zo, lekker in Duitsland benzin 91 halen :D
Wij moeten super 98 in die europese rotdingen gooien :(

1995 M3
Berichten: 454
Lid geworden op: 29 mar 2008, 17:44

Bericht door 1995 M3 » 29 mar 2008, 20:47

Tom van H. schreef:Wel lekker goedkoop tanken zo, lekker in Duitsland benzin 91 halen :D
Wij moeten super 98 in die europese rotdingen gooien :(
Ik tank ook altijd Shell V-power 98 8)

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 29 mar 2008, 20:48

Als je turbo's of SC's wilt zou ik gewoon dat USA blok houden.

Zo'n motor is makkelijker te turbochargen oa doordat je een iets lagere CR hebt.

In de USA is de aftermarket ook veel groter wat dat betreft. gekoppeld aan een lage USD koers kan je heel simpel voor weinig centen al aan veel PK's komen.

http://www.activeautowerke.com/

Even daarheen. 4400 USD overmaken. Heb je 360 PK, met 400 NM oid met het verloop van een tafelberg. Of 8500 USD voor de 418 PK kit.

Of hun turbokit pakken. 11000 USD, 480 PK en 600 NM :lol:

Tom
Berichten: 22256
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 29 mar 2008, 20:51

1995 M3 schreef: Ik tank ook altijd Shell V-power 98 8)
V-Power is in Nederland 97 ;)

1995 M3
Berichten: 454
Lid geworden op: 29 mar 2008, 17:44

Bericht door 1995 M3 » 29 mar 2008, 21:10

Bert ///M3 schreef:Als je turbo's of SC's wilt zou ik gewoon dat USA blok houden.

Zo'n motor is makkelijker te turbochargen oa doordat je een iets lagere CR hebt.

In de USA is de aftermarket ook veel groter wat dat betreft. gekoppeld aan een lage USD koers kan je heel simpel voor weinig centen al aan veel PK's komen.

http://www.activeautowerke.com/

Even daarheen. 4400 USD overmaken. Heb je 360 PK, met 400 NM oid met het verloop van een tafelberg. Of 8500 USD voor de 418 PK kit.

Of hun turbokit pakken. 11000 USD, 480 PK en 600 NM :lol:
Met het uitzicht op meer vermogen zou het wel handig zijn om het USA blok te houden. Zoals ik al zei zal het Euro 3.0 blok standaard wel meer vermogen leveren. Maar wil je ca 400pk hieruit halen, dan ben je wel ff wat meer dan 10.000 dollar kwijt neem ik aan. Doordat de Euro-dollar koers zo extreem gunstig staat kan je veel vermogen voor weinig geld krijgen! En wat jij zegt klopt ook...in USA zijn er heel veel aanbieders van FI op de markt, vandaar dat de kitjes NOG goedkoper zijn.

AA is daarbij ook wel direct een van de duurste merken die er te krijgen zijn. Ik weet dat er van TT de stage 2 kit beschikbaar is. Die levert 380-420rwhp, ofwel 491pk. Deze kit kost meen ik iets van 6800 dollar, omgerekend nog geen 4500 euro. Dat zou ik dus heel zeker wel overhebben voor bijna 500pk! :shock: :twisted:

Ik weet 99% zeker dat er ooit iets van forced induction op gaat komen. Maar ik moet eerst precies weten wat er bij komt kijken en uiteraard wat het me gaat kosten. Het moet daarbij ook wel betrouwbaar blijven. Ook wil ik eerst de distibutie weer soepel hebben...en er moeten binnekort nieuwe velgen en banden opkomen. Daarna is hij qua uiterlijk af en gaan de motorische upgrades beginnen.

@ Tom...97 dan, ook goed :wink:

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Bericht door Femme » 30 mar 2008, 00:48

Je moet er wel rekening mee houden dat je bij invoer van zo'n set minimaal BTW en mogelijk ook invoerheffingen moet afdragen.

1995 M3
Berichten: 454
Lid geworden op: 29 mar 2008, 17:44

Bericht door 1995 M3 » 30 mar 2008, 01:22

Femme schreef:Je moet er wel rekening mee houden dat je bij invoer van zo'n set minimaal BTW en mogelijk ook invoerheffingen moet afdragen.
Ik weet niet precies hoe het zit. Maar ik heb al vaker dingen uit USA besteld waaronder bijvoorbeeld een pakket met een Stage 2 Vanos, 3.5 HFM, CAI en chip. Hiervoor heb ik alleen aan de bezorger iets van 18 euro moeten betalen. Volgens mij helpt het enigzins als er op de doos ''used'' wordt gezet. Maar ook dat moet ik nog na gaan kijken, het is toch pas iets wat na de zomer zou gebeuren.
Verzendkosten zullen ook niet mals zijn bij zo'n complete kit.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 30 mar 2008, 11:21

Een auto in deze staat zou ik persoonlijk zo houden! Gewoon uniek :D

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40158
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 30 mar 2008, 11:25

Ik zou m ook lekker zo houden, je hebt niet voor niets voor deze originele auto gekozen toch? Anders had je wel een iets minder onderhouden 3.0 of 3.2 eurospec gekocht ;)

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 30 mar 2008, 13:12

Verder is de uitlaatlijn van de US M3 ook anders.
Zitten gewoon de normale 325 en 328 spruitstukken op.....

