Nieuwe banden

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40199
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 09 jun 2006, 10:00

De 9000 heb ik ook eens gereden, zijn binnen no-time versleten als je echt gek doet maar ik vond ze een zachte wang hebben, reed toen 16inch, misschien dat je het met 17inch minder voelt.

RE050a zat ik ook aan te denken maar hoorde Brahma erover dat ie ze na 2000km weer van de 330d af heeft laten halen omdat ie het echt 10x niks vond. Neem aan dat ie ook wel wat met de bandenspanning geprobeerd heeft.

Ga ik voor budget en toch aardige grip dan koop ik Barus Bravuris. Ga ik voor duurder en de beste band denk ik dat het een Michelin Pilot Sport wordt.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 09 jun 2006, 10:08

Dat heb ik ook gehad met Michelin Sports. Deze resoneerde als een idioot. Ik maar elke keer denken dat de wielen gebalanceerd moesten worden. na 3x balanceren kwam de bandenboer erachter dat het de banden zelf waren, door de vorm van het profiel. Nog geen maand daarna was dit type band uit de handel gehaald en kwam er snel een nieuwe serie met aangepast profiel. Daaaggg...225 Euro per band over de balk. :?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40199
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 09 jun 2006, 10:29

Ja, maar iedereen heeft wel iets op te merken over een bepaalde band.. moeten we dan maar op de tests van autobladen vertrouwen?

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 09 jun 2006, 13:41

Dutch schreef:Hmm, ik weet natuurlijk niet welke spanning Ed in z'n banden had, maar okee, bij hem hingen er meer vellen bij dan bij mij. Inderdaad met name op de voorbanden. Dat zou dan duiden op te lage spanning.

Ik had/heb 2.7 tot zelfs 2.8 rondom op de Skoda. Stuurt op straat heerlijk, maar kan misschien juist te veel zijn voor op de baan: sneller zijwaarts wegstuiteren e.d.

Maar ook bij mij was het profiel van juist de voorbanden opgekruld, terwijl normaal gesproken mijn achterbanden het zwaarder te verduren krijgen, door de AWD en het relatief grote gewicht op de achteras. Die heb ik dan ook als eerste moeten vervangen. Of zou het kunnen zijn dat de nieuwe maar al wel ingerubde RE050's achter het anders maakten dan andere 'Lelystads'?
2.7 lijkt me veels teveel. 2.3/2.4 is waarschijnlijk goed.

Oprullen op lelystad heb ik een verklaring voor: veel korte bochten = veel stuuruitstlag. Veel stuuruitslag met de grip van een 4wd zorgt voor onderstuur waar je als rijder weinig last van hebt, maar de banden en dan met name de rubber profiel blokjes 'vangen' dat dus op. Die blokjes staan dus het hele baantje lang onder een belastende hoek. Je zult dat met veel banden hebben die veel grip hebben, simpelweg omdat ze zachter zijn. Harde banden (Zoals wanli) hebben hier niet/nauwelijks last van.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 09 jun 2006, 13:44

Tristan schreef:Dat heb ik ook gehad met Michelin Sports. Deze resoneerde als een idioot. Ik maar elke keer denken dat de wielen gebalanceerd moesten worden. na 3x balanceren kwam de bandenboer erachter dat het de banden zelf waren, door de vorm van het profiel. Nog geen maand daarna was dit type band uit de handel gehaald en kwam er snel een nieuwe serie met aangepast profiel. Daaaggg...225 Euro per band over de balk. :?
@Tristan: dat klinkt wel een beetje als het probleem dat ik heb met mijn Pirelli P6000. Velgen zijn recht. Banden gebalanceerd, maar wel resonantie tussen 50 en 80 km/u. Die banden ben ik nu kaal aan het rijden. :D

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40199
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 09 jun 2006, 14:08

Ik heb vanmiddag nog een setje Pilot Sport (type I) gescoord met nog 4 a 5mm profiel, kunnen mooi voorop bij de M3.

