Ikonen

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Ikonen

Bericht door raymondw » 21 mar 2008, 21:36

Er zijn van die auto's die de asociale mens in je los maken. Tegenwoordig zijn er Superdiesels die sneller maar vooral efficienter zijn laat staan dat ze nog passend zijn in de tegenwoordige tijd van minder en zuiniger. Auto's waarbij mijn E34S en E28S verbleken, ook al zijn ze sneller.

Toch heb ik een zwak voor de door Paul Bracq ontworpen W109 en dan met name het kunstwerk van Erich Waxenberger. Tegenwoordig onbetaalbaar. Een goedkoop exemplaar kost een vermogen om goed te krijgen of een goed exemplaar kost meer dan een S600 van een paar jaar oud.

[img:1024:680]http://rwoe.150m.com/tmp/20060506/DSC_1114.jpg[/img]

Later is Paul Bracq naar BMW gegaan waar bij verantwoordelijk is geweest voor o.a de E12 en E28. Laat nou in deze laatste het meesterstuk van Paul Rosche zijn geplaatst.

[img:1024:680]http://rwoe.150m.com/tmp/20080118/002.jpg[/img]

Beide modellen liggen ongeveer 17jaar uit elkaar (1967 vs 1984). Een hele tijd geleden dus en juist dit fascineert mij. Het zijn trendsetters die beide een nieuw marktsegment in gang hebben gezet. Het exemplaar uit 1984 heb ik. Het exemplaar uit 1967 helaas niet. Op dit moment onhaalbaar i.v.m de onderhouds-en gebruikskosten, maar wellicht ooit een keer :wink:

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Bericht door Sperdy » 21 mar 2008, 21:43

Vooral een werkelijk prachtige Mercedes!

Gebruikersavatar
Mark Nauta
Berichten: 10755
Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Locatie: Zevenbergen

Bericht door Mark Nauta » 21 mar 2008, 23:44

Ferdinand schreef:Vooral een werkelijk prachtige Mercedes!
Absoluut. En zeker in de getoonde 300SEL 6.3 uitvoering. Wat een wagen. Ik kan me een autoblad herinneren (dacht GTO) waarin een artikel stond over een Franse film waarin 8 minuten hard door Parijs wordt gereden met deze auto. Later schijnt daar het geluid van een Ferrari ondergezet te zijn.

Tom
Berichten: 22258
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 22 mar 2008, 00:11

http://nl.youtube.com/watch?v=oWLPIT-geTs
Deze is dat... erg bekend... is al vaker op DF over gepraat maar weet niet in welk topic :)

Gebruikersavatar
Mark Nauta
Berichten: 10755
Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Locatie: Zevenbergen

Bericht door Mark Nauta » 22 mar 2008, 00:17

Ja dat is hem Tom. Zojuist schoot de titel me ook weer te binnen. C'etait une rendevouz. Even googlen leverde ook nog de regisseur op: Claude Lelouch.

Blijft een apart verhaal deze film natuurlijk. Veel onduidelijkheden en zaken die 'verdacht' zijn. De auto waarin hij reed was een Mercedes 300SEL 6.3. Zijn eigen auto op dat moment. De regisseur was namelijk zelf ook de bestuurder van de auto. Maar in de film hoor je duidelijk de 12 cilinders van een Ferrar 275 GTB. Die heeft het parcours dan ook een keer moeten rijden waarschijnlijk, anders kan dat geluid nooit zodanig kloppen (al is het niet helemaal juist af en toe). Maar wel erg leuk om te zien!!

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Bericht door M@rcel » 22 mar 2008, 07:42

Wij hebben vroeger zo'n Mercedes in het donkerblauw gehad. Prachtig ding met rood leer en mono radio e.d.
Kan me goed herinneren hoe de auto 's-ochtends met de buik op de grond lag. Starten, eventjes laten draaien en dan kwam die omhoog.