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Bericht door MartijnGizmo » 30 mar 2008, 14:21

1995 M3 schreef:
Femme schreef:Je moet er wel rekening mee houden dat je bij invoer van zo'n set minimaal BTW en mogelijk ook invoerheffingen moet afdragen.
Ik weet niet precies hoe het zit. Maar ik heb al vaker dingen uit USA besteld waaronder bijvoorbeeld een pakket met een Stage 2 Vanos, 3.5 HFM, CAI en chip. Hiervoor heb ik alleen aan de bezorger iets van 18 euro moeten betalen. Volgens mij helpt het enigzins als er op de doos ''used'' wordt gezet. Maar ook dat moet ik nog na gaan kijken, het is toch pas iets wat na de zomer zou gebeuren.
Verzendkosten zullen ook niet mals zijn bij zo'n complete kit.
Dan heb je mazzel gehad, zeker met pakketten uit de VS ben je bijna standaard de lul. Verkopers willen er ook maar zelden iets als "gift" of "used" opzetten (zoals vanuit HongKong bijv. wel gebruikelijk is). Mocht je pakket onderschept worden, gaat er eerst 6% importheffing overheen en daarover nog eens 19% BTW (totaal dus 26,14%).

Mocht het ondanks die extra heffing nog steeds goedkoper zijn dan hier kopen, kun je het er altijd op wagen. En met een beetje mazzel ben je een stuk minder kwijt. :)

1995 M3
Berichten: 454
Lid geworden op: 29 mar 2008, 17:44

Bericht door 1995 M3 » 30 mar 2008, 14:38

Martijn Koevoets schreef:
1995 M3 schreef:
Femme schreef:Je moet er wel rekening mee houden dat je bij invoer van zo'n set minimaal BTW en mogelijk ook invoerheffingen moet afdragen.
Ik weet niet precies hoe het zit. Maar ik heb al vaker dingen uit USA besteld waaronder bijvoorbeeld een pakket met een Stage 2 Vanos, 3.5 HFM, CAI en chip. Hiervoor heb ik alleen aan de bezorger iets van 18 euro moeten betalen. Volgens mij helpt het enigzins als er op de doos ''used'' wordt gezet. Maar ook dat moet ik nog na gaan kijken, het is toch pas iets wat na de zomer zou gebeuren.
Verzendkosten zullen ook niet mals zijn bij zo'n complete kit.
Dan heb je mazzel gehad, zeker met pakketten uit de VS ben je bijna standaard de lul. Verkopers willen er ook maar zelden iets als "gift" of "used" opzetten (zoals vanuit HongKong bijv. wel gebruikelijk is). Mocht je pakket onderschept worden, gaat er eerst 6% importheffing overheen en daarover nog eens 19% BTW (totaal dus 26,14%).

Mocht het ondanks die extra heffing nog steeds goedkoper zijn dan hier kopen, kun je het er altijd op wagen. En met een beetje mazzel ben je een stuk minder kwijt. :)
Ze moeten er gewoon ''used'' opzetten. De douane moet denken dat ik die turbokit particulier heb gekocht van bv een amerikaans forummember voor 1500-2000 dollar. Op de doos moet ook niks staan van Active Autowerke. Maar ik weet dus niet in hoeverre dit mogelijk is.

Voorlopig zijn de prioriteiten:
-Ratelende distributie fixen
-Airco laten nakijken
-///M pedalenset monteren (ligt al klaar)
-///M3 vloermatten aanschaffen
-3.5 inch HFM, CAI en 21.5lb injectoren monteren (ligt ook al klaar)
-Nieuwe velgen en banden kopen. Zit zelf te denken aan de BBS LM replica's. Uiteraard wel een staggered setje met achter 9.5J. Banden worden dan Falken KF452.
-Steenslag verwijderen en geheel polijsten

Heb trouwens ook gisteren een nieuwe type grille gekocht...maar denk dat ik die toch weer ga verkopen :wink:

1995 M3
Berichten: 454
Lid geworden op: 29 mar 2008, 17:44

Bericht door 1995 M3 » 30 mar 2008, 14:39

frank de jonge schreef:Verder is de uitlaatlijn van de US M3 ook anders.
Zitten gewoon de normale 325 en 328 spruitstukken op.....
Zou er nog winst zitten in het Euro 3.0 spruitstuk? Ik weet er namelijk nog eentje uit te halen.

En wat voor olie zou ik het beste kunnen nemen? Op US forums wordt 15w 50 aangeraden...maar ik weet niet of dat hier ook van toepassing is omdat we een heel andere klimaat hebben :?:

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Bericht door MartijnGizmo » 30 mar 2008, 14:54

1995 M3 schreef:Heb trouwens ook gisteren een nieuwe type grille gekocht...maar denk dat ik die toch weer ga verkopen :wink:
Ruil je huidige met Mark Nauta! ;)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: CRZ, Danish, Rnd, tomgtr en 5 gasten