Rijden op een circuit

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
pimmetje

Rijden op een circuit

Bericht door pimmetje » 21 mar 2008, 17:28

Wanneer ben je klaar om het circuit op te gaan? Om als voorbeeld CPZ te nemen. Dit vraag ik mij af, ik zou heel graag 16 mei mee willen rijden. Maar ben ik daar al wel klaar voor?

Ik heb nu bijna één jaar mijn rijbweijs, dus echt veel rijervaring heb ik niet. Voor mijn gevoel kan ik nu wel aardig sturen en heb ik de auto´s waarmee ik rij wel onder controle.Als ik zou gaan rijden is het waarschijnlijk in mijn moeders Tucson (140PK FWD 1500KG).
Maar is dit genoeg?

Omdat ik het zelf niet weet vraag ik het hier, er zitten hier tenslote zat ervaren rijders. Dus wat is jullie advies?

Mvg Pim
Laatst gewijzigd door pimmetje op 22 mar 2008, 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Hielke

Bericht door Hielke » 21 mar 2008, 17:34

Een Hyundai Trukson zei je?

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » 21 mar 2008, 17:43

Kun je ook wel een rondje mee in mijn Range Rover met zwaailicht. Denk dat die net zo rap een rondje CPZ doet als die Koreaan?

Niels
Auto: Prius+

Re: Rijden op een circuit

Bericht door Niels » 21 mar 2008, 18:01

pimmetje schreef:Ik heb nu bijna één jaar mijn rijbweijs, dus echt veel rijervaring heb ik niet. Voor mijn gevoel kan ik nu wel aardig sturen en heb ik de auto´s waarmee ik rij wel onder controle.
Pim, niet om lullig te doen maar je hebt een auto na 1 jaar rijbewijs nevernooit niet onder controle, not even close :lol: Tenzij je al jaren racet op de baan maar dan stel je deze vraag niet. Ik heb mijn rijbewijs nu 10 jaar en heb afgelopen jaar zo'n 35 to 40 duizend kilometer gereden en ook ik heb mijn auto's niet geheel onder controle :lol:

Met een Tuscon van 1500kg moet je niet het circuit op gaan. Ik acht de kans 100% dat je de remmerij finaal aan flarden rijdt.

Mijn advies: koop een Starlet, rij daar eens 20000km in, gooi er een verlaging set onder, ververs de remvloeistof en schrijf je in op vrijrijden.nl :mrgreen: :wink:

pimmetje

Bericht door pimmetje » 21 mar 2008, 18:02

ja het is maar een Koreaantje, iniedergeval beter dan mijn saxo 1.1 of mijn zus der citroen c1 (denk ik).
Dus ik kan beter nog even wachten totdat ik één ´echte´ auto heb?

Jurriaan, lijkt me leuk om een keer mee te rijden!

Luco

Bericht door Luco » 21 mar 2008, 18:05

euhhhhhhhhhhhh die saxo zal sneller rond gaan dan die tucson hoor :D :D
Ik wil het wel voordoen met die saxo :twisted: :twisted: :twisted:

pimmetje

Bericht door pimmetje » 21 mar 2008, 18:08

Niels schreef:
pimmetje schreef:Ik heb nu bijna één jaar mijn rijbweijs, dus echt veel rijervaring heb ik niet. Voor mijn gevoel kan ik nu wel aardig sturen en heb ik de auto´s waarmee ik rij wel onder controle.
Pim, niet om lullig te doen maar je hebt een auto na 1 jaar rijbewijs nevernooit niet onder controle, not even close :lol: Tenzij je al jaren racet op de baan maar dan stel je deze vraag niet. Ik heb mijn rijbewijs nu 10 jaar en heb afgelopen jaar zo'n 35 to 40 duizend kilometer gereden en ook ik heb mijn auto's niet geheel onder controle :lol:

Met een Tuscon van 1500kg moet je niet het circuit op gaan. Ik acht de kans 100% dat je de remmerij finaal aan flarden rijdt.