We hadden zo'n gele AA badge (Engelse wegen-wacht volgens mij) op de grille zitten. Mensen dachten echt dat de auto van het Koningshuis was :D

Nog nooit zoveel opgestoken duimpjes gezien..iedereen vond hem prachtig

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Bericht door M@rcel » 23 mar 2008, 02:17

Ro80-ontwerper Claus Luthe overleden

[img:480:320]http://www.autoweek.nl/images/480/d/b33 ... a7361d.jpg[/img]

n München is afgelopen maandag Claus Luthe overleden. Hij is de ontwerper van de beroemde NSU Ro80 en verschillende BMW’s uit het einde van de jaren ’70 en het begin van de jaren ’80. Dat meldt de Nederlandse Ro80-club.
Claus Luthe is op 75-jarige leeftijd in München overleden. In het begin van zijn loopbaan werkte Luthe bij Fiat waar hij meetekende aan de voorkant van de 500. Vervolgens ging hij naar NSU waar hij de ontwerpafdeling opbouwde. Onder zijn leiding kwam in 1967 de beroemde Ro80 tot stand. Die auto met wankelmotor geldt tot op de dag van vandaag als een icoon. In 1971, toen NSU al door Volkswagen-Audi was ingelijfd, verhuisde Luthe naar de ontwerpafdeling van Audi in Ingolstadt. Daar kwam de Volkswagen K70 tot stand, die aanvankelijk als NSU was bedoeld. Ook is hij verantwoordelijk voor de eerste generatie Volkswagen Polo.
Van 1976 tot 1990 was hij de ontwerpchef bij BMW. Daar tekende hij vanaf het einde van de jaren ’70 tot het begin van de jaren ’80 aan de 3-, 5- en 7-serie. De tweede generatie 5-serie, de tweede en derde generatie 3-serie en de 7-serie uit 1986 zijn van de hand van Luthe. Aan de carrière van Luthe kwam een abrupt einde. Hij werd uit zijn functie ontheven nadat hij zijn 33-jarige drugsverslaafde zoon had vermoord. Toen deze donkere bladzijde was omgeslagen, bleef bij als externe consulent verbonden aan BMW.


[img:709:533]http://www.autoweek.nl/images/800/d/327 ... 74fcfd.jpg[/img]

[img:790:533]http://www.autoweek.nl/images/800/e/227 ... c0534e.jpg[/img]

[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/b/799 ... 1e88eb.jpg[/img]

[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/3/00a ... 63e093.jpg[/img]

[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/5/5fe ... 78fd15.jpg[/img]

[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/e/6dd ... cbe9ce.jpg[/img]

[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/3/a46 ... 9df583.jpg[/img]

Bron: Autoweek

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Bericht door M@rcel » 23 mar 2008, 02:19

Wat een verhaal joh van die Claus Luthe,

Grappig, alle Luthe BMW's heb ik (gehad) 8)

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Bericht door raymondw » 23 mar 2008, 13:37

Luthe is i.d.d verantwoordelijk voor de derde generatie van de vijf serie (E34), maar niet van de tweede (E28). in 1977 was de ontwikkeling van de E28 al lang aan de gang en Luthe zal er nog wel wat invloed op hebben gehad, maar meer dan een paar details zullen het niet zijn geweest.

Grappig is wel dat bij mij in de buurt een redelijk nette K70 staat die al een paar jaar niets meer staat te doen. Jammer.

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Bericht door raymondw » 23 mar 2008, 13:49

Marcel van Meerbeek schreef:Kan me goed herinneren hoe de auto 's-ochtends met de buik op de grond lag. Starten, eventjes laten draaien en dan kwam die omhoog.
Een bekdn probleem bij de M100 varianten van de W109. De luchtvering was destijds een innovatie en de reservoirs gaan vroeg of laat defect. Geen goedkoop grapje om te repareren, maar valt in het niet bij een ruilmotor (>40k Euro), een setje injectoren (1300 Euro per stuk) of een inspuitpomp (>13k Euro). Deze laatste kun je bij een specialist in Duitsland voor ~5k Euro laten reviseren, wat inhoudt dat je een ruilexemplaar krijgt.

Zelfs een schroot exemplaar met een goede waterpomp (>1000 Euro) en een functionerende inspuitpomp heeft hierdoor al gauw een waarde van 10000 Euro.

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 23 mar 2008, 23:42

alpinab10biturbo schreef:Een bekdn probleem bij de M100 varianten van de W109. De luchtvering was destijds een innovatie en de reservoirs gaan vroeg of laat defect. Geen goedkoop grapje om te repareren, maar valt in het niet bij een ruilmotor (>40k Euro), een setje injectoren (1300 Euro per stuk) of een inspuitpomp (>13k Euro). Deze laatste kun je bij een specialist in Duitsland voor ~5k Euro laten reviseren, wat inhoudt dat je een ruilexemplaar krijgt.

Zelfs een schroot exemplaar met een goede waterpomp (>1000 Euro) en een functionerende inspuitpomp heeft hierdoor al gauw een waarde van 10000 Euro.
Goeiemorgen :shock: Dan komt Dick H. er nog mild vanaf met de revisie van zijn E34 M5 motor.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] en 8 gasten