Als ik de auto laat uitlijnen, is het dan verstandig om m 1 graadje camber mee te geven? Slijtage aan de banden is nu namelijk meer op de buitenste randen.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 09 jun 2006, 14:17

Nandor schreef:Mijn ervaring met Pirelli (P zero assymetrico) zijn niet al te best. Af fabriek wel op Impreza's en ik meen snelle volvo's, maar een drama in de regen. Op een E30 was het acheraf ook niet zo'n succes :?
Haha ja inderdaad, in de regen is het niet veel. :oops:
Maar ieder nadeel hep de voordeel, voor de volgende keer Papenburg komen ze gewoon op de achteras, volgens mij kun je dan het hele circuit wel in één lange drift nemen. :lol:

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 09 jun 2006, 20:49

Had hiervoor Goodyear Eagle F1 GSD3. Die zijn erg plakkerig maar weinig stuurprecisie en lange remweg. Nu heb ik RE50a. Dit zijn echt zeer goede banden. Remweg is zeer kort. Griplevel is hoog ook op nat (vol gas rotonde uitacceleren geen probleem) en slijtage is gelijkmatig en normaal. Echt een aanrader. Pilots zijn overpriced maar ook goed.
P-zero moet ook goed zijn. Misschien dat ik die ook nog eens probeer.

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5442
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Bericht door Kasteel » 12 jun 2006, 20:06

Ik rijd op het moment nu ook met Pilot Sport, vind het op het moment ook de allerfijnste band die ik tot nu toe heb gereden. Enige echt grote nadeel vind ik de slijtage van de banden, maar daar krijg je gewoon ook weer wat voor terug...

Hoe zijn de verhoudingen tussen de Pilot Sport I en II?

Gebruikersavatar
Sjaak Langendoen
Berichten: 357
Lid geworden op: 08 feb 2006, 11:59
Locatie: Rotterdam-Argeles sur Mer

Bericht door Sjaak Langendoen » 15 jun 2006, 15:46

Wie heeft er ervaring met Falken of is dat ook prut???

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 26 jun 2006, 16:30

Knot schreef:Ik heb vanmiddag nog een setje Pilot Sport (type I) gescoord met nog 4 a 5mm profiel, kunnen mooi voorop bij de M3.

Als ik de auto laat uitlijnen, is het dan verstandig om m 1 graadje camber mee te geven? Slijtage aan de banden is nu namelijk meer op de buitenste randen.
Voor heb je geen camber verstelling, alleen achter. E36 heeft de neiging om over zijn voorwielen te glijden als je voor smallere banden hebt, dat zou ik dus gelijk houden.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40199
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 26 jun 2006, 17:20

Op hoge snelheid is ie stabieler met 215/235 setup, daarom ga ik er tussenin zitten met 225/235, lijkt me ideaal op papier, of het werkt zien we binnenkort.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 26 jun 2006, 17:28

235 voor heb ik ook geen problemen mee :) Enige wat ik merk is dat je wat stuurgevoel verlist door wat breder te gaan.

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5442
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Bericht door Kasteel » 26 jun 2006, 18:44

turbo-prakkie schreef:Wie heeft er ervaring met Falken of is dat ook prut???
Neem aan dat je de FK-452 van Falken bedoelt, want daar hoor ik nog best wel goede dingen over, op EM rijden er ook een paar met die band naar tevredenheid.
Maarja dat zegt natuurlijk nog weinig, want ten eerste is het type auto dan heel belangrijk en dan nog is het wat de een fijn vindt, vindt de ander weer klote.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40199
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 26 jun 2006, 19:32

Bert ///M3 schreef:235 voor heb ik ook geen problemen mee :) Enige wat ik merk is dat je wat stuurgevoel verlist door wat breder te gaan.
Naja, ik heb 225/45/17 bandjes liggen dus die maak ik eerst op, maar 235 rondom.. waarom van 7,5J voor en 8,5J achter?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 26 jun 2006, 19:33

235 past prima op een 7,5J velg :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SlowCo en 5 gasten