Mijn advies: koop een Starlet, rij daar eens 20000km in, gooi er een verlaging set onder, ververs de remvloeistof en schrijf je in op vrijrijden.nl :mrgreen: :wink:
Je hebt natuurlijk gelijk over dat ´onder controle´, ik verwoordde het wellicht te positief. Het autorijden is voor mij nog maar net begonnen en moet niets overhaasten.
Dus ik kom de 16e wel gewoon kijken :lol: .

Ik lees verdere adviezen vanavond wel.
gr Pim

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 21 mar 2008, 18:26

Hielke schreef:Een Hyundai Trukson zei je?
8)

8) :wink:

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 21 mar 2008, 18:29

pimmetje schreef:Dus ik kom de 16e wel gewoon kijken :lol:
Meerijden kan uiteraard ook altijd, dan weet je ook meteen of je het leuk vindt en of je later een keer tussen zou willen rijden.

Pescatore

Bericht door Pescatore » 21 mar 2008, 19:42

pimmetje schreef:ja het is maar een Koreaantje, iniedergeval beter dan mijn saxo 1.1 of mijn zus der citroen c1 (denk ik).
Die C1's/Aygos/107's zijn niet uit te vlakken als circuitwagentjes; er zijn maar weinig auto's die in z'n twee 105 halen 8) Daarbij is het driecilinder blokje lekker licht en snerpt ie het bij stevig gasgeven heerlijk uit. Ook is het wagentje heel basic in onder- of overstuur. Misschien wat betere remblokjes erin en gaan met die hap. Ondertussen rij je ook gewoon nog 1 op 12, 13, wie doet je dat na op het circuit? :)

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 21 mar 2008, 20:54

Dit zijn gewoon zaken die je voor jezelf uit moet maken imho. Maar als je het vragen moet ben je duidelijk niet zeker van je zaak en zou ik eerst eens langs de kant kijken hoe het er aan toe gaat.

Op de weg rijden en op een circuit rijden zijn 2 heel verschillende dingen. Daarbij maakt het niet uit hoe lang je je rijbewijs hebt. Mensen die 30 jaar hun rijbewijs hebben en dan inene op een circuit gaan rijden die rijden ook nog geen deuk in een pakje boter meestal.

Je kan het maar op 1 manier leren en dat is doen. Maar dat zou ik niet met de auto van je moeder doen, want waar je wat leren moet maak je ook wel eens iets stuk :wink: Ook kan er op diverse circuitdagen wel iemand met je mee rijden om je wat tips te geven, altijd pakken daar leer je sneller en meer van als zelf klooien. Driftcursusje hier en daar kan ook geen kwaad, zoals bij driftsport.nl kan je goedkoop een cursus doen met hun auto's, voor 180 euro kan je daar geen buil aan vallen.

Drake

Bericht door Drake » 22 mar 2008, 00:50

Ervaring, en dat krijg je alleen door het gewoon te doen, een saxo is een veel betere auto dan een tucson om de baan rond te gaan. De saxo is veel beter aan te voelen door het lage gewicht en eerlijk gezegt op de wat nerveuze kont na een idiale beginnersauto voor op de baan. Het enige echte probleem zijn de remmen, die zijn gewoon vrij zwak en voor een beginner die eventueel een noodstop moet maken kan dat problemen geven.De tucson weegt 1500 kilo en als dat te hard een bocht in gaat... zegmaar een glijdend projectiel.

Ik rij momenteel in een standaard citroen ax op de baan. Iets lastiger dan de saxo maar om maar als voorbeeld te geven dat het met elke auto kan.
Niet overmoedig worden is ook eeen goede tip, ik blijft tegen mijzelf zeggen dat ik altijd veel beter kon rijden, ondanks dat anderen zeggen dat ik prima reed. Maar alleen op die manier kan ik mijn lijnen, remgedrag enz verbeteren.

En wat sommige ook zeggen, ga gewoon kijken en rij anders gerust een keer mee :wink: eventueel kan je ook naar de kleine vrijrijden dagjes gaan (www.vrijrijden.nl) daar ben ik meestal zelf ook wel te vinden.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 22 mar 2008, 11:02

Toch vind ik de vraag op zich wel interessant.
Ervaring zal iid de spil zijn, maar die moet je opdoen.
Ik zit mij ook vaak af te vragen of ik mee moet gaan naar die CPZ dagen.
Maar... weinig circuitervaring.
Rijd lang genoeg op de weg maar of dat een voordeel is op een circuit :wink:
En als ik dan de verhalen van jullie lees hoe dat gaat, hoe hard, aangepaste (straat)auto's, semislicks etc etc.
Het lijkt wel echt racen :wink:
Dan ben ik een rijdende chicane :?
Maar ga ik niet mee dan leer ik het nooit...
Wil m'n 1 serietje ook niet afschrijven en ook geen "vermogen" steken in extra velgen, banden, onderstelaanpassingen etc.
Blijft een auto erbij.
En nog een auto aanschaffen voor dit doel wil ik niet.

Maik

Bericht door Maik » 22 mar 2008, 11:16

Arthur gewoon een keer inschrijven voor 2 uur. Zo'n verstandige jongen als jij weet tot hoe ver je kan gaan voordat je remmen en banden in puin rijdt. Er zijn altijd genoeg mensen bij die geen 2minuten rijden over een ronde, maar 2min30, niemand die daar over klaagt en die mensen hebben net zoveel plezier.
Het risico op schade schat ik in op heel laag, als de bestuurder tenminste geen gekke risico's neemt, maar dat heeft de bestuurder voor 99,9% in eigen hand.
Dus niet zeuren Arthur, jij staat nu voor 2uur op 16 mei genoteerd 8)

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 22 mar 2008, 11:20

Arthur, eigenlijk hetzelfde verhaal.

Gewoon eens komen kijken en met mensen meerijden, dan zie je ook snel genoeg dat het allemaal niet zo heel spannend is.
Of als je jezelf opgeeft zijn er zeker ook altijd mensen bereid om eens een paar rondjes met je mee te rijden en je de lijnen te wijzen, gevaarlijke punten aan te geven, op te letten op snellere deelnemers zodat je jezelf op de weg voor je kunt concentreren enz.
Als ik tijd heb wil ik dat zelf ook altijd wel doen, maar er lopen op zo'n dag ook een hoop mensen rond waar je meer aan hebt qua advies denk ik.

Als je regelmatig in je spiegels kijkt, niet in paniek raakt als je met een flink snelheidsverschil ingehaald wordt, je auto een beetje onder controle hebt als je onder- of overstuur krijgt en niet overmoedig wordt, kan er eigenlijk niet veel mis gaan.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 22 mar 2008, 11:58

Leeftijd en rijervaring zegt niets over je circuitkunsten. Het is gewoon een kwestie van doen en liefst met iemand naast je die instructies geeft. En vergeet een SUV achtig ding, daarmee is de kans groot dat je nog omkiepert ook. Een Saxo is veel beter bestand tegen circuit gebruik. Maar ik zou het doen in een eigen auto, koop een volvo 360 of Sierra 1.6-2.0 voor een paar knaken, schaf een extra set velgen aan en ga gewoon rijden. Gaat er iets stuk, dan valt de schade veel meer mee dan in de auto van je moeder of zus.

Lees ook het draadje trackday tips door, dan weet je wat je te wachten staat.

pimmetje

Bericht door pimmetje » 22 mar 2008, 12:33

Een extra auto kopen zit er verlopig nog niet in, ik kan mijn saxo'tje nog maar net betalen. Dus dat wordt gewoon nog een 1,5 jaar wachten, en ondertussen proberen verschillende cursussen te doen(slip/drift).

Ik weet niet of dit topic nu gesloten wordt, of dat er meer mensen zijn die hun mening/ervaring willen delen. In iedergeval bedankt voor de reacties.

gr Pim

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 22 mar 2008, 20:12

Ow ik had te snel gelezen. Jouw Saxo dus? Dan zou ik daar gewoon mee gaan. Wegligging is erg leuk van die auto op een circuit. Juist ideaal om daarmee te leren rijden. Wat je zult ervaren is dat je (met iemand die uitleg geeft) heel snel allerlei fouten afleert en daardoor steeds mooier (en dus sneller) gaat rijden. Van tevoren even de remvloeistof laten vervangen en het liefst remblokjes rondom even nalopen en indien nodig vervangen. Versie motorolie is ook altijd wel fijn, net als een nieuw luchtfilter. Dan loopt je auto mooi, betrouwbaar en veilig.

Race For Fun

Bericht door Race For Fun » 23 mar 2008, 14:19

ik wil niemand aanmoedigen 'zomaar' achter het stuur te kruipen en het circuit op te gaan, maar het kan wel:

mijn zoon van 16 heeft zonder rijbewijs of licentie zijn eerste kilometers op het circuit gemaakt (de enige ervaring die hij had was het laveren met wagens op een parkeerterrein) natuurlijk zat ik naast hem in zijn eigen porsche en ik moet zeggen dat ik daar zonder angst heb gezeten en dat zeg ik niet vaak...... hij presteerde het om de wagen op gevoel uit een slip te halen en te houden, ook een collega coureur van mij is naast hem gaan zitten en gaf hem zijn complimenten!

hij reed die dag een 2:22 op straatbanden, zeker een knappe prestatie.

Topfuel

Bericht door Topfuel » 25 mar 2008, 18:33

pimmetje schreef:Een extra auto kopen zit er verlopig nog niet in, ik kan mijn saxo'tje nog maar net betalen. Dus dat wordt gewoon nog een 1,5 jaar wachten, en ondertussen proberen verschillende cursussen te doen(slip/drift).

Ik weet niet of dit topic nu gesloten wordt, of dat er meer mensen zijn die hun mening/ervaring willen delen. In iedergeval bedankt voor de reacties.

gr Pim
Niet wachten gewoon gaan rijden en het ervaren. Het belangrijkste op het circuit is ook het belangrijkste op de weg; KIJKEN! Goed spiegelen en een goede bijrijder regelen. Voor € 10,- extra per keer rijdt er iemand van CPZ met je mee om tips te geven bij het rijden...

Succes!

Roman

Bericht door Roman » 25 mar 2008, 19:12

Dennis Cavallino schreef:Leeftijd en rijervaring zegt niets over je circuitkunsten. Het is gewoon een kwestie van doen en liefst met iemand naast je die instructies geeft.
Lees ook het draadje trackday tips door, dan weet je wat je te wachten staat.
I'm with stupid 8)

WJ

Bericht door WJ » 25 mar 2008, 21:01

Ik kom ook nog even spuitelf spelen. ;)

Ik zou eerst even met iemand die ervaring heeft een sessie meerijden.

Kan je vanuit de auto kijken hoe het er aan toe gaat. Hij kan je dingen uitleggen over het rijden/insturen/aanremmen etc, maar ook over het kijken naar andere bestuurders. Snellere rijders achter je, langzame auto's voor je.

En ik zou inderdaad ook met de Saxo gaan. En voordat je het circuit op duikt even alles controleren. Zorgen dat alles in orde is.

Ik denk ook dat er vanuit hier zo nu en dan weleens mensen op het circuit te vinden zullen zijn, en die zullen je vast wel een keer de boel willen laten zien. :wink:

Luco

Bericht door Luco » 25 mar 2008, 21:03

Hij mag gerust een paar rondjes mee :twisted: :twisted:

Plaats reactie